Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:52

Dat vond ik in het begin ook, maar de 30+ van Milner is best te eten (als je er even een beetje aan went) en niet de plakjes nemen dan, die zijn vies, maar wel echt een stuk kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:56

Hmm, ik zal het overwegen. Dankje voor de tip!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:02

Ik schrik wel telkens weer van de prijzen van een stuk kaas, wat is dat spul DUUR zeg! En zeker als je het om gaat rekenen naar guldens (wat je natuurlijk niet moet doen, maarja)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:32

Chiqa schreef:
Opmerking is volgens mij behoorlijk aangekomen er heerst hier een algehele doodheid ROFL

eh.. Chiqa... nu ook niets meer te zeggen na de opmerkingen over jouw leesvaardigheden? Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:47

Jannepauli schreef:
Of Sonja nu wel of niet gekwalificeerd is om voedingsadviezen te geven volgens de diëtisten.. haar eetprogramma geeft ruim voldoende variatie en de meeste mensen vallen gewoon af. Het is uitermate handig om in de vorm van een dag- of weekmenu een steuntje in de rug te hebben. En de menu's zijn simpel en voor iedereen klaar te maken.

Soms zie je diëten met menu's waarvoor de uren in de keuken moet staan - ik zie werkende vrouwen geen ingewikkelde lunches klaarmaken.

Het Voedingsinstituut ( overigens ook niet heilig!) heeft niet veel meer op te merken dan dat SB dure merkartikelen aanbeveelt.. wat een kul - als je je overdosis koek, snoep,snacks en patatten niet koopt, hou je geld over om 's een "dure" slasaus te kopen ipv een goedkoop ramsch-sausje ( waar waarschijnlijk een grote dosis transvetten in zit).

Dat vind ik inderdaad ook een groot voordeel, het zijn min of meer de gerechten die je moeder ook voor je klaarmaakte. Simpel, aardappelen-groenten-vleesverhaal zo nu en dan wat pasta, ovenfrietjes, pannenkoeken of een pizza. En JUIST dan kun je er zo onwijs van genieten en niet als je die zooi dagelijks at ( zo als wij hier, vrijwel altijd Bloos )
Goedkoop is het niet echt maar ik ga ook voor de merkloze artikelen. Heb magere kwarkjes voor 29 cent. Koop kleine pakjes melk/chocomel omdat ik anders een heel pak kan weggooien. Ik koop kipfilet, rundvlees etc etc in de aanbieding en knikker het in de diepvries en ga zo maar door.
En er zitten ook gelukkig geen rare ingrediënten in de gerechten waarvoor je stad en land moet afreizen.

Ik vind persoonlijk de 30+ kaas wel lekker. Maar ben niet zo'n grote kaas-eter Tong uitsteken

En ik ga mee met Ffortuna Knipoog , Chiqa ik heb nergens gezien dat je 'volle' produkten mag Nagelbijten / Gniffelen
Bedoel jij dat ze magere melk drinkt maar halfvolle mag hebben dan ofzo Verward
Ik vind persoonlijk magere melk ook lekkerder. Maar ik neem toch de halfvolle om aan mijn calorieën te komen. Als ik klaar ben met SB neem ik wel de magere variant, al heb je die hier niet in pakjes Clown

@Lieke_M: Ik kan inderdaad ook het boek 'bereik en behoud je ideale gewicht' aanraden Ja
Met Gezond Genieten kwam ik stil te staan. En nu ik weer BBJIG doe,.. gaat het weer ietsjes sneller.
Volgende week begin ik in Zomerslank,... proberen wat dat is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:53

Heb jij dan ook de kwarkjes van de ah? Dat is toevallig ook de enige magere kwark die ik HEUL lekker vindt. Lekker dik en romig (voor zover magere kwark romig kan zijn) sommige kwark is net van die ingedikte karnemelk *gruwel*
Boterhamvlees vries ik per rolletje in, anders kan ik de helft weggooien. En als de kaas te lang ligt eet ik 's avonds een paar stukjes als knabbel.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:57

Nope, hier zit geen AH in de buurt Knipoog

Het zijn de magere kwarkjes van Konings. 200 gram magere kwark met vruchtjes erin. Je mag 250 gram in het boek maar dmv de vruchtjes kom je ongeveer op hetzelfde uit qua calorieën en dat dure spul ga ik echt niet kopen
Fruitontbijt haal ik ook bij de Aldi.
En optimel neem ik alleen als het in de reclame is anders voldoet een pakje chocomel ook wel in mijn ogen Knipoog
Evenals de Pangasiusfilet die ik regelmatig vervang voor bijv de kabeljauw ( duur Wow! )
Vlees is hier geen probleem. Ik eet wat ik nodig heb en vriendlief maakt de rest op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:02

Die van Konigs neem ik ook, echt lekker. En makkelijk mee te nemen naar mijn werk! Anders is het zo lastig, met mijn tupperware bakje.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:06

Ja inderdaad! Ik vind ze lekker Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:09

oh, nou dat klinkt wel goed, kwark met vruchtjes, is dat ook van de aldi?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:12

Nee,...onze super is een zelfstandige. Maar de leverancier komt ook bij Golff & bij Emté supers... misschien zit die bij je in de buurt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:13

neuh... maar ik ga gewoon eens zien wat ze bij de ah aan eigen merk kwarkjes hebben of van euroshopper. En dan eens calorieen vergelijken.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:29

Okeee, even terugkomend op de site van het voedingscentrum. Het voedingscentrum is een onafhankelijk instituut dat geen enkele belangen heeft in de levensmiddelenbranche. Het valt onder overheid en wordt gebruikt om de adviezen van de gezondheidsraad te implementeren naar de maatschappij (al die voorlichtingscampagnes van het voedingscentrum zijn er op advies van de gezondheidsraad). De gezondheidsraad is een adviesorgaan die bestaat uit wetenschappers uit het hele land en van verschillende achtergronden. Deze wetenschappers geven, n.a.v. een vraag van de minister van volksgezondheid, een advies waarvoor ze allerlei onderzoeken, objectief, in ogenschouw nemen. Het voedingscentrum geeft in feite objectieve voorlichting en is dus geen dieetadviessite. Ze geven voorlichting over hoe een gezond voedingspatroon eruit moet zien.
Over SB ben ik nogal sceptisch, ik ben een voedingswetenschapper, (nou ja, bijna afgestudeerd in ieder geval Knipoog ) en ben van mening dat een dieet persoonsspecifiek is. Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren maar ik kan de kritiek die er is over het SB dieet heel goed begrijpen vanuit voedingskundig oogpunt.
Er loopt op dit moment een onderzoek over het SB dieet in vergelijking met andere dieten maar dit loopt nog dus daar zijn nog geen resultaten van bekend (het onderzoek heet de 'lady diet' studie). Ik kan mij ook niet herinneren of er uberhaupt al onderzoeken gedaan zijn over het SB dieet. Aangezien SB bekend staat als een 'crash' dieet, en crash dieten een slechte naam hebben binnen de voedingswereld, zijn de wetenschappers ook sceptisch over SB. Zo moet je het een beetje zien denk ik.
Als het voor jou werkt gewoon lekker doorgaan!
Afvallen gaat in feite om een omschakeling van een ongezond voedingspatroon naar een gezond voedingspatroon en dat is hardstikke lastig. Omdat je eerste weken zo zwaar zijn van het SB dieet vallen de 'niet diehards' al af.
Ik adviseer daarom aan mensen die af willen vallen om de boeken vooral niet weg te doen, maar de recepten voor de avondmaaltijd bv. te gebruiken voor een beter inzicht in een gezond voedingspatroon.. Hopelijk lukt het ze dan om (blijvend) gezonde eetgewoontes erop na te houden

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:32

Dan ben ik een 'diehard' Haha!
Hoe het al dik 5 maanden vol *LOL*

Ach op ieder dieet is kritiek, een onderzoek kan nooit kwaad Knipoog

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:39

Cyntje schreef:
Dan ben ik een 'diehard' Haha!
Hoe het al dik 5 maanden vol *LOL*

Ach op ieder dieet is kritiek, een onderzoek kan nooit kwaad Knipoog

Juist, en daarvoor heb je dicipline nodig! Hardstikke knap van je!
Maar dat is eigenlijk ook de reden dat de meeste dieeten niet succesvol zijn, gewoon simpelweg omdat je de dicipline er niet voor hebt. Het is ook echt niet makkelijk! Je moet een vastgebakken gewoonte veranderen en dat is behoorlijk moeilijk!
Dat jojo=en komt voort uit het feit dat mensen hun voedingsgewoonte slechts tijdelijk veranderen, tsja dan komt het er net zo hard weer aan natuurlijk

edit: dat jojo-en wordt trouwens wel heel erg versterkt bij een crashdieet

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:11

Juist bij Sonja Bakker heb ( en had ) ik geen last van jojo. Omdat ik een ander patroon heb aangeleerd. Ipv een zak spekkies, haal ik nu tussen de middag 1 blikje cola light of een stuk fruit bij mijn wandeltje door het dorp tijdens de lunchpauze. En na 2 weken mis ik die spekkies echt niet meer.
En idd, voor 's avonds staan er heerlijke recepten in. Op een gegeven moment zaten wij in zo'n vast patroon kwa avondeten, we aten op zich geen slechte zaken ( hoewel ook niet echt mager ofzo ), maar wel veel te veel. Met zijn tweeën vreten wij lasagna voor 4 personen op. Door die recepten ben ik weer een beetje gaan wennen aan nette porties en dat doen we nu, buitenom het dieet ook gewoon. Dus minder pasta, minder aardappelen en vooral minder vlees, en je bord wel volscheppen met groenten. Het heeft in ons huishouden dus echt een positief effect gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:15

Ja dat heb ik ook inderdaad. Mijn vriend doet lichamelijk zwaar werk en ik sport veel, dus dan kun je op zich wel wat meer eten, maar ik at ook gerust voor 2 personen. Nu absoluut niet meer! Ga voor zometeen ook even een leuk recept uitzoeken uit Gezond Genieten, even lekker wat anders.

Eigenlijk concluderen we dus een antwoord dat tussen anti-SBers als rosanne en littlelady en ons SB-ers in ligt:
SB is prima als leidraad voor een gezond(er) eetpatroon. Het is wel verstandig als je wat extra eet (met name brood), maar het zorgt er in ieder geval voor dat je bewust bezig bent met je eten en in staat bent gezondere keuzes te maken dan je voorheen deed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:15

Ik at juist veel te weinig en als ik wat at was het te vet en ongezond. Mensen denken dat als je als dik persoon bij de MC zit dat je dan wel 2 menu's op kunt eten, ik had aan een Happy Meal voldoende Nagelbijten / Gniffelen
Ook daar ben ik al bijna een half jaar niet meer geweest Clown Voorheen kwam ik er denk ik 2 keer per maand.

S'avonds at ik altijd iets lekkers. Chips, toastjes noem maar op.... heb het er een tijdje moeilijk mee gehad maar nu mis ik het echt niet meer
Ik denk er niet eens meer aan Nagelbijten / Gniffelen gek hè?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:16

Jij zou zo bij de marketing van SB kunnen gaan werken Haha!

Anoniem

Wie? Knipoog

Amaris

Ffortuna schreef:
Wie? Knipoog

Jij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:18

Hahahaha nou ik vind mezelf altijd juist redelijk kritisch, doe nu ook aan een kruising SB/diëtist. Want je moet het zélf doen, maar dat vind ik soms best moeilijk, dus dan zijn die menu's wel prettig. Maar ik vind het maar weinig hoor (sport veel), dus eet gerust wat meer.

Hihi ik zal mezelf aan haar aanbieden in ieder geval. Wil jij mijn referentie zijn? Schijnheilig Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:20

Ik moet er niet aandenken Nagelbijten / Gniffelen
Mailde ze laatst mijn blog toe, misschien leuk voor mensen op haar site om te lezen.
Maar ze wilde het niet plaatsen omdat ze onafhankelijk wilde blijven Verward
Alsof die hele SBsite dan afhankelijk word van mij Lips are sealed Clown

Achja,... ik maak mijn eigen succes-story wel Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:22

Haha, lol, ze is gewoon jaloers moet je maar denken Tong uitsteken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:24