hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

De bioscoop vind ik wel leuk. Maar disco en cafés voel ik me écht niet thuis. Dat vind ik écht niet leuk.
En bij ieder schoolfeest is het weer: "ja, ga je mee, harstikke gezellig!" (daar kan ik ook niet tegen, dat mensen mij dan echt proberen over te halen als ik écht niet wil, maar dat heeft niet echt iet met hooggevoeligheid te maken Tong uitsteken)
Al die flikkerlichten, al die mensen en die k*therrie Clown nee bedankt! Geef mij maar dan gewoon gezellig een avondje met z'n allen, dat is veel leuker Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

Zijn jullie überhaupt ook sneller geirriteerd?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:22

dat licht eraan. Als het druk is om mij heen en mensen lopen aan m'n hoofd te zeuren wordt ik wel geïrriteerd ja.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:22

sjorsie: idd, dat heb ik ook, ga ook bijna niet meer naar de bios. Heb toevallig wel net vanmiddag afgesproken om met iemand (léúk iemand Tong uitsteken ) naar de bios te gaan, maar ben als de dood dat als ie na afloop vraagt: en, hoe vond je het? Ik dan niet eens weet waar het over ging.. Clown

Heb het ook op school, tijdens examens, dan haal ik geheid een onvoldoende als ik naast iemand zit die met d'r knie zit te wiebelen of pen in- en uit klikt de hele tijd.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:23

Ik wel, ik irriteer me vooral aan geluiden.
Als iemand 6 keer na mekaar niest, of heel luid z'n neus snuit, of redelijk zwaar ademt, daar erger ik me nogal aan Bloos

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:25

Cyntje schreef:

Ja Bloos Wat absoluut niet eerlijk is tegenover de mensen om me heen. Met dieren heb ik het niet zo, maar als iemand twee keer wat aan me vraagt, ben ik gelijk chaggerijnig, is het antwoord: 'Jaahaaaa! Boos! '. Zeker als ik nog veel te doen heb, ergens mee bezig ben, ergens mee bezig gá of iets wat er op lijkt.
Als ik met iemand sta te praten die wat te hard tettert, loop ik ook vaak weg, voordat ik ruzie ga staan maken.. Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:25

Alleen als ik op een negatieve manier druk ben in mijn hoofd, dan kan ik snel geïrriteerd zijn. Maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor.

Een dag of avond in een drukke omgeving gaat ook prima, zolang ik maar zoveel mogelijk mijn eigen gang kan gaan. En vooral daarna kan thuiskomen in een rustige omgeving om tot mezelf te komen. Op een gegeven moment merk je wel wat voor jou het beste werkt. En ik vind het persoonlijk zonde om iets leuks te laten omdat het er wel eens druk zou kunnen zijn. Dan zoek ik liever een manier om het voor mezelf zo prettig mogelijk te maken in plaats van de situatie te vermijden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:26

hmmm.... een tijdje geleden wees iemand me hier al op en stond ik er nogal sceptisch tegenover. Nu doe ik dit testje weer en scoor ik hoog. Veel van wat ik hier lees is heel erg herkenbaar en leid tot een AHA moment. Leuk topic.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:27

Myukii schreef:
Cyntje schreef:

Ja Bloos Wat absoluut niet eerlijk is tegenover de mensen om me heen. Met dieren heb ik het niet zo, maar als iemand twee keer wat aan me vraagt, ben ik gelijk chaggerijnig, is het antwoord: 'Jaahaaaa! Boos! '.

Daar kan ik het ook van krijgen, en m'n vriend hoort denk ik wat minder goed ( Nagelbijten / Gniffelen ) en die vraagt altijd: 'wat zei je?'
Goh daar kan ik soms zo onredelijk boos over worden Bloos
Laatst bijgewerkt door Jakary op 21-02-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:27

oooo dat niesen heb ik ook zo'n hekel aan. Mijn moeder die niest echt zooooo hard dat is niet gezond meer. Zelfs mensen zonder hsp ergeren zich er aan, moet je je voorstellen hoe het voor mij is Haha! . Of als mensen zich irriteren en van ergenis zwaar ademen heb ik ook een hekel aan. Of vroeger op de basisschool als de leraar iets kwam uitleggen en in je nek kwam hijgen, echt ik krijgt nog de kriebels, whuaaaaa.......

En over dat uitgaan. Hebben jullie daar nooit last van? Dat je niet mee kunt gaan? Ik wordt vaak als saai en truttig gezien als ik niet mee uit ga.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:28

Citaat:

Ik wel.. Als ik veel gedaan heb op een dag, dan ben ik zo snel geiriteerd. Vind het zelf eigenlijk ook vervelend. Dan erger ik me aan alles, ook aan mezelf.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:29

Maar Karin: wat nou als je er echt hoofdpijn en een opgejaagd gevoel van krijgt? Ik kan er tijdens het stappen bijvoorbeeld echt niet tegen als er iemand te dicht naast of achter me danst, wordt ik hardstikke nerveus. Al die muziek, geluiden, aanrakingen, stemmen, geuren en lichten, word ik echt gek van, haha. Heel af en toe ga ik wel mee met een paar vrienden, maar dan ben ik de volgende dag echt gesloopt..
En tijdens het stappen hier zijn er bijna geen plaatsen waar het rustig is, hoe doe jij dat dan?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:29

marquez1 schreef:
En over dat uitgaan. Hebben jullie daar nooit last van? Dat je niet mee kunt gaan? Ik wordt vaak als saai en truttig gezien als ik niet mee uit ga.

Ik heb soms wel zin om eens uit te gaan, maar dan denk ik vooraf al dat ik me slecht ga voelen en dan blijf ik toch maar thuis.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:30

Ik kan niet tegen niezen, hard dichtslaan van deuren, glazen die hard in elkaar gezet worden, overdreven geritsel van zakken, irritante geluidjes etc etc Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik kan dat echt van het één op het andere moment hebben Clown

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:32

Ik herken zo ontzettend veel wat er hier genoemd wordt. Door topics van vroeger (ook over dit onderwerp en meerdere) ben ik ontzettend veel over mezelf te weten gekomen, en het helpt een hoop om jezelf te accepteren zoals je bent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:34

Myukii schreef:
Maar Karin: wat nou als je er echt hoofdpijn en een opgejaagd gevoel van krijgt? Ik kan er tijdens het stappen bijvoorbeeld echt niet tegen als er iemand te dicht naast of achter me danst, wordt ik hardstikke nerveus. Al die muziek, geluiden, aanrakingen, stemmen, geuren en lichten, word ik echt gek van, haha. Heel af en toe ga ik wel mee met een paar vrienden, maar dan ben ik de volgende dag echt gesloopt..
En tijdens het stappen hier zijn er bijna geen plaatsen waar het rustig is, hoe doe jij dat dan?

Als ik me echt niet prettig voel, dan ga ik naar huis of ik zoek een plek om op adem te komen. Ik ga uit omdat ik het leuk vind, niet omdat het moet of omdat het van me wordt verwacht, zeg maar Haha!. Heb het vroeger wel eens doorgezet, net doen of er niets aan de hand was, als mensen riepen dat ik 'niet gezellig was' als ik naar huis ging of wat dan ook, maar nadat ik een paar keer hyperventilerend in de hal was beland kreeg men wel door dat je mij niet moest dwingen. En kreeg ik zelf ook door dat ik mijn eigen keuzes moest maken. Ik was toen wel een jaar of 20, dus vrij lang geleden. Erg leerzaam, die periode. Haha!

Als je altijd het gevoel hebt dat je niet tegen harde muziek en/of mensenmassa's komt, dan is een disco of drukke kroeg waarschijnlijk toch niet iets wat bij jou past.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:34

Jakary schreef:
Kan het zijn dat het tussen een hoog sensitief mens en een hoog sensitief paard dan soms ook botst?

Ik kan absoluut niet met gevoelige paarden overweg.
(Dus daar hoeft het paard niet eens hoog sensitief voor te zijn)
Doe mij maar een rustige knol. Ik maak me nogal snel druk en een gevoelig paard reageert daar natuurlijk veel heftiger op.
Door het wat vaker te doen en heel veel oefenen om mijn rust te bewaren ging het beter.
Maar een jaar geleden heb ik een grote klap gemaakt van een gevoelige pony, en nu ik weer aan het rijden ben, ben ik er EN banger voor gevoelige paarden over-all geworden EN maak ik me weer heel snel druk dus het is van voren af aan beginnen en ik zie mij de komende tijd nog niet weer op een gevoelig paard zitten

Edit: Jullie gaan te hard! Ik had m'n post nog niet geplaatst of er zitten al weer tig reacties voor. Maargoed, een aanvulling. Ja, ik ben snel geirriteerd. Net zo als sommigen hierboven aangaven.
Maar ik kan ook heel goed anderen irritatie bezorgen doordat ik soms nogal irritant kan doen als mij iets dwars zit. Niet opzettelijk natuurlijk

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:35

Cyntje schreef:

Driedubbel ja. Ik ben geen gemakkelijk persoon als het om dat soort dingen gaat.. Snel geïrriteerd en opvliegend, ook kan ik nog weleens erg agressief uit de hoek komen. Ik sla heel snel door en dan is het echt blinde woede.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:36

Mik_ schreef:
Ik herken zo ontzettend veel wat er hier genoemd wordt. Door topics van vroeger (ook over dit onderwerp en meerdere) ben ik ontzettend veel over mezelf te weten gekomen, en het helpt een hoop om jezelf te accepteren zoals je bent.

Herkenning is vaak de eerste stap, daarna krijg je acceptatie en ermee leren omgaan. Je moet niet verwachten dat je bepaalde eigenschappen kunt 'afleren' of op een andere manier kunt kwijtraken. Je kunt wel leren om er zo goed mogelijk mee om te gaan zodat je een fijn leven kunt leiden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:37

Vroeger kon ik me ontzettend irriteren aan mezelf. Ik werd gek van mezelf, echt. Maar toen ik eenmaal door had hoe ik elkaar zat, en iki niet de enige was met van die gekke eigenschappen, kon ik het accepteren. En tegenwoordig ben ik zelfs trots op mezelf, ik denk beter na. En ik krijg dingen voor elkaar waar ik vroeger niet eens van had durven dromen!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:44

Snel geïrriteerd ja. En enorm ongeduldig. Moeilijk voor mezelf oftewel mezelf in de weg zitten. Die burnout is ook niet door niets gekomen, dat heeft weer te maken met perfectionisme en ergernissen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:44

Ik had laatst nog een topic over irritaties,.. kan het niet vinden Verward

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:45

Dan zit ik nog in de mezelf niet accepteren periode Clown

Dit topic gaat wel hard zeg!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:46

Ik kan me ook onwijs irriteren in bijvoorbeeld de V&D,... way to druk Nagelbijten / Gniffelen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:46

Haha ja of de H&M dan, vorige keer heb ik alles teruggelegd omdat ik anders in de rij moest staan Clown