Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:18

Ik heb nooit een spalk gehad dus al meteen vanaf de eerste dag zonder geslapen.
Ik heb tijdens de eerste nacht het drukverband eraf gehaald. Ik werd helemaal gek van de pijn en kon het er gewoon niet meer om heen hebben. Toen het verband eraf was, was ook te zien dat de pleisters vol met bloed zaten, die hebben we toen ook maar meteen ververst. Ik had van die ronde pleisters, ik weet niet hoe ze heten. Je hebt dan een klein stukje stof wat op de wond moet en rondom een plakstrip. Dus niet zoals een gewone Hansaplast pleister die aan 2 kanten open staat. Ik heb ook nooit hecht pleisters gehad.
Het stijf worden en midden in de nacht wakker worden klinkt ook erg bekend. Maar, 1 troost, het gaat over. Ik weet het niet precies meer, maar ik denk dat er zeker een week voorbij was voordat ik weer de nachten doorsliep. Het stijf zijn heb ik nu nog steeds een klein beetje, maar ook dat wordt steeds beter.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:24

Owkee, aan jullie verhalen te horen, laat ik de pleistertjes gewoon zitten totdat ze er vanaf komen, want ik ben bang om een hechting/wondje open te trekken door al die korstjes.

Vannacht deed het drukverband ook erg pijn en wilde ik het er af halen, maar mn vriend heeft dat toch even tegen gehouden. Nu is het eraf en voelt mn been stukken beter en weer wat soepeler. Het is zelfs zo soepel dat ik af en toe zelfs even denk dat er toch nog geen kruisband in zit....maar dat is gewoon vast omdat de spieren nog niet zo willen.

Maandag of dinsdag begin ik met de fysiotherapie, ik ben erg benieuwd. Over de dag probeer ik zelf wat van die oefeningetjes te doen en dat gaat wel.

Ik merk wel dat ik echt heel moe ben, ik heb nu alweer 2x overdag wat geslapen, dat is echt nog nodig, een stukje lopen vreet toch wel energie. Het is wel jammer dat het buiten zo glad is (ben in Someren nu, heel onze straat ligt vol met sneeuw), dus ik ben nog niet naar buiten geweest vandaag.

Vannacht ga ik het zonder spalk proberen, wellicht dat mn knie dan niet zo dik wordt en ik neem aan dat als ik erg wild slaap, dat ik dan vanzelf wel wakker word omdat het zeer doet. Mijn arme vriendje ligt nu wel op een matrasje naast het bed, want hij is bang dat hij op mn been gaat liggen in zn slaap (hij heeft er zelf voor gekozen om daar te gaan liggen).

Goed, ik ga nu even beginnen met de eerste(n) van jullie te pb-en, (het lukt me nog niet zo heel lang om achter de pc te zitten).

Groetjes!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:35

Doe maar rustig aan hoor olimpicdiaz, die computer loopt niet weg.
Ik had het in het begin ook, kon niet zo lang gewoon zitten want dan kreeg ik pijn en als ik bij de pc ging zitten viel ik half in slaap.
Het kostte mij ook een half uur om even een mailtje naar mijn baas te sturen om te vertellen dat de operatie geslaagd was enzo.

Trouwens wel lief van je vriend dat hij op de grond ligt. Maar, ik denk als hij naast je ligt en hij per ongeluk je been aan raakt, hij het vast wel merkt.............. Stoom uit je oren Hamer Blauw oog

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:56

Vannacht heb ik zonder spalk geslapen en ik moet zeggen dat me dat stukken beter is bevallen! Mijn been was veel minder stijf en pijnlijk en ik heb zelfs al wat op mn zij kunnen slapen. Toch merk je wel dat je niet al te veel "echte" slaap hebt. Ik blijf maar moe van steeds in dezelfde houding liggen en ik heb het idee alsof ik 5 nachten achter elkaar flink feest gevierd en gestapt hebt ofzo.....

Ik ben wel benieuwd hoe het is om straks mijn been volledig te belasten. Hij is nu zo "soepel" dat ik wel eens bang ben dat de nieuwe kruisbanden alweer loshangen, maar dat zal wel niet...

Wat ik wel lastig vind is dat mijn goede been nu wat begint te zeuren, die krijgt even dubbel werk te doen ofzo en is daar niet zo mee eens...

Morgen (hopelijk) of anders dinsdag voor het eerst fysio, ik heb er al zin in!! Hopelijk doet het niet al te zeer en kan ik weer wat meer oefeningetjes doen...Ik schaam me alleen wel voor mn been, ik krijg rondom de pleisters nog niet al het bloed weggepoetst en nieuwe pleisters doe ik er nog niet op....

Zijn jullie trouwens veel aangekomen na de operatie? Daar ben ik wel een beetje bang voor eigenlijk, omdat ik normaal veel beweeg en nu dus niet....
Mijn geopereerde been en voet zijn nu ook mega-dik, maar dat is natuurlijk gewoon vocht...

En @ Mandy: ik denk dat Rutger uit voorzorgsmaatregelen op de grond gaat slapen Knipoog, omdat hij idd al de reactie weet die er plaats zou gaan vinden als hij op mn been gaat liggen Knipoog, hihi....maar wel lief van hem inderdaad, hij is dan ook het beste vriendje Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:44

OlimpicDiaz schreef:
Wat ik wel lastig vind is dat mijn goede been nu wat begint te zeuren, die krijgt even dubbel werk te doen ofzo en is daar niet zo mee eens...

Kijk daar wel heel goed mee uit hoor. Echt niet meer dan dan noodzakelijk. Toen ik 12 jaar terug geopereerd ben, heb ik ook niet voldoende rust gehouden. Het gevolg is wel dat ik nu dus 2 versleten knieen heb. Nog niet zo erg dat er nu meteen iets aan gedaan moet worden, maar er is al wel door meerdere artsen gezegd dat de kans zeer groot is dat ik op latere leeftijd 2 nieuwe knieen moet hebben. Die nieuwe kruisband was ook deels om de snelheid van de slijtage een beetje tegen te gaan.

Ik was ook altijd erg actief. Als ik een 40 urige werkweek had dan zei ik "goh, wat een lekker rustig weekje zeg".
Na die operatie kon ik ineens niets meer. En na een paar maanden had ik ruim 10 kilo extra om mee te slepen. Bloos Ik durfde het niet aan om regelmatig op die weegschaal te gaan staan, maar het hoogste wat ik gezien heb was +12 kilo. En het ging allemaal rond mijn buik zitten dus ik kon alleen nog maar mijn trainingspakken aan. Bloos En dat voor iemand die eigenlijk nooit dik wordt of op moet letten wat er gegeten wordt......
Na 6 maanden ziektewet krijg je hier werkplicht. Dan gaat de gemeente aangepast werk zoeken wat je uit kan voeren. Ik kwam toen op een golfbaan terecht, lekker buiten en toch niet te zwaar werk. Maar, doordat ik weer in beweging kwam zijn die extra kilo's er toch vrij snel weer vanaf gevlogen. Ik ben inmiddels al weer een tijdje op hetzelfde gewicht als een jaar geleden.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:44

hallo allemaal ik sta ook op de wachtlijst voor een nieuwe voorste kruisband febr maart ben ik aan de beurt. weet alleen niet of dat door gaat. lig nu ook in het ziekenhuis. blinde darm is er uit gehaald. dus ben benieuwd

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:38

He Fenja, hopen dat het door gaat je operatie...wow en dan net al een operatie gehad, sterkte hoor!!

@Mandy, gister hoorde ik bij de fysio ook dat mijn knieën aan het slijten zijn. Ik heb echt last nu van mn goede been, traplopen is niet fijn, de knieschijf blijft dan steeds zeuren....

Verder voel ik me de afgelopen dagen nog steeds erg moe en heb 's nachts wat koorts, dus echt even alles heel rustig aan. Op zich gaat het redelijk met mn been, maar ik krijg steeds meer het idee dat hij toch niet meer zo stabiel is....wellicht omdat hij steeds minder dik is maar de spieren natuurlijk niet al te dik bezaaid zijn daar....
Ik moet even weer een weekje wachten met fysiotherapie, alles rustig aan...dus tja, toch maar weer even een tandje terug.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:35

24 november ook een kijkoperatie gehad zit dus een beeetje in de lappenmand
lig nu nog in het ziekenhuis sinds dinsdag

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:44

Ow Fenja, balen zeg.....hopelijk mag je wel weer snel naar huis!!

Hier gaat het allemaal wel redelijk, heb de afgelopen dagen een terugslag gehad, erg moe en helemaal niet lekker, dus wat bedrust gehad. Verder zijn 3 van de 5 wondjes niet gehecht, dus ze willen maar niet dichttrekken....
Hopelijk binnenkort weer een opleving!!
De knie zelf voelt wel steeds beter, de spalk begint ook wel te wennen 's nachts, hopelijk kan ik straks ook weer wat meer buiten wandelen, want het weer wordt steeds beter!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:57

Komt die terugslag niet gewoon omdat je griep hebt? Lijkt mij vrij logisch, je lichaam moet ineens van heel veel dingen tegelijk herstellen en dat gaat ten koste van je weerstand.

Hier gaat het ook steeds beter. Ik kan nu echt gaan merken dat het verwijderen van die schroef geholpen heeft.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:00

Waarschijnlijk is het dat allemaal een beetje bij elkaar. We zijn naar de huisarts geweest, maar het is in ieder geval geen ontsteking in mijn knie, als de koortsen erger worden, dan moeten we wel even terug naar het ziekenhuis, maar voorlopig even Diclofenac blijven slikken....

Fijn dat het met jou ook steeds beter gaat Mandy, heerlijk dat dat weghalen van die schroef geholpen heeft!!

Straks rijden we even naar de wei om naar het paard van mn moeder gaan kijken, daar vrolijk ik vast wel wat van op!! Mijn eigen beestjes heb ik helaas nog niet gezien, maar dat komt vast nog wel....

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:57

hey hallo wat een verhaal OlimpicDiaz hopelijk krijg je geen koorts meer.
MandyR wat fijn dat je al veel minder last hebt nu de schroef er uit is gehaald. Nu maar hopen dat alles beter gaat en dat je weer alles kan gaan doen zonder pijn.

Nou ik ben ondertussen weer thuis. De arts heeft mij het ok gegeven dat de operatie aan de kruisband gelukkig gewoon door kan gaan waar ik voor op de wachtlijst sta. Wel weer een operatie maar goed jammer dan.
In ieder geval gaat het nu weer een stuk beter met me.
Helaas is het wel zo dat als ik waarschijnlijk volledig hersteld ben van deze operatie dat dan de volgende gedaan moet worden. Het is niet anders.
Zo heb je niets en zo alles in een keer

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:15

@Fenja, het is misschien een schrale troost, maar misschien is het wel fijn als je alles in 1x hebt, dan ben je er ook weer het snelste bovenop!! Ik ben al vanaf 2006 bezig en heb daardoor nog steeds mijn 1e studie niet kunnen afronden, gelukkig komt daar binnenkort verandering in!!
Waar word je geopereerd? En welke techniek gaan ze gebruiken?
Ik heb hem natuurlijk pas 1 weekje ;), maar ik ben wel heel blij met de nieuwe kruisband en dat ze binnen 1u na de operatie het been gemobiliseerd hebben, zodat ik nu alweer best wat kan met het been!

Net zijn we even naar Janneke (onze haflinger) geweest, even lekker extra bijvoeren op de wei, waterbak van ijsstukken ontdoen etc. etc. Was echt weer even een opsteker voor tijdens de revalidatie, ze kwam al hinnekend van de achterkant van de wei vandaan huppelen!! Ik ben natuurlijk wel lekker in de auto blijven zitten, maar zo zie je toch maar weer, langzaam maar zeker komt mijn paardenleventje weer op gang :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:38

ik wordt in groningen het martini ziekenhuis geopereerd. Door de orthopeed dokter brouwer. Ze pakken bij mij twee pezen en die zetten ze er in als nieuwe kruisband

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:01

fenja schreef:
ik wordt in groningen het martini ziekenhuis geopereerd. Door de orthopeed dokter brouwer. Ze pakken bij mij twee pezen en die zetten ze er in als nieuwe kruisband

ik ben ook geopereerd door dokter brouwer! bij mij is alles helemaal goed gegaan en ik ben nu alweer aan het paardrijden en schaatsen enzo. :)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:41

Hai allemaal, wat is het stil hier!! Misschien een goed teken? Dat betekent dat we ons weer helemaal goed voelen? :)

Hier gaat alles prima, ik loop sinds dinsdag met 1 kruk en ik heb vandaag voor het eerst op de hometrainer gezeten bij de fysio!! Heb alleen erg last van die snee onder mn knieschijf, gelukkig mogen de hechtingen er bijna uit!!
Ik weet nog steeds niet of alles even stabiel is, achter mn knie voelt het van wel en voor in de knie nog niet echt....
Het begint wel weer te kriebelen om te rijden zeg....maar het mag nog niet...(logisch natuurlijk....)

Groetjes!!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:50

klinkt heel erg goed!! Hoe lang (kort eigenlijk) is het nou geleden?

Bij mij gaat het allemaal met ups en downs. Toch regelmatig door training last van mn hamstring of patellapees. Het kapsel begint eindelijk mee te werken en mn knie kan volledig gebogen worden! Ok doet nog wel zeer als we meer dan 110/120 graden buigen maar het lukt! (en dat heeft dus 14 weken geduurd...)
Ik kan iig weer helemaal normaal lopen, alleen hardlopen lukt nog niet. Langzamerhand begint het dagelijks leven wat makkelijker te worden en mn been begint weer ergens op te lijken.
Ondanks alle terugslagen (ik denk dat ik gemiddeld minimaal 2 dagen per week nog rust moet nemen) is de stabiliteit al beter dan voor die tijd! En heb ik dr al minder last van :D

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:59

Oke Zwerte, bij jou gaat het dus al met al ook wel met een steigende lijn....balen dat het toch nog zo lang heeft geduurd. Maar misschien is je achterste kruisband dan ook een 'gevalletje apart' ;)
Bedoel je met hamstringpees ook dat stuk onder het lange litteken onder je knieschijf? Dat irriteert me ook echt gruwelijk, de fysio zei dat dat kwam omdat ze de 2 pezen echt van het bot afgestript hebben en dat het waarschijnlijk wat beschadigd is daar.
Ik ben wel blij voor je dat langzaam maar zeker je been toch weer begint te werken! Ook fijn dat het kapsel wat beter mee wil werken!

Het is bij mij nu 2 weken en 1 dag geleden. De fysio vond het allemaal vlot vooruit gaan, maar ik moet wel opletten dat ik mezelf 'niet voorbij loop'.
Het duurt nog echt wel een half jaar voordat ik weer terug aan de opleiding kan....jammer....maar deze keer wil ik dan ook echt goed gaan revalideren!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:11

goed plan, neem de tijd voor je revalidatie want hopelijk is het eenmalig! Dat doe ik dus ook, ik overhaast niks want wil het niet verpesten! Ben veel te blij met de stabiliteit die ik nu heb. Echt wonderbaarlijk wat een verschil, ik ben gewoon elke dag vrolijk nu!
Ik ben ook wel een apart geval, achterste kruisband is al vrij zeldzaam (en dus vrijwel altijd langduriger dan voorste, want de chirurg is tot nu toe elke keer zeer tevreden) en dan werkte dat kapsel ook nog zo tegen... Die wilde gewoon niet lekker genezen en was ook flink verdikt. Nu niet meer en langzaam begint het ook minder drukgevoelig te worden. Ik hoop binnenkort weer op het paard te zitten!
Die hamstringpees bedoel ik vanaf dat litteken en dan mediaal schuin omhoog en naar achter (verloop van je spieren/pezen) dus idd het deel wat is verwijderd.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:13

mooi dat het weer beter gaat met jullie! :)
ik heb nu weer echt een goed gevoel over mij knie en vergeet gewoon dat ik er aan geopereerd ben.
dacht een hele tijd geleden ook al wel dat het goed was, maar ik merk nu toch wel dat ik nu helemaal zeker ben.
bij de fisio nog steeds krachtoefeningen maar nu ook conditie.
vanmiddag 10minuten hardgelopen, 10 minuten op dat roeiding, en nog een tijdje op zon ding waar het lijkt alsof je rent die stokken die heen en weer gaan. :+ voelt goed om weer te zweten!:D

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:30

Bedoel je een langlaufmachine?

Hier gaat het ook steeds beter. De reconstructie is nu een jaar geleden (21/1) en de schroef is er nu een maand uit (23/12). En vooral dat laatste heeft echt geholpen.
Ik kan inmiddels weer zonder stoel op het paard klimmen. Alleen in de galop heb ik af en toe nog wat pijn, maar dat wordt ook steeds minder.
Ik heb een jaar lang bijna niet gewerkt, alleen af en toe een dagje als het wat beter ging. Maar, daar komt ook weer verandering in. Ik moet vanaf morgen, tot volgende week zondag een bedrijf runnen waarvan de eigenaar op vakantie is. Erg spannend dus, 8 dagen achter elkaar werken. Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik zal vast wel moe zijn tegen de tijd dat hij weer terug komt.
Ook het vroege opstaan zal wel tegen gaan vallen. Ik moet namelijk om 5 uur al beginnen. En als klap op de vuurpijl heeft het vandaag de hele dag gesneeuwd dus moet ik ook nog wat extra reistijd rekenen. |(

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:40

haha ja dat zou best kunnen, ik heb daar geen verstand van..

fijn dat het rijden ook al wat beter gaat! :)
en ik denk dat het toch ook wel weer fijn zal voelen hoor, om weer aan het werk te gaan.
ik vind het zelf in ieder geval een fijn gevoel om zelf weer met dingen bezig te kunnen gaan. :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:41

ik denk dat aliesjeh een crosstrainer bedoeld? zo eentje:
http://www.medipreventiecentrum.nl/prod ... rainer.jpg

Gebruik ik ook 3 keer per week, heerlijk!

Fijn dat het goed gaat mandy! Hopelijk gaat dat werken ook goed, zou wel heel fijn zijn.
Ik vind het ook heerlijk om weer wat aan de slag te zijn, alhoewel het bij mij laatste tijd erg met ups en downs gaat, ik doe vaak teveel.... afgelopen weekend en donderdag en vrijdag ook al, beetje te veel gedaan en dat moet ik nu weer bezuren! Ach, hoort erbij...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:38

Hallo

Een nieuwe kruisbandpatiënt meld zich :+

Eind november ben ik tijdens een achtervolgin en aanhoud oefening van een stellega van ong 2m afgesprongen en bij de landing is mijn linkerknie volledig naar achter geklapt waar ik met mijn volle gewich (65kg) op geland ben. Knieschijf aan de wandel maar schoot door een handeling van de docent gelukig snel terug. Omdat de knie toch wel erg dik en blauw werd op bevel van docent en mee gesleept door 2 collega's naar het ziekenhuis.
Daar dachten ze eerst aan een gescheurde mediale band dus een brace en fysio. Paar keer op controle geweest bij orthopeed en de laatste keer vond hij een MRI-Scan noodzakelijk omdat mijn knie te inmobiel en nog dik was. Ik heb afgelopen donderdag de uitslag van de MRI gekregen en daar werd ik niet blij van.
Zowel de voorste kruisband, mediale band én de meniscus zijn gescheurd ;(

Van de arts kreeg ik de keuze uit: A: Voor de rest van mijn lven met een brace lopen en nooit meer sporten of B: Een operatie en reconstructie van de voorste kruisband.
Omdat ik zelf veel sport en omdat ik voor mijn werk(politie) 2 gezonde benen nodig heb is de operatie de enige optie.

Ik ben net in het ziekenhuis geweest voor het pré operatief gesprek en ik hoorde daar dat ik 4 tot 6 dagen opgenomen word := . Nu las ik hier van een bokker dat zij dezelfde dag weer naar huis mocht, dus nu vraag ik me af: Wie moest er nog meer een paar dagen blijven en waarom mogen sommige mensen al na 1 dag naar huis?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:12

In principe is normaal dat het een dagebehandeling is. Alleen de meeste verzekeringen en een groot deel van de artsen willen toch dat je één dag opgenomen wordt.
Misschien dat het bij jou ook te maken heeft met de mediale band.
In principe zou je met een dag naar huis moeten kunnen.