ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:47

Zelfs dan snap ik het niet, je ogen worden toch gesloten voor de opbaring?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:02

Ja maar bij het idee twee 'ingevallen' ogen te hebben lijkt hun denk ik niet zo lekker. Maarja je ogen blijven er toch inzitten..

Niet dat ik donor ben hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:12

Maaik schreef:
Ja maar bij het idee twee 'ingevallen' ogen te hebben lijkt hun denk ik niet zo lekker. Maarja je ogen blijven er toch inzitten..

En dit vind ik dus zo kwalijk he? Dat zoveel mensen hun beslissing nemen op grond van spookverhalen en foute info.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:15

Ja ik weet het, ik heb het niet uitgevonden, en ook niet in de hand. Er zijn nog genoeg mensen die denken dat je hele oog eruit gehaalt wordt. En dat is dan ook vaak de reden dat ze hun hoornvlies niet willen afstaan.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:21

zolang ik 100% zeker weet dat het niet voor de wetenschap gebruikt gaat maar echt naar mensen die het hard nodig hebben wil ik wel donor zijn. voor bijna alles behalve m'n huid en ogen. En m'n hart. Sowieso lijkt het me voor familie ook erg moeilijk. Iemand gaat bijv. voor een hart transplantatie nog "levend" weg en die krijg je dood terug. Dat zou ik opzich m'n familie niet aan doen. Van m'n man mogen ze alles hebben,die denkt daar niet zo over, maar tot ik de zekerheid heb dat echt alles naar mensen gaat, ben ik (nog) geen donor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:22

Boertjes schreef:
voor bijna alles behalve m'n huid en ogen.

Waarom deze niet?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:24

Omdat ik toch wil dat ik gewoon gewassen kan worden door familie, en m'n ogen, ja dat zit gewoon tussen m'n oren. Verder nog wel meer dingen eigenlijk niet, maar ik wil liever ook niet egoistisch zijn. Maar omdat ik weet dat je voor sommige transplantaties levend weg gaat, en dood terug komt, daar moet ik gewoon niet aan denken. Ik vind het zelf een erg moeilijke keuze. Maar het moeilijkste vind ik nog dat ik niet zeker weet dat het echt naar mensen gaat en niet naar de wetenschap. Ik weet dat dat misschien ook wel nodig is, maar toch zou ik dat niet willen. Ik help er dan liever mensen direct mee

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:48

Ja ik ben donor , en ze kunnen van mij alles gebruiken wat nog te gebruiken is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:49

Boertjes schreef:
Omdat ik toch wil dat ik gewoon gewassen kan worden door familie,

En waarom zou dat niet kunnen als je huid doneert?

Citaat:
Ik vind het zelf een erg moeilijke keuze. Maar het moeilijkste vind ik nog dat ik niet zeker weet dat het echt naar mensen gaat en niet naar de wetenschap. Ik weet dat dat misschien ook wel nodig is, maar toch zou ik dat niet willen. Ik help er dan liever mensen direct mee

Dat kun je gewoon aangeven, http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 5&page=105

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:51

Ik wil wel donor zijn maar ik durf het niet. Voor mijn zoon zal ik alles afstaan, maar voor een vreemde durf ik nog niet echt.
Nog effe denken...............

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:52

Huid is voor mij iets wat echt totaal onafscheidelijk is van een mens. En misschien dat je er mensen heel gelukkig mee kan maken, maar daar zie ik het minste "nut" van in. De rest kan ik heel erg goed inkomen. Ook al weet ik dat er ook andere situaties zijn waar een donorhuid goed van pas zou kunnen komen.

Dat laatste wist ik niet. Zo zie je maar hoe weinig sommige mensen er nog maar van af weten.
Maar ik denk toch nog er over. Ik ben er zelf nog niet helemaal zeker over. Vind het maar een eng idee, hoe stom het ook klinkt. Maar neem liever een weloverwogen beslissing, dan iets wat maar even snel besloten word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:59

Boertjes schreef:
Maar neem liever een weloverwogen beslissing, dan iets wat maar even snel besloten word.

Nou.... de meeste nemen die weloverwogen beslissing niet, maar laten het maar zo. En helaas helaas houdt dat in dat je meestal NIET doneert Ik zou zo voor een wetswijziging zijn! Al die mensen die op basis van vage geruchten en slechte informatie gewoon maar niets doen... laat die maar standaard donor worden. Dan kunnen de mensen die er wel over nadenken altijd nog hun bezwaren aangeven Ja

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:05

Ik heb sowieso een lijst ingevuld dat ik het niet wil, en dat kan altijd nog veranderd worden. Ik vind het belachelijk dat anderen maar over jou eigen lijf zouden kunnen beslissen.
Standaard donor laten worden is een idee als die mensen daar ook maar bewust van word gemaakt. Ik zal je zeggen dat als dat bij mij gebeurt ik direct bezwaar daartegen maak, het is nog altijd m'n eigen lijf wat ik "gekregen"heb zeg maar.
Verder met de vraag of ik dan ook andere dingen van donoren aan neem...Nee. Ik ben heel simpel als het je tijd is, is het je tijd. Daar geloof ik stellig in. Soms zijn er daarbij uitzonderingen. Ik heb daarin beide kanten gezien, en van daaruit mijn mening getrokken.
En ik denk er echt zeer regelmatig aan, dus het is echt niet zo dat het bij mij in de doofpot gedaan word. Dus niet alles over 1 kam scheren, want er zijn echt wel mensen die er aan denken en het een hele moeilijke beslissing vinden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:41

Ik ben het helemaal met boertjes eens... Als het tijd is om te gaan moet je dat niet gaan tegenwerken...
De wereld is al vol genoeg, zonder alle wetenschap die zorgt dat het nog voller wordt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 01:44

ik ben geen donor ..heb wel lang op de donor lijst gestaan
egocentrisch ? nee hoor ..ben gewoon niet bruikbaar ..

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:01

griebels schreef:
Ik ben het helemaal met boertjes eens... Als het tijd is om te gaan moet je dat niet gaan tegenwerken...
De wereld is al vol genoeg, zonder alle wetenschap die zorgt dat het nog voller wordt...

Wanneer ik op de lijst zou staan en voor longen in aanmerking kom is het nog niet mijn tijd om te gaan, krijg ik een 2e kans. Ik vind die laatste zin echt een vreselijke uitspraak. Omdat ik een ziekte heb zou ik dus maar eerder dood moeten gaan zodat de wereld niet zo vol werd? Dat vind ik echt.. pff ik heb er geen woorden voor sorry.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:15

Shadow0 schreef:
Ashleey: ze halen maar een heel dun laagje huid weg, en alleen op je rug en de achterkant van je benen. Misschien dat je bij een vervelende schaafwond al meer huid bent kwijtgeraakt.
Ik heb het ook wel eens bij iemand gezien die een huidtransplantatie van zichzelf onderging (van dijbeen naar verbrande arm geloof ik). Dat viel allemaal echt heel erg mee.

Voor mensen die wel tegen een beetje bloed kunnen maar graag precies willen zien hoe het werkt:
http://www.heelmeester.nl/ingrepen/huid ... ntatie.htm

Dat zal misschien allemaal wel.. maar daar gruwel ik gewoon van! Dat is gewoon iets ja kan het niet uitleggen! Beschouw ik meer als omhulsel..

Maar voor de rest mogen ze alles!

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:40

Ik ben donor en van mij mogen ze alles hebben wat ze willen omdat ik van heel dichtbij (vader wacht al drie jaar op harttransplantatie) meemaak hoe het is om te moeten wachten en nog meer te moeten wachten.
Donors zijn gewoon zo belangrijk!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:10

Shadow0 schreef:
Maaik schreef:

waha, zo'n idee heb ik er ook altijd bij, maar nee, niet daarom, gewoon het idee dat je geen ogen hebt, en dat zie je voornamelijk op je gezicht, maar als ej dood ben sluiten ze je ogen wel, maar ja, ieder zijn eigen keuze, en de mijne is ik wil me ogen houden. Knipoog

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:41

Liesje_Lover schreef:
griebels schreef:

Wanneer ik op de lijst zou staan en voor longen in aanmerking kom is het nog niet mijn tijd om te gaan, krijg ik een 2e kans. Ik vind die laatste zin echt een vreselijke uitspraak. Omdat ik een ziekte heb zou ik dus maar eerder dood moeten gaan zodat de wereld niet zo vol werd? Dat vind ik echt.. pff ik heb er geen woorden voor sorry.

Daar zeg je wat!!!ben het met liesje_lover eens, maar dat zal ook zijn omdat we in hetzelfde schuitje zitten en beide toch echt graag een tweede kans krijgen! Als je de keuze moet maken is het al anders als dat je geen keuze hebt.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:57

Wat hard om te zeggen dat mensen die geen donor zijn, ook geen organen mogen accepteren!
We leven gelukkig hier in Nederland en in 2007, waar we zelf mogen bepalen wat we willen doen met ons eigen lijf.
Als mensen besluiten dat ze geen donor willen zijn, dan is dat hun goed recht.
Ik vind het alleen jammer dat er een hoop mensen zijn die besluiten om geen donor te zijn, doordat ze verkeerde informatie hebben gekregen, oftewel geruchten hebben gehoord die absoluut niet waar zijn.

Ook vind ik het belachelijk om te lezen dat er iemand zegt, het is goed voor de overbevolking..... ik mag hopen dat degene die dat roept niet voor zoiets komt te staan, want dan ben ik heel erg benieuwd wat die gene dan zal kiezen!
Laatst bijgewerkt door Vanessa24 op 14-05-07 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:01

Ik wou net zeggen, lekker makkelijk om te roepen dat je dan maar moet accepteren dat het je tijd is. Dan hoop ik maar dat je zelf nooit in zo'n situatie terecht komt! Ik vind dat echt een kwetsende opmerking voor mensen die er alles aan doen, keihard werken en vaak slaat dat werken om in vechten, om in leven te blijven. Er ondoordacht!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:30

iriojoppa schreef:
waha, zo'n idee heb ik er ook altijd bij, maar nee, niet daarom, gewoon het idee dat je geen ogen hebt, en dat zie je voornamelijk op je gezicht, maar als ej dood ben sluiten ze je ogen wel, maar ja, ieder zijn eigen keuze, en de mijne is ik wil me ogen houden. Knipoog

Zolang je je realiseert dat je daarmee dus mogelijk iemand weerhoudt om een donatie te ondergaan en zo weer te zien. Je keuze gaat niet alleen om jou. Als je je dat realiseert, prima, maar ik vind 'ieder z'n eigen keuze' klinken alsof je er niet zo heel diep over na hebt gedacht.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:03

erleyne schreef:
Ik wou net zeggen, lekker makkelijk om te roepen dat je dan maar moet accepteren dat het je tijd is. Dan hoop ik maar dat je zelf nooit in zo'n situatie terecht komt! Ik vind dat echt een kwetsende opmerking voor mensen die er alles aan doen, keihard werken en vaak slaat dat werken om in vechten, om in leven te blijven. Er ondoordacht!

GOED GEZEGD!!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:12

Shadow0 schreef:
iriojoppa schreef:

Zolang je je realiseert dat je daarmee dus mogelijk iemand weerhoudt om een donatie te ondergaan en zo weer te zien. Je keuze gaat niet alleen om jou. Als je je dat realiseert, prima, maar ik vind 'ieder z'n eigen keuze' klinken alsof je er niet zo heel diep over na hebt gedacht.

Oke, moest niet zo overkomen maar ja, heb er wel goed over na gedacht, aan de ene kant vind ik dat ze het moeten verplichten.
Dat je dingen moet afstaan. Maar daar kan ik natuurlijk niks over zeggen