nog meer mensen met eczeem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm

Re: nog meer mensen met eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:27

het zit inderdaad binnen in mn lichaam! maar ik heb (gelukkig) alleen maar eczeem. mn broertje heeft wel een ernstige (zware) vorm van astma. mn mam zegt altijd dat we het hebben gedeelt, hij het één en ik het ander Lachen

verder hebben alleen mn oma en mn tante eczeem. astma en hooikoorts komt verder niet voor - tenminste verder niet wat ik weet.

@ paula: zoals e_horse zegt komt het inderdaad vaak samen voor Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:34

Nou, heb me echt misdragen vandaag wat snoepen betreft Bloos
Zijn ook bezig met huis kopen, hypotheek afronden en het moet allemaal snel snel,

ik kan straks dus weer vervellen Haha!

Vriendin noemt me dan schillenboer, haha, niet leuk eigenloijk Knipoog maar zij mag het zeggen, ze heeft het overigens zelf ook

gebruiken jullie nog speciale zalfjes o.i.d.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:21

Ja idd, ik heb dan de bronchitis erbij, mijn broer heeft weer erge last van hooikoorts (maar weinig tot geen last van eczeem) en mijn vader heeft ook last van zijn longen en eczeem.
Ik heb Elecon van de dokter, maar gebruik ook vaak Purol of gewoon ouderwetse vaseline. Het werkt toch allemaal níet, de jeuk word alleen wat minder...

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:31

Mensen die middelen tegen eczeem slikken (medicijnen dus) die krijgen vaak chronische bronchitis..

Ik heb idd ook hooikoorts

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:32

Slikken? Zijn er ook pillen voor?
Ik heb wel pillen geslikt voor m'n astma, nu gelukkig niet meer, kreeg er heel vaak koortsuitslag van..

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:22

e_horse schreef:
Kimmm: vaak is dan het hele pakketje erfelijk. Dat heet atopie. Dan zit het foutje in je genen. Volgens mij kun je dan ook hooikoorts, astma en allergieën krijgen..
Mijn broer heeft bijvoorbeeld erge hooikoorts en ik weer wat minder. Mijn moeder heeft ook hooikoorts en vaak last van haar buik (gevoelige darmen). Andere familieleden (nichtje oa) hebben heel erge eczeem en astma. Ik heb ook nog astma en allerlei (voedsel-) allergiën.
Het heeft allemaal met elkaar te maken: ik begon met eczeem, daarna op m'n 15e hooikoorts erbij, op m'n 18e astma erbij... en nu ben ik 26 en is daar mijn dieet de astma iets beter (bleek ook veel hyperventilatie bij te zitten) en komt mijn eczeem weer fijn opzetten (gelukkig niet zo erg als in de pubertijd brrr)...

Behalve eczeem heb ik idd ook astma en hooikoorts. Scheve mond De astma heb ik de laatste jaren gelukkig niet zo heel veel last meer van.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:08

Ik slik geen medicijnen, smeer het.. Mijn gezicht is nu één opgezet, vuurrood geheel, hopelijk trekt dat snel weg zeg. Nagelbijten / Gniffelen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:21

zit weer helemaal onder.
heledag op stal geweest omdat dat paard zo beroerd is
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=724850&hilit=

was rond kwart over 8/half 9 op stal, en ben om 16.00 weer weg gegaan.
Vervolgens zat ik er weer tussen 8 en half 9 Boos! tot een uurtje of 10.

paard voelt zich poedersuiker, en mijn huid wordt er ook niet beter op!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:24

hallo, ik wil me hier even bijvoegen, omdat ik er ook last van heb.
ga zo even een gedeelte van het topic doorlezen.. niet alles anders dat duurt me te lang Tong uitsteken dat komt later wel..
ik heb de plekken niet aan de binnen kant van mn elleboog maar op de zijkant zeg maar.. en dan ook wat op mijn onderarmen en bovenarm en wat op mn pols.
maar ik kan er zo het hele jaar geen last van hebben, en dan weer maanden lang wel.
meestal smeer ik het 's avonds met vaseline in dan heb ik er geen jeuk aan en gaat het wel redelijk weg.
maar vergeet ik het n dag dan is jeuk ik de hele nacht zonder ik er erg in heb en heb ik er weer plekken bij.. Scheve mond
ook heb ik een plekje waar de pigment zeg maar van weg is op mn huid, dat zie je in de zomer erg goed..

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 11:40

ma_rie_tje schreef:
zit weer helemaal onder.
heledag op stal geweest omdat dat paard zo beroerd is
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=724850&hilit=

was rond kwart over 8/half 9 op stal, en ben om 16.00 weer weg gegaan.
Vervolgens zat ik er weer tussen 8 en half 9 Boos! tot een uurtje of 10.

paard voelt zich poedersuiker, en mijn huid wordt er ook niet beter op!

het ziet er inderdaad erg naar uit Ach gut hopen dat het snel over is en dat je eczeem daarna ook weer onder controle te houden is! ik duim voor je!

noran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:32

Hallo,

Ik heb ook exceem. Toen ik heel jong was had ik er veel meer last van dan nu ik ouder ben.

Helaas na een zeer lange stress periode kwam het weer op. Het begon eerst een klein beetje aan de binnen kant van mijn arm. Uiteindelijk zat heel mijn rug/armen/handen benen onder het exceem. Het leek wel een soort van 2e huidlaag. Huilen Huilen
Het jeukde, het prikte het was vreselijk! Ik heb zelfs zo erg gekrabt dat ik een soort van 2e graads brandwonden had. Ik heb zelfs 3 weken in de ziekte-wet gezeten hierdoor, omdat ik geen kleding kon verdragen omdat mijn huid helemaal open lag Verdrietig . Helaas was mijn dermatoloog niet zo helder om te zien wat er aan de hand was, en werd ik weer met een smeerseltje weggestuurd.

Na veel pijn en ellende ben ik bij een andere dermatoloog gekomen. Het eerste wat zij zei aan de hand van wat ze kon zien was dat ik atopisch exceem heb. Daar had ik nog nooit van gehoord! Het bleek bij mij alleen voorheen te "slapen" en na deze heftige stress-periode weer aangewakkerd te zijn (op te vlammen). Ze schreef mij direct medicijnen voor en ik kreeg pillen en een zalf (hormoniaal). Binnen een week was het nog wel zichtbaar maar het was rustig.

In deze periode was ik ook, tijdelijk, allergisch voor alle melkproducten. Vreselijk.. heerlijk al die kaas Lachen! Gelukkig kan ik nu alles weer eten.

Inmiddels 2,5 jaar later ben ik er bijna vanaf. Zit ook niet meer in een stress-periode en dat helpt ook. Wel heb ik bij bepaalde "spanningen" nog wel kriebel, maar ik herken nu wat het is. Zelf gebruik ik nu zalf (Fucedine cr/Elocon Vet) en dat smeer ik nog op kleine plekjes. Mijn handen blijven wel gevoelig. Het begint met kleine soort van blaasjes die verschrikkelijk beginnen te jeuken. Dat ik verder allergisch ben voor hooi/pollen/gras zal altijd wel zo blijven denk ik..

Ik wens iedereen dan ook veel sterke die welke vorm van exceem dan ook heeft. Ik weet echt hoe vreselijk het kan zijn.
En mocht er iemand een tip willen hebben voor het verkoelen van exceem-plekken die "branden".. Ben in de loop van de tijd erg creatief geworden met het verzinnen van verkoelen.. Knipoog

Sterke iedereen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:49

inmiddels heb ik al een ander topic geopend, ik denk dat de naam neit dramatisch genoeg was (ramptoeristen hier zeg! als je er help voorzet heb je binnen een dag 20 reacties!)

hier de link naar het topic
viewtopic.php?f=3&t=725602&hilit=
op p. 2 een link naar een foto van de koker....

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:11

Noran, super dat je er nu vrijwel vanaf bent! ik ben zelf erg blij dat ik het niet op mijn handen heb, dat lijkt me ook echt zó irritant!

Ma_rie_tje, pff wat vervelend zeg.. ik hoop echt dat er zo spoedig mogelijk een snel werkende oplossing komt!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:16

Zit dus ook echt weer helemaal onder door de stress, het slechte eten, en de heledag opstal zijn...
foute combi voor mij!

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:30

Ik heb ok eczeem..
Bst erg..
Alle dokters al afgelopen..
Maar helpt toch niet..
Dus ikleef er maar mee

noran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:54

@ Laar: Toen ik zo in mijn stress-periode zat droeg ik nooit korte mouwen en altijd zo lang dat het helemaal over de bovenkant van mijn hand kwam. Gewoon dat niemand mijn exceem kon zien. Het zag er rood en opgezet uit..

Maar sinds een paar jaar dus gaat het echt heel goed. Af en toe heb ik nog een van die kleine blaasjes (bijna niet zichtbaar), maar na het smeren van de zalf nemen deze en de jeuk ook af..

Het is gewoon heel vervelend als het exceem zichtbaar voor andere is. Maar op je handen of gezicht is wel heel naar, het is dan direct zo zichtbaar.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:57

Nu het zo koud is heb ik letterlijk m'n hele handen open liggen. Alles is helemaal kapot en onder de wondjes, ik kan m'n handen nauwelijks bewegen. Ook met klimmen, volleybal, enz. op school doet het erg zeer.. Verdrietig

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:58

Ma_rie_tje: dat ziet er inderdaad niet fijn uit! Sterkte! Ik hoop dat je paard snel weer de oude wordt...

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:15

noran schreef:
@ Laar: Toen ik zo in mijn stress-periode zat droeg ik nooit korte mouwen en altijd zo lang dat het helemaal over de bovenkant van mijn hand kwam. Gewoon dat niemand mijn exceem kon zien. Het zag er rood en opgezet uit..

klinkt me net iets te bekend in de oren... heb namelijk precies hetzelfde gedaan. altijd maar lange mouwen om het zoveel mogelijk te verbergen, vooral ook op mn werk. tegenwoordig kan het me weinig meer doen en laat ik 'gewoon' mn blote armen zien Lachen

Picassox schreef:
Nu het zo koud is heb ik letterlijk m'n hele handen open liggen. Alles is helemaal kapot en onder de wondjes, ik kan m'n handen nauwelijks bewegen. Ook met klimmen, volleybal, enz. op school doet het erg zeer.. Verdrietig

dit komt me ook al zo bekend voor, vooral op dit moment. heb zulke zere handen door de kou, ongelofelijk. de tranen staan me dichterbij dan het lachen. wat doet het zeer. gisteren deed het heel hard regenen (erg koud water) en had geen handschoenen aan. laten we het erop houden dat mn tranen niet te zien waren door de regen. wat deed dat pijn zeg! de kou op mn huid met eczeem.

trouwens, wat is het topic ondertussen hard gegaan zeg! Lachen

@ ma_rie_tje: meid, wat is dat topic ineens hard gegaan! heb het niet allemaal bij gelezen Bloos daar was het me iets teveel voor. maar wilde je even namens ons allemaal heel erg veel succes wensen! en beterschap! jullie allebei! hij met zn been en jij met je eczeem en alle zorgen eromheen Ach gut we denken aan je en duimen voor je! Lachen

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:45

Bij ons haast schuin tegenover zit een Natuurvoedings winkel, ik denk dat ik daar eens ga kijken voor bijvoorbeeld chocolade vervangers. of hebben ze dat soort dingen daar niet?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:34

Ik heb niet het gehele topic gelezen. Maar voor iedereen met eczeem, ga eens googelen op Protopic.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:41

Chocolade vevangers > carobe, maar of dat nou echt lekker is...
Histamine in eten zorgt voor de uitlokking van eczeem en dat zit in oa tomaat, chocola etc. ga er maar eens op googelen..

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 10:20

VValar schreef:
Ik heb niet het gehele topic gelezen. Maar voor iedereen met eczeem, ga eens googelen op Protopic.

ik heb net even zitten googelen, wie interesse heeft in protopic, lees het onderstaande stukje even door Lachen

Citaat:
Protopic en Elidel zijn nieuwe middelen voor de behandeling van constitutioneel eczeem. Deze middelen behoren tot de nieuwe klasse van de zogenaamde topicale immuunmodulatoren (TIM). Ze hebben niet de nadelen van de hormoonzalven zoals het dunner worden van de huid doordat ze veel specifieker werken. Daardoor zijn ze ook op gevoeliger plaatsen, bijvoorbeeld het gezicht en de hals/nek, heel goed toepasbaar. TIM's mogen alleen gebruikt worden vanaf de leeftijd van 2 jaar.

De werkzame stof in Protopic is tacrolimus. Deze stof wordt al jaren gebruikt - maar dan in pilvorm - bij de behandeling van afstotingsreacties bij transplantaties. De werkzame stof in Elidel is pimecrolimus. Beide stoffen zijn op de huid werkzaam tegen constitutioneel eczeem (ook wel atopisch eczeem of atopische dermatitis).

Protopic is een zalf en komt in twee sterktes: 0,1% en 0,03%. In principe is Protopic 0,1% bedoeld voor patiënten die 16 jaar of ouder zijn. Soms wordt het door zeer ervaren dermatologen ook bij jongere patiënten voorgeschreven. Bij kinderen - vanaf 2 jaar - wordt Protopic 0,03% voorgeschreven. Elidel is een crème en komt in één sterkte, namelijk 1%, en is geschikt voor alle patiënten van 2 jaar en ouder.

De verwachtingen ten aanzien van de nieuwe middelen waren bij de introductie hoog gespannen. Decennialang werd voor de behandeling van constitutioneel eczeem immers naar dezelfde middelen, met name hormoonzalven, gegrepen. Nu de ervaringen met TIM’s zijn opgedaan en blijkt dat die verwachtingen niet altijd worden waargemaakt. De ervaringen verschillen van individu tot individu. Bij sommigen werkt het geweldig, bij anderen weer minder goed en een gedeelte van de patiënten kan het middel niet verdragen vanwege de bijwerkingen.

Bijwerkingen
Beide middelen staan er bekend om dat ze een branderig gevoel kunnen geven en zelfs jeuk. Ongeveer de helft van de gebruikers krijgt in meer of mindere mate last van een branderig gevoel, maar meestal trekt dit binnen een korte tijd weer weg. Zo ongeveer 5-10% van de mensen krijgt deze bijwerking in die mate dat ze moeten stoppen met het middel. Ook bekend is de bijwerking dat de middelen in combinatie met alcohol een warm en blozend gezicht kunnen geven. Daarnaast moet opgepast worden met zonlicht, is gebruik van zonnebank of het ondergaan van UV-therapie niet toegestaan en moet rondom vaccinaties het gebruik van de middelen gestaakt worden.

Protopic & Elidel en kanker
De Amerikaanse Food and Drug Adminsitration (FDA) en het Europees Medicijnen Agentschap (EMEA) adviseren om voorzichting te zijn met het gebruik van Protopic en Elidel omdat deze middelen mogelijk de kans op bepaalde vormen van kanker zouden kunnen vergroten. Hoewel beide organisaties niet hebben kunnen vaststellen dat deze middelen ook daadwerkelijk kanker veroorzaken, is een waarschuwing wel op zijn plaats zolang de lange termijn effecten van de middelen nog niet bekend zijn.

De EMEA laat weten dat “op basis van de momenteel beschikbare gegevens het niet mogelijk is om te concluderen of de gemelde gevallen van huidkanker of lymfomen bij gebruik van Protopic of Elidel daadwerkelijk veroorzaakt zijn door deze geneesmiddelen.” In feite betekent dit dat men niet weet of de onderzochte gevallen van kanker bij gebruikers van deze geneesmiddelen ook werkelijk door de geneesmiddelen zelf zijn veroorzaakt. EMEA heeft daarom aan de fabrikanten gevraagd om gegevens te verzamelen om de veiligheid op langere termijn te kunnen beoordelen.

Evenwel is EMEA van oordeel dat “de balans werkzaamheid/schadelijkheid voor deze dermatologische producten nog steeds positief blijft” en dat patiënten niet moeten stoppen met de behandeling zonder overleg met hun arts. Wel blijft het belangrijk om tijdens gebruik van Protopic en Elidel de huid niet teveel bloot te stellen aan UV-licht, maar dat was al bekend.

Hoewel elke arts Protopic en Elidel mag voorschrijven, raadt de VMCE aan om voor een behandeling met Protopic of Elidel altijd een dermatoloog te consulteren. Het Europees Medicijnen Agentschap (EMEA) zegt hierover dat “alleen artsen met ervaring met de diagnose en behandeling van atopische dermatitis de behandeling [met Protopic of Elidel] dienen te starten.” In de nieuwe huisartsenstandaard voor de behandeling van constitutioneel eczeem staat: "Vooralsnog worden deze middelen in de huisartsenpraktijk afgeraden vanwege onduidelijkheid over hun plaats bij de behandeling van eczeem en vanwege onzekerheid over de veiligheid op lange termijn".

De vergoeding
Protopic is sinds 1 december 2002 verkrijgbaar in de apotheken. Het wordt vanaf 1 juli 2006 vergoed onder de volgende voorwaarde: "uitsluitend voor een verzekerde van twee jaar of ouder met matig tot ernstig constitutioneel eczeem die onvoldoende reageert op behandeling met andere lokale middelen, waaronder in ieder geval corticosteroïden." De zorgverzekeraar kan aanvullende voorwaarden stellen aan de vergoeding van Protopic, bijvoorbeeld dat het eerste recept van een dermatoloog moet zijn.

Elidel is per 28 april 2003 geregistreerd in Nederland en sinds 1 juli 2003 in de Nederlandse apotheken verkrijgbaar. Vanaf 1 augustus 2006 wordt Elidel vergoed onder de volgende voorwaarden: "uitsluitend voor een verzekerde van twee jaar of ouder met mild tot matig constitutioneel eczeem die onvoldoende reageert op behandeling met andere lokale middelen, waaronder in ieder geval corticosteroïden." De zorgverzekeraar kan aanvullende voorwaarden stellen aan de vergoeding van Protopic, bijvoorbeeld dat het eerste recept van een dermatoloog moet zijn.

bron: http://www.vmce.nl/default.aspx?artID=25

bouwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:35

heb nu ineens eczeem op mijn gezicht.. Huilen
ziet dr niet echt prettig uit. k hou het lekker vet alleen baal weer zo.
ging het weer beter en dan nu ineens weer eczeem. Verdrietig

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:37

ben niet weg van protopic.
Ik behoor dus tot dat kleine percentage dat moest stoppen met het gebruik.
Ben eind mei begonnen met gebruiken, en half juni gestopt (zo uit mn hoofd) ik zat iig net in een periode dat het warm was, en de zon (vrij) veel scheen.

Spul voelde in het begine (eerste 3 weken) goed aan. Beetje branderig maar daar kan ik wel tegen (ben veel gewend Boos! ).Dat brenderige werd steeds erger, zelfs zo erg dat ikhet gevoel had dat mn huid aanvoelde als een schaafwond waar zand in zit en waar iemand lekker met zn vingers op aan het wrijven is.

Heeel erg pijnlijk dus. Of het alleen kwam van de protopic of omdat ik ook korte mouwen had en dus in de "zon" liep met de plekken weet ik niet.
De plekken zagen er ongeveer uit als brandwonden (erg onprettig gezicht) maar het was vooral erg pijnlijk...

Als het werkt is het superspul (maar dat geldt voor alles dat werkt) maar helaas voor mij dus niet!