Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:25

Arabelle schreef:
Ik heb een vorm van autisme PDD-NOS. Dat is een lichte vorm van autisme. Ik ervaar de meeste moeilijkheden in de communicatie met mensen, relaties, en toch dat je anders bent dan anderen. Ik heb veel meer uitleg en tijd nodig voordat ik iets snap en voordat er iets gebeurd, ik deel het leven eigenlijk in stukjes en zie de dingen niet als een geheel. Het is een lastige handicap, maar met goede begeleiding is er wel mee te leven, je zal er alleen de rest van je leven last van blijven houden. Maar de kunst is om er mee om te gaan, dat je dingen ook gewoon kan zoals heel veel andere mensen. Zolang er maar een wilskracht is, kom je heel ver.

Ik heb ook PDD-Nos. Ik heb eigelijk alleen moeilijkheden in communicatie met mensen etc. Pas als ik mensen echt goed ken of de klik is er meteen(heel zeldzaam), kruip ik een beetje uit mijn schulp en begin ik wat spraakzamer te worden. Dat stukje veel meer uitleg nodig hebben etc. heb ik niet echt of in een veel lichtere vorm. Ik heb namelijk wel dat als ik iets met wiskunde niet snap en de docent gaat dat uitleggen, dat ik het voor me moet zien. Anders kan die het nog zovaak uitleggen als die wil maar het blijft voor mij chinees, totdat hij de situatie op het bord gaat tekenen en ik het voor me zie, vaak zie ik dan het hele verband al na een halve tekening.

Maar om terug te komen op PDD-NOS, ik heb ook in een groepje een socialevaardigheids training gedaan, wat helemaal mis liep. Zat 1 meisje was onwijs arrogant en vond altijd dat ze zelf de beste was(zijn dus mensen waar ik echt een hekel aan heb, en dus ook altijd botsingen mee heb), meisje verpeste ook altijd onwijs de sfeer. Ander meisje was wel aardig opzich, maar liep heel erg mee met dat arrogante meisje en wat dan dus ook onuitstaanbaar. Was en nog een wat ouder meisje(17 toen) bij en daar kon/kan(nog steeds goed contact mee), onwijs goed mee opschieten en die vond van die andere 2 precies hetzelfde als mij en de humor van ons was aardig gelijk. De die groep van 4 viel al na 1 keer in 2 delen eigelijk. Na een tijd had ik het echt gehad. Je kreeg soort van huiswerk wat ik niet deed. Dat stuk is voor mij nu ook afgesloten hoofdstuk. Voor mij geen begeleiding mee en ik kan er aardig mee leven. Ik merk ook gewoon aan mezelf dat het nu langzaam aan steeds een stukje beter gaat.

Edit: hier ook veel internetcontacten, via internet praat veel makkelijker he. Wel veel mensen die ik ken, maar gewoon in rl bijna niet zie, vanwege verschillende scholen enzo(Schiermonnikoog he..).

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:59

katchina schreef:
Hoi "Siggislief", ik geef jou een handje,want ik ben er zeker van dat ik dit ook heb.Niet vastgesteld door onderzoek maar wel bij m'n jongste.Bij hem herken ik zoveel van mezelf en gelukkig maar ,nu kan ik veel verklaren over hoe ik me voel vanbinnen en met anderen in de omgang..
Wat ik zelf nu slik met m'n kinderen samen is Eye Q liquid Een combinatie van visolie en teunisbloem olie.Ik wordt rustiger van binnen en zekerder van mezelf,ook kan ik me nu wat beter concentreren en minder 'vergeten'!
Misschien een tip voor jou Haha!

Zal het voorstellen aan m'n moeder om het te proberen!!
Ik heb er ook nog eens Dyspractie bij een Spraak & Taal problemen bij.
Dus dan is het wel handig om zo iets te hebben denk ik Ja
Kan ook soms agressief uit de hoek komen, maar daar kan ik opeens niks aan doen
En ik kan ook niet tegen als ''vreemde'' mensen me omhelzen of knuffelen, vindt ik gewoon niet fijn.
Krijg ik rillingen op m'n rug en krijg ik de neiging om me heen te slaan.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:33

Alwiene schreef:
Herkenning:
- Veel internetcontacten, weinig echte vrienden
- Slecht in contacten onderhouden
- Verkeerde dingen zeggen
- Geen uitgaanstype
- Verjaardag?! Grote verjaardag?! Arrrgh *rent weg*
- Enerzijds moet alles geordend (zo hoort het) anderzijds ben ik extreem slordig/rommelig/chaotisch.

Ik kan er bijna overal een vinkje achter zetten, behalve de eerste. Ik vind namelijk van mezelf dat ik wel echte vrienden heb (meer dan genoeg). Internetcontacten heb ik niet echt, onderhoud meestal wel contact via internet omdat dat vrij eenvoudig is.

Oh ja, nog iets: hebben sommige van jullie ook wel het idee dat jullie mensen niet zo dichtbij laten komen. Het zijn dan wel vrienden van je, maar het is dan moeilijk om jezelf dan helemaal bloot te leggen! Ik heb dat gevoel heel sterk, vooral de laatste jaren. Het is allemaal vrij oppervlakkig geworden.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:39

@"Siggislief" Het is best wel prijzig maar je doet er lang mee en je kunt het misschien via verzekering/pgb bekostigen.
Mijn dochtertje van 8 kan ook uit het niets heel boos worden op alles en iedereen.Nu ze medicatie krijgt is dat een stuk minder enhebben we het een stuk gezelliger thuis.Hopelijk wordt het nu wat beter op school met klasgenootjes..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:23

Nakisha schreef:
*
Citaat:
Mag je ook meedoen als je gedrag vertoont wat wel heel veel overeenkomt met symptomen van Asperger?

Tuurlijk. Misschien moet je eens een psychiater bezoeken, die kunnen je verder helpen. Lachen Ik kwam er vanwege ''instorten'' terecht, en kreeg toen de diagnose. Ik was, geloof ik, 16 ofzo......

Die types ben ik liever kwijt dan rijk, eerlijk gezegd. Ik heb alweer 15 jaar oa. last van angsten en depressies en mede hierdoor al heel wat peuten en psychos tegengekomen. Jammergenoeg heb ik maar heel weinig goede ervaringen daar aan over gehouden. Bovendien moet je maar net de 'goeie' tegenkomen, denk ik. Iemand die ervaring heeft met verschillende vormen van autisme en die op het idee komt dat zoiets ook mee kan spelen.

Wat stempels betreft heb ik als 'hopeloos geval' vast nog wel ergens een plekje over... Knipoog Ik herken zoveel van mezelf hier dat er nog maar weinig twijfel is (alleen mijn verstand wil nog niet mee, dat roept maar 'ja maar..').

Sullie97 schreef:
Oh ja, nog iets: hebben sommige van jullie ook wel het idee dat jullie mensen niet zo dichtbij laten komen. Het zijn dan wel vrienden van je, maar het is dan moeilijk om jezelf dan helemaal bloot te leggen! Ik heb dat gevoel heel sterk, vooral de laatste jaren. Het is allemaal vrij oppervlakkig geworden.

Hoe doe je dat dan?
Ik laat mensen ook nooit dichtbij komen. Zodra ze te 'close' willen worden stoot ik ze af. Niet expres, maar ik raak dan gewoon in paniek en probeer ze te vermijden. Ik probeer daar wel aan te werken maar het gaat gewoon bijna automatisch.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:50

Sullie97 schreef:

Ow ja, heel erg. Meestal houdt ik mensen onbewust op een afstand en als ik dan eens denk "dit kan nog wel eens wat worden" slaat het kei-hard in mijn gezicht terug. Meestal als er iemand is die dichterbij komt dan is dat na een paar jaar ook weer voorbij, ik kan dat niet voor onbepaalde tijd vasthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:05

Falona schreef:
Sullie97 schreef:

Ow ja, heel erg. Meestal houdt ik mensen onbewust op een afstand en als ik dan eens denk "dit kan nog wel eens wat worden" slaat het kei-hard in mijn gezicht terug. Meestal als er iemand is die dichterbij komt dan is dat na een paar jaar ook weer voorbij, ik kan dat niet voor onbepaalde tijd vasthouden.

Dit laatste heb ik ook, vooral dus met vrienden!

Met vriendjes heb ik heeeeel lang het spel van aantrekken en afstoten gespeeld, en al mijn 'relaties' waren dan ook binnen 3 maanden over! Mijn huidige vriend echter, heb ik zelf van te voren gewaarschuwd hiervoor, en die laat zich niet wegjagen door me Clown

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:39

Citaat:
Die types ben ik liever kwijt dan rijk, eerlijk gezegd. Ik heb alweer 15 jaar oa. last van angsten en depressies en mede hierdoor al heel wat peuten en psychos tegengekomen. Jammergenoeg heb ik maar heel weinig goede ervaringen daar aan over gehouden. Bovendien moet je maar net de 'goeie' tegenkomen, denk ik. Iemand die ervaring heeft met verschillende vormen van autisme en die op het idee komt dat zoiets ook mee kan spelen.

Wat stempels betreft heb ik als 'hopeloos geval' vast nog wel ergens een plekje over... Ik herken zoveel van mezelf hier dat er nog maar weinig twijfel is (alleen mijn verstand wil nog niet mee, dat roept maar 'ja maar..').

Troost je, dit komt mij HEEL bekend voor. Ik had een fijne psychiater, maar een stel vreselijke psychologen... daar heb ik dus ook geen vertrouwen meer in. Ik heb ook sowieso niet zo'n hoge pet op van de geestelijk gezondheidszorg...

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:31

Zijn er hier trouwens mensen met een vorm van Autisme die (Begeleid) Zelfstandig Wonen? Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:39

Ik woon samen met mijn vriend. Dat geeft geen problemen hoor. Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:58

weg
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 10-11-07 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:00

Falona schreef:

Dit herken ik heel erg van mezelf. Nou ja, soms denk ik dat sommige mensen, die niet-autistisch zijn, dit ook doen. Zeker wat betreft relaties.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:13

weg

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:22

Ik heb al eens gereageerd hier denk ik ...
maar nu kom ik eigenlijk met een vraag:
Ik heb zelf het syndroom van asperger en komende woensdag gaan we met de derde graad van mijn school naar de film Ben X kijken, over een jongen die ook het syndroom van asperger heeft. Ook gaat het hierin over zelfmoord en de planning daarvan, in onze klas heeft vorig jaar iemand zelfmoord gepleegd die zeer dicht bij mij stond.

Heeft er al iemand de film gezien die zelf ook de diagnose autisme heeft gekregen? hoe ervaarden jullie dit? vonden jullie het confronterend? Was de planning van zelfmoord extreem ingeplant of valt dit nog mee?

Ik zit met serieus veel kriebels hierover en weet met mezelf niet echt meer blijf, ik dacht dat ik het hier wel eens kon proberen.

xx

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:01

Heb de film nog niet gezien maar ik wil hem wel graag gaan zien... (Heb ook asperger)

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:13

yindey schreef:
Heb de film nog niet gezien maar ik wil hem wel graag gaan zien... (Heb ook asperger)

Hier idem. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:14

Lievelotje: Ik heb begleid zelfstandig gewoond!!

Helaas is dit bij mij nogal uit de hand gelopen omdat ik tot 3 x toe bij een niet passende huisgenoot ben geplaatst, waarvan de laatste ronduit agressief was en mij bijna van de trap heeft geduwd!

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:21

Ik heb autisme en ik ben hoogbegaafd ik vind het wel moeilijk om mee te leven maar probeer er het beste van te maken.Vooral die dagen dat je alles duidelijk inziet over situaties,
Ik heb ook met een vriendin laatst gehadd dat we naar een stel vrienden gingen en daar hangen nou ok. kom ik daar aan zijn het minstens 30 man .Wel de leukste mensen ooit.Maar ik klapte gelijk dicht en zodra we weg waren praatte ik weer en dan voel ik me zooo stom.

Maarja dat is gewoon hoe het is toch:)

Ik ben trouwens een jaar geleden gestopt met psygiaters etc. omdat ik niet de hele tijd met mijn ''problemen'' geconfronteerd wil worden.Ik wilde verder gaan en dat lukte niet als iemand steeds vroeg hoe het ging met de moeilijke punten. Ik ben veel opgeknapt 1 terugval naar depressief gehad maar verder gaat het goed. Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:10

Citaat:
Ik heb autisme en ik ben hoogbegaafd ik vind het wel moeilijk om mee te leven maar probeer er het beste van te maken.Vooral die dagen dat je alles duidelijk inziet over situaties

Tja, ben bang dat ik dat wel kan begrijpen. (Zelf ook hoog IQ)
Ik heb soms ook echte dipjes als ik mij realiseer hoe mijn situatie is... echt mooi is 't natuurlijk niet. Ik denk ook vaak; ''Als het nou wél gelukt was die studies af te maken...'' en ''Als ik die lichamelijke klachten er niet bijgekregen had'' en ''Hoe zou ik het dán gedaan hebben, was parttime werken dan wel gelukt?''

Het is heel begrijpelijk dat dat hele moeilijke momenten zijn. Die zullen we allemaal wel eens hebben. Maar we kunnen beter kijken naar wat we wél hebben, en wat we wél kunnen.... al zullen die momenten altijd wel af en toe de kop eens opsteken.

Sterkte!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:17

Nakisha schreef:
''Als het nou wél gelukt was die studies af te maken...''

Nog nooit zo over nagedacht, maar mijn studiepad is ook niet over rozen gegaan en ik kan niet zeggen dat het aan mijn IQ ligt (hoewel ik die nooit officieel heb laten testen). Is dat ook een kenmerk van autisme?

Om te beginnen ben ik op mijn sloffen door het VWO gegaan, maar heb ik daar wel 8 jaar over gedaan. Toen ben ik een HBO opleiding gaan doen. Als ik de moeite nam de lessen te volgen ging ik er op mijn sloffen doorheen, maar na vijf jaar ben ik daar toch gestopt (was een 4,5 jarige opleiding). Ik had een aantal vakken waar ik gewoon niet doorheen kwam èn de sfeer was voor mij zo demotiverend dat ik het eind niet meer zag.

Ik ben toen vol goede moed halverwege een andere opleiding ingestroomd op een andere hogeschool die veel aansluiting heeft met mijn voorgaande opleiding "want daar heb ik die vakken niet en daar kom ik wel doorheen". Ik moest nog 1,5 jaar en dan zou ik mijn diploma hebben, ondertussen zitten we op bijna 3,5 jaar en ziet het er naar uit dat ik er minimaal 4 jaar over ga doen. Als ik al aan het einde kom... Vorige maand nog een tentamen overgeslagen "want ik krijg die dag toch nooit vrij". Als ik dat niet had gedaan had ik het misschien nog binnen die 3,5 jaar gered.

Ik werk ondertussen al wel ruim 1,5 jaar fulltime en dat bevalt me erg goed, beter dan dat studeren. Ik doe het er ook erg goed volgen mij en als ik zie wat voor klusjes ze me de laatste tijd geven zien ze me niet graag gaan (ik heb een paar weken terug in een gesprek aangegeven dat de uitdaging er voor mij langzaamaan uit begint te gaan en dat als zij geen andere uitdaging voor mij hebben ik deze elders ga zoeken, ze weten dus dat als er niets veranderd ik weg ben).

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:28

Shanna schreef:
even een vraagje voor alle autisten hier he? Bloos
willen jullie later kinderen van jullie zelf? (omdat het erfelijk is..)

Mijn vriend is net als mij authistiche, maar we hebben besloten dat we toch wel kinderen willen.
De kans is groot dat ze idd ook autisme hebben en dat het erger is dan bij ons, maar we komen er wel uit Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:32

LieveLotje schreef:
Zijn er hier trouwens mensen met een vorm van Autisme die (Begeleid) Zelfstandig Wonen? Lachen

Ik woon samen met mijn vriend zelfstandig. Maar we hebben wel 1x in de 2 weken dat er begeleiders langs komen die helpen met dingen waar we het nog moeilijk mee hebben

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:36

Wij zijn momenteel redelijk serieus over kinderen aan het denken. Ondanks dat de knoop al doorgehakt was lijkt hij zich af en toe weer terug in de knoop te werken, met name mijn man twijfelt nogal, maar als ik dan de kleine van mijn broer of schoonzus zie dan wil ik dat ook. En toch twijfel ik iedere keer ook weer "kan ik wel een kind opvoeden?"
Wij zijn er nog niet uit. Ik ben nu al een paar maanden terug gestopt met de pil en we zien wel of het aantelt. Over één ding zijn we het iig al zeker: als het met z'n 2-en niet lukt dan is het niet voor ons weggelegd en verwennen we onze neefjes en nichtjes wel.

Ik woon nu trouwens bijna 2 jaar samen met mijn man. Daarvoor heb ik alles bij elkaar zo'n 5 jaar op studentenkamers gewoond en nog een blauwe maandag samen met mijn ex. Ik heb hier verder geen begeleiding in gehad hoewel dat misschien niet verkeerd was geweest als je mijn studentenkamers hebt gezien. Nu houdt mijn man mij een beetje in toom om alles redelijk opgeruimd te houden.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:38

Ik had gisteren meer dan een uur zitten tikken aan een stukje over studies/werk... maar door een foutje is ALLES weg. Boos! Ik ben zelfs nu nog te gefrustreerd om alles over te tikken...

Maar ik zal later nog wel even reageren. Maar studie/werk problemen komen idd veel voor bij autisme en om allerlei redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:59

Happy_Liz schreef:
LieveLotje schreef:

Ik woon samen met mijn vriend zelfstandig. Maar we hebben wel 1x in de 2 weken dat er begeleiders langs komen die helpen met dingen waar we het nog moeilijk mee hebben

Dit ga ik nu ook met mijn vriend doen!