Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:22

Toeslagen:
Per 1 januari 2026 geldt dat als het (gezamenlijke) inkomen hoger is dan € 29.697 (alleenstaande) of € 39.074 (aanvrager met toeslagpartner) het kindgebonden budget geleidelijk minder wordt.
U kunt in 2026 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 40.857 uitkomt. Hebt u in 2026 een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen niet meer dan € 51.142 zijn.

Dus….als alleenstaande ouder heb je bij ongeveer een fulltime minimum maandinkomen de maximale toeslagen. Verdien je meer, dan lopen de toeslagen terug in hoogte. Je kunt dus eigenlijk nooit je inkomstenvermindering door minder werken, opvangen met toeslagen.
Het beeld wat geschetst wordt dat mensen minder gaan werken en met toeslagen aanvullen, is niet realistisch

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:46

Lieser schreef:
Benzz schreef:
Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.

Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.

Ik vermoed dat Dorine92 avond-, nacht-, weekend- en onregelmatigheidstoeslagen krijgt over haar salaris. Dat kan oplopen tot 50 %.

Zelfs als je binnen je 30u 100% nachtdiensten werkt (wat best een aanslag is op je gezondheid en privé leven, over balans gesproken :o ) is minimumloon + toeslag voor die 30u geen 2700.

En dan ook nog eens 4 maanden per jaar vrij in loondienst, stuk of 60-80 vakantiedagen zou het moeten zijn. Als je zulke arbeidsvoorwaarden hebt dan ben je in ieder geval Nederlands duurste productiemedewerker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 03:44

Lieser schreef:
Benzz schreef:
Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.

Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.

Ik vermoed dat Dorine92 avond-, nacht-, weekend- en onregelmatigheidstoeslagen krijgt over haar salaris. Dat kan oplopen tot 50 %.

Klopt jij snapt het. Kan zelfs veel hoger oplopen. Op feestdagen in de avond tot 230 procent toeslag bovenop je normale salaris zelfs. En op een normale zondagavond ook al naar 130 procent bovenop je normale salaris. Had ik ook allang genoemd maar niet iedereen leest alvorens conclusies te trekken blijkbaar.

En ik zie in de post hierboven ook al dat niet iedereen een rekenwonder is. En dat mensen ook erg snel denken het beter te weten dan degene die het contract heeft getekend, werkt, en het loon daadwerkelijk elke 4 weken ontvangt. Ja, elke 4 weken. Dus ik bedenk me nu dat het dan per maand zelfs nog meer is

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:03

Fly_high schreef:
Zelfs als je binnen je 30u 100% nachtdiensten werkt (wat best een aanslag is op je gezondheid en privé leven, over balans gesproken :o ) is minimumloon + toeslag voor die 30u geen 2700.

En dan ook nog eens 4 maanden per jaar vrij in loondienst, stuk of 60-80 vakantiedagen zou het moeten zijn. Als je zulke arbeidsvoorwaarden hebt dan ben je in ieder geval Nederlands duurste productiemedewerker.

Minimumloon is fors gestegen de laatste jaren, het zit nu voor een fulltime functie op bijna 2500 bruto per maand.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:46

Miiej schreef:
Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen? Dit wordt namelijk meerdere keren benoemd, niet specifiek zorgtoeslag maar toeslagen.

Ik zou ook heel graag parttime willen werken, maar dan kan ik mijn rekeningen niet betalen, dus doe ik dat niet.
Ja, ik heb mantelzorg gedaan naast mijn baan en ik ben chronisch ziek. Maar ik vind niet dat je bij het minste of geringste de rest maar mag laten opdraaien.

De maatschappij heeft geld nodig om zorg, onderwijs, opvang etc te betalen voor mensen die het écht niet kunnen. Niet omdat mensen liever meer vrije tijd hebben, dat wil ik ook, net als vrijwel iedereen

Ja, ik heb dit topic gelezen. Het overgrote deel van de mensen heeft een hele goede reden om minder te werken. En dat jij fulltime werkt, wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen.

Verder ga ik mee met verootjoo. Er is zo veel geld in Nederland. Dat onze regering ervoor kiest om dat geld te besteden aan ICT-mislukkingen, subsidies voor de landbouw, Sywert van Lienden, Tata Steel, JSF's of de tolweg op de A24, wil natuurlijk niet zeggen dat het geld er niet is.

Ik betaal graag belasting voor toeslagen als daarmee anderen de kans krijgen om mentaal en lichamelijk gezond hun pensioen te halen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:16

Alsof je zo snel recht hebt op toeslagen door een dag minder te gaan werken. Zeker wanneer je met zn 2en bent, pies je voor alles net naast de pot.maar wel voor alles de volle mep mogen betalen, waardoor je eigenlijk ook niet minder kan werken:
Geen mogelijkheid voor sociale huur,maar vrije sector huur.
niet kunnen kopen financieel.
Geen recht op huur- of zorgtoeslag.
Wel gezondheidsproblemen en ieder jaar eigen risico van beiden op.

Dag minder werken, leuk, maar krijg dan echt geen toeslagen, terwijl alles maar duurder wordt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:11

veneri schreef:
Alsof je zo snel recht hebt op toeslagen door een dag minder te gaan werken. Zeker wanneer je met zn 2en bent, pies je voor alles net naast de pot.maar wel voor alles de volle mep mogen betalen, waardoor je eigenlijk ook niet minder kan werken:

Dag minder werken, leuk, maar krijg dan echt geen toeslagen, terwijl alles maar duurder wordt.

Nou ik kan me niet voorstellen dat je in je eentje meer geld hebt dan met zn tweeën maar het kan aan mij liggen

Overigens heb je wel behoorlijk snel recht op toeslagen zag ik. Ik heb bijv schijnbaar op 500 euro na ook recht op zorgtoeslag.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:56

Dorine92 schreef:
veneri schreef:

Nou ik kan me niet voorstellen dat je in je eentje meer geld hebt dan met zn tweeën maar het kan aan mij liggen

Overigens heb je wel behoorlijk snel recht op toeslagen zag ik. Ik heb bijv schijnbaar op 500 euro na ook recht op zorgtoeslag.

Als je recht hebt op toeslagen, begint dat met een klein bedrag….maximale zorgtoeslag is echt pas bij een heel laag inkomen en dan is het 131 euro per maand voor een alleenstaande. Als je net op de grens zit, krijg je daar maar een klein deeltje van. Daarom is het totaal niet realistisch om te zeggen dat mensen minder gaan werken en dan aanvullen met toeslagen

Dorine92

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:43

Ah ok dat klinkt wel logischer dan idd

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 00:52

Gaat het feit of je wel of geen toeslagen ontvangt dan ineens leidend zijn voor het antwoord op de vraag of je minder ‘mag’ werken? Als je net onder de inkomensgrens zit voor de zorgtoeslag krijg je misschien 10,- per maand… :+ Waarom zou je er wakker van liggen dat iemand minder gaat werken en daardoor 10,- per maand aan zorgtoeslag ontvangt? Nog belangrijker, wie kent iemand die dit heeft gedaan voor “het geld”?

We kennen ook iets wat ‘armoedeval’ wordt genoemd. Veroorzaakt door het huidige stelsel en heeft vooral te maken met (gemeentelijke) kwijtschelding en recht op ondersteuning. Maar ik geloof dat het ook voorkomt op een bepaald omslagpunt bij de toeslagen. Het is overigens wel verbeterd de afgelopen jaren omdat het stelsel meer progressief is vormgeven rondom de toeslagen. Maar moeten we mensen die daar rekening mee houden daar op aan gaan kijken? Of moet het systeem veranderen? Ik denk het laatste…

Als ik op het randje zou verdienen en extra uren zouden leiden tot daadwerkelijk minder bestedingsruimte dan krab ik mezelf ook twee keer achter de oren.

Maargoed, dit topic gaat ineens allemaal zijstraten in :7
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-01-26 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 01:02

Ja ik vind het volkomen normaal dat je, als je de keuze hebt tussen werken en weinig geld of chillen en meer geld, dat je dan voor dat laatste kiest. En als je evenveel geld krijgt en je kunt kiezen tussen werken en chillen, snap ik ook wel dat je chillen kiest. Dat is volkomen natuurlijk gedrag