Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fudge

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:38

Ja klopt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:29

Little_Gift schreef:
denisesilver schreef:
]
Want? Ze heeft gebeld om te overleggen, en vervolgens gebeld op advies omdat het erger werd. Een omgeklapte enkel kan op behoorlijk wat letsel uitdraaien. Mensen moeten niet bang worden om te bellen, al is het maar voor overleg. Immers, bij paarden roepen we ook altijd liever te vaak aan de bel getrokken dan een keer te weinig.

Dat behoorlijk wat letsel ontstaat echter niet omwille van het een dag wachten en dan we huisarts bellen ipv de hap.

Dus kan je prima met een omgeslagen enkel niet de hap bellen en wachten tot je huisarts bereikbaar is en ondertussen rust nemen en pijnstilling.

Dat heeft geen enkel gevolg voor het opgelopen letsel.

Er kan zeker wel letsel zijn wat per direct gezien en/of behandeld en/of soms direct geopereerd moet worden. Dat was in deze situatie gelukkig niet het geval, en dat heeft de triage er mooi uitgepikt. Ergo, mensen moeten niet bang worden een hulpvraag te stellen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 00:15

Ergo, mensen moeten ook niet bang worden eerst eens zelf na te denken en zelf wat opzoekwerk te verrichten.

Altijd maar bellen naar de hap terwijl men heus zelf ook het één en ander kan bedenken of opzoeken, is niet de bedoeling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 07:30

secricible schreef:
Als je gewoon als kind het programma hebt doorlopen, ongeacht hoe lang geleden krijg je dus gewoon het vaccin.

Bijzonder. Want toen ik door die hond gebeten werd, werd me gevraagd naar m'n vaccinaties. Ja, dat weet ik niet uit m'n hoofd, maar ben wel zo gevaccineerd zodat ik altijd op reis kan (dtp doe ik overigens niet elke 10 jaar omdat ik geloof dat het ook wel na 12 of 13 jaar weer kan).
Toen werd er gezegd dat ik wel wat moest hebben en dat is normaal het serum. Er is niets gezegd over dtp of dan weer 10 jaar geldig. Achteraf was het ook helemaal niet nodig, want ik had 5 jaar eerder nog de dtp herhaald.
Dus moet ik nu zelf een regel gaan toevoegen aan het vaccinatieboekje voor mijn eigen administratie? Want ik wil niet vaker wat herhalen dan nodig is. Dat doe je bij paarden immers ook niet. Daar zijn zelfs mensen die de tetanus overslaan en alleen influenza jaarlijks enten. Het maakt nogal wat uit of het in 2031 kan of dat het kan wachten tot 2036. Je kunt ook te veel en te vaak vaccineren in mijn ogen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 07:54

Als je toen een vaccin gekregen hebt, dan was dat een solo tetanus vaccin, géén DTP.

Maar als ze naar je vaccinaties vragen, waarom dan niet je reizigers DTP benoemd?
Dan had je toen idd niets hoeven hebben. Een huisarts weet niet wat jij via GGD of reisvaccinatiecentrum allemaal nog extra hebt (en of je het Rijksvaccinatieprogramma volledig hebt doorlopen weet de huisarts als je reed lange tijd volwassen bent meestal ook niet) daarom vragen ze er naar. Het is dan aan jezelf om de juiste informatie te verstrekken.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:08

germie schreef:
secricible schreef:
Als je gewoon als kind het programma hebt doorlopen, ongeacht hoe lang geleden krijg je dus gewoon het vaccin.

Bijzonder. Want toen ik door die hond gebeten werd, werd me gevraagd naar m'n vaccinaties. Ja, dat weet ik niet uit m'n hoofd, maar ben wel zo gevaccineerd zodat ik altijd op reis kan (dtp doe ik overigens niet elke 10 jaar omdat ik geloof dat het ook wel na 12 of 13 jaar weer kan).
Toen werd er gezegd dat ik wel wat moest hebben en dat is normaal het serum. Er is niets gezegd over dtp of dan weer 10 jaar geldig. Achteraf was het ook helemaal niet nodig, want ik had 5 jaar eerder nog de dtp herhaald.
Dus moet ik nu zelf een regel gaan toevoegen aan het vaccinatieboekje voor mijn eigen administratie? Want ik wil niet vaker wat herhalen dan nodig is. Dat doe je bij paarden immers ook niet. Daar zijn zelfs mensen die de tetanus overslaan en alleen influenza jaarlijks enten. Het maakt nogal wat uit of het in 2031 kan of dat het kan wachten tot 2036. Je kunt ook te veel en te vaak vaccineren in mijn ogen.

Wat vind je er precies bijzonder aan?
Volgens mij is er namelijk keurig gehandeld.
Je hoeft niet uit je hoofd te weten welke prikken je precies als kind hebt gehad, het is vooral van belang óf je toen gevaccineerd bent. Iedereen geboren na 1957 die de kindervaccinaties heeft gehad is beschermd tegen tetanus mits de laatste vaccinatie <10 jaar geleden is. Indien >10 jaar krijg je het vaccin bij een risicowond.
Zoals ik begrijp heb jij aangegeven dat het langer geleden is dan krijg je dus een tetanusvaccin. Dat je vergeten bent te noemen wel DTP 5 jaar ervoor te hebben gehad is geen ramp, maar kan de huisarts ook niet weten.
Je kunt inderdaad zelf een regel aan het gele boekje toevoegen of jouw huisarts vragen of deze het wil bijschrijven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:39

Little_Gift schreef:
Ergo, mensen moeten ook niet bang worden eerst eens zelf na te denken en zelf wat opzoekwerk te verrichten.

Altijd maar bellen naar de hap terwijl men heus zelf ook het één en ander kan bedenken of opzoeken, is niet de bedoeling

Want dokter google is zo geruststellend :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:41

Daar heb je thuisarts en moet ik maar de dokter voor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:41

En precies daarom is thuisarts.nl in het leven geroepen :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:53

Oké, en daar staat bij een verzwikte enkel “Bel de huisarts of HAP als u niet meer dan 4 stappen kunt zetten zonder hulp, en als u niet op de voet kunt staan.”

Ik ben er niet bij geweest, dus ik weet niet hoe ernstig het was. Maar ik ga ervan uit dat je bij twijfel ook mag bellen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:55

denisesilver schreef:
Oké, en daar staat bij een verzwikte enkel “Bel de huisarts of HAP als u niet meer dan 4 stappen kunt zetten zonder hulp, en als u niet op de voet kunt staan.”

Ik ben er niet bij geweest, dus ik weet niet hoe ernstig het was. Maar ik ga ervan uit dat je bij twijfel ook mag bellen.

Leg eerst uw voet hoog, bijvoorbeeld op een stoel. En koel uw enkel. Dit maakt uw klachten misschien minder.
Probeer voorzichtig of u kunt lopen.
Kunt u niet meer dan 4 stappen zetten zonder hulp? Bel dan uw huisarts of de huisartsenpost.
De huisarts kijkt of uw enkel misschien gebroken is.
Een verzwikte enkel wordt vaak vanzelf beter.
Maak een afspraak met uw huisarts als de pijn en dikte na 4 dagen niet minder worden. Of als de klachten erger worden.

Bron: https://www.thuisarts.nl/verzwikte-enkel

Dit is toch door de meeste mensen te begrijpen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:58

Ja, ik kan lezen, Petpa. Zie laatste zin van die quote.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:00

Het lijkt me niet zo gek als je denkt dat je enkel wel eens gebroken kan zijn, dat je dan even naar de HAP belt...? Er zal toch even naar gekeken moeten worden. Hebben ze het toevallig rustig / een gaatje dan is het misschien zelfs wel handiger als je meteen belt. Misschien krijg je je eigen huisarts wel toevallig aan de telefoon en dan kan je meteen een plan maken misschien.

En is het druk met vreselijk dringende patiënten dan zeggen ze toch gewoon dat je maar even je pootje moet ontzien en in de ochtend je dokter bellen. Maar dan geef je ze iig de mogelijkheid om direct jou "weg te werken" zeg maar zodat je de volgende werkdag er niet bij komt.

Denk ik dan hoor. Ze sturen je snel genoeg weg als het niet uitkomt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-25 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:00

denisesilver schreef:

Heb je ook mijn vraag gelezen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:04

pmarena schreef:
Het lijkt me niet zo gek als je denkt dat je enkel wel eens gebroken kan zijn, dat je dan even naar de HAP belt...? Er zal toch even naar gekeken moeten worden. Hebben ze het toevallig rustig / een gaatje dan is het misschien zelfs wel handiger als je meteen belt. Misschien krijg je je eigen huisarts wel toevallig aan de telefoon en dan kan je meteen een plan maken misschien.

En is het druk met vreselijk dringende patiënten dan zeggen ze toch gewoon dat je maar even je pootje moet ontzien en in de ochtend je dokter bellen. Maar dan geef je ze iig de mogelijkheid om direct jou "weg te werken" zeg maar zodat je de volgende werkdag er niet bij komt.

Maar breuken zijn inprincipe geen reden om de HAP te bellen maar iets dat prima de volgende ochtend bij de huisarts kan. Dit word op social media ook veelvuldig door huisartsen gedeeld wat is spoed en wat niet. Je krijgt ook een triagist aan de telefoon en niet een huisarts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:06

is de triagist niet gewoon 1 van de huisarts assistentes, dat die mee rouleren...?

Op moetiknaardedokter.nl staat gewoon dit:

Citaat:
Wanneer moet ik naar de dokter bij een gebroken enkel?
Heeft u een vermoeden dat uw enkel gebroken is, bel dan direct uw huisarts of de huisartsenpost. Waarschijnlijk wordt u doorgestuurd naar het ziekenhuis waar een röntgenfoto wordt gemaakt. Afhankelijk van hoe ernstig uw gebroken enkel is, wordt er eventueel een operatie uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-25 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:07

pmarena schreef:

Je krijgt je eigen dokter niet aan de telefoon, die zitten namelijk niet aan de telefoon ;)

Maar wat is er mis met heel even aanzien?
Als ik vroeger viel of door mijn enkel ging dan werd ik eerst getroost door mijn ouders, dan gingen we koelen, even rustig zitten met je been omhoog, als het echt veel pijn deed een paracetamol en even aankijken (en nee, dan stond mijn enkel niet 90 graden de verkeerde kant op). Als het dan na een uurtje (of 2) echt niet ging dan konden we altijd even kijken of we nog naar de huisarts konden en anders was het gewoon even een dagje op de bank metv pootje omhoog.

De mensen die nu bellen hebben vaker wel dan niet nog een krijsend kind op de achtergrond, hebben niet de moeite genomen om even te troosten of rustig te laten worden, niet gekoeld, geen pijnstilling en willen NU komen want morgen/vanmiddag/vanavond moet er weer gesport/gespeeld/whatever worden.
Net alsof de dokter magische handen heeft en de pijn er meteen uitslurpt.

En natuurlijk als je een duidelijk afwijkende stand hebt of je zit botten alle kanten op steken mag je meteen bellen (maar geef wel even een pijnstiller), maar als dat niet het geval is ga je echt niet dood als je even een paar uurtjes aankijkt of de pijn (en schrik) wat afzakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:10

pmarena schreef:
is de triagist niet gewoon 1 van de huisarts assistentes, dat die mee rouleren...?

neen.
Er zijn triagisten die ook doktersassistente zijn (en andersom) maar de meeste triagisten werken als triagist en niet in een huisartsenpraktijk.
Veel mensen komen wel uit de zorg maar we hebben ook een aantal triagisten die de medische opleiding echt op de HAP hebben gedaan en uit een heel ander werkveld komen.

Ik heb bijvoorbeeld 5 jaar als doktersassistente gewerkt en ben nu in dienst van de HAP en heb dan ook een extra opleiding gehad bovenop de doktersassistente opleiding als triagist.
In de huisartsenpraktijk waar ik werkte mochten mensen echt heul heul laagdrempelig komen, werd er amper gevraagd wat er aan de hand was en waren er ook veel 'sociale consulten' (mensen die elke week wel kwamen, niet wilde zeggen waar het over ging en dan even 20min met de HA kwamen praten, dat zijn prima en ook noodzakelijke consulten overigens maar hoeft doorgaans niet elke week en dit word ook niet gedaan op de HAP), op de HAP kijken we meer naar wat nu moet en wat kan wachten.

Naast mijn werk als triagist werk ik ookal zo'n 8 jaar op de ambu en dat doe ik nu ook nog zo nu en dan dus ik weet ook wel wat je tegenkomt als je naar een melding word gestuurd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:19

Petpa schreef:
denisesilver schreef:

Heb je ook mijn vraag gelezen?

Ik vind dat een retorische vraag. Wat wil je van me horen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:24

Petpa schreef:
denisesilver schreef:

Leg eerst uw voet hoog, bijvoorbeeld op een stoel. En koel uw enkel. Dit maakt uw klachten misschien minder.
Probeer voorzichtig of u kunt lopen.
Kunt u niet meer dan 4 stappen zetten zonder hulp? Bel dan uw huisarts of de huisartsenpost.
De huisarts kijkt of uw enkel misschien gebroken is.
Een verzwikte enkel wordt vaak vanzelf beter.
Maak een afspraak met uw huisarts als de pijn en dikte na 4 dagen niet minder worden. Of als de klachten erger worden.

Bron: https://www.thuisarts.nl/verzwikte-enkel

Dit is toch door de meeste mensen te begrijpen?

Er staat dus iets meer dan 'als je niet meer dan 4 stappen kan lopen moet je de HA(P) bellen. Er staan ook wat zelfzorgadviezen die je eerst kan doen om te kijken of het misschien wat afzakt voor je meteen de HA(P) belt. Als je namelijk net heel vuil door je enkel gaat kan je echt niet goed lopen (zelf getest een paar weken terug :)* ) maar als je dan eens een uurtje hebt gezeten met je pootje hoog, pijnstiller erin en beetje koelen dan gaat het vaak zomaar ineens weer wel. Alleen willen mensen dat niet afwachten maar die willen meteen bellen want het moet opgelost worden en wel nu

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:32

Polly schreef:
pmarena schreef:

neen.
Er zijn triagisten die ook doktersassistente zijn (en andersom) maar de meeste triagisten werken als triagist en niet in een huisartsenpraktijk.
Veel mensen komen wel uit de zorg maar we hebben ook een aantal triagisten die de medische opleiding echt op de HAP hebben gedaan en uit een heel ander werkveld komen.

Misschien verschilt dat per locatie..? Ik heb het idee dat een paar jaar geleden de HAP telefoniste zei dat zij toevallig aan de beurt waren (onze huisartspraktijk dus waar zij ook bij hoorde). Weet ik toch vrij zeker. Het was ook onze huisarts toen die er bij kwam in het ziekenhuis. Kleuter tijdens logeerpartijtje bij opa en oma door lomp doen door het enige glazen ruitje van het kasje gegaan dat niet vervangen was door kunststof.... en lelijke jaap op zijn pols -O-

Polly schreef:
Maar wat is er mis met heel even aanzien?
Als ik vroeger viel of door mijn enkel ging dan werd ik eerst getroost door mijn ouders, dan gingen we koelen, even rustig zitten met je been omhoog, als het echt veel pijn deed een paracetamol en even aankijken (en nee, dan stond mijn enkel niet 90 graden de verkeerde kant op). Als het dan na een uurtje (of 2) echt niet ging dan konden we altijd even kijken of we nog naar de huisarts konden en anders was het gewoon even een dagje op de bank metv pootje omhoog.

Uiteraard :j

Maar ik kan me ook voorstellen dat je na even aankijken toch ook de keuze moet maken van zal ik nu even bellen nu het nog een fatsoenlijke tijd is want die enkel oid wordt toch wel héél erg dik en blauw :=

Ik kan me ook goed voorstellen dat er situaties kunnen ontstaan waarin de HAP dan zegt je had beter wat eerder kunnen bellen.

Overigens ikzelf zal niet zo snel de HAP bellen omdat ik er absoluut niet op zit te wachten om (weer) meegesleept te worden in allerlei protocollen die vaak (lees: ik zeg uiteraard niet altijd) meer in het belang van de arts dan van de patiënt zijn. Ik wil eerst behoorlijk zeker zijn dat we er niet onderuit komen om een dokter nodig te hebben.

Onze jongen heeft ook dermate vervelende ervaringen met dokters gehad dat die heel bang is geworden helaas, en dat was totaal niet nodig geweest....zó zonde -O-

Dus aangezien we allebei niet bepaald op doktersgedoe zitten te wachten kijken we het hier sowieso even aan en dan krijg je dus bvb. dat ik vorig jaar gebeld werd dat onze jongen lelijk gestruikeld was onder schooltijd bij de gym, en niet meer kon lopen. Of ik hem snel op kon komen halen want de meester moest met de rest van de klas terug naar school lopen.

Ik kon gelukkig meteen op de bakfiets springen. Kind bij gymzaal opgepikt, die stond al half te hyperventileren, vreselijk bang om naar de dokter te moeten -O- Maarja als hij er niet op kan lopen dan moet er in principe wel even naar gekeken worden.... ik kan me goed voorstellen dat mensen dan direct doorfietsen naar de huisarts een paar 100 meter verderop om daar even te vragen of ze er naar willen kijken.

Ik wilde eerst zelf even zicht krijgen op wat er precies loos was voordat ik hem potentieel overhevel in de dokters en protocollen ellende dus mee naar huis genomen. Pootje hoog. Uitvragen waar de pijn precies zit. Ook om te kunnen beoordelen of het minder wordt (fingers crossed....). En toen leek het toch wel mee te vallen gelukkig. Beetje verzwikt denk ik want hij had er wel goed last van.

Maar ook een keer als peuter toen hij al een aantal dagen heel erg tam was. Rustig, niet zo best eten. Beetje op schoot hangen de hele dag. Wel gewoon alert enzo maar niet z'n gebruikelijke druktemaker gedoe. Niet rondbanjeren en druk doen. Het was wel lekker rustig :o :=

Maar niks voor hem. Toen heb ik vrijdag in de loop van de ochtend toch maar even de huisarts gebeld om te vragen of die eens wilde kijken omdat ik het niet vertrouwde en er niet zo het weekend mee in wilde gaan.

Mochten 's middags komen. Huisarts standaard riedeltje van hier en daar kijken en luisteren en kon niet echt iets heel bijzonders vinden. En een rustig kind in de mate zoals zoveel kinderen zijn is nou ook niet echt alarmerend := Maar vanwege mijn niet-pluis-gevoel. Zei hij dat hij het toch wel een goed idee zou vinden om in het ziekenhuis even een foto van zijn longen te laten maken als wij dat zouden willen.

Leek me een goed idee :j Dat was inmiddels dan tijdens HAP tijden. Hij had gebeld dat we er aan kwamen. En daar bleek er een longontsteking te zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:37

maar jouw voorbeelden hebben toch niks van doen met de HAP? Zo te lezen ben je bij de eigen huisarts geweest en zoals ik eerder schreef kan je daar vaak laagdrempeliger langskomen en zijn zij daar ook voor. In jouw geval heb je ook prima gehandeld zoals ik het lees. En als je aan het eind van de dag via je eigen huisarts een foto wil laten maken kan daar inderdaad gewoon even over gebeld worden met radiologie en word je aangekondigd, dat is meestal echt geen enorm probleem.
Maar dat heeft niks van doen met de HAP en hoe daar gewerkt word, is een totaal andere situatie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:40

Ja Polly, er staat in de post van Purny ook dat ze heeft gebeld voor advies, en daarna nogmaals omdat de toestand van de enkel verergerde. Het gaat hier dus ook niet om een kind, maar om een volwassene die een inschatting maakt. Volgens mij werd er een paar pagina’s nog gezegd dat de HAP er ook zit om mensen eventueel gerust te stellen bij zorgen om hun gezondheid.

Mijn zus heeft met haar oudste ook een paar keer uit zorg de HAP gebeld, omdat zowel zij, als mijn ouders het niet helemaal wisten. Ze hoefde uiteindelijk niet te komen. Is dat dan een weggegooid telefoontje? Had ze niet moeten bellen, en de hele nacht wakker moeten zitten, omdat ze de HAP niet mag bellen ivm de druk op de zorg?

Er wordt hier steeds herhaald dat je met een ongecompliceerde breuk niet hoeft te komen, en dat dat kan wachten. Maar op dat thuisarts.nl staat dat je wel de huisarts of HAP moet bellen. Wat moet ik dan aanhouden, als ik thuisarts.nl eerst moet raadplegen? Volgens mij kan je overigens een ongecompliceerde been breuk redelijk naar gecompliceerd maken, als je er alsnog op gaat staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:46

Polly: Nouja in zoverre.... ik had met die longontsteking eigenlijk liever nog die dag aangekeken want elke dag denk je van misschien wordt het vandaag wel beter met die hangerigheid. Maarja omdat het vrijdag was dacht ik van toch maar even aan de bel trekken zodat dat in het weekend niet hoeft.

Het had op zich niet zo raar geweest om te denken van het is niet ernstig genoeg om de huisarts mee lastig te vallen want hij is niet op sterven na dood ofzo := Maar dan zou ik het eind van de middag toch wel heel vervelend gevonden hebben als hij nog steeds zo lusteloos was geweest.

Niet omdat het verergert. Maar omdat het te lang duurt. En als ik dàn de HAP gebeld zou hebben dan is de tendens in het topic wel een beetje van ja een lusteloos kind is toch niet ernstig...? Terwijl de huisarts het wel ernstig genoeg vond om de HAP in te seinen dat we er aan kwamen.

En met die jaap op de pols werd dus volgens mij (in het weekend) de telefoon van de HAP opgenomen door onze huisarts (praktijk) De assistente dus die ervoor zorgde dat de huisarts er naar kwam kijken om de boel schoon te maken / te hechten. In het ziekenhuis dus waar de HAP zit, niet bij de huisarts in hun eigen pand.

Als je die ervaring hebt dan bel je misschien ook wat sneller om te vragen wat ze willen dat je er mee doet, wachten of toch even langskomen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:49

zeker mag je bellen bij zorgen of niet vertrouwen maar wat in de hele spoedzorg (meldkamer ambu, SEH en HAP) opvalt is dat mensen de laatste jaren niet meer zelf lijken na te denken en meteen bellen.
Bij kleine kinderen, kwetsbare mensen en ouderen is er zeker reden om te bellen maar als jij als gezonde volwassene zonder enig onderliggend lijden sinds een kwartier een pijnlijke kleine teen hebt nadat je deze gestoten hebt hoef je echt niet meteen de spoeddienst te bellen.
En natuurlijk, er zijn altijd omstandigheden waaronder je WEL moet bellen en als je het niet vertrouwd moet je ook zeker bellen. Wat ik probeer te zeggen is dat je soms best heel even kan afwachten met wat zelfzorgmiddelen om te kijken of de klachten misschien minder worden. Mensen hebben geen tijd meer om ziek te zijn, willen dat alles meteen word opgelost en dat ze toch premie betalen dus dan ook recht hebben op 24/7 zorg ongeacht of het nodig is.
Helaas is dat geen optie, onze HAP draagt buiten kantooruren de zorg voor alle praktijken in onze regio als we alle mensen gaan zien die overdag geen zin of tijd hadden om te bellen dan kunnen we de tent wel sluiten want daar is de capaciteit niet naar.
Vele huisartsen staan al op omvallen vanwege de enorme werkdruk, er komen steeds meer taken bij vanuit de ziekenhuizen en om nog maar niet te spreken alle complexe ouderenzorg voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen omdat er nergens plek is. En nee daar kan jan publiek niks aan doen (maar die bereiken ook echt ooit die leeftijd) maar we kunnen wel met z'n allen ervoor proberen te zorgen dat het allemaal niet enorm overbelast word met zorgvragen die dus wel kunnen wachten.

Er zullen altijd casussen blijven die niet konden wachten en waarvoor iemand toch hulp heeft gekregen of het advies om voortaan iets eerder te bellen, dat lezen we hier al 15 pagina's lang.
Maar er zijn nog veel meer omgecompliceerde trauma's of infecties die echt niet a la minute hoeven worden opgepakt.

Nog een vraag, hoe vaak zijn mensen hier van de trap gevallen als kind? Wat gebeurde er toen en dan bedoel ik: wat deden je ouders toen je van de trap was gevallen?