Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Little_Gift schreef:denisesilver schreef:]
Want? Ze heeft gebeld om te overleggen, en vervolgens gebeld op advies omdat het erger werd. Een omgeklapte enkel kan op behoorlijk wat letsel uitdraaien. Mensen moeten niet bang worden om te bellen, al is het maar voor overleg. Immers, bij paarden roepen we ook altijd liever te vaak aan de bel getrokken dan een keer te weinig.
Dat behoorlijk wat letsel ontstaat echter niet omwille van het een dag wachten en dan we huisarts bellen ipv de hap.
Dus kan je prima met een omgeslagen enkel niet de hap bellen en wachten tot je huisarts bereikbaar is en ondertussen rust nemen en pijnstilling.
Dat heeft geen enkel gevolg voor het opgelopen letsel.
secricible schreef:Als je gewoon als kind het programma hebt doorlopen, ongeacht hoe lang geleden krijg je dus gewoon het vaccin.
germie schreef:secricible schreef:Als je gewoon als kind het programma hebt doorlopen, ongeacht hoe lang geleden krijg je dus gewoon het vaccin.
Bijzonder. Want toen ik door die hond gebeten werd, werd me gevraagd naar m'n vaccinaties. Ja, dat weet ik niet uit m'n hoofd, maar ben wel zo gevaccineerd zodat ik altijd op reis kan (dtp doe ik overigens niet elke 10 jaar omdat ik geloof dat het ook wel na 12 of 13 jaar weer kan).
Toen werd er gezegd dat ik wel wat moest hebben en dat is normaal het serum. Er is niets gezegd over dtp of dan weer 10 jaar geldig. Achteraf was het ook helemaal niet nodig, want ik had 5 jaar eerder nog de dtp herhaald.
Dus moet ik nu zelf een regel gaan toevoegen aan het vaccinatieboekje voor mijn eigen administratie? Want ik wil niet vaker wat herhalen dan nodig is. Dat doe je bij paarden immers ook niet. Daar zijn zelfs mensen die de tetanus overslaan en alleen influenza jaarlijks enten. Het maakt nogal wat uit of het in 2031 kan of dat het kan wachten tot 2036. Je kunt ook te veel en te vaak vaccineren in mijn ogen.
denisesilver schreef:Oké, en daar staat bij een verzwikte enkel “Bel de huisarts of HAP als u niet meer dan 4 stappen kunt zetten zonder hulp, en als u niet op de voet kunt staan.”
Ik ben er niet bij geweest, dus ik weet niet hoe ernstig het was. Maar ik ga ervan uit dat je bij twijfel ook mag bellen.
pmarena schreef:Het lijkt me niet zo gek als je denkt dat je enkel wel eens gebroken kan zijn, dat je dan even naar de HAP belt...? Er zal toch even naar gekeken moeten worden. Hebben ze het toevallig rustig / een gaatje dan is het misschien zelfs wel handiger als je meteen belt. Misschien krijg je je eigen huisarts wel toevallig aan de telefoon en dan kan je meteen een plan maken misschien.
En is het druk met vreselijk dringende patiënten dan zeggen ze toch gewoon dat je maar even je pootje moet ontzien en in de ochtend je dokter bellen. Maar dan geef je ze iig de mogelijkheid om direct jou "weg te werken" zeg maar zodat je de volgende werkdag er niet bij komt.
Denk ik dan hoor. Ze sturen je snel genoeg weg als het niet uitkomt.
Citaat:Wanneer moet ik naar de dokter bij een gebroken enkel?
Heeft u een vermoeden dat uw enkel gebroken is, bel dan direct uw huisarts of de huisartsenpost. Waarschijnlijk wordt u doorgestuurd naar het ziekenhuis waar een röntgenfoto wordt gemaakt. Afhankelijk van hoe ernstig uw gebroken enkel is, wordt er eventueel een operatie uitgevoerd.
pmarena schreef:Het lijkt me niet zo gek als je denkt dat je enkel wel eens gebroken kan zijn, dat je dan even naar de HAP belt...? Er zal toch even naar gekeken moeten worden. Hebben ze het toevallig rustig / een gaatje dan is het misschien zelfs wel handiger als je meteen belt. Misschien krijg je je eigen huisarts wel toevallig aan de telefoon en dan kan je meteen een plan maken misschien.
En is het druk met vreselijk dringende patiënten dan zeggen ze toch gewoon dat je maar even je pootje moet ontzien en in de ochtend je dokter bellen. Maar dan geef je ze iig de mogelijkheid om direct jou "weg te werken" zeg maar zodat je de volgende werkdag er niet bij komt.
Denk ik dan hoor. Ze sturen je snel genoeg weg als het niet uitkomt.
pmarena schreef:is de triagist niet gewoon 1 van de huisarts assistentes, dat die mee rouleren...?
Petpa schreef:denisesilver schreef:Oké, en daar staat bij een verzwikte enkel “Bel de huisarts of HAP als u niet meer dan 4 stappen kunt zetten zonder hulp, en als u niet op de voet kunt staan.”
Ik ben er niet bij geweest, dus ik weet niet hoe ernstig het was. Maar ik ga ervan uit dat je bij twijfel ook mag bellen.
Leg eerst uw voet hoog, bijvoorbeeld op een stoel. En koel uw enkel. Dit maakt uw klachten misschien minder.
Probeer voorzichtig of u kunt lopen.
Kunt u niet meer dan 4 stappen zetten zonder hulp? Bel dan uw huisarts of de huisartsenpost.
De huisarts kijkt of uw enkel misschien gebroken is.
Een verzwikte enkel wordt vaak vanzelf beter.
Maak een afspraak met uw huisarts als de pijn en dikte na 4 dagen niet minder worden. Of als de klachten erger worden.
Bron: https://www.thuisarts.nl/verzwikte-enkel
Dit is toch door de meeste mensen te begrijpen?
Polly schreef:pmarena schreef:is de triagist niet gewoon 1 van de huisarts assistentes, dat die mee rouleren...?
neen.
Er zijn triagisten die ook doktersassistente zijn (en andersom) maar de meeste triagisten werken als triagist en niet in een huisartsenpraktijk.
Veel mensen komen wel uit de zorg maar we hebben ook een aantal triagisten die de medische opleiding echt op de HAP hebben gedaan en uit een heel ander werkveld komen.
Polly schreef:Maar wat is er mis met heel even aanzien?
Als ik vroeger viel of door mijn enkel ging dan werd ik eerst getroost door mijn ouders, dan gingen we koelen, even rustig zitten met je been omhoog, als het echt veel pijn deed een paracetamol en even aankijken (en nee, dan stond mijn enkel niet 90 graden de verkeerde kant op). Als het dan na een uurtje (of 2) echt niet ging dan konden we altijd even kijken of we nog naar de huisarts konden en anders was het gewoon even een dagje op de bank metv pootje omhoog.