Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:24

purny schreef:
SansaS schreef:
Geen maatregelen? In veel ziekenhuizen mag nog steeds niemand mee naar behandeling en geld een mondkapjes plicht als je verkouden bent.

Hier in de randstad niet hoor.

Wel hoor.
Als patiënt mag je aan de chemo met een mondkapje op.
In Gouda tenminste.
En er mag niemand erbij zijn behalve andere chemo patiënten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:56

purny schreef:
SansaS schreef:
Geen maatregelen? In veel ziekenhuizen mag nog steeds niemand mee naar behandeling en geld een mondkapjes plicht als je verkouden bent.

Zeker wel! Ik heb er vanochtend een mail over gehad.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:35

Celebi schreef:
Oke maar het inhouden van een vakantiedag mag dus blijkbaar bij bovenwettelijke dagen. Het bepalen dat iemand niet ziek is of het zomaar loon inhouden gaat wel echt te ver.

Ondanks praktijkervaringen of wat dan ook, een werkgever mag gewoon niet bepalen of iemand ziek is of niet. Bij twijfel moet daar een arboarts voor worden ingeschakeld. Ik vind het in ieder geval een hele vreemde gang van zaken..

Bij ons word de arboarts na 6 weken ingeschakeld

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:38

Shadow0 schreef:
OleJon schreef:
Werkgever houd gewoon een dag in. Bij personen die regelmatig ziek zijn. Of ze nu weten of je echt ziek bent of niet.

Dat motiveert mensen vast enorm om in de sector te blijven werken! Werkt het een beetje?

Ik ben zelf nooit geen gebruik gemaakt van de ziektewet bij deze werkgever.
Het betaald goed, mij maakt het dus nog niet uit

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:50

OleJon schreef:
Celebi schreef:
Oke maar het inhouden van een vakantiedag mag dus blijkbaar bij bovenwettelijke dagen. Het bepalen dat iemand niet ziek is of het zomaar loon inhouden gaat wel echt te ver.

Ondanks praktijkervaringen of wat dan ook, een werkgever mag gewoon niet bepalen of iemand ziek is of niet. Bij twijfel moet daar een arboarts voor worden ingeschakeld. Ik vind het in ieder geval een hele vreemde gang van zaken..

Bij ons word de arboarts na 6 weken ingeschakeld

Ja dat is meestal de gang van zaken, bij langdurige ziekte. Het is gelukkig niet de norm dat werkgevers ze ziektemeldingen van hun personeel in twijfel trekken. Maar mocht dit zo zijn dan moeten ze een arboarts het laten beoordelen en mogen ze de ziekmelding niet weigeren of stoppen met uitbetalen omdat ze denken dat hun werknemer niet ziek is.

ivy_power89

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:26

Nou begin van de maand nog een opname door influenza A en nu lig ik lamlendig op de bank door een dikke verkoudheid (nee geen men-flu whaha)
Mn weerstand was al ruk, vorige week nog andere klachten. Ik krijg heel soms een schimmel infectie in mn mond door de puffers, maar dat is zelden. Nu sloeg het echt uit, maar ook heel vaag aan beide voeten, schimmel tussen de tenen. 2 dagen later kwam die verkoudheid aanzetten.

Er heerst echt genoeg, we ontkomen er bijna niet aan.

Of doe ik nu mijzelf in de slachtoffer rol plaatsen omdat ik chronisch ziek ben

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:52

Ivypower, er heerst inderdaad echt van alles op het moment. Ik lig zelf al ruim een week gevloerd en tot dusver weinig verbetering. Echt een naar virusje dit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:30

purny schreef:
SansaS schreef:

In het Ter Gooi Hilversum ook niet...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:18

Susanne schreef:
Ivypower, er heerst inderdaad echt van alles op het moment. Ik lig zelf al ruim een week gevloerd en tot dusver weinig verbetering. Echt een naar virusje dit.

Maar heb je griep of ben je verkouden haha.
Want als dat het laatste is.... dan heb ik nog wel even te gaan hahaha

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:05

Als je griep hebt kom je vanzelf niet buiten de deur. Daar ben jeveel te zwak voor. Dan lig je enkel op je nest ellendig te wezen en te zweten van de koorts. Dan kun je zelfs het niet op brengen om op internet onzin als SM te gaan kijken. Laat staan buiten andere mensen aan gaan steken.
Een echte griep ben je doodziek van en dat duurt niet maar 1 weekje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:05

Popstra schreef:
Als je griep hebt kom je vanzelf niet buiten de deur. Daar ben jeveel te zwak voor. Dan lig je enkel op je nest ellendig te wezen en te zweten van de koorts. Dan kun je zelfs het niet op brengen om op internet onzin als SM te gaan kijken. Laat staan buiten andere mensen aan gaan steken.

Griep uit zich bij iedereen anders. Bij sommige mensen alleen snotterig, sommige mensen liggen een week in bed en sommige mensen weken in het ziekenhuis en op de IC.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:11

Nou ja, het kan zijn dat je je na 5 dagen wat beter gaat voelen, zodra de hoge koorts iets minder hoog wordt. Maar je bent dan nog niet direct weer fit inderdaad. Echte griep maakt je wel 3 weken minder.

Maar wat doe je dan als je ziek wordt op vakantie? Dan vlieg je wel naar huis en pakt vanaf het vliegveld de bus of trein naar huis. Je kunt ook niet anders. Heb je een huisje gehuurd, dan is het ook echt niet dat je wel mag blijven.
Dan klinkt het hier alsof je fout bezig bent. Maar zeg eens eerlijk, wie zou dan niet gewoon naar huis gaan? Je doet het er niet om, het is geen keuze die je maakt, want je ligt liever in bed, maar je kunt ook niet anders. Dus dan is het echt een moeten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:49

Popstra schreef:
Als je griep hebt kom je vanzelf niet buiten de deur. Daar ben jeveel te zwak voor.

Dat is onjuist. Griep is een aanduiding voor ziek zijn van het influenza-virus. Daar kun je erg ziek van worden maar niet iedereen wordt dat. Je kunt op basis van de klachten niet zomaar zeggen welk virus daaronder zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:55

Het zou het topic een heel stuk helderder maken als er niet gepraat wordt over wel of niet ziek zijn op de manier van hoe beroerd je je voelt. Dat doet er totaal niet toe.

Het gaat er om hoe besmettelijk je bent. Ofwel hoe je de kans kan verkleinen om anderen aan te steken.
Wat op zich echt geen hele grote moeite hoeft te zijn.

Er is een heel gebied tussen nergens rekening mee houden en lekker over anderen heen hoesten en niezen, of jezelf in een bubbel stoppen als je een keer je neus ophaalt.

Hou gewoon afstand van anderen waar mogelijk. Ga niet naar de winkel / whatever, of hou afstand.
Overleg even met collega's / vrienden / familie / cliënten waar mogelijk, stel ze op de hoogte.
Hoest / nies in je elleboog, was vaak je handen.

Doe gewoon een beetje je best om anderen niet te besmetten, zo enorm veel moeite is het niet.
Besef je gewoon af en toe even dat jouw snotneus, voor een ander weken ellende kan betekenen.
Dat wil je toch niet op je geweten hebben...? Als je het makkelijk had kunnen voorkomen :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:02

Er is op dit moment ook een vreselijk hardnekkig verkoudheidsvirus rond aan het gaan waar veel mensen heel lang mee rond blijven lopen. En maar hoesten en maar hoesten. Heel vaak wordt er in de volksmond dan griep gezegd, terwijl het feitelijk gezien veelal geen griep is.

Mijn zoon had er ook last van. Wel nog een test liggen dus die is er aan op gegaan (geen covid). Maar inmiddels dus al weken aan het snotteren en hoesten. Hij is een paar dagen thuis geweest toen ie koorts had, maar eerlijk is eerlijk: hij heeft zn schooluren hard nodig dus ik heb m gewoon naar school laten gaan. Het is lastig hoor, om de inschatting te maken wat ziek is en wat gezond.

Met de pandemie waren we er natuurlijk heel erg streng in. Bij verkoudheidsklachten thuis. Maar ik kan m gewoon niet 5 weken thuis houden. Dan krijg ik volgens mij de onderwijsinspectie op mn dak. En daar doe ik mezelf en hem ook geen plezier mee.

Om mee heen ook tig hoestende mensen. Ik ben zelf al voorzichtig als het kan (want risicogroep), maar kennelijk heb ik de beste weerstand van iedereen, want ik loop m nog steeds mis. :+ (Ik ga een stuk hout zoeken om op af te kloppen)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:03

Shadow0 schreef:
Popstra schreef:
Als je griep hebt kom je vanzelf niet buiten de deur. Daar ben jeveel te zwak voor.

Dat is onjuist. Griep is een aanduiding voor ziek zijn van het influenza-virus. Daar kun je erg ziek van worden maar niet iedereen wordt dat. Je kunt op basis van de klachten niet zomaar zeggen welk virus daaronder zit.

Ja ach, de meeste zeggen bij een ,verkoudheidje, al dat ze de griep hebben. Ook hier.
Geloof mij nou maar je van echte griep doodziek word en je echt ff bent uitgeschakeld. Er word niet voor jan l*l tegen gevaccineerd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:54

Wat er wordt gezegd is dat er dus verschil in zit per persoon hoe het griepvirus, oftewel influenza tot uiting komt.
Bij de een komt het tot uiting door wat snot en de ander komt op de IC terecht.

Wat niet betekent dat je geen griep hebt gehad als je niet op de IC hebt gelegen of dat je geen griep kan hebben als je alleen snotterig bent.

En naast influenza waar je snotterig van kan zijn, zijn er nog tal van andere virussen die bij de één leiden tot snot en bij de ander tot IC.
Zoals RS virus, rhinovirus of coronavirus.

Momenteel gaat er vooral influenza en RS virus rond. Maar zonder test weet je nooit precies welke je gevangen hebt.

Maar deze worden steekproefsgewijs gemonsterd en daarom weet men welke virussen er op spelen.

Corona momenteel nagenoeg niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:03

Popstra schreef:

Ik ben het bewijs dat dat dus niet altijd zo is.

Want ik heb begin januari Influenza A gehad, ik voelde mij echt niet lekker maar was er niet super ellendig van.
En ja ik weet zeker dat het influenza A was, want ben er op getest toen ik opgenomen werd in het ziekenhuis.
En ik hoor elk jaar de griepprik te halen, maar doe dit niet :o

En in mijn ogen heb je niet half griep of echt de griep, influenza is influenza

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:20

Ik heb twee keer wat ik mij kan herinneren echt griep gehad. De ene duurde 4 weken ( met beginstadium van bronchitis) en de ander bijna 3 weken. Ik kan mij nog precies herinneren hoe ellendig ik mij voelde. Toen ik die 4 weken griep had was ik een jaar of 16, was ook gelijk een paar kilo kwijt.

Meestal als ik echt griep krijg gaat gecombineerd met een beste ontsteking. Of dus aan de luchtwegen/longen of aan de oren. En dan ben ik zeker een paar weken onderweg. Dan wil je echt alleen maar liggen nergens puf voor. Zelfs je ogen open houden is dan al teveel.

Over het algemeen heb ik een verkoudheid wel soms vooraf met flinke keelpijn. Maar ook daarmee ben ik soms al wel 2 weken zoet. Soms in combinatie met wat koorts en of verhoging. Maar dan kan ik nog werken en dingen doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 02:38

ivy_power89 schreef:
Popstra schreef:

Ik ben het bewijs dat dat dus niet altijd zo is.

Want ik heb begin januari Influenza A gehad, ik voelde mij echt niet lekker maar was er niet super ellendig van.
En ja ik weet zeker dat het influenza A was, want ben er op getest toen ik opgenomen werd in het ziekenhuis.
En ik hoor elk jaar de griepprik te halen, maar doe dit niet :o

En in mijn ogen heb je niet half griep of echt de griep, influenza is influenza

Maar andere mensen moeten thuis blijven voor de zwakkeren. Maar die zwakkeren moeten dan toch ook de griepprik nemen? :o

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 06:25

Ik vraag me ook af waarom je de griepprik niet neemt? Dat voorkomt juist ziekenhuisopnames.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:33

Ik heb die ook niet genomen
Ivm dat ik al zwak van chemo was en toch vrees had dat die prikken mij zwakker zouden maken. De prikken kon ik pas nemen toen ik al in traject zat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:04

Maar ze werden wel aangeraden.

Dan snap ik het even niet meer. Iemand die geen coronaprik wilde halen was een wappie, want je deed het voor een ander. Terwijl die prik enorm veel bijwerkingen had, niet hielp tegen overdracht en hooguit misschien jezelf beschermde. Maar als je geen griepprik wilt is dat ok? Want ook dat doe je voor die ander, overdracht is er ook nog steeds en het beschermt hooguit jezelf.
Maar als het jezelf beschermt, dan hoef je weer niet bang te zijn voor een ander die een keer hoest of proest.

Hier hoest ik overigens nog steeds af en toe, maar blijf dus niet thuis. Ik hoest al sinds eind november en raak het maar niet kwijt. Het is ook niet heel erg, ik kan er gewoon mee sporten, mijn longinhoud is nog steeds in orde (meet ik zelf door af en toe een decoboei op te blazen ;) ) en omdat het er al zo lang zit is het ook niet besmettelijk natuurlijk, maar het laatste gaat niet weg. Ik doe wel een hand voor de mond als ik hoest en er is iemand in de buurt, maar ik kan er echt niet om thuisblijven. Het laatste kuchje af en toe wil alleen niet weg.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:15

Omdat ik na elke vaccinatie ziek wordt en in het ziekenhuis beland.
Deze rotzooi wat betreft mijn ziekzijn is sowieso begonnen na de 2e corona vaccinatie. Ik zou willen dat ik hem nooit gehaald had, dan was mijn leven waarschijnlijk nooit zo ontregeld als nu.

Ik vind het dus wel even prima met die prikken :evaw:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:23

germie schreef:
Maar ze werden wel aangeraden.

Dan snap ik het even niet meer. Iemand die geen coronaprik wilde halen was een wappie, want je deed het voor een ander. Terwijl die prik enorm veel bijwerkingen had, niet hielp tegen overdracht en hooguit misschien jezelf beschermde. Maar als je geen griepprik wilt is dat ok? Want ook dat doe je voor die ander, overdracht is er ook nog steeds en het beschermt hooguit jezelf.
Maar als het jezelf beschermt, dan hoef je weer niet bang te zijn voor een ander die een keer hoest of proest.

Hier hoest ik overigens nog steeds af en toe, maar blijf dus niet thuis. Ik hoest al sinds eind november en raak het maar niet kwijt. Het is ook niet heel erg, ik kan er gewoon mee sporten, mijn longinhoud is nog steeds in orde (meet ik zelf door af en toe een decoboei op te blazen ;) ) en omdat het er al zo lang zit is het ook niet besmettelijk natuurlijk, maar het laatste gaat niet weg. Ik doe wel een hand voor de mond als ik hoest en er is iemand in de buurt, maar ik kan er echt niet om thuisblijven. Het laatste kuchje af en toe wil alleen niet weg.

Nou ik was zo'n wappie. Wat jij niet snapt is aan jou. Misschien niet zo snel oordelen ;)

Ik ben heel erg zo van wie die prik wilde halen prima om wat voor reden dan ook. Wie niet ook prima. En dat geldt ook voor de griepprik. En wat mij betreft voor alles want een persoon is naar mijn idee baas over eigen lijf. In kies voor een zwaar chemo traject er zijn ook mensen die daarvoor passen dat is ook aan mensen zelf niemand kan dat voor een ander beslissen of over oordelen.
Bij mij werd het aangeboden maar wel met erbij dat het op een ongunstig meest zware punt tijdens chemo traject zou moeten. Ze hebben het èèn keer aangeboden en niks aangeraden ;)