Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:01

Cayenne schreef:
Ach, die keer dat ik bij de Arbo arts kwam en kreeg te horen: "Alleen mensen die terminaal ziek zijn kunnen niet werken" staat nog vers in het geheugen.
Ik stond met m'n mond vol tanden en was meteen uit het veld geslagen.
Ga dan nog maar even vertellen waar je last van hebt! :=
Sommige mensen kunnen zich gewoon echt niet verplaatsen in een ander.

Je komt niet op een brancard binnen dus vergeet de 80-100 maar kreeg ik als begroeting van de arts.

Schandalig toch! Moet idd het gesprek nog beginnen.
Dat maakt het toch geen drol meer uit wat je zegt.

En een preek richting mij en advocaat dat ME geen goede benaming was en dat hij daar niks mee kon enz.

UWV zelf, de gezondheidsraad noemt het ME/CVS maar dat kon echt niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:24

Echt verschrikkelijk wanneer je dat bij binnenkomst te horen krijgt!
Dan sta je al meteen 1-0 achter en ik sloeg dus ook compleet dicht.
Daardoor kon ik alleen nog maar ja knikken en was zijn conclusie: jij mankeert niets.
Bij thuiskomst was ik compleet in paniek en heeft manlief het heft in handen genomen en contact opgenomen met het UWV.
Gelukkig vonden zij het ook geen nette gang van zaken. Ik mag hopen dat deze meneer zich nu anders opstelt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:41

Die eikel bij mij is met pensioen.
Maar het is toch van de zotte dat ze zich zo op mogen stellen. En wij zijn echt niet de enige waar ze dat zo doen.
Maar echt dat soort afkeurde artsen kan gewoon nergens anders aan de bak. Dan worden ze berispt of zo. Dan rest het uwv nog als sociaal contact gestoorde arts die er niets om geeft het leven van iemand heel kl.te te maken...
Meer kan ik niet bedenken

BeFunny

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:45

Je hebt ook zulke huisartsen. Waar het dan niet eens over werk gaat.

Toen ik pas vanuit Den Haag verhuisd was ging ik naar dezelfde huisarts als schoonfamilie. Maar die huisarts zei eens tegen iemand van de schoonfamilie "in afrika gaan ze ook niet voor elk wissewasje naar de huisarts. En toen zijn we daar allemaal vertrokken. Die persoon bleek trouwens iets heel ernstigs te hebben waaraan hij uiteindelijk ook is overleden. Die arts had een tijd ontwikkelings werk gedaan. Maar was totaal niet geschikt als huisarts joh. Gelukkig daarna wel bij een goede en echt aardige huisarts terecht gekomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:47

Nee die was dan ook niet op zijn plaats. Maar dan kun je nog vertrekken.
Oke nu met huisartsen te kort ook minder snel, maar bij het uwv heb je helemaal geen keuze.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:47

Ik kreeg ook vrijwel direct te horen 'Niet terminaal en geen volledige dwarslaesie, dus definitief afkeur kun je wel vergeten'.

Met name de toon en woordkeus maken het héél veroordelend en aanvallend.

Bij mij werd het uiteindelijk dus 80-100 wia, met 10 benutbare uren, maar niet in bestaande functies.

Die 10 benutbare uren klopt ook wel, gemiddeld en verspreid over de week. (De ene week nauwelijks de andere week een keer wat meer) Daar maak ik dus ook gebruik van: studie.
(En uiteraard is bij uwv doorgegeven dat ik opleiding volg)

Maar die zinnen als 'ja, vergeet het maar hoor' en 'je bent niet terminaal dus...' die maken dat mensen met angst voor het uwv (en daar schaar ik mijzelf ook onder, vanwege de enorme willekeur en de totale invloed op je leven) nog banger worden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:49

DuoPenotti schreef:
Nee die was dan ook niet op zijn plaats. Maar dan kun je nog vertrekken.
Oke nu met huisartsen te kort ook minder snel, maar bij het uwv heb je helemaal geen keuze.

Nee je hebt zeker geen keuze.
Maar was meer om aan te geven dat er meer van zulke lui bestaan.

Mijn zus vroeg een speciale stoel aan waarmee zij zich kon verplaatsen met handbediening. en zij was terminaal ziek. Moest ze naar zo'n loket zelf om aan te tonen dat ze wel ziek genoeg was. Haar medische dossier was niet genoeg. Mijn zus moest met speciaal vervoer erheen. En ze wilde die stoel die ze tijdelijk zou gebruiken om haar zoontjes naar school te kunnen zien gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:57

Als ik mail kreeg van het uwv moest mijn vriend die openen of minstens in de kamer zijn.
Ik raakte helemaal over de flos als er ook maar iets binnen kwam.

Nog schiet elke maand mijn hart in mijn keel : er staat een document voor je klaar...
Gewoon mijn uitkering.

Kun je nagaan hoe ver de stress gaat door die lui.

BeFunny
Ja er zullen vast meer horken meer zijn waarvan je je afvraagt waarom heb jij een sociaal beroep gekozen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:04

DuoPenotti schreef:
Als ik mail kreeg van het uwv moest mijn vriend die openen of minstens in de kamer zijn.

Nog schiet elke maand mijn hart in mijn keel : er staat een document voor je klaar...
Gewoon mijn uitkering.

BeFunny
Ja er zullen vast meer horken meer zijn waarvan je je afvraagt waarom heb jij een sociaal beroep gekozen?

Zo vreselijk herkenbaar. Inclusief inderdaad die maandelijkse 'ooh help neeeee' compleet met verhoogde hartslag en ademhaling. Dat zakt pas weg als ik zeker weet dat het gewoon de maandelijkse brief over de uitkering is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:14

DuoPenotti schreef:

Gewoon mijn uitkering.

Oh My... Ik heb echt letterlijk precies hetzelfde met mail van het UWV! :=
Een brief van het UWV maakt mijn echtgenoot altijd op mijn verzoek eerst open en kijkt wat er in staat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:24

Ooh wat intens naar om te lezen dat dit bij jullie ook zo is... :knuffel:

Dit zou het Uwv toch eens moeten lezen....

En dan had ik nog wel een erg aardige werk coach die achter mij stond. Maar ook niets kon doen.
Moet je dat ook nog eens niet hebben....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:27

Mijn wederhelft heeft ook een chronische ziekte. Die is de laatste jaren met de juiste medicatie prima onder controle, maar in het begin, toen hij zich ziek moest melden op z'n werk omdat het echt niet meer ging, snapte de ARBO-arts er echt ook geen flikker van. Want aan de buitenkant zie je niets. Pas toen manlief een keer niet kon komen omdat-ie in het ziekenhuis lag, viel er een kwartje bij de sukkel.

Ondertussen zijn we allebei met pensioen en ja, thuis zijn en niet meer hoeven werken is heerlijk. Ik snap dus ook best wel die jaloerse opmerkingen van "kon ik maar thuisblijven". En dan is: "je zal moeten wachten tot je pensioen als je niet chronisch ziek bent en dat ook geen keuze vindt" best een goed antwoord. Of "moet je met een rijke vrouw of een rijke man trouwen" - dat doet het ook altijd wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:35

Is een invalide toilet niet meer dan een aangepast toilet waar een invalide persoon makkelijker op kan maar die gewoon vrij voor gebruik voor iedereen is!?

Ik heb nooit gezien deze verboden is voor anderen.
Je hebt er ook geen bewijs voor nodig om op te mogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:40

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:

Klopt. Niemand wil ziek thuis zitten maar ik hoor vaak genoeg ‘kon ik maar thuis zijn net als jij’ of ‘Jamaar jij hoeft ook niet te werken.’
:) Dus nee ik ben het gebaseerd op ervaring niet eens dat niemand dat denkt.

Ik heb zelfs al gehoord: ‘waarom ga ik eigenlijk werken jij krijgt het zo.’ :+

Ik vat dat nú op als een hulpkreet, maar in den beginne toen ik zelf nog wanhopig vocht tegen mezelf kwam dat wel binnen. Maar dergelijke uitspraken heb ik genoeg gehoord en nog steeds. Het is inderdaad altijd ‘Wel de ‘lusten’ maar niet de lasten.’ Want het ziek zijn willen ze idd liever niet. :+

Dat gezegd zijnde had ik het in mijn bericht niet over gezonde mensen maar mensen die voor de overheid ‘gezond genoeg.’ zijn. Die dus tussen schip en wal vallen maar door moeten gaan als ze niet willen dat het licht uit gaat op een avond.

Dat soort opmerkingen zijn om jou te raken. De gedachte aan thuis willen zitten voor een tijdje kan ik begrijpen. Maar echt thuis zitten en niet meer kunnen werken dat wil iemand niet hoor zeker niet omdat ze daarmee afhankelijk worden en dus iets moeten mankeren en dat wil niemand. Maar er bestaan wel mensen die een ander niks gunnen.

Klopt. En tóch begrijp ik het ergens ook want ze voelen mijn lijf niet. Ze zien de ellende niet want ellende is men snel beu dus dat deel je minder. Ook om mezelf te beschermen trouwens: zoveel mogelijk stil staan bij de pieken. Zo min mogelijk bij de dalen.
Heb mijn huisdokter en neuroloog gesmeekt voor een oplossing om te kunnen werken. Neuroloog zei vorig jaar ‘de volgende keer dat ze je binnen brengen krijgen we je misschien niet meer er uit en wat heb je dan?’ (Mijn hersenen doen grote epileptische aanvallen waarbij mijn hart dus ook stopt als ik mezelf overprikkel. Ik moet dus echt kunnen zeggen ‘ik stop.’ Zodra ik voel dat mijn hoofd raar begint te voelen. Werkgever (die gesubsidieerd werd ) vond dat onzin zelfs nadat ik afgevoerd werd en zette de procedure tot ontslag in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:55

Popstra schreef:
Is een invalide toilet niet meer dan een aangepast toilet waar een invalide persoon makkelijker op kan maar die gewoon vrij voor gebruik voor iedereen is!?

Naar mijn idee is het vooral netjes om hem vrij te houden voor een ander die hem nodig heeft, zoals het ook netjes is om op buitenrit elkaar in stap te passeren. Tuurlijk, er zijn mensen voor wie het niet zo'n probleem is om even te wachten tot het toilet weer beschikbaar is (net zoals je ook ruiters en paarden hebt die er niet zo'n moeite mee hebben als een andere ruiter in galop langa rijdt).
Ik zou zeggen het wordt vast erg gewaardeerd als iemand die hem meteen nodig heeft, ook meteen kan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:58

Telpeva schreef:
Popstra schreef:

Naar mijn idee is het vooral netjes om hem vrij te houden voor een ander die hem nodig heeft, zoals het ook netjes is om op buitenrit elkaar in stap te passeren. Tuurlijk, er zijn mensen voor wie het niet zo'n probleem is om even te wachten tot het toilet weer beschikbaar is (net zoals je ook ruiters en paarden hebt die er niet zo'n moeite mee hebben als een andere ruiter in galop langa rijdt).
Ik zou zeggen het wordt vast erg gewaardeerd als iemand die hem meteen nodig heeft, ook meteen kan

Zelf maak ik geen gebruik van invalidentoiletten, maar als deze net bezet is door een invalide persoon, moet je ook wachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:01

Sommige minder valide toiletten hebben ook de verschoningsruimte voor baby's er in zitten. Dus wachten kan altijd aan de orde zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:03

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:

Gewoon mijn uitkering.

Oh My... Ik heb echt letterlijk precies hetzelfde met mail van het UWV! :=
Een brief van het UWV maakt mijn echtgenoot altijd op mijn verzoek eerst open en kijkt wat er in staat.

Dit begrijp ik dus echt niet van UWV en arbodiensten.
Met stroop vang je altijd al meer vliegen dan met azijn. Als je doel is om mensen aan het werk te krijgen waarom jaag je ze dan de stress in :?

Ik heb meerdere mensen begeleid waarbij de grootste herstelbelemmerende factor het UWV zelf was. Toen die druk er af was (onder druk van onze maatschappelijk werker op die instanties) hebben die mensen weer beter kunnen herstellen en reïntegreren maar niet dankzij de instanties die daar eigenlijk voor bedoeld zijn :? Meer ondanks eigenlijk.
Dat vind ik echt bizar.

Je zou ze eigenlijk moeten aangeven ergens. Als je net op het randje wel/niet arbeidsongeschikt zit pleuren ze je daar nog meer het ravijn in dan je al was, dat kost toch uiteindelijk nog veel meer geld ook, dat zou toch eigenlijk niemand moeten willen zou je denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:06

Ja je hebt helemaal gelijk.
Bizar toch.

Ik was niet bekend met paniekaanvallen de eerste heb ik gekregen met de arbeidsdeskundige van het uwv aan de telefoon...

Daarna nog diverse gehad. Nu gelukkig al een tijd niet meer.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:00

Als ik het zo hoor ben ik nog niet heel blij dat ik vanaf nu met het UWV in aanraking ga komen.. -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:05

Mijn oud buurmeisje had wel goede ervaringen als 1 van de eerste post covid mensen.
Dus het kan wel...

Of het was nog onder maatschappelijke druk toen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:10

SilverLining schreef:
Als ik het zo hoor ben ik nog niet heel blij dat ik vanaf nu met het UWV in aanraking ga komen.. -O-

Laat het je niet afschrikken :(:) Er zijn ook echt mensen die wel medeleven tonen en het van de menselijke kant bekijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:20

Ja die mevrouw waar ik toen de paniek aanval kreeg heeft toen ook nog iets kunnen regelen met de arts van uitstel. Die was ook aardig. Later kreeg ik wel een ander helaas...

Maar de werkcoach was echt een super fijne gast.
Past daar eigenlijk niet tussen :')
Ik kon schoonmaakwerk krijgen en ik zei ik begin volgende week.

Maar dat kun jij toch helemaal niet?
Nee weet ik ook wel nu die arts nog...

Maar hij heeft het toch heel verstandig uit mijn hoofd gepraat :+

Van de arts kon ik wel leerlingen vervoer doen. Met medicijnen waarmee ik geen auto mag rijden. >;)
Met concentratie van een goudvis. Ondanks regelmatig een vacature in mijn dorp heeft hij me nooit daarop aangestuurd kon zich echt niet vinden in dat beroep.

En ook de verplichte 4 keer solliciteren zette hij al direct naar 2 en later zelfs naar 1.

Eerst naar 2 was anders krijg ik vast onzin erbij om je eis te halen.
Later bij 1 was het. Ik weet toch wel dat jij reageert waar kan. Dus zie je meer doe je dat toch wel.

Zo kan het dus ook :j

En had ik die allerlaatste arts als 1e gehad was ook niet tot bijna bij de hoge raad geweest...
Dat rapport was zo enorm anders dan alle eerdere artsen.
Met ook enkele keren de verwijzing dit was al bekend dat was al bekend. Waarom nooit eerder daar aandacht aan gegeven. Dat was zijn conclusie zeg maar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:29

DuoPenotti schreef:
Ja je hebt helemaal gelijk.
Bizar toch.

Ik was niet bekend met paniekaanvallen de eerste heb ik gekregen met de arbeidsdeskundige van het uwv aan de telefoon...

Daarna nog diverse gehad. Nu gelukkig al een tijd niet meer.

Ik word nog steeds misselijk als ik een brief krijg van de mutualitei. :o

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:43

Ibbel schreef:
pateeke schreef:
Voor ouders/mantelzorgers is het vaak vergelijkbaar. Velen gaan minder werken of stoppen met werken uit noodzaak om de zorg maar op te kunnen nemen. Ook dat wordt gezien als "keuze" en vervolgens moeten ze nog langer wachten op hulp "want de persoon met een handicap heeft een netwerk die de zorg al op zich neemt". Dat is echt een straatje zonder einde.

Gaat in NL ook deze kant op. Tot en met familie die zelfs in ziekenhuizen en verzorgingshuizen mee 'moeten' werken/helpen. Want er is te weinig personeel. Maar die familie heeft zelf óók een baan en moet dan de baan van een ander (die niet te vinden is) er een beetje bij gaan doen.
En dan verbaasd zijn dat die mensen een burn-out krijgen...

Of ze stoppen idd met werken om voltijds mantelzorger te worden, en als iemand dan ook nog professionele hulp nodig heeft, is dat idd heel moeilijk te krijgen.

En ik kan straks helemaal mijn lol op, want ik heb geen familie. Dus wie mij ooit moet verzorgen als dat nodig wordt als ik 80 of zo ben?

In België zitten we daar al dat heel wat mantelzorgers een burn-out krijgen, helaas. Ze maken het vrijwel onmogelijk om als persoon met een handicap of als mantelzorger te gaan werken, maar er wordt vervolgens wel geklaagd dat de zorg teveel geld kost, geklaagd dat de uitkeringen ons zoveel kosten, ... Er wordt hier ook gewoon gezegd dat we in de toekomst niet meer alle zorgvragen zullen kunnen beantwoorden, zorgvragen van mensen met een beperking, maar evenzeer van mensen met een ziekte of geestelijke gezondheidsproblemen. Als we nu eens zouden zorgen dat mensen die een beperking of chronische aandoening hebben en die willen en vooral kunnen werken ook gestimuleerd worden in plaats van afgestraft en het voor mantelzorgers ook haalbaar is, dan zijn er meer mensen die bijdragen aan oa de sociale zekerheid. Maar nee, zover denken we niet na.
Basisinkomen... tja, dat is hier niet echt. Ze verzinnen vanalles om te rechtvaardigen dat je maar moet rondkomen met minder dan het bestaansminimum. Veel mensen met gezondheidsproblemen zitten in armoede. Nu is er wel een minimumpensioen vastgelegd, maar ook hierop wil men terugkomen door bv. mensen die meer dan 2 jaar ziek geweest zijn uit te sluiten voor het minimumpensioen (met andere woorden zouden zij dan minder dan het minimumpensioen krijgen).
Ik hou echt mijn hart vast voor het beleid van de nieuwe toekomstige regering én voor de impact van de sancties die de EU ons oplegt.