Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zira1994

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 17:35

Oh gadver Joanieke een teek. Vind het ook zulke gore beesten. En zul je net zien dat je een eerste tekenbeet hebt net nu je zwanger bent … maak je je toch altijd meer zorgen, gelukkig wordt er adequaat gehandeld met direct een kuur.

Pieneappel, hier sinds ongeveer 9 weken m’n buik aan het insmeren op advies van een vriendin. Of het echt gaat helpen tegen striae gaan we zien, maar ach het kan sowieso geen kwaad. En toch een momentje om aandacht te besteden aan je buik.

Hier ook een voorliggende placenta dus kan ook nog wel even duren voor ik de kleine kan voelen. Dus nog maar even geduld hebben haha.

Goede tips worden er gegeven over spulletjes die handig zijn en wat niet. Wat ik weet van moedermelk is liever niet opwarmen in de magnetron maar in warm water of flessen warmer. Mocht je het toch in de magnetron doen, dan moet het op een laag wattage ivm het behoud van antistoffen. Hier is veel onderzoek naar gedaan en genoeg over te vinden online voor wie hier interesse in heeft.

Wat voor draag doek had jij Marlou?
Ik zou er ook wel graag een willen, maar er is zoveel keuze in verschillende prijsklassen dat ik door de bomen het bos al niet meer zag haha. Evt misschien toch maar een draagconsult boeken.
Vind de draag doeken van by kay er mooi uitzien, maar geen idee of dat wat is.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:56

Ik had een draagdoek van Bamboom. Mocht die van een vriendin lenen zodat ik kon kijken of het wat voor me was. Maar heb hem stiekem wel echt veel gebruikt en denk dat ik er dit keer zelf eentje aan ga schaffen.

Ik vond zo’n doek persoonlijk fijner dan een draagzak, zeker als ze nog zo klein zijn. Maar dat is volgens mij heel persoonlijk.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:17

Mooie buikjes al, hier zit ik nog in de 'iets teveel gegeten' fase. Maar bij m'n eerste zwangerschap ben ik daar eigenlijk nooit uitgekomen, dus ben benieuwd hoe het deze keer gaat.

Qua vakantie gaan wij eind augustus nog 2 weken met de auto naar Italië. Dan ben ik bijna 32 weken als we terugkomen. Hoop dat ik het tegen die tijd nog zie zitten :j

Buiksmeren, doe ik hier ook en heeft tot nu toe wel striae voorkomen. Maar ik masseer m'n huid dan ook stevig om het soepel te houden.

Sweetgirl11, xxl hydrofiele doeken. Die heb ik veel meer gebruikt dan de normale formaat.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:23

Krabburger schreef:
Mooie buikjes al, hier zit ik nog in de 'iets teveel gegeten' fase. Maar bij m'n eerste zwangerschap ben ik daar eigenlijk nooit uitgekomen, dus ben benieuwd hoe het deze keer gaat.

Qua vakantie gaan wij eind augustus nog 2 weken met de auto naar Italië. Dan ben ik bijna 32 weken als we terugkomen. Hoop dat ik het tegen die tijd nog zie zitten :j

Buiksmeren, doe ik hier ook en heeft tot nu toe wel striae voorkomen. Maar ik masseer m'n huid dan ook stevig om het soepel te houden.

Sweetgirl11, xxl hydrofiele doeken. Die heb ik veel meer gebruikt dan de normale formaat.

Die heb ik er zeker ook op staan. We hebben ook al de 1e echte handdoek binnen gekregen ( een nijntje handdoek voor als de kleine ouder is )
Bedankt allemaal voor de ideetjes en tips. Is onze 1e saampjes dus alles is nieuw

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:00

Sannens schreef:
J0anieke schreef:
Je kan bij kv gewoon warm water uit de kraan gebruiken, heb je geen cooker of iets voor nodig. Zolang je maar geen koperen leidingen hebt.

Dit werd vanwege bacteriën afgeraden door mijn kraamzorg, koperen leidingen maakten daarbij niet uit zei ze.
Verder dat maar netjes opgevolgd.

Edit: Ik heb het even gegoogled. Op sites van kraamzorg en ziekenhuizen staat inderdaad geen warm water uit de kraan vanwege metalen in de boiler. Voedingscentrum (https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... laar-.aspx) adviseert dat ook.

Mijn kraamzorg adviseerde toen ook geen warm kraanwater, maar ik las toen juist overal dat t wel kon. Nu lees ik t inderdaad juist weer van niet. Misschien is het in de tussentijd wel weer veranderd (of ik heb t niet goed onthouden, dat kan ook nog wel eens. :') )
Ik weet ook niet eens meer hoe wij t deden. Ik denk een deel koken en koud water erbij.
Bedankt voor het verbeteren! Ik hou er niet van als er foute informatie wordt verspreid en nu doe ik het zelf. _O-

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:31

J0anieke schreef:
Sannens schreef:

Dit werd vanwege bacteriën afgeraden door mijn kraamzorg, koperen leidingen maakten daarbij niet uit zei ze.
Verder dat maar netjes opgevolgd.

Edit: Ik heb het even gegoogled. Op sites van kraamzorg en ziekenhuizen staat inderdaad geen warm water uit de kraan vanwege metalen in de boiler. Voedingscentrum (https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... laar-.aspx) adviseert dat ook.

Mijn kraamzorg adviseerde toen ook geen warm kraanwater, maar ik las toen juist overal dat t wel kon. Nu lees ik t inderdaad juist weer van niet. Misschien is het in de tussentijd wel weer veranderd (of ik heb t niet goed onthouden, dat kan ook nog wel eens. :') )
Ik weet ook niet eens meer hoe wij t deden. Ik denk een deel koken en koud water erbij.
Bedankt voor het verbeteren! Ik hou er niet van als er foute informatie wordt verspreid en nu doe ik het zelf. _O-

Haha geen probleem! Die dingen veranderen elke paar weken bijna.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:06

Bedankt voor al jullie lieve reacties <3
Ik ben zo blij dat het niet meer alleen buikvetjes zijn die je ziet.
Zo leuk dat er al meer buikjes zichtbaar worden!
Wat dat betreft vallen we in het perfect seizoen om daarmee te pronken, in plaats van dat ze alsmaar verstopt zitten onder dikke truien en jassen.

san4nie, haha ja erg he, al die keuzes?
Wij waren ook zo overweldigd dat we onverrichter zake weer naar huis zijn gegaan. :')
Hebben jullie wel wat ideetjes kunnen opdoen voor de babykamer?

J0annieke, mooi buikje hoor! :j
Hoe komt het dat je er nu moeilijk aan kunt wennen?
Oei, wat schrikken van die teek!
Hoe is het er nu mee? Geen roodheid, hopelijk?

Pieneappel, welkom terug. :D
Wat een verdrietig nieuws, heel veel sterkte gewenst.
Leuk dat jullie het geslacht nu weten, had je ook een beetje een voorgevoel in de goede richting?
Alvast heel veel plezier met het feestje!

Marlou1, wat lief, dankjewel!
Mijn haar is echt mijn grote trots. :)
Ik ben ook als de dood dat er niks van die bos overblijft na de zwangerschap dus ik koester het voor de zekerheid nog maar even extra.
Haha nog eventjes extra geduld dus voor de bevestiging, maar voor nu alvast een beetje aan het idee van wat jullie gaan krijgen.
Wat jammer, die opmerking van je schoonmoeder. Nergens voor nodig, toch?
Lekker vooruitzicht voor jullie vakantie. Hopelijk ook lekker weer dan.

XladyX, jeetje wat ben je druk geweest.
Pas je goed op jezelf?
Wat heb je een prachtig figuur, zeg!

Sannens, he bah, altijd lastig als mensen hun problematiek op anderen projecteren.
Goed dat je zo op haar reageert, lekker terugkaatsen, die bal.
Zira, wat heerlijk dat jullie al even hebben kunnen luisteren, ondanks dat de kleine lekker druk bezig was, hahaha.
En weer een goeie 13 weken, wat superfijn weer, zeg!
Lekker genieten van die roze wolk.
Fijn dat er een plan op tafel ligt. Geeft dat wat rust?
Leuk idee he? Als je, je achteraf bedenkt dat de kleine stiekem al met jullie is mee geweest :)

Hai Nova3 :wave:
Ah ja, dat is wel even iets om over na te denken.
Het is gewoon zo lastig om nu al in te schatten hoe het over een paar maanden gaat.

Wij blijven deze zomer thuis.
We zouden eigenlijke een weekje naar Terschelling gaan in de caravan maar ik kan mijn kont/buik daar straks waarschijnlijk helemaal niet keren. En de temperaturen kunnen daar ook nog wel flink oplopen dus dat moeten we niet willen.
Mijn vriend en zijn vader gaan nu de badkamer aanpakken in de vakantie en ik lig denk ik ergens op apegapen in de schaduw. :=
En we gaan vooral nog eventjes keihard genieten van de rust voor de bevalling.
Misschien dat we nog een paar dagen een hotelletje pakken maar echt uitgebreid op vakantie gaan we niet doen.

Domi_94, heerlijk zeg, dat campertje.
Dan kun je ook nog eens even spontaan eropuit.
Fijn ook dat je energie weer wat terugkomt. :)
Is het zo erg met je vriend? Moeten we even langskomen? ~~}>

Sweetgirl1, leuk feestje in het vooruitzicht!
Heb je al eens op een lijst voor een babyuitzet gekeken?
Wellicht dat daar nog wat ideetjes op staan om te kunnen vragen.

Krabburger, heerlijk vooruitzicht zeg, Italië. :)
Hopen dat je er dan inderdaad nog even heerlijk van kunt genieten.

Fijne tips komen er voorbij!
Ik moet me er nog helemaal in verdiepen maar wil dat doen als we het grote spul allemaal een beetje geregeld hebben en ik daar wat meer rust voor heb.

Weten jullie nog dat ik zo hard riep dat we ná de 20 wekenecho alles gingen aanschaffen?
Ja, niet gelukt. :')
Na de 13 wekenecho merkte ik al dat ik steeds meer rust en vertrouwen kreeg en sinds deze week voel ik me ook al een stuk beter en krijg ik echt de behoefte om zo langzaampjes aan te beginnen met alles.
Dus morgen gaan we een tweelingbox ophalen bij iemand en ik heb een groot speelkleed gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels heb ik ook de wereld aan stofjes en patronen in huis.
Komend weekend ga ik een dagje op pad met de naaimachine naar mijn moeder en wil ik labeldoekjes, aankleedkussenhoezen, spuuglapjes en dat soort dingen gaan maken.
Ik geniet zo van het idee dat we straks twee krummeltjes hebben om dat allemaal voor te gaan gebruiken.

Deze week hebben we ook weer een goede controle gehad.
Zo fijn want ik zit nu in de fase 'Ik voel me prima maar voel de kindjes nog niet, dus geen idee of ik nog zwanger ben'.
Nu moeten nog een klein weekje wachten tot de geslachtsecho, zo spannend!
Ik heb werkelijk geen idee en kan er qua kwaaltjes ook geen enkel touw op trekken.

En ik heb me aangemeld voor zwangerschapsyoga en -zwemmen.
Vanavond is de eerste yogales, ik ben zo benieuwd maar heb er vooral ook heel veel zin in.
Hopelijk helpt dat ook tegen de pijn in mijn heupen en bekken.

Hebben jullie ook al een beetje moederdag gevierd?
Mijn vriend vond dat ik dat wel verdiende, dus ik mocht losgaan in het tuincentrum. <3

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:30

Weer even bij gelezen. Leuk om iedereens verhalen te lezen.
Hier nu 16 weken en al een duidelijk buikje. Valt niet meer te verstoppen. Maar ik ben ook redelijk slank van mezelf en draag over het algemeen strakke kleding. Maar vind het ook wel leuk om te showen :)

Vanaf volgende week heb ik vakantie en gaan we 18 dagen naar Andalusie, Spanje. Erg veel zin in.
Via Vinted maar 2 zwangerschaps korte broeken aangeschaft, want van mijn eigen kleding past steeds minder. En ontdekt dat jurkjes inderdaad echt heel fijn zitten. Moet eigenlijk ook nog een nieuwe bikini, want de oude passen niet echt meer aan de bovenkant :') :=

Eind augustus, begin september wil ik ook nog 1 of 2 weken met vakantie, maar weet nog niet wat.
Mijn conferentie voor die periode in Florence heb ik afgezegd, leek me toch niet z'n goed idee. Dat komt volgend jaar wel weer. Ik liever gewoon op vakantie in de tijd.
En vorige week was een vriendin ook met 35 weken zwanger opgenomen in het ziekenhuis ivm zwangerschapsvergiftiging en is de baby uiteindelijk met 36 weken geboren. (alles gaat nu goed). Maar dat zet je wel aan het denken.

verder wat last van mijn rug/ribben als ik lang zit. Maar een zit/sta bureau aangeschaft en vorige week eerste lesje zwangerschapsyoga. Sommige dingen waren wat zweverig (wierook, "in contact met je baby", klankschaal aan het einde) maar het stretchen etc was wel heel fijn. Dus wel de moeite waard.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:50

Wauw Jolien, mega bijleespost! Knap!
Wat een ontzettend gaaf boxkleed en helemaal gaaf zelfgemaakt. Vind het heel knap als je dat kan (en het geduld voor hebt!) Ben heel benieuwd welk geslacht jullie tweeling zal hebben. Bij mij sloeg vorige zwangerschap alle kwaaltjes compleet de plank mis, ik had alle "symptomen" van een jongetje, maar het was toch echt een meisje }>

Qua haren, je ziet het niet op de foto maar ik heb ook veel haar en dat is na mijn vorige zwangerschap nog meer geworden. Ik heb sindsdien iets stugger haar en meer slag erin. Er zit alleen wel een rand aan "groeispurt"-haar zoals ik het noem sinds vorige zwangerschap wat nog aan het uitgroeien is. Moederdag viel hier in het water :o Schoonmoeder onverwachts in het ziekehuis in andere provincie, ivm onbekende oorzaak (bacterie/virus?) kon ik het risico niet nemen op bezoek dus mijn man ging alleen 1,5 heen en 1,5 uur weer terug (gelukkig mocht ze volgende dag weer naar huis). Toen hij eenmaal weer thuis was werd ik gebeld of ik kon helpen de caravan van familieleden op te halen na een weekend weg want hun auto (de trekhaak iig) had de geest gegeven.. stonden op 2 uur enkele reis, dus rest van de dag in mn eentje in de auto gezeten _O- volgend jaar hopelijk beter.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 12:12

@Jolien
Ja het is prima dat er nu een plan ligt, maar moet zeggen dat ik me er eigenlijk nog niet zo heel erg druk om maakte. Vooral omdat de kleine vooralsnog juist supergoed groeit. Ook omdat er een verhoogde kans is, maar het dus ook net zo goed niet zo kan zijn dat de kleine een groei achterstand krijgt. Eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in, maar wel fijn dat het in de gaten wordt gehouden.
Ja heel leuk dat we toen stiekem al met z’n 3tjes op vakantie waren. Toen ook mooie foto’s gemaakt die we gebruikt hebben om het aan iedereen te vertellen.

Wat een mooi boxkleed! En leuk dat je bent begonnen met dingetjes maken. Ik wilde ook wachten tot na de geslachtsecho, maar heb de eerste kleertjes ook al binnen. Kon ook niet langer meer wachten haha.

Fijn ook een goede controle! Wanneer heb je de geslachtsecho? Wij hebben hem dinsdag.

Hier ook geen Moederdag gevierd. Moest smiddags ook werken en sochtends was mijn vriend naar de voetbal. Wel had mijn moeder, de trotse oma een lief cadeautje gebracht.

Oh wat heerlijk lekker naar Spanje op vakantie zebraatje!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:57

Leuk, Zebraatje.
Inderdaad lekker showen, die buik!
Ik zweer echt bij jurken. :j
Wat een heerlijk vooruitzicht, lekker naar Andalusië.
Haha sja ook de bovenkant groeit mee.
Mijn dames doen nu ineens sinds een paar dagen weer meer pijn, dat was een goeie maand even wat minder maar ik denk dat die nu ook weer een groeispurt maken. :=
Vervelend wel van je rug en ribben. Hopelijk heb je gauw wat aan de yogalessen, even los van de wierook hahaha.

XladyX, dankjewel, lief! :)
Ik vind het altijd wel leuk om aandachtig op iedereen te reageren.
We leven allemaal zo met elkaar mee.
Thanks! Ik vind het heerlijk om creatief bezig te zijn, dat is echt mijn happy place en kan er hele dagen zoet mee zijn.
Oeh, dat is goed om te weten over het haar. Dus er is nog hoop haha.
Oei, dat is schrikken van je schoonmoeder. Hoe is het nu met haar?
Dan hebben jullie allebei wel flink wat kilometers gemaakt die dag. :=

Zira1994, fijn om te horen dat je er nu zo ontspannen in staat, na de spannende start.
Lekker van genieten, dat verdien je.
Dankjewel :) Haha ja ik ben toch ook al wat kleine dingetjes in huis aan het halen :o
Het ene is nog leuker dan het andere. Zo schattig allemaal.
Wij hebben de geslachtsecho woensdag.

Ik heb/had wat gedoe met mijn schildklier.
De schildklierwaarde zelf was altijd al wel goed alleen de TSH waarde bleek te hoog (7.4).
Hier kwamen we achter tijdens ons vruchtbaarheidsonderzoek.
Na maanden telkens bloed prikken en dosering bijstellen, bleek hij vandaag op 1.3 te zitten.
Zo blij mee!
Morgen hoor ik nog of de dosering nog aangepast moet worden maar wat mij betreft mag de vlag al uit.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:11

Jolien87 schreef:
Leuk, Zebraatje.
Inderdaad lekker showen, die buik!
Ik zweer echt bij jurken. :j
Wat een heerlijk vooruitzicht, lekker naar Andalusië.
Haha sja ook de bovenkant groeit mee.
Mijn dames doen nu ineens sinds een paar dagen weer meer pijn, dat was een goeie maand even wat minder maar ik denk dat die nu ook weer een groeispurt maken. :=
Vervelend wel van je rug en ribben. Hopelijk heb je gauw wat aan de yogalessen, even los van de wierook hahaha.

XladyX, dankjewel, lief! :)
Ik vind het altijd wel leuk om aandachtig op iedereen te reageren.
We leven allemaal zo met elkaar mee.
Thanks! Ik vind het heerlijk om creatief bezig te zijn, dat is echt mijn happy place en kan er hele dagen zoet mee zijn.
Oeh, dat is goed om te weten over het haar. Dus er is nog hoop haha.
Oei, dat is schrikken van je schoonmoeder. Hoe is het nu met haar?
Dan hebben jullie allebei wel flink wat kilometers gemaakt die dag. :=

Zira1994, fijn om te horen dat je er nu zo ontspannen in staat, na de spannende start.
Lekker van genieten, dat verdien je.
Dankjewel :) Haha ja ik ben toch ook al wat kleine dingetjes in huis aan het halen :o
Het ene is nog leuker dan het andere. Zo schattig allemaal.
Wij hebben de geslachtsecho woensdag.

Ik heb/had wat gedoe met mijn schildklier.
De schildklierwaarde zelf was altijd al wel goed alleen de TSH waarde bleek te hoog (7.4).
Hier kwamen we achter tijdens ons vruchtbaarheidsonderzoek.
Na maanden telkens bloed prikken en dosering bijstellen, bleek hij vandaag op 1.3 te zitten.
Zo blij mee!
Morgen hoor ik nog of de dosering nog aangepast moet worden maar wat mij betreft mag de vlag al uit.

Mijne was nog hoger.. rond de 73 zelfs.. eindelijk na goede dosering ben ik bijna op de goede waarde

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:13

Oef, heftig zeg!
Fijn dat het bij jou ook op de rit is.
Hopelijk snel een goede waarde.

Hij ging bij mij eerst goed, totdat hij ineens bleef hangen om 5.4 en ik moest testen op antistoffen.
Daar schrok ik wel van maar uiteindelijk bleek dat gewoon door de zwangerschap te komen en zijn er gelukkig geen antistoffen aangetroffen.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:51

Hier ook ondertussen een stuk ontspannener aan het worden dat het goed gaat.
Afgelopen maandag onze 8 weekse echo gehad, hartje klopte mooi, baby was mooi op lengte en een eenling.
22 december ben ik uitgerekend.
Wel was mijn schilklier nu te langzaam, dit betekent elke 4 weken van de zwangerschap opnieuw prikken.
Ziekenhuis heeft ons doorverwezen naar een verloskundige praktijk. Over 2 weken staat daar onze intake gepland en over 3 weken onze eerste termijn echo.

Maar ik ben heel blij om het hartje gezien te hebben

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:07

Ik ben echt helemaal kapot van alles wat ik eigenlijk teveel doe, maar ik wil wel even kort reageren ook! :o

Gefeliciteerd Hennos! Super fijn dat de echo goed was.

Super leuk kleed Jolien! En leuk om met je moeder allemaal dingen te gaan maken! Ik wou dat ik dat kon. Al ben ik ook al druk zat met andere hobbies. :')
Ik denk dat ik niet kan wennen aan m'n buik omdat ik zoveel eerst was afgevallen. M'n buik is nu alleen echt ineens mega, op de een of andere manier kunnen mn buikspieren de groei niet aan en wordt t vrij snel een enorme bult. M'n baarmoeder zit nog onder mn navel en daar boven is echt ineens een enorme bult ontstaan.

De babykamer is hier bijna helemaal klaar. Nog 1 muur groen verven en de radiator. Dan op de vloer wachten en plinten plakken en dan kunnen we gaan beginnen met indelen. <3

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 17:07

Hé gadsie meerdere dames met een vervelende schildklier. Hopelijk kunnen jullie het met de medicatie op de rit houden.

Wat fijn een goede eerste echo Hennos! *\o/* Gefeliciteerd met het kloppende hartje! Dat vond ik ook een mega opluchting.

Jeetje Joanieke wat goed bezig! De babykamer al bijna helemaal klaar! :oo Wij moeten nog beginnen haha. _O- Doe je wel een beetje rustig aan met jezelf!

Kan me voorstellen dat je nog aan je buik moet wennen als die zo zijn eigen leven gaat leiden haha

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:49

Ik loop een beetje achter, ik heb wel meegelezen, maar mijn brein laat me een klein beetje in de steek. Het was hier de laatste weken een gekkenhuis met werk, zieke kindjes en vakantie. Ik ga weer proberen om wat vaker mee te kletsen om ook wat persoonlijker te kunnen reageren.

Ik heb nog wel een vakantievraag onthouden. Wij zouden eigenlijk naar zuid-Engeland een rondreis maken, maar ik zag de combinatie hoogzwanger en 2 kindjes op niet de goedkoopste plek in een wandelland niet helemaal zitten. Nu gaan we een week naar het Zwarte woud (appartement op camping) en een week naar Luxemburg (kant en klare tent).

Ik zag en las ook het eea over zelfgemaakte spulletjes, echt super knap! Ik ben meer een klusser, maar verliefd geworden op een gehaakt babydekentje, dus nu overweeg ik om te gaan haken.

Ik hoop dat iedereen zich verder goed voelt en geniet van het mooie weer vandaag!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:27

Hoe doen jullie dat met een bevalplan? Ik probeer me beetje te focussen er op ( ja erg vroeg maar liever te vroeg dan te laat )

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:49

Ik heb tot 2x toe niet superveel opgeschreven/bedacht. Bij de eerste wilde ik in het ziekenhuis bevallen en geen navelklem maar een cordring. Die heb ik toen zelf meegenomen en toen ben ik zo ongelofelijk snel bevallen, dat alles anders is gelopen dan gepland. Het enige wat ik daar leerde is dat ik niet meer liggend wilde bevallen. Dus bij nummer 2 heb ik vooraf om de baarkruk gevraagd bij de verloskundige en stopte mijn plannen daar. Toen heb ik een fijne bevalling thuis gehad en had de verloskundige de baarkruk bij zich.

Ik zou een plannetje maken wat bij je past, maar kijk vooral ook even hoe je er voor jezelf voor kunt zorgen dat je er ook oké mee bent als alles anders loopt. Verder had ik de afspraak met mijn man dat alles eerst even met ons/mij moest worden overlegd.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:53

Het liefste als het kan wil ik in bad. Ben wel aan het ziekenhuis gevestigd nu dus denk dat alles ook daar gebeurt. Maar las ook dat een bad bevalling daar mogelijk is.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:08

Een bevalplan is zo persoonlijk.. Mijn tip is vooral, laat het open (schrijf je wensen op, maar laat het een wens zijn en geen eis). Ik ken helaas meerdere gevallen waarbij t heeel anders liep en ook een geval waarbij het zorgde voor postnatale depressie.

Hier een heerlijke zondag gehad. Weer het bos in geweest na 2 weken met paardlief (enige moment dat ik er op zit) en t ging gelukkig veel beter dan ik had verwacht. Hoop dat ik dit zo nog wel even vol kan houden en anders gaan we misschien over op stapritjes. Ook nog een reetje gezien (niet op de foto). <3
Afbeelding

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:11

Kan in veel ziekenhuizen inderdaad, vaak moet je dan wat accessoires (qua hygiëne)kopen, ik meende dat dat hier in het ziekenhuis iets van 100 euro koste.

Lekker J0anieke!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:11

Ik wilde een bad bevalling. Ik heb ook in bad gezeten op de poliklinische kamer, maar de weeen werden er minder door. Uiteindelijk werd ik medisch omdat mijn dochter in het vruchtwater had gepoept dus de bad bevalling was van de baan.
In principe is een medische bevalling nooit in bad. Ze kunnen het kindje niet/slechter monitoren en er niet goed bij als er toch nood is.

Uiteindelijk ging mijn bevalling totaal anders; meconium in het vruchtwater, ontsluiting die stopte, daardoor bij gestimuleerd met medicatie. Uiteindelijk om een ruggenprik gevraagd, want ik was kapot. Puntje bij paaltje kwam het kantelpunt: vooruitgang of keizersnede. Het bleek vooruitgang en daarna toch goed geboren.

Ik heb het bevalplan vooral als beval wensen gezien. Je hebt het niet voor het kiezen, veel eerste bevallingen worden uiteindelijk medisch. Belangrijkste is dat je goed weet wat alles inhoud en betekent zodat je ter plekke goede keuzes kan maken. Bijvoorbeeld over eventuele pijnstilling.

Ik had vooral bepaalde voorkeuren opgeschreven: golden hour, borstvoeding. Als ik bijvoorbeeld naar OK moest dat mijn vriend continue bij de baby bleef.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:05

Ja het komt dat ik naar het ziekenhuis moet omdat ik wat steviger ben uit mn eigen. Dus vondt de verloskundige het beter dat ik onder hun viel. Verder valt alles best mee

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 17:01

Hier nog niet bezig geweest met m’n beval plan. Wel al wat ideetjes die ik erop zou willen zetten zoals badbevalling, niet liggend op mn rug, ruim golden hour enz. Maar wil ook nog een zwangerschapscursus doen waar ik nog extra inspiratie uit op wil doen, maar wel alles indien het voor de gezondheid van de kleine mogelijk is. Wel al gehoord van de gyn. dat ik sowieso in het ziekenhuis moet bevallen. Dus over een evt thuisbevalling hoef ik niet meer na te denken (helaas)

Oh wat heerlijk zo’n ritje door het bos Joanieke! {:} Hier eindelijk vanmiddag ook weer even gereden na de hele week plat te hebben gelegen met buikgriep. Nog wel erg weinig energie maar toch fijn om er even uit te zijn.

Gisteravond toen we een feestje hadden er wel achter gekomen dat ik ondanks de buikgriep deze week uit m’n broeken ben gegroeid. _O- Dus vanmiddag maar een doos zwangerschapskleding opgehaald bij een vriendin :=