[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:24

Gisteren Contact gehad met de huisarts, zelfde dag tabletjes opgehaald, krijg er nog 10 in nalevering.
Is alleen een beetje twijfelgeval, in mijn clue app staat dat ik over 12 dagen ongesteld moet worden, zoals vorige maand, maar heb ook wel periodes dat ik een week later menstrueer. Wat is wijsheid nu beginnen? Of volgende week beginnen? Ga deze vraag ook nog voorleggen bij de HA,

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:01

Een natuurlijke menstruatie wordt getriggerd door de maan. Je zit dan in een door de natuur aangegeven ritme. Het lijkt me bijzonder ongezond om met als enige doel een vakantie te hebben zonder menstruatieperikelen, dat maanritme te gaan verstoren. Ja, het kan anders wel iets lastig zijn bij sporten en zwemmen. Zelf hield ik met het vooruit boeken van een vakantie altijd rekening met de maanstanden. Uiteraard alleen mogelijk als je vrije keuze hebt in vakantieperiode. En anders: Tampax SuperPlus, bestand tegen vrijwel alles! (nee ik heb geen aandelen...)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:29

Maureen95 schreef:
Hoe snel kregen de mensen die hier gestopt zijn met de prikpil hun 1ste menstruatie? Het is voor mij nu 2 weken geleden dat ik een nieuwe prik had moeten krijgen, maar ik wil van de troep af. Ik begrijp dat ik pas net gestopt ben, en voorlopig nog geen (normale) cyclus kan verwachten, maar ik ben benieuwd wanneer het tijd is om tampons mee te gaan nemen of inlegkruisjes te gaan dragen...

Bij mij duurde dat ruim 3 maanden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:11

Meer dames hier met een extreem ontregelde cyclus?

Afbeelding
De laatste tijd (half jaar geloof ik) is m’n cyclus gemaal omgegooid, ik voel mij ook ellendiger naarmate ik ongesteld moet worden, veel hoofdpijn, gewrichtspijn, vermoeid etc.

Huisarts zegt dat het geen PCOS kan zijn omdat 2 jaar geleden tijdens het verwijderen van mijn spiraal geen cysten te zien waren. Ik heb vind ik redelijk veel beharing, moet dagelijks haren op mn kin epileren (dikke zwarte haren) en verder op mijn lichaam ook veel maar die zijn gelukkig niet allemaal zo dik, wel donker. Maar omdat het dus 2 jaar geleden niet gezien is, is dit dus voor hun al uitgesloten :Y) heb toch doorgedramd dat ik wel een bloedtest wil, zowel cortisol als hormonen.

Maar meer dames hier met deze klachten? Ben 34 overigens, geen anticonceptie verder. Wel overgewicht, maar dat is al vanaf m’n 20e ongeveer en ben juist een paar kilo kwijt.

Ik heb daarbij ook een kinderwens (geen partner nog, maar hopelijk in de toekomst is het mij gegund) en wil dus wel graag zeker zijn dat ik gewoon vruchtbaar ben… voelt alsof ik niet serieus word genomen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:03

Kun je dat aangeven bij je huisarts, Rennie, dat je toch graag een onderzoek wil omdat je je onzeker voelt over je vruchtbaarheid? Ik kan me voorstellen dat je op zoek bent naar herkenning, maar ik weet niet of dat je onzekerheid weg zal halen.

Ik kom het topic ook even binnenvallen, want ben de laatste tijd erg bezig met mijn cyclus en de bijbehorende dingen waar mijn lichaam doorheen gaat. In de afgelopen elf maanden ben ik bijna 70 kilo afgevallen (GBP) en ik ben al járen (zeker vijf jaar lang) niet meer aan de anticonceptie (alleen condoom). Sinds ik in het afvaltraject zit, besef ik me dat mijn cyclus wél invloed op me heeft (ik dacht altijd dat ik er letterlijk niets van merkte :')), heel interessant. Het laatste jaar regelmatig geweest, maar deze cyclus al 17 dagen overtijd. Wel een blaasontsteking gehad die een tweede antibioticakuur nodig had, dus wellicht heeft dat invloed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:24

Heb ik kenbaar gemaakt maar hij gaf mij echt het gevoel alsof het tussen m’n oren zit, maar een cyclus die altijd tot op 1 a 2 dagen nauwkeurig was naar 1,5 a 2 weken verschil en dan nog de bijkomende klachten… maar ik krijg een bloedtest, ik ga dat ergens volgende week proberen in te plannen.

Ik wil gewoon zeker weten dat er niks aan de hand is, want ik heb namelijk wel een blijvende HPV virus die ik nu al een aantal jaar heb wat ook niet echt chill is -O- geen onrustige cellen overigens meer, had dit wel in het begin maar dat ging wel weg, maar mijn lichaam ruimt het dus niet zelf op. Het is gewoon best veel onzekerheid wat erbij komt kijken.

Knap trouwens, 70 kilo in een jaar! Maar snap dat je lichaam dan een flinke verandering doorgaat, ook op hormoon gebied. :j neem aan dat je goed in de gaten word gehouden ivm evt tekorten aan vitamines etc?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:51

Wat vervelend. Zo jammer dat een huisarts zo’n gevoel kan meegeven. Fijn dat je een bloedonderzoek krijgt, dan kan je in ieder geval van daaruit verder kijken of er onderzoek nodig is of dat het je voldoende gerust kan stellen. Ik kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt, zeker gezien je kinderwens.

Ik word inderdaad goed begeleid, in mei bloedonderzoeken gehad en in november of december weer. In mei was alles meer dan goed in orde :), maar het stukje cyclus en invloed op hormonen is wat dat betreft zo ongrijpbaar. Vind het wel een heel mooie reis om mijn lichaam beter te leren kennen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:45

Ik kom even dit topic binnenvallen...

Ik ben eigenlijk opzoek naar advies en ervaringsverhalen. Sinds 2021 kamp ik met migraine, inmiddels al wat behandelingen geprobeerd, zonder succes helaas.
De neuroloog opperde een mirena spiraal omdat de migraine tijdens menstruaties veel heftiger zijn en langer duren, ook helpen mijn triptanen op dat moment niet en andere pijnstillers ook niet.
Op dit moment slik ik de Yasmin pil dus maar door.

Eigenlijk staat voor mij vast dat ik geen spiraal wil, heel wat jaren terug heb ik een koperspiraal gehad, en plaatsen was werkelijk een hel. De huisarts benoemde toen ook dat ik een zeer gevoelige baarmoederwand heb ( baarmoedermond viel nog wel mee ). Hij heeft meerdere keren tijdens het zetten moeten stoppen omdat ik het niet meer trok.

Nu heb ik dus zitten kijken naar alternatieven.
De minipil bevat ook maar 1 hormoon, net zoals de mirena spiraal, zou dat ook niet net zo'n effect kunnen hebben als de mirena ? Bedoel het is hetzelfde hormoon namelijk.

Ook las ik over de Zoely pil, dit is wel weer een combinatiepil maar dan met lichaamseigen hormonen ipv synthetisch.

Iemand ervaring met deze anticonceptie icm migraine ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 03:13

Ik heb wel dagelijks hoofdpijn en zo nu en dan migraine maar de spiraal gaf mij zoveel klachten… ik zal het nooit meer nemen :7 maanden licht ongesteld etc.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:20

Hallo allemaal,

Ik kom even vragen om advies. Op 30 januari heb ik een Levosert spiraal gekregen. De huisarts had een mirena aangevraagd bij de apotheek, maar die hadden alleen deze en de stoffen schijnen hetzelfde te zijn. Huisarts had er verder ook geen bezwaar tegen.

Het plaatsen ging super makkelijk. Nagenoeg ook geen pijn en last van gehad. De eerste 2 weken was ik wel af en toe duizelig uit het niks, maar verder kwa bijwerkingen niks ernstigs.

Echter ben ik sinds die tijd wel 8 tot 10kg aangekomen en voel mij vaak een opgeblazen ballon. Ik wist wel dat je kon aankomen door anticonceptie, maar dat het zo veel zou zijn ben ik eigenlijk van geschrokken. Ik krijg het er ook niet af. Mijn zelfbeeld is hierdoor ook veranderd.

Zijn er mensen die advies hebben over eventuele vitamines, iets dat mij minder opgeblazen laat voelen en zien, hormoon balans etc die het lichaam weer een beetje in balans kunnen brengen en waardoor ik mij weer beter in mijn lijf voel zitten?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:55

Toen ik stopte met de anticonceptie viel ik ook gelijk wat kilo’s af die ik er eerst niet af kreeg.

Ik laat vanavond mijn Kyleena spiraal weer verwijderen. Kreeg er mentaal helaas weer zoveel problemen van. Dit was het laatste wat ik wilde proberen aan hormonen, dus helaas worden het hier weer rubbertjes.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 01:24

Ik ben nu 3/4 maand volgensmij van de pil af.
Mijn menstruatie is echt heel afwisselend soms sla ik een maand over.

Maar omg. Mijn gezicht is echt een pukkel festijn sinds een paar week.
Het doet gewoon zeer!
Nog nooit zo erg gehad ...
Meer mensen die dit hadden na het stoppen?
Tips ?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:14

Ik kom me toch ook even melden. Ik heb begin augustus een Mirena spiraal laten plaatsen (dus die heb ik nu zo'n 3 maanden).

Het heeft een maand geduurd voordat ik niet meer regelmatig krampen had en het heeft zelfs 2 maanden geduurd voordat ik eindelijk niet meer dagelijks vloeide.

Ik menstrueer ook nog steeds, maar de laatste menstruatie vloeide ik ruim 2 weken.

Nu kreeg ik vorige week ook een mail van Radar met een vragenlijst (voor de geïnteresseerden https://radar.avrotros.nl/artikel/radar ... ltje-61038 ) en eigenlijk heeft dat me wel aan het denken gezet.

Na de vragenlijst besefte ik me dat ik sinds het plaatsen ook last heb van hartkloppingen. Ik was ook snel licht in mijn hoofd, maar dat lijkt weer enigszins voorbij. Daarnaast was ik in mijn vakantie vlak voor het plaatsen wat kilo's aangekomen en die krijg ik er ook niet af, en sterker nog, er is alleen maar meer bijgekomen.

Ik weet dat er 6 maanden wordt gegeven voor het volledig stabiliseren van de bijwerkingen, en ik hoop dus ook zeker dat bijvoorbeeld het vloeien minder wordt. Ik ben verder ook erg blij met mijn spiraal mbt anticonceptie, maar de 'stress-gerelateerde' bijwerkingen zullen denk ik niet snel minder worden? Wat zijn jullie ervaringen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:55

FennyPower schreef:
Ik ben nu 3/4 maand volgensmij van de pil af.
Mijn menstruatie is echt heel afwisselend soms sla ik een maand over.

Maar omg. Mijn gezicht is echt een pukkel festijn sinds een paar week.
Het doet gewoon zeer!
Nog nooit zo erg gehad ...
Meer mensen die dit hadden na het stoppen?
Tips ?

Dat is normaal. Je lichaam moet “ontpillen”. Niks aan te doen, gaat vanzelf over.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:02

Weet iemand hoe je je cyclus goed bij kan houden? Als deze strip op is wil ik toch echt gaan stoppen ivm bijwerkingen. Spiraal komt er hier niet in

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:17

Hieperdi schreef:
Weet iemand hoe je je cyclus goed bij kan houden? Als deze strip op is wil ik toch echt gaan stoppen ivm bijwerkingen. Spiraal komt er hier niet in

Ik gebruik de gezondheidsapp op mijn iPhone hiervoor. Ik gebruik het niet om mijn vruchtbaarheid te voorspellen o.i.d.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:37

deksel schreef:
Hieperdi schreef:

Ik gebruik de gezondheidsapp op mijn iPhone hiervoor. Ik gebruik het niet om mijn vruchtbaarheid te voorspellen o.i.d.

Oke die moet ik wel hebben o.a namelijk

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:24

Je bedoelt dat je met een online app je vruchtbaarheid wil bijhouden/laten voorspellen? Als vorm van anticonceptie? Dat alleen is niet betrouwbaar genoeg en daardoor kan je ongepland/ongewenst zwanger raken.

Gebruik dan in ieder geval een condoom.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:44

Ik gebruik Flo voor het bijhouden van mijn menstruatie, je kunt er vrij veel mee. Maar ik zou het ook inderdaad niet als enige anticonceptie gebruiken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:00

deksel schreef:
Je bedoelt dat je met een online app je vruchtbaarheid wil bijhouden/laten voorspellen? Als vorm van anticonceptie? Dat alleen is niet betrouwbaar genoeg en daardoor kan je ongepland/ongewenst zwanger raken.

Gebruik dan in ieder geval een condoom.

Nee niet als vorm van anti conceptie

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:32

Ik vind Flo ook heel fijn. Fijner dan gezondheid van Iphone en de voorspellingen kloppen ook beter. Gezondheid kan die info overigens wel overnemen, maar Flo vind ik makkelijker in gebruik.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:15

Hier ook Flo :j Goed in te vullen en ook inhoudelijk fijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:58

Mensen die last hebben van misselijkheid en maagzuur bij mirena?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:37

Ik niet Gianti, terwijl ik daar wel gevoelig voor ben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 10:30

@gianti: ik heb ook een lange geschiedenis van reflux, maagzweren en/of ontstekingen en overmatige maagzuurproductie. Dit is niet erger geworden sinds plaatsing ve Mirena. De 2de zit nu 2 of 3 jaar (dus in totaal reeds 7-8j) en is eigenlijk nog maar een klein jaar dat ik terug dagelijks omeprazole moet bijnemen...