Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:54

anjali schreef:
Volgens mij ben je ergens in de war met een andere Johannes. Want in 98 na Christus was Johannes de Doper toch al lang dood (onthoofd helaas).

Klopt Anjali. Scherp. Een andere Johannes idd. :D
Openbaring werd geschreven door de apostel Johannes. Johannes de Doper werd onthoofd door Herodus nog tijdens het leven van Jezus. (Ik was een beetje te snel; als ik Johannes typ komt "de Doper" als associatie er snel achteraan bij mij. :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:59

pien_2010 schreef:
Kuggur schreef:
Het staat helemaal niet "buiten kijf" dat we een ziel hebben (of zijn).

Dank je wel. Want n.a.v jouw opmerking schoot ik eerst in de lach, om mij vervolgens af te vragen " wat is eigenlijk een ziel, en wat heeft men daar ooit over geschreven ?"

Dus Google geraadpleegd en via onderstaand artikel kwam ik uit bij Descartes, Aristoteles, en anderen en het onderstaande artikel met de spannende titel

https://www.filosofie.nl/descartes-bewi ... n-de-ziel/

" Descartes bewijs voor het bestaan van de ziel".
Citaat:
In de zeventiende eeuw bewees Descartes dat de onstoffelijke ziel bestaat. Zijn bewijs blijft overtuigend, ook in de tijd van hersenscans.

Citaat:
Bestaat er zoiets als een ziel, die los van enig lichamelijk proces kan waarnemen en zich voorvallen kan herinneren? De meeste neurologen – blijkt ook uit een artikel over Van Lommel in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek – achten het onmogelijk. Ze sluiten daarmee aan bij een discussie die al duizenden jaren oud is: het debat over de onstoffelijkheid van de ziel. In de hoogtijdagen van de Griekse filosofie, zo’n 2500 jaar geleden, meent Democritus dat alles – dus ook de ziel – uit materie bestaat. Daarmee werd hij een van de bekendste materialisten

Citaat:
Pas in 1637 pakt de in Nederland verblijvende Fransman René Descartes de draad weer op. Descartes is een modern man – zo iemand die het lichaam opensnijdt om te kijken waar het bewustzijn zich bevindt en het dan nergens aantreft. Maar hij kan het geloof in het bestaan van de ziel niet loslaten. Als je nergens een gedachte in het lichaam aantreft, wil dat immers nog niet zeggen dat je gedachteloos bent. Die gedachten zitten toch ergens? Het intellectus, het denkende zielendeel, moet dus wel op de een of andere wijze bestaan.

Citaat:
Descartes beseft dat het bestaan van de ziel niet met die moderne wetenschappelijke methodes kan worden bewezen, omdat de wetenschap zich bezighoudt met zaken die lengte en gewicht hebben. Terwijl de ziel geen lengtematen heeft. Je kunt de denkende ziel niet observeren, niet opensnijden; je kunt er niet in prikken, je kunt er niet mee experimenteren. De ziel is geen ding, geen materie.

Citaat:
Descartes vat het samen in een fraaie zin: Je pense, donc je suis. Later gebruikt hij ook de Latijnse versie van deze zin: Cogito ergo sum: ik denk, dus ik ben.

Citaat:
Zijn bewijs voor het bestaan van de ziel is briljant. Hij schrijf daarover: ‘Ik ontdekte dat het mogelijk is om aan te nemen dat ik geen lichaam heb en dat er geen wereld of plaats is waarin ik mij bevind, maar dat ik me daarbij niet kan voorstellen dat ik niet besta.’

Het hele artikel is de moeite waard.

Descartes bewijst daar helemaal niets mee (volgens mij) want als hij zegt "ik denk, dus ik ben" wil dat helemaal niet zeggen dat hij na zijn dood überhaupt nog denkt.
Wat hij wel zegt is dat hij zich niet kan voorstellen dat hij zomaar ophoudt te bestaan. Dat is een gedachte die mensen van nature dus heel sterk blijken te hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:04

Babootje schreef:
rien10 schreef:
Dat wij een ziel hebben, staat buiten kijf.

Hebben we een ziel of zijn we een ziel? Dat is de vraag.

Voor mij is het geen vraag. Het maakt mij helemaal niets uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:09

Descartes heeft geprobeerd om de ziel aan te tonen Babootje. Daar haakte ik op in. Heb je het artikel gelezen? Leven na de dood gaat het niet eens zo over. Het is gewoon in mijn ogen een interessant artikel dat mij bevestigd in dat al die zekere aannames voor velen en ook voor mij, niet zo zeker zijn. Dus het is gewoon boeiend om te lezen hoe anderen denken zonder het gelijk weg te gooien. Zo zonde vind ik dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:52

Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:
Hm ik heb niet alles gelezen, heb er zelf andere artikelen over gezien.

Maar goed, ik geloof er wel in in ieder geval en het is verder vrij aan iedereen om er onderzoek naar te doen.

Grappig, in tegenspraak met de informatie die je zelf geeft.

Ja klopt, dus speciaal voor jou even de andere informatie. :D

https://eightify.app/summary/computer-s ... -gathering

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:56

pien_2010 schreef:
Kuggur schreef:
Het staat helemaal niet "buiten kijf" dat we een ziel hebben (of zijn).

Dank je wel. Want n.a.v jouw opmerking schoot ik eerst in de lach, om mij vervolgens af te vragen " wat is eigenlijk een ziel, en wat heeft men daar ooit over geschreven ?"

Dus Google geraadpleegd en via onderstaand artikel kwam ik uit bij Descartes, Aristoteles, en anderen en het onderstaande artikel met de spannende titel

https://www.filosofie.nl/descartes-bewi ... n-de-ziel/

" Descartes bewijs voor het bestaan van de ziel".
Citaat:
In de zeventiende eeuw bewees Descartes dat de onstoffelijke ziel bestaat. Zijn bewijs blijft overtuigend, ook in de tijd van hersenscans.

Citaat:
Bestaat er zoiets als een ziel, die los van enig lichamelijk proces kan waarnemen en zich voorvallen kan herinneren? De meeste neurologen – blijkt ook uit een artikel over Van Lommel in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek – achten het onmogelijk. Ze sluiten daarmee aan bij een discussie die al duizenden jaren oud is: het debat over de onstoffelijkheid van de ziel. In de hoogtijdagen van de Griekse filosofie, zo’n 2500 jaar geleden, meent Democritus dat alles – dus ook de ziel – uit materie bestaat. Daarmee werd hij een van de bekendste materialisten

Citaat:
Pas in 1637 pakt de in Nederland verblijvende Fransman René Descartes de draad weer op. Descartes is een modern man – zo iemand die het lichaam opensnijdt om te kijken waar het bewustzijn zich bevindt en het dan nergens aantreft. Maar hij kan het geloof in het bestaan van de ziel niet loslaten. Als je nergens een gedachte in het lichaam aantreft, wil dat immers nog niet zeggen dat je gedachteloos bent. Die gedachten zitten toch ergens? Het intellectus, het denkende zielendeel, moet dus wel op de een of andere wijze bestaan.

Citaat:
Descartes beseft dat het bestaan van de ziel niet met die moderne wetenschappelijke methodes kan worden bewezen, omdat de wetenschap zich bezighoudt met zaken die lengte en gewicht hebben. Terwijl de ziel geen lengtematen heeft. Je kunt de denkende ziel niet observeren, niet opensnijden; je kunt er niet in prikken, je kunt er niet mee experimenteren. De ziel is geen ding, geen materie.

Citaat:
Descartes vat het samen in een fraaie zin: Je pense, donc je suis. Later gebruikt hij ook de Latijnse versie van deze zin: Cogito ergo sum: ik denk, dus ik ben.

Citaat:
Zijn bewijs voor het bestaan van de ziel is briljant. Hij schrijf daarover: ‘Ik ontdekte dat het mogelijk is om aan te nemen dat ik geen lichaam heb en dat er geen wereld of plaats is waarin ik mij bevind, maar dat ik me daarbij niet kan voorstellen dat ik niet besta.’

Het hele artikel is de moeite waard.

Zeker interessant!

Ik denk weleens, misschien zijn onze hersenen alleen de ontvangers. Die de energie van de ziel (of hoe je het dan ook wilt noemen) ontvangen en verwerken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:57

pien_2010 schreef:
Descartes heeft geprobeerd om de ziel aan te tonen Babootje. Daar haakte ik op in. Heb je het artikel gelezen? Leven na de dood gaat het niet eens zo over. Het is gewoon in mijn ogen een interessant artikel dat mij bevestigd in dat al die zekere aannames voor velen en ook voor mij, niet zo zeker zijn. Dus het is gewoon boeiend om te lezen hoe anderen denken zonder het gelijk weg te gooien. Zo zonde vind ik dat.

Zeker een interessant artikel Pien. Fysiek kon hij het niet aantonen dat was duidelijk. Maar geestelijk (dus in zichzelf) was hij ervan overtuigd dat er meer is. En dat (sterke gevoel) vind je overal op de wereld in mensen terug. Dus ik ben het met je eens om niets zomaar weg te gooien. Maar of het dan een overlevende ziel moet zijn of een opstanding uit de dood op een ander moment is wel iets om over na te denken.

Wat ik altijd heel interessant vind is dat wij (mensen) een enorme hersencapaciteit hebben. Onze hersenen (maar 1,5 kilo van ons lichaamsgewicht) is een enorm complex en bijzonder orgaan. Heel bijzonder de manier waarop het allemaal samenwerkt en het ons doet bewegen, zien, ruiken, kortom leven.
En sterker nog, we gebruiken tijdens ons leven maar een heel klein deel van onze hersencapaciteit. Sommige neurologen schatten dat een persoon tijdens een gemiddelde levensduur slechts 1/100ste van 1 procent (.0001) van zijn potentiële hersencapaciteit gebruikt. Wat leidt tot de vraag ’Waarom hebben wij een brein met zo’n enorme capaciteit dat wij er tijdens een normale levensduur nauwelijks een fractie van gebruiken?’ En waarom zouden wij dit nodig hebben als we een ziel hebben die ergens anders na onze dood verder leeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:00

Dat is zeker interessant!

Ik heb weleens gezien bij mensen die zichzelf echt diep in meditatieve toestand kregen waarbij ze hersenscans uitvoerden. Dat hele andere gebieden, die normaal gesproken niet gebruikt worden gingen werken.

Deepak Chopra heeft mee gewerkt aan deze onderzoeken oa. Zal eens kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Gevonden:

https://fb.watch/n-COcVFVwa/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:46

Babootje schreef:
Zeker een interessant artikel Pien. Fysiek kon hij het niet aantonen dat was duidelijk. Maar geestelijk (dus in zichzelf) was hij ervan overtuigd dat er meer is. En dat (sterke gevoel) vind je overal op de wereld in mensen terug. Dus ik ben het met je eens om niets zomaar weg te gooien. Maar of het dan een overlevende ziel moet zijn of een opstanding uit de dood op een ander moment is wel iets om over na te denken.

Wat ik altijd heel interessant vind is dat wij (mensen) een enorme hersencapaciteit hebben. Onze hersenen (maar 1,5 kilo van ons lichaamsgewicht) is een enorm complex en bijzonder orgaan. Heel bijzonder de manier waarop het allemaal samenwerkt en het ons doet bewegen, zien, ruiken, kortom leven.
En sterker nog, we gebruiken tijdens ons leven maar een heel klein deel van onze hersencapaciteit. Sommige neurologen schatten dat een persoon tijdens een gemiddelde levensduur slechts 1/100ste van 1 procent (.0001) van zijn potentiële hersencapaciteit gebruikt. Wat leidt tot de vraag ’Waarom hebben wij een brein met zo’n enorme capaciteit dat wij er tijdens een normale levensduur nauwelijks een fractie van gebruiken?’ En waarom zouden wij dit nodig hebben als we een ziel hebben die ergens anders na onze dood verder leeft?

Voortbedurend op jouw bericht en dat van Elisa2 ik weet dat Steiner aangaf dat er veel meer is dat wij kunnen ontwikkelen in ons zelf. Hij heeft het dan over de "hogere wezensdelen" in ons zelf dat wij als "spirituele wezens" kunnen ontwikkelen. Hij noemt dat "de scholingsweg".

Wat je tweede gedeelte van je vraag betreft. Dezelfde Steiner is overtuigd van een niet zintuigelijke wereld naast de zintuiglijke wereld en dat wij als mensen middels incarnaties ons ontwikkelen. Totdat we niet meer hoeven te incarneren (het mag wel ten behoeve van de mensheid).

Omdat mijn kinderen op de Vrije School zaten ken ik het gedachtegoed (in verdiept), ik vind het interessant, maar of het waar is weet ik gewoon niet. Ik vind het wel interessant om me in andere stromingen te verdiepen die mij uit mijn comfort zone halen _O-
Dat is het leuke van het leven als jezelf niets of weinig zeker weet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:49

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Dat is een misvatting die er vaak wordt geroepen :j
We gebruiken op een specifiek moment slechts een deel van onze hersenen, maar de andere delen worden op andere momenten, voor andere taken, gewoon ingezet. Het is niet zo dat we maar een klein deel van onze capaciteit aanwenden.

Helaas, zou mooi zijn als we meer capaciteit zouden hebben hè :))
https://www.snopes.com/fact-check/the-ten-percent-myth/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 01:19

Elisa2 schreef:
Ja klopt, dus speciaal voor jou even de andere informatie. :D

https://eightify.app/summary/computer-s ... -gathering

Die website beschouw je als een betrouwbare bron?
Je moet toch echt met iets serieuzer
komen wil je me van die verregaande claims overtuigen.

Elisa2

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:13

Ik hoef jou niet te overtuigen hoor, je hebt zelf de keuze om er meer over op te zoeken of niet. :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:38

Elisa2 schreef:
Ik hoef jou niet te overtuigen hoor, je hebt zelf de keuze om er meer over op te zoeken of niet. :-)

Weet je het "je wil dus onwetend blijven" argument is niet echt indrukwekkend. De wetenschap heeft ondanks uitgebreid onderzoek nooit enig bewijs voor de existentie van paranormale fenomenen kunnen vinden.
Als jij toch wil beweren dat dat wél zo is kom dan maar met overtuigende data.
En nu terugkrabbelen met "ik hoef je niet te overtuigen" is in tegenspraak met je eerdere berichten. Jij bent degene die beweert dat iets zéér buitengewoons bestaat, ken je de Carl Sagan quote?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:53

Nou ja op de website staat wel een heel interessant artikel over Neurolink :D
Dan gaat men idd richting het gedachtenlezen.. ook heel interessant :j (HSP is dan niet perse bijzonder meer dan :) )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:48

Het is geen argument, ben geen zendeling die mensen wilt bekeren.

Ik heb een tip gegeven over iets wat in mijn ogen bestaat, aan jou of je er in wilt verdiepen verder of niet. En ook aan jou wat je wilt geloven of niet.

De wetenschap weet nog niet eens hoe internet werkt, en toch werken er dagelijks miljoenen mensen mee. Dus het "wetenschap" argument slaat kant noch wal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:49

Cer schreef:
Nou ja op de website staat wel een heel interessant artikel over Neurolink :D
Dan gaat men idd richting het gedachtenlezen.. ook heel interessant :j (HSP is dan niet perse bijzonder meer dan :) )

Er staat sowieso genoeg interessants op, maar als mensen het niet eens willen lezen omdat het niet in hun straatje past en ze hun vooroordeel al klaar hebben. Be my guest..daar ga ik geen energie aan verspillen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:53

het is natuurlijk niet een gerenomeerde website, als ik het zo snel zie. Ik heb er nog nooit van gehoord (dat zegt niks hoor) maar het is door AI gegenereerde/verzamelde informatie?
Ik zou dat ook niet als wetenschappelijk bewijs aannemen meteen..
Tijdens covid was er ook altijd gedoe over geloofwaardige sites en informatie..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 14:54

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Wow wat super intressant dit! Ik heb dit ooit wel eens in een podcast gehoord, komt bekend voor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:56

Cer schreef:
het is natuurlijk niet een gerenomeerde website, als ik het zo snel zie. Ik heb er nog nooit van gehoord (dat zegt niks hoor) maar het is door AI gegenereerde/verzamelde informatie?
Ik zou dat ook niet als wetenschappelijk bewijs aannemen meteen..
Tijdens covid was er ook altijd gedoe over geloofwaardige sites en informatie..

Ik heb alleen de interessante video met echte personen er in die verbonden zijn aan het instituut wat door het CIA is opgezet beluisterd.

Ik wist ook niet dat alle linkjes eerst goedgekeurd moeten worden door de Bokt politie of dat het wel wetenschappelijk bewezen is.

In dat geval haak ik ook af, want zo kortzichtig wil ik niet zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:04

Elisa2 schreef:
Ik wist ook niet dat alle linkjes eerst goedgekeurd moeten worden door de Bokt politie of dat het wel wetenschappelijk bewezen is.

In dat geval haak ik ook af, want zo kortzichtig wil ik niet zijn.

ik weet niet waar jij nou ineens de bokt politie vandaan haalt, maar het is wel vaker zo dat er iets over betrouwbaarheid van informatie gezegd wordt.. of niet?

En dan is dit "Remote viewing is an example of using the human's innate ability to reach out beyond the body and explore new experiences and knowledge" gewoon een moeilijk verhaal..

Dit is een paper van de columbia uni volgens mij,
https://ciaotest.cc.columbia.edu/olj/sa ... srm01.html
en dit staat op de site cia.gov
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CI ... 0005-5.pdf

maar heb het vooral over kortzichtigheid, dat helpt :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:11

Elisa2 schreef:
Het is geen argument, ben geen zendeling die mensen wilt bekeren.

Ik heb een tip gegeven over iets wat in mijn ogen bestaat, aan jou of je er in wilt verdiepen verder of niet. En ook aan jou wat je wilt geloven of niet.

De wetenschap weet nog niet eens hoe internet werkt, en toch werken er dagelijks miljoenen mensen mee. Dus het "wetenschap" argument slaat kant noch wal.

Huh, volgens mij weten we (of ja, experts) daar toch aardig wat vanaf :)). Heb je een bron hiervoor? Je maakt me nieuwsgierig

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:33

Tja, wetenschap is tenslotte ook maar een mening.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:52

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

IMANDRA schreef:
Dat is een misvatting die er vaak wordt geroepen :j
We gebruiken op een specifiek moment slechts een deel van onze hersenen, maar de andere delen worden op andere momenten, voor andere taken, gewoon ingezet. Het is niet zo dat we maar een klein deel van onze capaciteit aanwenden.

Helaas, zou mooi zijn als we meer capaciteit zouden hebben hè :))
https://www.snopes.com/fact-check/the-ten-percent-myth/

Voor die bewering zijn er ook weer onderzoeken te noemen die wat anders onderschrijven.
Mijn eigen ervaring is dat ons hersenweefsel zeker delen kan bevatten die niet gebruikt worden of niet actief zijn. Daarmee niet gezegd dat niet alle hersengebieden met elkaar samenwerken.
Toen mijn vader een zijn eerste -naar ons idee - TIA kreeg met gevolgen, had hij - volgens de hersenscan - toch al een paar eerdere (stille) TIA's gehad zonder zicht- of voelbare symptomen. Wellicht in een gebiedje waar nu net geen functies zaten of die zich snel herstelden.
De geheugencapaciteit wordt met name gevormd door de werking van de neurotransmitters (synapsen en dendrieten). Die verbindingen - die zich blijkbaar continu kunnen aanpassen - worden gedurende je leven gelegd/ontwikkeld. En dit proces zou - in theorie - eindeloos kunnen doorgaan. En dat maakt dat de hersencapaciteit dus groter is dan men dacht.
Heel intelligente mensen hebben (mogelijk ook erfelijk) meer van deze verbindingen aan het werk dan minder intelligente mensen en in die zin is hun hersencapaciteit dan groter.
In het SALK onderzoek (zie link https://www.salk.edu/nl/persbericht/geh ... d-gedacht/) wordt aangetoond aan dat de geheugencapaciteit van de hersenen in de orde van petabytes ligt, net zoveel als het hele web.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 31-10-23 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:00

Citaat:
Wow wat super intressant dit! Ik heb dit ooit wel eens in een podcast gehoord, komt bekend voor

Hieperdi dank je wel. Ik vind dit echt leuk dat je dit schrijft, want ik vond het zelf ook zo verrassend interessant. Ik weet namelijk heel weinig van filosofen af daar ik geen gymnasium heb gedaan maar VWO (ik weet niet of dat nog bestaat). Nu ik meer tijd heb want werk niet meer, heb ik me gelijk geabonneerd op de gratis nieuwsbrief die ik via dat artikel kon aanvragen. Ik vind het namelijk echt interessant wat al eeuwen lang over dit onderwerp is geschreven en hoe verschillende wetenschappers daar hun tanden op kapot hebben gebeten en elkaar het kot uit hebben gevochten bij wijze van spreken }> . We hoeven niet alles vanuit het niets te bedenken want er is al heel erg veel door mensen die niet de eerste de beste waren over nagedacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:22

rien10 schreef:
Tja, wetenschap is tenslotte ook maar een mening.

"Nee".
Deze uitspraak geeft wel goed aan dat je geen enkel benul hebt van wetenschappelijke methodologie.
Je bent niet de enige in dit topic.