adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:31

Een goed ontwikkeld analytisch vermogen waardoor we al drie stappen vooruit denken en geen geduld hebben met dat soort gedoe. :Y)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:42

Hutcherson schreef:
Zou dit kunnen komen uit moeite met authoriteit of beter gezegd: een niet logisch functionerende authoriteit?

Oh oh oh, hier schrijf je nu zoiets herkenbaars. De grootste teleurstelling in mijn leven is dat mensen die op hoge(re) posities zitten helemaal niet weten wat ze doen. Achteraf gezien heeft mijn idee dat je echt iets moet kunnen voor zo’n positie mij tegengehouden om carrière te maken. Nog even los van de vraag of ik daar wel zin in zou hebben.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

Ik vind het inderdaad ook lastig om op die manier te werken, was ook heel snel klaar op het callcenter :evaw: mij niet gezien, al die targets en dergelijke. De keren dat ik ze haal zijn op één hand te tellen.

Zat net een aflevering van Tanked te kijken, en spontaan overwogen om voor de 4e of 5e keer te beginnen met een aquarium. Misschien toch beter van niet :')

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:54

@Butterfly ik heb een aquarium en ik ben echt niet de beste vissen moeder die ik zou moeten zijn. Vermoedelijk dus door de ADHD, maar het kan wel. Neem een hele grote bak met goede pomp, neem onderhoudsarme vissen en vooral niet teveel dat ze de bak echt vuil kunnen maken, plant veel planten zodat de bak zichzelf gaat laten draaien, neem een tijdschakelaar voor het licht en een automatisch voerbakje. Mijn vissen doen het zo echt heel goed. Ook als ik dagenlang niet naar het aquarium omkijk. :j

Verder herken ik het probleem met functioneringsgesprekken ook.. Dacht eigenlijk vooral dat dit kwam omdat mijn vorige werkgever echt vreselijk hierin was. Hoe hard je jezelf ook een burnout in werkte, ik deed het nooit goed genoeg en er kwam altijd een hele psychische evaluatie bij kijken waarom ik dingen wel of niet deed. En dat ik niet collegiaal zou zijn.. Tot op het punt dat ik van mijn ouders een eerste autootje kreeg en mijn baas wist dit. Die had dit aan het hele kantoor verteld, nouja prima, maar toevallig vond ik oude notulen van een van de laatste gesprekken met daarin dat ik me verheven opstelde boven de rest omdat ik zou lopen te pochen met een auto van mijn ouders. Gewoon nee.. En dat ik mijn werk niet goed genoeg zou doen omdat ik privé teveel leuke dingen wilde en ik daar keuzes in moest maken. Puntje bij paalde betaalde hij ons slecht, was er geen waardering, een hoge werkdruk, sekstische en ongepaste werksfeer en geen secundaire arbeidsvoorwaarden en verzekeringen. Man man ik heb nog trauma's, maar dat begrijpen jullie vast wel. Moest er even uit denk ik. :=

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:01

SL, op die manier heb ik in de afgelopen 18 jaar al een aantal keer een aquarium gehad. Ik vind het supermooi om te zien en heb er ook echt wel van genoten, maar tóch loopt het iedere keer weer in de soep := maar wauw, het blijft prachtig!

Jouw vorige werkgever klinkt echt niet oké, kan me goed voorstellen dat je daar een behoorlijke deuk van hebt opgelopen.

Hoe zijn jullie qua reageren als je voor het blok wordt gezet? Of het gevoel krijgt dat dat zo is. Afgelopen maandag had ik een gesprek waarbij een voorstel werd gedaan waar ik totaal van ondersteboven was. Ik voelde me totaal niet gezien en serieus genomen, en klap dan volledig dicht. Intussen geoefend genoeg om met een vriendelijke glimlach die ruimte uit te komen, maar van binnen stormt het en ik ben 5 dagen later nog van slag. Intussen actie op ondernomen en ben erg benieuwd naar de reactie, waarbij die angst voor afwijzing ook lekker om te hoek komt kijken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:04

Hebben jullie ook moeite met van die 'teambuilding' dingen waar je bijv een interview bij je collega moet afnemen? Of met die kaartjes met kreten erop waarmee je een piramide moet maken welke zaken je belangrijk vindt?
Of ander van dat soort geneuzel?
Ik kan er niks mee. Ik maak dan geen piramide maar een cirkel omdat ik ze dan allemaal even belangrijk vind.

Die funtioneringsgesprekken zijn ook hel. Dan moet je van tevoren een formulier invullen met bijv: wat vindt je van het management? Wat vindt je van de samenwerking met je collega's? Wat vinden je collega's van jou?

Zout op met die vragen! Val me niet lastig en laat me gewoon mijn werk doen! Helemaal geen tijd voor of zin in die onzin!

Ik kan ook heel moeilijk dingen loslaten als ik die nog volop in mijn hoofd heb zitten en soms niet rechtvaardig of correct voelen.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:15

@Cissy Nee dat kan ik ook niet goed. Voel me dan heel ongemakkelijk omdat je dan toch in zo'n soort rollenspel gedwongen wordt. Voelt heel awkward..

@Butterfly als iemand mij voor het blok zet klap ik vaak ook dicht. Soms zelfs met een brok in mijn keel en tranen achter mijn ogen. Kan daar echt heel emotioneel van worden, maar dat probeer ik dan allemaal binnen te houden tot ik alleen ben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:39

Ik klap meestal dicht en ben dan nog dagen aan het analyseren en mezelf voor mn kop aan het slaan met alles wat ik had moeten zeggen...

Ik heb nu een klein jaar als zzp gewerkt bij een heel fijn team, maar wat een heerlijkheid dat ik geen functioneringsgesprekken meer hoefde te doen en ook toch een beetje buiten de organisatie stond. Zit nu te twijfelen om met al het gezeik van de Belastingdienst toch maar 2-3 dagen in dienst te gaan zoeken maar die stomme gesprekken en slechte leidinggevenden zit ik gewoon echt niet op te wachten...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:29

Team building, netwerken, hapje-drankje-praatje, vrijdagmiddagborrel, babyshowers... Het is niet aan mij besteed.
Ik ga met liefde met alle collega's gezellig eten of zelfs een hele dag de efteling in.. Maar die verplichte leukdoenerij.. Ik zeg per definitie af. Mijn vrienden weten dat ik dat echt niet persoonlijk bedoel en graag iets anders met ze ga doen... En mijn collegas zijn mijn werknemers dus doen we geen vrijmibo of teanbuilding. We gaan gewoon lekker uiteten of gourmetten op kantoor :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:34

Hutcherson schreef:
Team building, netwerken, hapje-drankje-praatje, vrijdagmiddagborrel, babyshowers... Het is niet aan mij besteed.
Ik ga met liefde met alle collega's gezellig eten of zelfs een hele dag de efteling in.. Maar die verplichte leukdoenerij.. Ik zeg per definitie af. Mijn vrienden weten dat ik dat echt niet persoonlijk bedoel en graag iets anders met ze ga doen... En mijn collegas zijn mijn werknemers dus doen we geen vrijmibo of teanbuilding. We gaan gewoon lekker uiteten of gourmetten op kantoor :+

Ik vind dit juist super leuk en vind het een enorm gemis dat wij dat zo weinig hebben op werk.
Afgelopen week dus nog een halve inzinking gehad omdat ik me zo eenzaam voelde op het werk :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:55

Dat heeft mijn collega ook. Die enorme behoefte aan sociale interactie. Soms best lastig als je daarin niet matching behoeftes hebt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 00:59

Maar jij hebt geen (vermoeden van) ADHD toch Hutcherson? :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:56

Eulogy schreef:
Maar jij hebt geen (vermoeden van) ADHD toch Hutcherson? :o

Nee klopt. Mijn man is de ADHD'er maar ik heb wel (denk ik) een neurodivergent brein. Nu hebben veel mensen dat. Van mensen met syndroom van down tot hoogbegaafd :') maar vroeg me af of dit aan mijn karakter lag of een neuro dingetje is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:32

Ah ja verwarrend denk ik? Omdat dit wel het ADHD topic is haha.

Ik vind werk dingen buiten werk nu wel heel leuk. Omdat ik leuke collega’s heb (maar 5). Die allemaal neurospicy zijn. Maar vroeger vond ik dat echt helemaal niks. :=

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:40

Ik ben enorm teleurgesteld in medicatie. Ookal werd me aan alle kanten verteld dat het geen wonder pillen zijn had ik tóch stiekem die hoop.

Ik zit nu op 10mg kortdurende methylfenidaat maar krijg er een enorm opgejaagd gevoel van.

Tot nu toe vind ik de nadelen het extra concentratie vermogen nooit waard. ;(

Iemand hier beter geluk met medicatie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:46

Nee ik ben er ook mee gestopt. Er is vast nog meer aanbod wat ik had kunnen proberen.

Alleen ik weigerde persoonlijk mijzelf te veranderen met allerhande medicatie. Zodat ik een beetje “normaal” mee kon doen. Want ik werd niet gelukkig van de hele tijd dingen doen die niet bij me passen.

Ik pas liever mijn leven aan op wat ik wel kan. En zonder medicatie moet je dan inderdaad af en toe even heel boos worden op jezelf zodat je wat gaat doen. Maar ik heb mij echt gericht op het creëren van bronnen van dopamine en het vasthouden aan een bepaalde structuur. Daardoor kan ik nu best goed zonder medicatie.

En veel rustmomenten. Nee ik kan niet 5 dagen werken. Hele weekend sociaal zijn en 4x per week sporten. Helaas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:08

Er zijn zoveel verschillende opties dus geef niet op. Vaak hebben mensen die niet zo goed reageren op Methylfenidaat betere reacties op dexamfetamine of Atomoxetine.

banketstaaf genoeg kan het zelfs per producent verschillen. Methylfenidaat komt van verschillende producenten en door de vulstoffen kan het zijn dat je het op 1 beter doet dan de ander.
Langwerkend of kortwerkend kan ook verschil maken.

Blijf vooral goed overleggen met degene die het voorgeschreven heeft. Ben je trouwens meteen gestart met 10mg? Je zou kunnen vragen of je eerst 3x5mg mag proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:12

Idd dat heeft mijn zusje ook. Die kan alleen de medicatie van 1 bepaald merk. Maar zij is daar wel heel blij mee. Veel meer rust in haar hoofd. Ik zie het ook aan haar. Verschil met een jaar terug is echt gigantisch. Toen maakte ik me wel veel zorgen om haar. Nu heb ik zelf ook meer rust omdat ik weet dat het beter met haar gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:19

Ceetje_bokt schreef:
Hutcherson schreef:
Zou dit kunnen komen uit moeite met authoriteit of beter gezegd: een niet logisch functionerende authoriteit?

Oh oh oh, hier schrijf je nu zoiets herkenbaars. De grootste teleurstelling in mijn leven is dat mensen die op hoge(re) posities zitten helemaal niet weten wat ze doen. Achteraf gezien heeft mijn idee dat je echt iets moet kunnen voor zo’n positie mij tegengehouden om carrière te maken. Nog even los van de vraag of ik daar wel zin in zou hebben.

:D :Dsame..

Ik kan overigens niet perse 'niet tegen autoriteit'. ik ben ook leidinggevenden tegen gekomen waar ik wel echt respect voor had/ die bij mij aansloten.
Maar over het algemeen :+ tenenkrommend

Maar ik krijg ook gewoon bovengemiddeld kortsluiting van het idee van 'het is gewoon zo', 'Het moet gewoon zo'. }:0 en ik kom dat vaker tegen dan in normaal vind. Ook bij mensen die ik kan waarderen en slim vind.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:06

Kana schreef:
Ik ben enorm teleurgesteld in medicatie. Ookal werd me aan alle kanten verteld dat het geen wonder pillen zijn had ik tóch stiekem die hoop.

Ik zit nu op 10mg kortdurende methylfenidaat maar krijg er een enorm opgejaagd gevoel van.

Ik zit op precies hetzelfde punt, maar heb dit weekend geexperimenteerd met de tijd van innemen. Ik neem het nu minstens 30 minuten voor een maaltijd en het opgejaagde gevoel is weg. Stukken beter zo.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:34

Ik reageer niet zoveel maar lees nog wel mee!

Dat opgejaagde gevoel van kortwerkende methylfenidaat herken ik wel, alhoewel ik op een dosis van 10 totaal niks voelde. Ik zit nu op 18+27 (45 dus) langwerkende methylfenidaat en dat bevalt me wel beter qua opgejaagdheid. Ik denk niet dat dit voor mij perfect is, maar het is tot nu toe het beste dat we geprobeerd hebben.

Ik kon ook niet teveel tegelijk rommelen, ik was/ben ook nog aan het stoppen met zowel escitalopram als quetiapine. Die waren niet voor adhd overigens ;)

Volgende week gaan we bespreken wat we gaan doen. Mogelijk toch een ander medicijn of eerst Bupropion toevoegen om te zien of dat samen het gewenste effect heeft. Maarja, dat doet weer niks voor de rest van mijn problematiek.

Ik zit ook midden in een heftig diagnostiek traject voor eh... nouja, eigenlijk alles wat er in de dsm5 bestaat ongeveer :'), dus het is ook even de vraag wat ik wel of niet kan en mag qua wisselen en opbouwen ivm mogelijke andere toevoegingen.

Merk dat ik het daarom ook lastig vind hier te reageren. Ik weet onderhand niet wat adhd is, wat autisme of misschien nog iets anders is. Leuk joh, ben je 34, ben je "ineens" aan alle kanten neurodivergent én ziek. En anderzijds ZO veel herkenning. Lastig.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:43

Mijn huisarts heeft me helaas laten weten dat ze geen medicatie willen/kunnen voorschrijven dus ik moet op de wachtlijst bij een psychiater. Zal dus wel even duren nog voordat ik mijn ervaring kan delen hier.

Ben wel huiverig voor bijwerkingen nadat ik op een SSRI (geprobeerd voor angst/stress) al binnen een uur bijna de hele lijst aan bijwerkingen had. Was zo heftig..

@Fortitude dat herken ik. Nu 28 en opeens de dubbele diagnose ASS en ADHD. Heel maf. Hiervoor al (ik vermoed onterecht) de labels angststoornis en somatische stoornis gehad, dus bij elkaar een hele waslijst opeens. Er werd me tijdens de diagnostiek ook echt gevraagd of ik een diagnose wilde hebben omdat het ook nadelig kan werken, maar ik zei toen volmondig ja want ik wilde gewoon weten waarom ik al jaren niet goed functioneer in de maatschappij (uitval van werk, veel lichamelijke klachten)..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:51

Ceetje_bokt schreef:
Hutcherson schreef:

Dit dacht ik ook altijd en inmiddels denk ik ook dat je vooral ook extrovert en zelfverzekerd moet zijn en dat kan ik dus al afstrepen van het lijstje :')

Dit herken ik ook heel erg:
Hutcherson schreef:

Ik kwam pasgeleden thuis aanrijden terwijl er een burendag op straat aan de gang was, ik wil het liefst onzichtbaar worden terwijl het echt aardige leuke mensen zijn -O-

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:04

Ik doe ook bijna altijd net alsof ik bekenden niet zie in de supermarkt := of als ze passeren aan de andere kant van de straat. Ik vind dat zo moeilijk, zo onverwacht heel sociaal doen. Anderen zijn daar altijd heel goed in en die weten ook nog precies dat die bekende zat te wachten op de uitslag van een onderzoek 2 maanden terug ofzo.
Bij mij moet je geluk hebben dat ik zoiets heb onthouden of het me op tijd weer te binnen schiet _O- meestal ben ik dus heel a-sociaal en vraag er niet meer naar :Y)

Op burendag hebben wij een dagje Texel gedaan. Ik kan niet en sociaal doen met de buren en mijn kleuter en kleuter in spe in de gaten houden, dat vind ik al moeilijk als ik niet in een burnout zit. Mijn man is anti hersenloze kletspraatjes _O- dus die weigert bij voorbaat al pertinent. Het plein waar ze dat hielden grenst aan onze tuin en ik wilde dan ook weer niet dat onze kinderen zich heel erg buitengesloten voelden. Hopelijk volgend jaar nieuwe kans.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:37

Kana schreef:

Kortdurende geeft dit vaak, laat je omzetten naar gereguleerde afgifte. Als bijbetalen niet teveel uit maakt medikinet.