Elisa2 schreef:Vjestagirl schreef:Maar wat jij vindt dat de normen zijn, zijn niet meer de normen. Je kunt een zwart persoon geen neger noemen omdat jij vindt dat dat kan. Je kunt niet in een vergadering zeggen "het enige recht van een vrouw is het aanrecht" omdat jij vindt dat dat kan. En dus kun je iemand die zegt dat ze non-binair zijn niet vertellen dat ze een vrouw zijn omdat jij dat vindt. Zo werkt dat niet. Normen veranderen. Gelukkig maar, anders mochten vrouwen nog steeds niet stemmen, mochten mannen nooit huilen, mochten homo's niet met elkaar trouwen en mochten kinderen geen mening hebben.
Wat je doet is pesten goedpraten.
Nee echt niet, zo verdraai je mijn woorden.
Dat normen veranderen vind ik prima, dat er bewust naar gekeken wordt vind ik ook prima. Iedereen heeft recht op zijn/ haar/ het? plekje op de wereld. Het moet alleen niet doorslaan naar tig hokjes terwijl eigenlijk geen enkel persoon in 1 hokje past omdat we allemaal uniek zijn op onze eigen manier.
Ja echt wel.
Het punt is dat het heel gemakkelijk is om te denken dat dit zo anders is dan andere situaties van discriminatie / pesten. Niemand wil zichzelf namelijk zien als pestkop, als racist, als bekrompen. En in de tijdgeest van 50 jaar eerder waren die mensen dat waarschijnlijk ook niet.
Maar iemand die 100 jaar geleden een zwart persoon een roetmop / moor / neger noemde, was geen pestkop of racist. Die paste in de norm die toen gold. Had je die persoon erop aangesproken dan zou die ook gezegd hebben "Maar dat is toch een roetmop / moor / neger? Ik zeg toch gewoon wat ik zie?".
Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit. "Maar dat zijn toch ook gewoon twee flikkers? Ik zeg gewoon wat ik zie."
Maar normen veranderen. Moeten ook veranderen. Iedereen mag meedoen met de maatschappij. En als je van Kees kan onthouden dat hij een man, en van Ingrid dat ze een vrouw is, dan kun je toch ook van Bo onthouden dat die non-binair is? Het doet jou toch geen kwaad om die persoon aan te spreken zoals die aangesproken wil worden, ongeacht wat jouw* persoonlijke gevoelens daarbij zijn?
Al wil iedereen op aarde diens eigen hokje maken, met daaraan gekoppeld een omschrijving die perfect past bij hoe zij zichzelf beleven, dan is dat toch alleen maar mooi?
*jouw in dit geval is overdrachtelijk, niet persé jij persoonlijk.