Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:05

karrij schreef:
Mag ik mijn op pagina 14 ook nog aanmelden :+

Ik wil ergens tussen de 10 en 15 kilo kwijt, is me al eens eerder gelukt maar er helaas ook weer bij op :(:)

Ik denk de hele dag door aan eten, ik heb de ene maaltijd nog niet op of ik denk al aan het volgende wat ik kan gaan eten. Het is af en toe echt gekmakend!

Kent iemand dit? Wat zijn de trucs om eten uit je hoofd te bannen

Weeg nu 86/87 en wil weer naar richting de 75

Hoe/wat eet je nu? En op welke momenten? Heb je ook "slecht" eten in huis of moet je er echt uit om het op te halen?

Mijn ultieme tip voor afvallen is; kijk naar je macro's. Ik weet dat je eten afwegen voor sommigen extreem lijkt, en je kcal bijhouden in een app "te veel moeite" kan zijn. Maar echt, weten wat je naar binnen stopt is zo ontzettend belangrijk. Ik lees hier mensen over wisselen naar minder vette kaas, maar als de vettere (en lekkerdere kaas) gewoon in je macro's past, waarom niet?

Ik heb, aan de hand van mijn macro's en mijn benodigde kcal verschillende eetschema's voor mijzelf gemaakt waarbij ik alleen maar dingen eet die ik lekker vind. Deze schema's geven mij zoveel meer houvast. Ik eet dit, en klaar. Voorbeeld van zo'n schema;
- 's ochtends na de workout een eiwitshake met halfvolle melk
- Een bak magere yoghurt met havermout en honing + koffie
- Een appel
- Twee volkoren crackers met light roomkaas en tonijn uit blik (in olijfolie)
- Twee gekookte eieren met runderrookvlees
- Een kop zelfgemaakte soep van enkel groente (tomaat, paprika, prei, ui, knoflook)
- Kip, rijst (klaargemaakt met de kip in mexicaanse kruiden), geroosterde paprika, feta en verse peterselie
1697 kcal, 157,5 gram eiwitten, 43,9 gram vet en 154,3 gram khd.
Zo eet ik alleen maar dingen die ik lekker vind, krijg ik voldoende eiwitten binnen (ik doe 4x per week zware krachttraining) en ben ik voor mijn idee de hele dag door aan het eten.

Zo kijkend naar bovenstaand schema zullen mensen vast denken; waarom tonijn in olijfolie, en niet in water want dat is veel minder vet? Nou heel simpel, tonijn in water vind ik niet te vreten. En zo maak ik een lekkere lunch voor mijzelf waar ik én van geniet en wat goed binnen mijn macro's past.

karrij

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:37

Je hebt een punt hoor Sanne en zoals jij het doet werkt gewoon.

Ik zeg ook vaak het is geen hogere wiskunde, je moet meer verbranden dan je tot je neemt, pas dan val je af!

Er zijn momenteel ook veel "dieet"goeroe's die het over een andere boeg gooien zoals Marjena Moll, verhaal klinkt heel duidelijk en begrijpelijk, maar doe het maar eens!

Bottomline is: het komt allemaal op wilskracht aan |o

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:45

Als je meer gaat verbranden (meer bewegen oid) gaat je rust metabolisme wel naar beneden dus hou daar wel rekening mee.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:49

Heel simpel gezegd gaat het erom om minder binnen te krijgen dan je verbrand. Maar het daadwerkelijke verhaal ligt wel wat gecompliceerder dan dat. Wilskracht is inderdaad de key, maar maak het jezelf niet moeilijker dan nodig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:03

gribaldi schreef:
Als je meer gaat verbranden (meer bewegen oid) gaat je rust metabolisme wel naar beneden dus hou daar wel rekening mee.

Maar als je meer spieren krijgt door krachttraining dan gaat je metabolisme in rust weer omhoog en verbrand je meer kcal met niks doen. :D

Hier gisteren netjes gegeten en weer veel gelopen. Als ik heel erg trek heb in snaaien dan wil ik nog wel eens een beker warme chocolademelk nemen. Beter dat dan een reep chocola of een zak chips. :P

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:06

MarlindeRooz schreef:
gribaldi schreef:

Maar als je meer spieren krijgt door krachttraining dan gaat je metabolisme in rust weer omhoog en verbrand je meer kcal met niks doen. :D

Hier gisteren netjes gegeten en weer veel gelopen. Als ik heel erg trek heb in snaaien dan wil ik nog wel eens een beker warme chocolademelk nemen. Beter dat dan een reep chocola of een zak chips. :P

Hahah ja dat van je spieren is voor mij echt een extra motivatie om me te pletter te werken in de sportschool. Vooral leg day vind ik heerlijk, mooi die grote spiergroep aanpakken. :')

Warme chocolademelk is een goede, die heb ik inderdaad ook in huis voor als ik chocolade cravings krijg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:07

Ik heb een lichaamsmeting gedaan en buiten dat het schokkend was gaf het ook aan dat mijn verbranding in rust 1200 calorieën was. Dus dat betekent als ik wil afvallen ik daaronder moet blijven toch? Dat is best wel weinig….

Gisteren trouwens echt een sneu een kwartiertje wat meegedaan met een beginners workout op YouTube. Heb maar 1 set meegedaan en zelfs nog op mijn eigen tempo. En een kwartier. En dit was al zwaar. Diep triest. Misschien toch maar vandaag weer dat kwartier doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:08

__Sannne schreef:
Heel simpel gezegd gaat het erom om minder binnen te krijgen dan je verbrand. Maar het daadwerkelijke verhaal ligt wel wat gecompliceerder dan dat. Wilskracht is inderdaad de key, maar maak het jezelf niet moeilijker dan nodig.

En hoe bereken je zoiets Sanne? Vind het wel interessant maar heb geen flauw idee hoe dat werkt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:10

Suzanne F. schreef:
Ik heb een lichaamsmeting gedaan en buiten dat het schokkend was gaf het ook aan dat mijn verbranding in rust 1200 calorieën was. Dus dat betekent als ik wil afvallen ik daaronder moet blijven toch? Dat is best wel weinig….

Gisteren trouwens echt een sneu een kwartiertje wat meegedaan met een beginners workout op YouTube. Heb maar 1 set meegedaan en zelfs nog op mijn eigen tempo. En een kwartier. En dit was al zwaar. Diep triest. Misschien toch maar vandaag weer dat kwartier doen.

Volgens mij is die 1200 als je echt niks zou doen (dus bij wijze van spreken alleen doodstil op bed zou liggen).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:14

Amandavd schreef:
__Sannne schreef:

En hoe bereken je zoiets Sanne? Vind het wel interessant maar heb geen flauw idee hoe dat werkt.

Er zijn best veel apps die dat voor je doen. Ik gebruik Food

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:14

Zijn dat niet de Kcal die je sowieso dagelijks verbrandt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:15

gaucho schreef:

Is dat die met een appeltje als tekentje? Want die heb ik volgens mij ook maar geen idee hoe dat werkt.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:16

Hoi!
Ik meld mij ook :D
Ik zal voornamelijk meelezen.

Mijn doel is 5 kilo er af.
Met vrienden gaan we vytal doen, een app met recepten etc.

Ik heb ook een fitbit, ideaal om alles bij te houden!

& Een tip voor mensen die het moeilijk vinden om water te drinken, ik heb sinds kort een air up. Even wennen aan het begin maar daarna wel fijn.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:17

Amandavd schreef:
__Sannne schreef:

Ik heb de guide van Jeff Nippard gebruikt. Aanrader, hij basseerd zijn uitspraken en methodes ook daadwerkelijk op wetenschappelijk onderzoek i.p.v. zomaar wat te roepen.

@Suzanne F. die 1200 is waarschijnlijk je BMR, ga ik vanuit. Dat is wat je verbrand als je alleen maar stil zou liggen en niet eens zou knipperen. Dit heeft je lichaam nodig om je organen en alles op gang te houden. Hieronder gaan zitten zou ik absoluut niet doen, ik heb begrepen dat dit op lange termijn zelfs schadelijk voor je kan zijn (maar pin me daar niet op vast). En misschien ging je workout niet zoals je wilde, maar alle kleine beetjes helpen en het is beter dan helemaal niks doen! *\o/*

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:17

Ik kom me -helaas- ook melden. Afgelopen jaar was toch best f*cked up waardoor ik helaas weer teruggevallen ben in mijn oude eetpatroon en weer bijna 20 kilo aangekomen ben...

Nu vol goede moed het nieuwe jaar in en weer keihard knallen voor een gezond en blij lichaam!

Ben de laatste keer van 115 naar 80 gegaan door vooral de suikers te laten staan. Dit ga ik nu weer proberen :j
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 29-12-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:18

Dankjewel, ga ik eens opzoeken!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:21

Amandavd schreef:
Dankjewel, ga ik eens opzoeken!

Wat betreft kcal bijhouden gebruik ik trouwens de MyFitnessPal app. Deze kan je ook een "doel" geven qua kcal maar staat erom bekend zo ontzettend laag te zitten in kcal, haast niet te doen.

Stel je maintenance is 2.000 kcal, dan kun je imo beter op 1800 gaan zitten en het wél volhouden, dan op 1400 gaan zitten en na een week stoppen omdat het te zwaar is. Al die kilo's zijn er niet in een week aangekomen, verwacht ook niet dat ze er in een week weer af zijn. Het is een marathon, geen sprint.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:21

Ik ga ook mee doen! Er mag bij mij 10 kg af, die ik helaas afgelopen jaar ben aangekomen. Jammer genoeg ligt mijn sporten helemaal stil nu door Corona. Ik ga mij maar weer eens aan het thuis sporten wagen, maar dat vind ik zoooo saai :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:22

Amandavd schreef:
gaucho schreef:

Is dat die met een appeltje als tekentje? Want die heb ik volgens mij ook maar geen idee hoe dat werkt.

Ja, mocht je uitleg nodig hebben stuur maar even een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:24

Pepperrr schreef:
Ik kom me -helaas- ook melden. Afgelopen jaar was toch best f*cked up waardoor ik helaas weer teruggevallen ben in mijn oude eetpatroon en weer bijna 20 kilo aangekomen ben...

Nu vol goede moed het nieuwe jaar in en weer keihard knallen voor een gezond en blij lichaam!

Ben de laatste keer van 115 naar 80 gegaan door vooral de suikers te laten staan. Dit ga ik nu weer proberen :j

Je hebt al bewezen dat je het kan, veel succes weer! :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:25

Bedankt Sanne en Gaucho! Volgens mij is het gelukt met de food app!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:28

Pepperrr schreef:

Wat goed joh dat je toen zo bent afgevallen!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:28

:wave:

Mag ik me hier ook nog melden?
Ik heb zolang ik me kan herinneren al te weinig lengte voor mijn gewicht :+.
Nu ben ik eind oktober bevallen en ik merk dat (ondanks dat ik net zoveel weeg als voor de zwangerschap) heel wat kleding net even wat minder mooi of fijn zit.

Het aantal kilo's vind ik niet heel belangrijk (al zou dat getal op de weegschaal best 5 tot 10 kilo minder mogen) maar ik let vooral op aantal centimeters.

Qua beweging loop ik elke dag minimaal 5 kilometer op een redelijk tempo (5,5-5,6 km/h) en ik zorg ervoor dat ik elke dag minimaal 10.000 stappen heb. Dat is dit jaar het hele jaar (op de 5 dagen van/na de bevalling na) gelukt! Gemiddeld zit ik rond de 14.500 stappen per dag. Eerder deed ik daarnaast nog aan stijldansen, maar dat is ondertussen door de corona en zwangerschap al zo'n tijd geleden, ik denk niet dat ik mijn man zo ver ga krijgen om weer verder te gaan.

Mijn grootste probleem is dat ik meestal de hele dag vergeet te eten, tot ik dan thuis kom met enorme honger en net voor het avondeten een zak chips leeg eet. Hopelijk kan ik hier ook wat inspiratie op doen voor makkelijke en gezonde lunchgerechten, zodat ik dat mee naar mijn werk kan nemen.

Brood hou ik niet zo van en ik heb de pech dat ik allergisch ben voor heel veel soorten fruit (aardbei, appel, kiwi, meloen etc.), dus behalve een banaan of een bakje druifjes kan ik niet heel veel meenemen als wat gezonder tussendoortje.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:36

Deze week al begonnen met een weekmenu vanuit project gezond. Vrijdag 7 januari zal ik mij wegen (vrijdag is altijd mijn weekdag) en dan neem ik dat als startpunt. Ik wil uiteindelijk uitkomen rond de 69-70 kg.
Ik ben 168 lang ongeveer.

Denk dat er tussen de 10-15 kilo dan af moet. Ik zal ook mn buikomvang, heupomvang en omvang van de bovenbenen gaan meten en bijhouden. Ik vind t wel leuk om resultaten hier te melden :)
Laatst bijgewerkt door bamisalami op 29-12-21 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:37

Planning en organisatie is echt het sleutelwoord volgens mij.

Gezonde kasten, uitgeschreven maaltijden en tussendoortjes, vaste eetmomenten zodat je niet plots wordt overvallen door een hongergevoel.

En een goede tip hierboven om geduld te hebben, liever 250 gram per week verliezen die er niet weer aankomen, dan 5 kg op 1 week die er een tijd later x2 weer aanzitten.