Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 14:57

Aagje_Nimbly schreef:
Pech kan je het inderdaad wel noemen. Daarom hopelijk nu de keerzijde en heb je de komende maanden juist geluk met je genezingsproces :D . Fijn dat er zo snel gehandeld is en er toch een vrij positief behandelsplan op tafel ligt!

Kom je de dagen nog een beetje door? Kan me voorstellen dat je je ondertussen behoorlijk verveeld/frustreert omdat je zo weinig kan en mag.

Het valt nu nog wel mee omdat ik op dit moment een beetje kind aan huis ben in het ziekenhuis en ik kan gelukkig nog vrij veel. Heb ook nog wat werk liggen voor m'n studie, dat gaat ook allemaal maar door. Ik weet mijn dagen dus wel te vullen gelukkig :)

ievie

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:10

Hmm klinkt als pittige plannen, maar fijn dat ze er nu wel vaart achter zetten!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 20:09

Dat zeker, maar ondanks dat het pittige plannen zijn, geeft het wel rust dat er nu een plan op tafel ligt en ik weet wat er gaat gebeuren. Er zal nog wel het een en ander anders verlopen dan gepland en ik zal nog wel wat tegenslagen moeten verwerken, maar gewoon het feit dat er een leidraad is vind ik al heel fijn. Heb vorige week best wel gepiekerd over de behandeling, omdat ik niet wist wat me te wachten stond, dat gevoel is nu veel minder. Ik heb er vertrouwen in, heb vertrouwen in de arts die me gaat behandelen en ik ga ervoor. Het wordt een lange en zware weg, maar het komt goed, daar probeer ik me op te focussen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:34

Goed zo, that's the spirit!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:03

Bewondering voor je mentale sterkte!
Toen ik m’n bekken brak en na 8 mnd erachter kwam dat het niet goed geheeld was, nou je kon mij opvegen.
Heel veel succes en sterkte. Ik hoop dat je daarna echt mag gaan revalideren.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 07:56

Tuurlijk komt het goed, houd je daar maar aan vast! En fijn dat je nu een dokter hebt die weet wat ie doet en aanpakt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 09:01

future_vet schreef:
Bewondering voor je mentale sterkte!
Toen ik m’n bekken brak en na 8 mnd erachter kwam dat het niet goed geheeld was, nou je kon mij opvegen.
Heel veel succes en sterkte. Ik hoop dat je daarna echt mag gaan revalideren.

Toen ik vorige week thuis kwam na mijn bezoek aan de poli kon je mij ook opvegen en er zijn ook nog momenten dat ik ineens weer een klap in m'n gezicht krijg. Dat zal ook nog wel even zo blijven, maar ik moet ook vooruit blijven kijken. Ik heb gelukkig ook genoeg lieve mensen om me heen bij wie ik mij ei kwijt kan als het even niet meer gaat (en daar schaar ik dit topic ook onder). Het is mijn traject, maar ik sta er gelukkig niet alleen voor :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:56

We zijn er voor je leintje. Het is volkomen normaal als je er ook eens doorheen zit. Dan zijn we er ook voor je.
Ook ik vind je dapper en sterk. En daar hoort ook bij dat " le moral est bas" is bij tijd en wijle , zoals mijn Franse vriendin dan zegt (het moreel laag is).

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 13:53

Ik heb afgelopen maandag de arts-assistent gesproken om een afspraak te maken om de resultaten van mijn CT-scan en röntgenfoto's, die vorige week zijn gemaakt, te bespreken. In goed overleg met hem hebben we besloten om dat op 23 augustus te plannen en dan kan de professor, die uiteindelijk de behandeling leidt en mij gaat opereren, er ook bij zijn (hij is nu nog op vakantie namelijk). Het had ook morgen gekund, maar ik wil toch pas na 8 september worden geopereerd vanwege mijn studie. Dit is gelukkig geen probleem, maar dan hoefde het bezoek aan de poli ook niet op stel en sprong te worden gepland.
Het is hier nu dus vrij rustig. Het gaat goed, heb geen last van m'n been dus dat is fijn :). Ben me mentaal een beetje aan het voorbereiden op wat er komen gaat. Heb namelijk de radiologische verslagen al wel gelezen, maar ik wacht nog even op wat de prof te zeggen heeft voordat ik dat deel met iedereen, want ik kan ook goed de verkeerde conclusies trekken. Het enige wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat ik geen beenlengteverschil heb, want dat stond vrij duidelijk in het verslag. Het blijft hier dus nog vrij rustig tot 23 augustus. Ik houd jullie op de hoogte, maar er is nu gewoon niet veel te vertellen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:03

We wachten het rustig af. Doe je goed om je mentaal goed voor te bereiden. Je mag best wel trots zijn op jezelf in hoe je hiermee omgaat.
Niemand kiest hier voor, maar hoe je er mee om kunt gaan is wel iets waar jezelf wat invloed op kunt hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:00

Sounds good TS! Er komt veel op je af. Ben ook blij dat je wacht op de professor, de arts-assistent is al dan niet in opleiding en dit lijkt me toch iets voor “de baas”. Bereid jij je rustig voor en geniet nog even van een verbandloos been met die hitte ;-) .

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 09:35

Ach, als ik het mag geloven werkt die prof op zijn vakantieadres ook gewoon door, dus ik denk dat hij mijn dossier al tot in de detail kent. Neemt niet weg dat ik het wel een prettig idee vind dat ik die man gezien en gesproken heb en ik zegmaar mijn eigen kleding nog aan heb i.p.v. een OK-jasje :Y)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 01:17

_O- lijkt mij ook! Klinkt goed zo’n betrokken arts!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 22:07

Nou, vandaag was het dan zo ver, de uitslag van de CT-scan en de beenlengteverschil foto. Ik had het verslag al gelezen, dus er zijn geen verrassende dingen gezegd vandaag. Er is geen beenlengteverschil te zien (al was dat na lichamelijk onderzoek eigenlijk ook al wel uitgesloten), enkel een klein rotatieverschil tussen mijn linker- en rechterbeen, maar dat verschil is verwaarloosbaar klein (zit 3 graden verschil tussen).
Er is nagenoeg geen overbrugging te zien tussen mijn beide botdelen, wat betekent dat er wordt overgegaan op een bottransplantatie. Dit was ook het meest waarschijnlijke scenario, dus ook daar geen verrassingen.
Samen met de arts-assistent heb ik nog even het behandelplan overlopen. Er wordt dus een bottransplantatie uitgevoerd, hierbij wordt er een klein stukje kuitbeen (een allotransplantaat, dus niet mijn eigen kuitbeen), in mijn been geplaatst voor extra fixatie. In het defect wordt dan bot getransplanteerd dat afkomstig is uit mijn eigen bekkenkam.
Echter is er toch ook nog iets veranderd in het behandelplan. Mijn hoofdbehandelaar, die samen met de AIOS verantwoordelijk is voor de operatie, is ook nog even langs gekomen. Hij heeft een blik geworpen op mijn CT-beelden en denkt dat het misschien ook allemaal wel in één keer zou kunnen. Het hangt een beetje af van wat hij aantreft als hij mij op tafel heeft liggen. Als het bot duidelijk geïnfecteerd is en er pusvorming is, dan zal ik twee keer worden geopereerd. De eerste operatie dient dan voor het verwijderen van het osteosyntesemateriaal dat nu in mijn been zit en het plaatsen van de lijm/cement waar antibiotica in zit. Mocht het er schoon uitzien, zonder duidelijke tekenen van infectie, dan durft hij het aan om tijdens die operatie meteen de transplantatie uit te voeren. De eventuele infectie die er zit, wordt dan verder onderdrukt met antibiotica. Tijdens de operatie zullen er uiteraard ook kweken worden afgenomen om te zien de vorming van het defect wordt veroorzaakt door een bacterie en zo ja welke. Vorige keer dat ik in het ziekenhuis was zijn mijn ontstekingswaardes bepaald, maar die waren normaal, dus de aanwezigheid van een bacterie kan helaas niet worden bevestigd of uitgesloten.

Er is dus weer wat veranderd en ergens is het allemaal weer een beetje onzekerder geworden, want ik weet na de operatie pas of ik een tweede keer moet worden geopereerd. Twee zaken waar ik niet zo heel goed mee kan handelen :Y). De arts zei: "Het zou toch gunstig zijn als het in één keer zou kunnen?" En ja tuurlijk, dat is zo, want dan kan ik ook eerder starten met revalideren, maar ik kon op dat moment alleen maar een beetje stom knikken, omdat ik het even moest verwerken :'). Dat is hoe mijn brein functioneert, alles moet bij mij even indalen :)).

In ieder geval, ik zal 12/9 of 14/9 worden geopereerd. Dat duurt nog even, maar dat is op mijn eigen verzoek, want dan kan ik nog wat hertentamens maken, zodat ik hopelijk mijn bachelor kan afronden in september. Al moet ik wel zeggen dat het studeren nu een beetje moeilijker gaat door alles wat er gebeurt. Het is niet dat ik in zak en as zit, dat moeten jullie niet denken. Over het algemeen gaat het best wel goed en kan ik het naast me neerleggen, omdat ik dan gewoon even niet denk aan wat er gaat gebeuren. Soms zijn er momenten, zeker in aanloop naar de afspraak van vandaag, dat ik ineens heel zenuwachtig word en dan blokkeer ik eventjes helemaal, wat natuurlijk best wel logisch is, maar niet bevorderlijk voor het studeren, want je verliest toch kostbare tijd. Anyway, het komt vast wel goed, ik ga m'n best iig doen.

Tot zo ver mijn verslag. Ik zeg wel eens tegen mezelf: "Marjolein, wees eens kort en bonding", maar dat lukt echt nooit, want ik wil altijd teveel uitleggen en in dit geval is er ook gewoon veel informatie om te geven. Ach, hebben jullie weer wat leesvoer :Y)
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 27-08-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:15

Interessant! Hopelijk kan het allemaal in 1 x. Dat scheelt weer en dat betekent dat er geen ernstige ontsteking zit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:21

Interessant eigenlijk, al is het voor jouw alleen maar drama natuurlijk.
Hopelijk kan het in 1x. Zelf zou ik uit gaan van 2x dan kan het daarna alleen maar meevallen.

Bij mij hebben ze bot uit mijn bekkenkam getransplanteerd naar mijn rug ne is echt netjes en goed gelukt. Groeide goed en vulde al snel het geheel verder op wat moest.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 00:05

Sjeminee, en dat van een leuk stukje skeeleren.
Succes eerst nog even met je tentamens.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:41

Jeetje een bacterie in je bot? Hopelijk valt het allemaal mee en ben je met 1 operatie geholpen.
Succes met je tentamens!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 09:56

Suzanne F. schreef:
Interessant! Hopelijk kan het allemaal in 1 x. Dat scheelt weer en dat betekent dat er geen ernstige ontsteking zit.

Ik hoop het ergens ook, maar aan de andere kant durf ik het ook niet te hopen. Het is allemaal gebaseerd op een verwachting, wat natuurlijk ook wel gebaseerd is op mijn verhaal. Het klinisch beeld is immers uitgebleven, waardoor de arts dus verwacht dat de situatie in m'n been vrij positief is. Ik ben ergens geneigd hem wel te geloven, hij weet immers wel waar hij over praat, maar tegelijkertijd denk ik; "Maar het zit er al wel een jaar."

kiki1976 schreef:
Interessant eigenlijk, al is het voor jouw alleen maar drama natuurlijk.
Hopelijk kan het in 1x. Zelf zou ik uit gaan van 2x dan kan het daarna alleen maar meevallen.

Bij mij hebben ze bot uit mijn bekkenkam getransplanteerd naar mijn rug ne is echt netjes en goed gelukt. Groeide goed en vulde al snel het geheel verder op wat moest.

Ik vind het heel interessant om te volgen, zit ook altijd mee te kijken op het scherm van de arts-assistent als hij me weer wat vertelt en de beelden erbij pakt. Heb ook al zoveel dingen opgezocht, voor de afspraak het radiologisch verslag gelezen. Vindt de arts-assistent gelukkig ook alleen maar leuk.
Ik ga zelf ook uit van 2x opereren, het is wat ik hierboven al zeg; ik durf er gewoon niet op te vertrouwen dat het in 1x klaar is of allemaal goed verloopt. Voor mij voelt het gewoon allemaal wat onzeker door de mitsen en maren die eraan vastzitten.

Sanet schreef:
Sjeminee, en dat van een leuk stukje skeeleren.
Succes eerst nog even met je tentamens.

Thanks! Ja even lekker skeeleren, haha. Ik zie nu ook steeds zoveel mensen skeeleren, logisch want het is mooi weer, en dan lopen de kriebels over m'n lijf. Zeker omdat zoveel mensen geen bescherming dragen. Ik zal niemand afraden om te gaan skeeleren, ik heb me de vijf keer dat het goed ging best wel vermaakt, maar ik zie ze liever niet :Y)

marleen_88 schreef:
Jeetje een bacterie in je bot? Hopelijk valt het allemaal mee en ben je met 1 operatie geholpen.
Succes met je tentamens!

Thanks! Ja het beeld lijkt toch het meest op een osteomyelitis, dus daar gaan ze vanuit. Als er dan niks zit, dan is het mooi meegenomen en is het enige vervelende dat ik 2 weken onnodig AB heb geslikt, maar liever dat dan dat ze de AB kuren niet alvast opstarten en er toch wel een positief resultaat wordt verkregen uit de kweken

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:13

Logisch dat je niet helemaal met je hoofd bij school bent. Hopelijk lukt het je om voor operatie alles goed af te ronden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:18

Marjolein ik vind dat je het heel goed omschrijft zonder landradig te zijn. Dat je af en toe moeite hebt met studeren is normaal, want dit hele verhaal dat niet niks is doet iets met je brein en je concentratie, hoe goed en flink je hier ook mee omgaat.
Ik duim dat je haalt met je studie wat je wil halen en dat er geen infectie blijkt te zitten.
Kalîn van mij (knuffel van mij). ♥

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:29

Duidelijk verslag! Dat duurt nog eventjes, succes met leren. Aan de ene kant fijn dat je die afleiding hebt maar kan me helemaal indenken dat je focus wat minder is. Kunnen ze niet op de een of ander manier een biopt doen en op die manier uitvlooien of er een infectie zit?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 09:41

Ik denk dat dat wel kan, maar dat ze dat niet doen omdat het toch weer een extra ingreep is die in die zin niet nodig is, aangezien de kweken/het biopt ook tijdens de operatie kunnen worden genomen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 13:32

Ben zojuist gebeld door het AMC. Ik moet me aankomende maandag om 06:00u melden op de afdeling voor de operatie en opname

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:37

leintje_ schreef:
Ben zojuist gebeld door het AMC. Ik moet me aankomende maandag om 06:00u melden op de afdeling voor de operatie en opname

Leintje, maandag de hele dag ben je in mijn gedachte. Ik duim dat het allemaal heel erg goed mag verlopen voor je. :knuffel: