Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:26

Pantykous schreef:
Ah ja, zelf niet zo overtuigd van die vegan versies maar voor de visolie is iig een alternatief in de niet vegan versies :j
'
Ik heb een aardige motivatiedip momenteel, valt me best zwaar om er 4x per nacht nog uit te gaan en fulltime te werken.

Pantykous is het mogelijk om kwarkhap te geven voordat jezelf gaat slapen. Dat hielp mijn zoon met doorslapen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:27

secricible schreef:
Ik ken borstvoeding donormelk iig

Ja zoiets is het. Ik ben van Facebook af dus ik kan het niet meer checken, maar het is een privégroep met donormelk in de titel en vrij veel leden (paar duizend geloof ik).

Wat gezellig trouwens, zoveel vriendinnen tegelijk zwanger Suuszels :)

@Pantykous, is samen slapen geen optie? Snap dat niet iedereen dat wil hoor, maar dat is echt mijn redding geweest, ben snachts nooit meer echt wakker-wakker geworden daardoor :j

Britt

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:34

Panty, ik vind fulltime werken met kinderen op zich al een hele prestatie, zeker met zulke gebroken nachten nog. Petje af hoor! Wordt hij nu weer zo vaak wakker omdat hij ziek is geweest, of werd hij dat sowieso al wel?

De gebroken nachten zijn hier een beetje standaard, niet meer door voeding, maar een slokje water of omdat ik zelf gewoon ruk slaap door de zwangerschap :+
Denk dat ik het niet eens meer zou kunnen, na 5 jaar lang iedere nacht 2-3 keer er uit _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:35

Suuszels schreef:
ruitje schreef:
Doe je dan een ijsklontje in het zakje erbij en waarom?

Ik lees alles mee, ben zwanger dus alle info is handig :)

Ja ik bewaar de melk in zakjes van 100ml maar op dit moment drinkt hij ongeveer 140 ml maar het is zonde om dan 200ml te ontdooien dus dan ontdooi ik nog 2 ijsblokjes

Niet in het zakje trouwens, zou op zich nog kunnen. Maar ik pak ze eigenlijk altijd de avond van te voren uit de vriezer zodat ze in de koelkast ontdooien

Slim, merk je daarin nog verschil qua eerder komen? Omdat je dan dus wel meer geeft maar dit eigenlijk verdund zeg maar?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:11

Je verdund het niet, je voegt geen ijsblokjes water toe, maar ingevroren melk.
Hele kleine kindjes en zeker baby’s moet (uitzonderingen daargelaten) je geen water geven of voeding verdunnen. Ze hebben alle voeding nodig die ze binnen krijgen, water is onnodige ruimtevulling, dus waar water zit kan geen voeding zitten.
Bovendien zijn kleine kinderen heel gevoelig voor watervergiftiging.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:23

Ik zal wel koningin domme vragen zijn :') . Maar KV maak je toch ook aan met water? Ik ga eens inlezen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:27

ruitje schreef:
Ik zal wel koningin domme vragen zijn :') . Maar KV maak je toch ook aan met water? Ik ga eens inlezen :)

Maar KV is poeder, dus dat moet je wel aanlengen met water anders kun je het niet geven ;)

Britt schreef:
Panty, ik vind fulltime werken met kinderen op zich al een hele prestatie, zeker met zulke gebroken nachten nog. Petje af hoor! Wordt hij nu weer zo vaak wakker omdat hij ziek is geweest, of werd hij dat sowieso al wel?

Dat had hij sowieso al wel, we zaten op 1-2 nu weer iets meer. Ik denk ook dat het een beetje mama honger is :j Bij de oudste ging het ook zo, en die sliep toen ineens rond een maand of 11 door.

@solistar: voor samen slapen slaap ik te licht helaas. Ik word van elke piep van m'n kinderen wakker dus dat is voor mij en de kinderen heel onrustig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:28

Pantykous schreef:
Ah ja, zelf niet zo overtuigd van die vegan versies maar voor de visolie is iig een alternatief in de niet vegan versies :j
'
Ik heb een aardige motivatiedip momenteel, valt me best zwaar om er 4x per nacht nog uit te gaan en fulltime te werken.

Ik vind jou echt bewonderenswaardig. Ik had het niet gekund. Nu ben ik echt een slechte kolver maar dan nog. In combinatie met fulltime werken.. petje af.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:00

ruitje schreef:

Nee zeker niet hoor. Er gaat een wereld voor je open in de baby wereld :') wij hadden echt een super fijne kraamhulp, die heeft ons super veel geleerd en op 24baby zit ik in een februari-babygroep en komen veel mensen met dezelfde soort fases en vragen omdat hun kindje even oud is.

Maar water los geef je in principe niet, omdat je dan hun maagje vult met loze voedingsstoffen. (Aangelegd met poeder is natuurlijk anders)

En idd een ijsklontje gevuld met melk, zodat je aan die 140ml komt (op internet kan je berekenen hoeveel voeding je kindje ongeveer nodig heeft)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:04

De borstvoeding bevat al water dus je wilt niet extra water toevoegen.
Als je borstvoeding zou vriesdrogen dan zou je het ook aanvullen met water, je vult dan het water aan dat er uit is gehaald.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:04

Mijn net geen 10 maanden baby drinkt 2-3 keer elke nacht, wij slapen dus ook samen

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:21

Mijn dochtertje is nu iets meer dan 13 maanden en slaapt sinds een paar weken in haar eigen bed/kamer. Tot dan ook altijd samen geslapen (owv 4 voedingen per nacht) nu moet ik er meestal rond 3-4u 1 keer uit om te voeden. Bij ons laten liggen gaat niet meer want dan denkt ze dat het tijd is om op te staan en begint te brabbelen spelen op bed :+ :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:42

:')

Ik meld me ook hier, al zal het vermoedelijk vooral meelezen worden, maar toch :)

Ons zoontje is nu 3,5 maand oud en de borstvoeding gaat na was hulp van de ziekenhuis-medela-kolf heel goed. Ik ben sinds deze week weer aan het werk (4,5 dag) en merk wel dat het nu wat rommelen is qua kolven op het werk en opletten dat hij voldoende overdag krijgt en of de productie voldoende blijft en dan genoeg hebben om direct te kunnen voeden als ik thuis kom maar als hij honger heeft en ik ben er nog niet moet ie natuurlijk wel iets kunnen drinken.. Het wordt makkelijker uiteindelijk toch? :=

Maar verder gaat het wel heel fijn, hij dronk voor de hitte een tijdje terug maar één keer ‘s nachts en sindsdien terug naar twee keer maar ligt bij ons op de kamer dus qua onrust valt het heel erg mee. En ik vind het ook wel fijn nog even een extra momentje samen te hebben nu ik weer aan het werk ben <3

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:58

En Rianne, gewoon zijn gewone tijden aanhouden om te kolven?
Ons zoontje drinkt ongeveer 7u, 10u, 13u, 16u, 19u en dan 21u.

Dus dat je dan die 2 of 3 momenten op je werk pakt? Volgens mij maakt je lichaam vrij snel weer melk aan
Ik merk alleen na intensief sporten dat mijn productie minder lijkt.

Oef. 4 voedingen in de nacht...
Hier slaapt hij 9 van de 10x door, maar nog wel naast mij zodat ik hem op zijn rug terug kan rollen of zijn speen kan geven

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:04

Ik vind het gewoon niet 'logisch' waarom water door je moedermelk slecht is en water door de kv niet haha, dat krijgen mijn hersenen niet geregeld. Water is toch water denk ik dan :') .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:06

Het water is niet slecht, maar het feit dat je door water toe te voegen minder voedzame melk geeft. Je vult de maag met iets dat geen voedingswaarde heeft.

Net als dat je ook minder honger krijgt na een liter water drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:09

Je verdunt de melk idd alleen maar. Daarnaast kunnen de nieren van baby's nog niet heel veel hebben, dus als je water geeft aan een baby onder de 4 maanden, of verdunde borstvoeding of te dun aangemaakte kv, dan kunnen ze een watervergiftiging oplopen. Dan is de electrolyten/mineralenbalans zoek en dan kun je naar het ziekenhuis toe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:12

Dat is inderdaad een beetje het plan nu, maar ik had nog niet zo’n mooi strak schema voordat ik aan het werk ging := We groeien er uiteindelijk vast wel lekker in maar merk wel dat ik dat nog een beetje lastig vind.

@ruitje, komt omdat om de poeder te maken het water uit de KV is gehaald eerst. Dat moet je voor het oplossen dan weer toevoegen. Te veel water daarin zal ook voor de verhoudingen slecht zijn gelijk aan extra water bij bv.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:19

Ik meld me ook. Ik geef nu bijna 9 maanden borstvoeding aan onze dochter. Ik heb tijdens de kraamweek 2 dagen moeten kolven en bijvoeden maar sindsdien gaat de borstvoeding eigenlijk super <3 Sinds een aantal weken is onze kleine meid een stuk minder gaan drinken en zit ik meestal op 6 voedingen. Daarvoor gemiddeld op 8 a 10 waarvan 3 keer 's nachts (nu nog 1 keer) dus ben wel blij dat het iets minder is geworden, geeft iets meer lucht.

Vraagje aan de werkende mama's, ik kolfde 2 keer per dag maar haalde daar de laatste tijd geen twee volledige voedingen meer uit dus ze krijgt nu sinds 2 weken 1 fles bv en 1 fles kv op de opvang. Vaker kolven red ik gewoon niet met m'n werk en ik kreeg er stress van dus dit is een fijne oplossing. Ze wordt de 22e echter 9 maanden dus dan vervalt m'n kolfrecht. Ik kan wel blijven kolven onder werktijd maar dan zal ik dit wel moeten compenseren. Ik wil proberen om 1 keer per dag te blijven kolven, alleen dan weet ik niet of ik genoeg heb om nog een volle fles bv mee te geven naar de opvang. Het alternatief is om 2 flesjes kv te geven op het kdv, dan zou ik helemaal niet meer hoeven te kolven maar ik ben bang dat m'n productie dan te veel achteruit gaat. Als ik 2 keer kolf moet ik driekwartier langer doorwerken en die tijd spendeer ik liever met m'n dochter. Hoe doen jullie dit?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:22

ruitje schreef:
Ik vind het gewoon niet 'logisch' waarom water door je moedermelk slecht is en water door de kv niet haha, dat krijgen mijn hersenen niet geregeld. Water is toch water denk ik dan :') .

Ik zal het uit proberen te leggen:

Moedermelk bevat o.a. vet, water, koolhydraten, vitamines, mineralen, etc.
Poedermelk bevat ook deze bestanddelen, maar het vocht (water) is eruit gehaald om het lang te kunnen bewaren. Daarom moet er aan de poedermelk water worden toegevoegd.

Als je aan de moedermelk water toevoegt krijg je dus verdunde moedermelk.

Zeg (fictief) moedermelk heeft een vaste stof gehalte van 60%. Je voegt hier water aan toe dan neemt het vaste stof gehalte dus af en daarmee ook de voedingswaarde.
Poedermelk heeft een vaste stof gehalte van 100%. Deze wordt op 60% gebracht door toevoeging van water. Voeg je meer water toe dan verdun je deze melk ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:31

Ik leer net dat borstvoeding ook voor 87% uit water bestaat. Toch nog veel geleerd vandaag :')

Bedankt voor alle uitleg ook!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:44

Senna, sommige vrouwen kunnen met 9 maanden al een hele stabiele productie hebben en prima een paar voedingen overslaan overdag, eventueel Icm power kolven/clusteren op je vrije dag(en). Anderen zien hun productie langzaam teruglopen, maar dat is eventueel wel redelijk op te vangen met weer dat powerkolven op andere momenten.
Het is van te voren niet te voorspellen hoe het zal gaan, maar als je kunt en wil zou ik proberen om het de eerste tijd iig met één kolfbeurt te proberen en te kijken hoe dat gaat en wat dat doet met je productie. Al doe je het maar 3 maanden, bijvoorbeeld, want met een jaar zou je echt wel die dagen zonder kolven door moeten kunnen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:02

ruitje schreef:
Ik leer net dat borstvoeding ook voor 87% uit water bestaat. Toch nog veel geleerd vandaag :')

Jep. Daarom hoef je ook met warm weer niks anders dan bv te geven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:22

SennaS schreef:
Ik meld me ook. Ik geef nu bijna 9 maanden borstvoeding aan onze dochter. Ik heb tijdens de kraamweek 2 dagen moeten kolven en bijvoeden maar sindsdien gaat de borstvoeding eigenlijk super <3 Sinds een aantal weken is onze kleine meid een stuk minder gaan drinken en zit ik meestal op 6 voedingen. Daarvoor gemiddeld op 8 a 10 waarvan 3 keer 's nachts (nu nog 1 keer) dus ben wel blij dat het iets minder is geworden, geeft iets meer lucht.

Vraagje aan de werkende mama's, ik kolfde 2 keer per dag maar haalde daar de laatste tijd geen twee volledige voedingen meer uit dus ze krijgt nu sinds 2 weken 1 fles bv en 1 fles kv op de opvang. Vaker kolven red ik gewoon niet met m'n werk en ik kreeg er stress van dus dit is een fijne oplossing. Ze wordt de 22e echter 9 maanden dus dan vervalt m'n kolfrecht. Ik kan wel blijven kolven onder werktijd maar dan zal ik dit wel moeten compenseren. Ik wil proberen om 1 keer per dag te blijven kolven, alleen dan weet ik niet of ik genoeg heb om nog een volle fles bv mee te geven naar de opvang. Het alternatief is om 2 flesjes kv te geven op het kdv, dan zou ik helemaal niet meer hoeven te kolven maar ik ben bang dat m'n productie dan te veel achteruit gaat. Als ik 2 keer kolf moet ik driekwartier langer doorwerken en die tijd spendeer ik liever met m'n dochter. Hoe doen jullie dit?

Ik spendeerde mijn pauze aan kolven. En ik ben met 10 maanden met kolven gestopt. Ze aten toen beide best al aardig. En de rest vulde ik aan met kv. Voor mijn productie maakte het niet uit, die stabiliseert ook rond de 9 maanden.

Voordeel was wel dat ik maar 2 dagen op kantoor was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:27

secricible schreef:
ruitje schreef:

Jep. Daarom hoef je ook met warm weer niks anders dan bv te geven.

Advies is ook juist geen water te geven, was in " mijn" tijd wel zo iig. Gewoon vaker aanleggen. En zelf ook extra drinken :j