Relatie met een transgender persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:13

Ik denk dat het pijnpunt waarom de sfeer een aantal pagina's terug erg omsloeg is vanwege de gebruikte terminologie. Voor iemand die in het dagelijks leven en vaak ook van binnen worstelt met hun identiteit en het feit dat ze in het verkeerde lijf geboren zijn kan het hard aankomen als iemand zegt dat zo iemand dan nooit een 'echte' man of vrouw is en kan zijn. Ook al bedoelt diegene wellicht alleen 'ik zou zelf geen relatie met iemand zonder penis willen'.

Het is fijn om te lezen dat de sfeer weer een positieve wending heeft genomen.

TS, ik vind jouw berichten heel fijn en begripvol om te lezen. Je beschrijft ook heel goed een stuk zelf-acceptatie, vind ik, waarin je jezelf bekrompen voelt en misschien vooral tijd nodig hebt om het te accepteren en te bekijken of het voor jou kan werken. Fijn dat je iemand hebt gevonden waar het zo goed mee klikt, ik hoop voor jullie dat het een plek krijgt en werkt.

Ibbel schreef:
Ik denk dat er wel 1 ding duidelijk is/wordt: wat je niet kent/hebt meegemaakt, is je heel moeilijk voor te stellen.

[knip]

En dat is ook niet erg, zo lang je je dat maar realiseert.

Helemaal mee eens, en mooi verwoordt Ibbel. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:18

Mewes, die sfeer werd grimmig doordat juist de zogenaamde open mined bokkers, zo open minded niet zijn, maar dat alleen 1 richting in hebben.

En lees ik dit topic, lees ik allemaal mensen die totaal geen moeite zouden hebben met een vriendschap met een transgender.
Nou hoe mooi is dat!!!
Zul je zo vaak op internet niet tegen komen.
Maar daar word overheen gewalst. Niet gezien?! Bewust, onbewust? Omdat men liever sneert?
Maar inderdaad een relatie is wat anders. En zeker als er dan personen zeggen het is niet eens nodig om het te vertellen.
Ja natuurlijk wel. Een relatie is onder andere gebouwd op vertrouwen, geen grote belangrijke geheimen.
En wil een relatie slagen, elke relatie, zal dat toch een voorwaarde zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:30

DuoPenotti schreef:
Mewes, die sfeer werd grimmig doordat juist de zogenaamde open mined bokkers, zo open minded niet zijn, maar dat alleen 1 richting in hebben.

En lees ik dit topic, lees ik allemaal mensen die totaal geen moeite zouden hebben met een vriendschap met een transgender.
Nou hoe mooi is dat!!!
Maar daar word overheen gewalst. Niet gezien?! Bewust, onbewust? Omdat men liever sneert?
Maar inderdaad een relatie is wat anders. En zeker als er dan personen zeggen het is niet eens nodig om het te vertellen.
Ja natuurlijk wel. Een relatie is onder andere gebouwd op vertrouwen, geen grote belangrijke geheimen.

Ik vind een vriendschapsrelatie ook een relatie. De titel van dit topic is: Relatie met een transgender persoon.En als die persoon niet heeft willen vertellen wat hij\zij heeft meegemaakt,dan kun je inderdaad niet samen fotoalbums van vroeger bekijken of überhaupt over vroeger praten.Als men echt acceptatie wil dan is het belangrijk om open te zijn,en ook niet gelijk beledigd als een ander een onwelgevallige terminologie gebruikt zonder daar iets kwaads mee te bedoelen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:32

DuoPenotti schreef:

Het is niet mijn bedoeling om met vingers te wijzen. Ik wilde enkel proberen een beeld te schetsen hoe iets wat niet zo bedoeld is wel gevoelig of rot kan vallen en voelen voor een ander.

Als je denkt dat je iets vrij normaals zegt en een ander reageert daar vervelend op kan ik me voorstellen dat je vervelend terug reageert omdat je je geschoffeerd voelt. Wellicht kan het dan inzicht geven om je te realiseren dat de andere persoon jouw "normaal" misschien "vervelend" ervaart, ook al is het niet zo bedoeld.

Ik vind het supertof om te lezen dat er mensen zijn die ondanks de eerdere sfeeromslag toch zijn blijven plakken om vragen te stellen en te leren. :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:03

Gisteren was er op NPO2 de documentaire: De roze revolutie.En daarin bleek dat er een cultuurverschil is tussen de oudere homo's etc. die de grote vrijheid voor de Aidsuitbraak nog hadden meegemaakt, en de huidige. Ik vond het ook opvallend dat er toendertijd ook vele waren die zich niet man of vrouw voelden zoals ze geboren waren,maar dat losten ze op door travestie . Toen hoorde je er nooit over dat iemand zich liet,laat ik het voorzichtig uitdrukken om niemand te kwetsen,"behandelen". Wederzijds onbegrip tussen de oude en jonge generatie binnen deze communiteiten werd in dit programma ook vermeld.Vooral die aidsepidemie blijkt er ingehakt te hebben.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 18:14

DuoPenotti schreef:

Nou hoe mooi is dat!!!

Ik reageer even op mobiel dus excuses als er wat typfouten e.d in dit bericht zitten. Voor mij persoonlijk is het oprecht niet nodig om in een vriendschap/relatie te vertellen dat iemand transgender is. Als iemand dit niet wil vertellen en alles eruit ziet zoals verwacht wordt om zo maar even te zeggen, dan doet het verleden van een persoon er voor mij niet toe. Dus om te zeggen dat dit vertellen een voorwaarde is voor het slagen van elke relatie is, dat gaat mij wat ver. Ik snap overigens dat dit voor jou zo is en ik kan ook begrijpen dat anderen dit gevoel delen, maar voor mij is dit niet zo. Ik heb hele heftige dingen meegemaakt in mijn verleden, en die dingen zal ik maar heel weinig mensen vertellen, misschien in de toekomst wel niemand meer. Maar dit betekend niet dat de relatie, in wat voor vorm dan ook, niet geslaagd kan zijn voor mij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:16

Mews schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is niet mijn bedoeling om met vingers te wijzen. Ik wilde enkel proberen een beeld te schetsen hoe iets wat niet zo bedoeld is wel gevoelig of rot kan vallen en voelen voor een ander.

Als je denkt dat je iets vrij normaals zegt en een ander reageert daar vervelend op kan ik me voorstellen dat je vervelend terug reageert omdat je je geschoffeerd voelt. Wellicht kan het dan inzicht geven om je te realiseren dat de andere persoon jouw "normaal" misschien "vervelend" ervaart, ook al is het niet zo bedoeld.

Ik vind het supertof om te lezen dat er mensen zijn die ondanks de eerdere sfeeromslag toch zijn blijven plakken om vragen te stellen en te leren. :j

Daar kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:18

E_C schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou hoe mooi is dat!!!

Ik reageer even op mobiel dus excuses als er wat typfouten e.d in dit bericht zitten. Voor mij persoonlijk is het oprecht niet nodig om in een vriendschap/relatie te vertellen dat iemand transgender is. Als iemand dit niet wil vertellen en alles eruit ziet zoals verwacht wordt om zo maar even te zeggen, dan doet het verleden van een persoon er voor mij niet toe. Dus om te zeggen dat dit vertellen een voorwaarde is voor het slagen van elke relatie is, dat gaat mij wat ver. Ik snap overigens dat dit voor jou zo is en ik kan ook begrijpen dat anderen dit gevoel delen, maar voor mij is dit niet zo. Ik heb hele heftige dingen meegemaakt in mijn verleden, en die dingen zal ik maar heel weinig mensen vertellen, misschien in de toekomst wel niemand meer. Maar dit betekend niet dat de relatie, in wat voor vorm dan ook, niet geslaagd kan zijn voor mij.

Nee, ik bedoel met relatie hier een meer dan een vriendschappelijke relatie.
Sorry dacht dat het duidelijk was zoals ik mijn bericht begon en later door ging naar meer.

nee voor een vriendschap is dit voor mij ook totaal niet van belang.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:44

Voor mij persoonlijk is iemand die zich identificeert als man een man en iemand die zich identificeert als vrouw een vrouw.
Ongeacht wat er onder de kleding zit of welk geslacht ze hebben toegewezen gekregen bij de geboorte.
In een vriendschappelijke relatie zou ik het tof vinden om het te weten, maar is het voor mij verder niet belangrijk oid, het weten is puur een stukje vertrouwen en aan de persoon zelf om het te delen. :)
In een romantische/seksuele relatie wil ik het liever wel graag in een vroeg stadium weten zodat ik mezelf er op kan voorbereiden als de onderkant niet matcht met de bovenkant.
Net zoals ik zelf zal melden dat ik borstkanker heb gehad en mijn borstpartij er daardoor anders uit ziet zodat mijn partner daarop voorbereid is. :)
Uiteraard is dat maar tot op bepaalde hoogte te vergelijken.

Ontmoet ik iemand op romantisch vlak die in het begin aangeeft ftm te zijn dan stopt het voor mij op dat punt.
Ik val niet op mannen, zal daarom ook niet in een relatie stappen met een man ongeacht of ik er plezier mee kan hebben in bed.
Op romantisch gebied word ik gewoon niet gelukkig van een man. :+
Zit ik langere tijd in een relatie met iemand die ftm blijkt te zijn en de relatie is serieus dan zou het echter niet direct een punt zijn om te stoppen.
Wel zal ik de tijd nemen om voor mezelf goed te overwegen wat ik wel en niet wil en het gesprek daarover aangaan.
Blijkt dat we daarin niet overeenkomen en komen we niet nader tot elkaar dan stopt het alsnog. :)
Voor mij staat het daarin gelijk als elk ander 'obstakel' in een relatie: kom je er samen over uit of niet.

Bij mtf is het zo dat zodra diegene zich identificeert als vrouw het voor mij een vrouw is en dat ik daar gewoon voor open sta zolang het op alle vlakken matcht.
In welke fase van transitie ze op dat moment zit maakt voor mij daarbij niet zoveel uit, zolang er open over gecommuniceerd kan worden. :)

Wat ik echter wel merk is dat als ik iemand ken als man of vrouw en die komt later naar voren dat er andere 'pronouns' gebruikt moeten worden dat ik het heel lastig vindt om om te schakelen. :o
Dat ligt bij mij, ik zal mezelf echter wel corrigeren als ik het merk of erop gewezen wordt en excuses aanbieden plus uitleg waarom het mis gaat in de benoeming.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:26

Onali schreef:
Het is wel zeker van belang om te melden dat je transgender bent. Ik moet er niet aandenken namelijk om iemand te zoenen, laat staan seks te hebben, met iemand die net als ik als meisje geboren is.

Maar waarom eigenlijk niet? Je voelt je toch tot diegene aangetrokken? Seks vind ik een ander verhaal, maar zoenen, waarom niet?

Ik heb nog nooit met een vrouw gezoend, omdat ik me niet tot vrouwen aangetrokken voel. Maar stel dat ik me tot iemand aangetrokken voel, waarvan ik vermoed dat het een man is, waarom zou ik daar dan niet mee tongen? Wat niet weet, wat niet deert...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:29

Anne Stoof verteld hier bij Op1 erover

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:36

DuoPenotti schreef:

Jammer dat je enkel met de vinger naar anderen kan wijzen maar niet jezelf een spiegel kunt voorhouden :) waar 2 ruzie hebben hebben 2 schuld. Zo ook, mijn inziens, aan een eventueel grimmige sfeer.

Het is een gevoelig onderwerp waar logischer wijze de gemoederde hoog kunnen oplopen (zoals bleek).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:40

Ayasha schreef:
Ja, voor mij is het ook gewoon erg moeilijk te "vatten". :) Om de simpele reden dat ik er zelf niet mee te maken heb. Mijn geslacht heeft mij nooit diepe weerstand op geleverd. Dus ik weet ook simpelweg niet met welk "deel" mensen die hier wel problemen mee hebben zoveel leed geven. Hoe "ver" dat gaat zeg maar. Vandaar ook dat ik me af vroeg in welke mate het hebben van een mannelijk of vrouwelijk geslachtsdeel "bepalend" is voor dat leed. (Om even in simpele termen te blijven.)
Dat is natuurlijk ook een maatschappelijk dogma dat een piemel perse mannelijk is en een vagina perse vrouwelijk.

Interessant, ik zou inderdaad denken dat juist dat geslachtsdeel de meeste weerstand oproept. Maar wel fijn als dat niet zo is, want zo’n operatie is niet niks.

Ik ben benieuwd of bij de keuze wel of geen operatie aan de onderkant een potentiële toekomstige relatie meespeelt? Ligt er misschien ook een beetje aan wat je eigen seksuele voorkeur is?

Je laatste opmerking vind ik een beetje blauw groen noemen en ik vraag me af of we het allemaal zo ingewikkeld moeten maken. Ik vind het niet echt een maatschappelijke dogma eigenlijk.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:07

Willekes schreef:
Onder leessteen modus vandaan en aan het feitelijke onderwerp geen bijdrage echt toe te voegen. Wat ik wilde meegeven na je laatste update: jullie wederzijdse communicatie en respect (wat ik lees dan he) lijkt hier al in een basis gelegd, waar merendeel van mensen (algemeen gesproken) in de huidige maatschappij best een voorbeeld aan kunnen (mogen) nemen. :j <3 > Dat is een compliment, mooi om te lezen. De toekomst zal het leren, voor nu wensen wij jullie een mooie ontwikkeling met elkaar tegemoet. :)

Absoluut mee eens.
Diep respect met hoe je met de situatie omgaat. Hoe je stil staaat bij je eigen gevoelens, maar ook X niet vergeet. En geweldig dat jullie daar samen het gesprek daarover kunnen voeren.

Ik wens jullie heel veel geluk en plezier samen toe. Ongeacht in welke vorm!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:58

Boeiende pagina's, heb alles gelezen.

Wat ik nog wel wil meegeven: Ook als je van te voren ingelicht ben over iets, kan je mening of gevoel daarover nog veranderen. Het lijkt nu soms te gaan over 'het moment' dat je iets verteld , maar de opbouw van een relatie is natuurlijk niet iets wat zo werkt. Soms denk je iets te kunnen accepteren en kun je dat niet. Je kunt dat imo niet van te voren helemaal afchecken en dat is oke.

Ik heb zelf een tijd gedate met een jongen in een rolstoel( dat was vrij zichtbaar zeg maar :+ ) en ik ging daar geheel open in, echter in de loop van het daten kwam ik achter wat dingen waar het voor mij toch op vast liep.

Ik heb toen best wat strijd gehad met mezelf? Ben ik dan niet open minded? Veroordeel ik iemand daarop.

Wat ik frappant vond, is dat ik dat soort interne strijd niet had met andere dates. Wanneer ik gewoon iemand niet meer wilde daten omdat hij : geen hondenliefhebber was, of of een vegan was was of of of...

Die rolstoel, of het transgender zijn: Dat hoort gewoon bij iemand, zo is iemand. Dat is prima, maar het is ook prima dat ik mijzelf daar geen relatie mee zie hebben. Net zoals ik dat niet kon bij sommige andere mannen.

Het is eigenlijk bijzonder mooi, dat je je juist in een situatie als deze gaat afvragen: waarom wijs ik een persoon nou af.

Maar soms kan je dat ook niet heel duidelijk maken behalve dan dat je kan zeggen: het voelt voor mij niet goed.

En dat iets niet goed voelt voor jou in een relatie, zegt niets over of je die ander veroordeeld, maar gewoon: 'het past toch niet, ookal dacht ik van wel'

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:57

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar TS, respect hoe je omgaat met de situatie en hoe je respectvol blijft in dit topic!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:02

ruitje schreef:
Het is eigenlijk bijzonder mooi, dat je je juist in een situatie als deze gaat afvragen: waarom wijs ik een persoon nou af.

Maar soms kan je dat ook niet heel duidelijk maken behalve dan dat je kan zeggen: het voelt voor mij niet goed.

Precies, soms kan je de vinger er niet op leggen wat of goed omschrijven.
Heb het gehad met een goede vriend van mij, hij is altijd erg gek op mij geweest, zelfs verliefd in het begin, ik vond hem aardig, zag er een hele mooie vriendschap in maar niet meer dan dat. Hij had bepaalde karaktertrekken die ik in een vriend prima kan accepteren maar in een partner naast mij dat niet prettig vindt. Om hem niet aan het lijntje te houden heb ik dat ook eerlijk gezegd, de vriendschap is mij vele malen meer waard om hem op die manier in mijn leven te hebben dan een korte relatie om het toch te proberen om het vervolgens uit te laten gaan en het moeilijk vinden om dan de stap terug te zetten naar enkel vriendschap. Hij vond dat erg jammer maar wel eerlijk, ondertussen ben ik al weer ruim 23 jaar samen met mijn man en heeft hij ook een erg leuke vrouw. Zij weet wel dat er wat speciaals is tussen ons maar vindt dat prima, ze weet dat we niets met elkaar uitvreten en dat het puur vriendschappelijk is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:45

_roodvos_ schreef:
Ayasha: het was ook zeker niet bedoelt als kritiek op je vraagstelling, maar als antwoord op jouw vraag. Ik vond je vraag helemaal niet verkeerd of fout gesteld, ik probeerde alleen uit te leggen dat "transitie compleet" voor mij dus zou moeten betekenen dat je zelf vindt dat het klaar is, en dat dus niet als "halverwege gestopt" zou hoeven tellen. Mijn antwoord op de vraag "waarom maak je je transitie niet compleet" is voor mij dus "omdat het voor mij zo al compleet is, ik heb niet het idee dat ik halverwege gestopt ben".

Oh, er was nog iets waar ik op in wilde gaan wat ik net vergeten was, namelijk deze post:

Wennii schreef:
Bedoelen duopenotti en zonnetje als ze zeggen ik vind het niet 100%, niet vooral dat ze iemand niet 100% mannelijk genoeg vinden, en daarmee dus onder andere niet aantrekkelijk (genoeg) om een relatie mee te hebben voor henzelf?
Want ik lees nergens dat ze hun beste vriend niet zouden volledig accepteren en respecteren als man als de situatie zich zou voordoen.

Want in dat opzicht zou ik ze beide wel snappen, ik zou hetzelfde hebben. Ik vind een man (van nature geboren of niet) met vrouwelijke trekken of bijvoorbeeld fijn/tenger gebouwd niet heel aantrekkelijk. Ik val puur naar uiterlijk gekeken op type brede beer met grote volle baard van ruim 1.90 en bijbehorende houthakkersoutfit (aka, mijn vriend :'). Zo'n type vind ik sexy. De smalle wielrenbuurman van 1.65 met bloemenbloesjes en puntschoenen en zijn haar in de krul (ik overdrijf en ben sarcastisch :Y) loop ik straal voorbij hoor :')

Ik heb nogal wat foto's gezien voorbij zien komen van mannen die vroeger vrouw waren en hoewel ik echt verbluft ben door de resultaten, want er zaten echt knappe heren tussen, waren het allemaal geen brede beren met baard, dus van degenen die ik gezien heb zou het mijn type niet zijn. Kun je dan zeggen dat transmannen mijn type niet zijn? Ja ik denk het wel, net als heel veel andere types. Die zijn er namelijk veel meer als wel mijn type.
Zie ik hen allemaal als volledig man, jazeker, geen enkele twijfel!

Is dat niet een beetje hetgeen ze bedoelen?
Of bedoelen ze vanuit hun hart dat ze iemand niet volwaardig aanzien als man of vrouw na een transitie? Ik geloof niet dat ik dat echt uit hun berichten heb kunnen halen.

Het 'probleem' met deze gedachte is dat er vanuit wordt gegaan dat alle transmannen een bepaald type zijn, maar in werkelijkheid is er net zo veel variatie als onder cismannen. Dat jij nog nooit een breedgeschouderde transman met veel baard hebt gezien betekent niet dat ze niet bestaan. Het is dus onmogelijk om alle transmannen weg te zetten als "ze zijn allemaal niet mijn type", want het ís niet allemaal hetzelfde type.

Wat dit lastig maakt is dat het bekende "type transman" misschien wél zichtbaar trans is, en die andere types niet. Dus als je dat eerste type op straat tegen komt registreert je hoofd dat als "oh, ik zag een transman en die zag er zo en zo uit", en als je het tweede type op straat tegen komt denkt je hoofd daar niets van, want je zag er niets aan af. Dus dan dénk je dat je ze niet tegen gekomen bent, maar in werkelijkheid weet je dat gewoon niet, want je kan het niet zien. Misschien zal je niet vallen op de eerste persoon omdat die inderdaad niet jouw type is, maar wel op de tweede persoon. (ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven dus ik hoop dat het over komt. Ooit heb ik iets gezien dat het duidelijk uitlegde maar ik weet begod niet meer waar, maar als ik het me bedenk zal ik het nog wel even linken)

Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt en ik denk dat het wel een goede toevoeging is inderdaad en mijn omschrijving niet helemaal volledig eigenlijk, want ik ben het wel met je eens! Ik had toen ik dat schreef toch wel zo'n beetje in mijn hoofd zitten wat jij nu zegt. Want, zoals je zegt, de transmannen die ik tot nu toe daadwerkelijk (en dan nog op een foto en niet eens in het echt) heb gezien, waren idd niet mijn type, maar er zijn er zoooveel meer dus niet helemaal zuiver beeld natuurlijk als je alleen een deel hebt 'beoordeeld'. Stel, de volgende foto viel wel binnen mijn ideale plaatje, dan was die ene persoon, transman of niet, gewoon wel 'mijn' type!
Eigenlijk had er moeten staan; Kun je dan zeggen dat DEZE transmannen mijn type niet waren? Dan had het beter geklopt met wat ik over wilde brengen.

Nav dit topic had ik het erover met mijn vriend. Gewoon de, wat zou jij doen, vraag.
Hij had echt geen idee, maar hij dacht wel dat hij dan alleen vrienden zou willen blijven en geen relatie zou willen, maar hij is ook wel erg slecht in 'wat zou jij doen' vragen haha. Niet alleen over dit onderwerp. Ik denk na dat gesprek en er zelf over nadenken eerder dat ik het wel aan zou durven om te kijken waar zo'n schip zou stranden denk ik, maar wel alleen onder voorwaarde van zo'n open en fijne communicatie als topicstarter en X samen hebben. Even ervan uitgaande dat je elkaar op het eerste oog aantrekkelijk vind en er een diepgaandere klik is dan 'ik vind je gezellig'.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:07

Hoe gaat het nu ts?

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 21:04

Zertab schreef:
Hoe gaat het nu ts?

Lief dat je het vraagt. Het gaat goed! We hebben het enorm fijn op de momenten die we samen zijn. Er is de afgelopen twee weken heel veel gepraat en ik ben er nu eigenlijk wel van overtuigd dat we aan het bouwen zijn aan een hele mooie relatie samen en dat dit helemaal goed komt, op alle gebieden :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:06

Wat goed! Veel geluk samen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:06

Wat een mooi bericht! Veel geluk gewenst <3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:07

Wat fijn! Ga onbevangen ontdekken en geniet van elkaar!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:10

Fijne update. Goeie communicatie is vaak al zoon plus punt

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:14

Wat een superfijne update!