2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:38

Dimphyl schreef:
Mizora schreef:
Minimaal 10% van de mensen die dit tot 6 maanden na besmetting heeft en zoals het er nu naar uit ziet 1% chronisch. Nog los van de 0.65% die er aan overlijd.

Hoe weinig mensen dit hebben valt dus nogal tegen.

Nooit met % leren rekenen? Draai het eens om. 90% geen klachten na 6 maanden, 99% niet chronisch en 99.35% overleeft het. En daarvoor mag de hele mkb/horeca etc kapot?

Iedereen met een maandelijks salaris of uitkering denkt misschien niet zo goed over de gevolgen na.
Maar uiteindelijk is iedere werkgever ook zelfstandig ondernemer en moet hij iedereen 'die zich veilig waant' misschien ook laten gaan als we zo doorgaan....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:48

De minimaal 10% is ondertussen gewoon een feit, de 0.65% sterfte is dat ook (als het al afwijkt, wijkt het af omhoog). Er is een flinke groep mensen, geschat 1% omdat het aantal besmettingen met de eerste golf niet volledig duidelijk is, die bij het begin van de eerste golf besmet geraakt waren, die nog steeds ernstig restklachten hebben en waarbij een flink deel nauwelijks opknapt, dat is ook een feit.

Quote: "Om beleid te maken op vermoedens en veronderstellingen vind ik nogal wat..."

Met aangeven dat ze er geen rekening mee moeten houden is net zo goed een beleid maken op vermoedens en veronderstellingen. Het covid19-beleid is nu eenmaal grotendeels een beleid op basis van vermoedens en veronderstellingen, waarbij de schade op korte en lange termijn ingeschat moeten worden. Waarbij het op korte termijn niet volledig moet crashen en op lange termijn zo min mogelijk schade moet ontstaan. Niet andersom.

Dimphyl schreef:
Mizora schreef:
Minimaal 10% van de mensen die dit tot 6 maanden na besmetting heeft en zoals het er nu naar uit ziet 1% chronisch. Nog los van de 0.65% die er aan overlijd.

Hoe weinig mensen dit hebben valt dus nogal tegen.

Nooit met % leren rekenen? Draai het eens om. 90% geen klachten na 6 maanden, 99% niet chronisch en 99.35% overleeft het. En daarvoor mag de hele mkb/horeca etc kapot?

Minimaal is niet hetzelfde als totaal.
https://frieschdagblad.nl/2020/11/29/fr ... besmetting

In Nederland betekenen deze cijfers: 180.000 mensen chronisch schade, 120.000 dood. 1.8 miljoen mensen die tot maximaal 6 maanden restproblemen ondervinden.

Staat dat in verhouding tot 500.000 mensen in de horeca waarvan een gedeelte een periode zonder werk zitten? Want ook daar is het verre van definitief. Horeca is bij uitstek een luxe-goed met een hoge doorloopsnelheid van bedrijven. Het totaal aantal bedrijven is trouwens 68.655 in 2020, waarvan 58.120 eet- en drinkgelegenheden zijn. De meest kwetsbare bedrijven. Alles opengooien zou dan, uitgaande van deze cijfers, betekenen dat je ieder bedrijf 2 sterftes en 3 chronisch arbeidsongeschikten waard vind, los van de 30 mensen die er tot een half jaar ziek van zijn.

En nee, ik heb geen maandelijks salaris of uitkering, ik ben een ZZP'er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:48

MTinker schreef:
En merendeel van de bevolking is niet besmet en/of heeft geen klachten.

Dus dan kies ik voor meer vrijheid en weer een normaal leven zonder maatregelen.

En hoe denk je dat dat komt, dat het merendeel niet besmet is :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:54

Heldere post, Mizora! :)

Mindim schreef:
MTinker schreef:

Dus dan kies ik voor meer vrijheid en weer een normaal leven zonder maatregelen.

Bij sommige mensen gaat dit preventieparadox kwartje echt niet vallen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:55

Terrassen open doen lijkt me ok, daar zijn maatregelen ook goed op te volgen. De meeste horeca heeft het netjes geregeld. Restaurants veel al ook. Kroegen zou ik dicht laten.
Ik ga daar dinsdag echter niet zitten, ik heb geen zin om mee te doen aan een protest of wat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:04

Ceffyl schreef:
Bah, als ik door corona één ding heb geleerd is dat de meeste mensen nog egoïstischer en misselijker zijn dan ik altijd al dacht. Nederlanders met hun eeuwige gezeik en afkeer van regels, altijd alles beter weten, altijd over alles moeten discussiëren :r

Ik ben er zó klaar mee, en dan heb ik het niet eens over de regels maar al het gezeik van iedereen over die regels. Je kunt geen forum, krant of social media kanaal meer openen zonder die bak oliebol van al die miljoenen “virologen”/betweters te zien die hersenloos onzin vanuit de onderbuik lopen te roeptoeteren. Die proberen twijfel te zaaien en mensen op te hitsen om zich niet aan de regels te houden. Die domheid, waar men nog trots op lijkt te zijn ook, dat is de tweede pandemie waar we mee te maken hebben.

En dan roept men dat de maatregelen niet werken. Nee duh, als de meeste zich er niet aan houden. Echt, rot op met die hele gezinnen die met z’n vieren per sé boodschappen moeten doen. Rot op met mensen die een komkommer moeten pakken net als ik er sta en die niet 1 seconde kunnen wachten tot ik weg ben. En rot op met al die mensen die vinden dat “anderen” het bos/park/strand druk maken terwijl ze er zelf óók op dat moment zijn. Jij bent onderdeel van het probleem dat je noemt.

Wat betreft de stelling uit de OP: ik zal niet op het terras gaan zitten als ze toch tegen de regels in open gaan.

Grotendeels mee eens. Behalve het stuk over het bos. Ik heb er geen probleem mee wanneer mensen in het bos zich gewoon fatsoenlijk gedragen. Maar niet met hele groepen over de smalle paden gaan, honden te pas en onpas los laten lopen, die gierende kinderen bij zich houden en hun afval ook graag. Ik woon aan het bos, ik ga er niet apart heen, ik blijf in het weekend maar binnen omdat het hier compleet ondergelopen wordt. Het wild is verstoord, je hoort de reeen in paniek blaffen, doen ze normaliter niet.
Ik prik vuil in ons gedeelte van het bos, zoveel wc papier, volle luiers, maandverband, tampons, mondkapjes, blikken en flesjes en noem maar op ligt overal. Dus dan kan jij vinden dat ik op mag rotten, dat vind ik van al die mensen die de natuur als speelplaats voor de hond en als grote afvalbak gebruiken en een plek waar je je vooral niet aan de regels hoeft te houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:20

secricible schreef:
Los van de ethische kant eindigt een potentiële besmetting niet op het terras.
Frits en Floris gaan een biertje doen op het terras en raken ongemerkt mild ziek en besmetten vervolgens nog ieder weer mensen. Doe mensen besmetten ook weer enz.
En die vragen wel zorg uiteraard :)

Maar Gerda voelt zich op een morgen niet lekker en besluit toch voordat ze zich laat testen nog even naar de supermarkt te gaan want ze heeft niks voor 10 dagen in huis mocht ze toch positief zijn. En houd ongemerkt geen afstand, wacht niet met dingen pakken als ze iets nodig heeft terwijl er iemand anders voor het schap staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:55

purny schreef:
secricible schreef:
Los van de ethische kant eindigt een potentiële besmetting niet op het terras.
Frits en Floris gaan een biertje doen op het terras en raken ongemerkt mild ziek en besmetten vervolgens nog ieder weer mensen. Doe mensen besmetten ook weer enz.
En die vragen wel zorg uiteraard :)

Maar Gerda voelt zich op een morgen niet lekker en besluit toch voordat ze zich laat testen nog even naar de supermarkt te gaan want ze heeft niks voor 10 dagen in huis mocht ze toch positief zijn. En houd ongemerkt geen afstand, wacht niet met dingen pakken als ze iets nodig heeft terwijl er iemand anders voor het schap staat.

Dat ligt niet aan de supermarkt, maar bewust met klachten gaan winkelen. Dat is iets anders dan onbewust op een terras gaan zitten en besmet raken.

purny

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:05

Maar je kan ook onbewust gaan winkelen en daar besmet worden of het over geven naar anderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:26

Ja maar daar ging mijn hele punt dan ook niet om.
Ik reageerde op dat mensen op het terras dan geen zorg meer zouden mogen krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:40

Ninx schreef:
Had een gezonder levensstijl restklachten kunnen voorkomen, misschien wel... Maar dat is ook maar een vermoeden, net zoals blijvende klachten.Dus laten we niet bezig gaan met glazen bollen okay?

Ik ken iemand die altijd bezig is met sporten, gezond eten, super slank, niet roken en geen alcohol drinken, kreeg ook corona, milde variant wat klachten betreft, binnen 10 dagen klachten vrij. Maar de nasleep ervan is toch wel zwaar, veel hoofdpijn, vermoeid, inspanningen leveren lukt gewoon niet, ook na 3 maanden nog niet, terwijl er toch begeleiding is vanuit een fysio om weer te trainen naar een herstel.
Er zijn ook topsporters die zo na de corona zijn en daar mag je toch ook van uit gaan dat zij gezond leven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:42

Mindim schreef:
Dat ligt niet aan de supermarkt, maar bewust met klachten gaan winkelen. Dat is iets anders dan onbewust op een terras gaan zitten en besmet raken.

Maar wat als je totaal geen klachten hebt en toch besmet blijkt? 2 broers die ik ken beide positief besmet op corona, de 1 goed ziek en een aantal maanden later nog altijd niet de oude en 1 totaal geen klachten, zelfs bij meerdere positieve testen?
Nu hebben ze beide getest en zich aan de regels gehouden maar wat als 1 die zonder klachten zich niet had getest en daardoor anderen onbewust besmet? Het lijkt me dat je niet bewust dit door wilt geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:19

Het is allang gebleken dat juist jonge en vooral gezonde mensen vaak heftige restverschijnselen hebben na een Corona infectie. Dat mensen die aan de beademing ze hebben is logisch, daar komt niemand ongeschonden vanaf.
Zo veel interviews en berichten gezien van mensen die volop in het leven stonden, gezond waren, werkten , sporten en juist die worden gepakt door Corona. Dus voor diegene die het als een griepje heeft ervaring, knijp je handen dicht en tel je zegeningen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:20

Mindim schreef:
MTinker schreef:

Door het niet aan de regels houden en gewoon te leven zoals het hoort.
Toedels!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:35

bigone schreef:
Het is allang gebleken dat juist jonge en vooral gezonde mensen vaak heftige restverschijnselen hebben na een Corona infectie. Dat mensen die aan de beademing ze hebben is logisch, daar komt niemand ongeschonden vanaf.
Zo veel interviews en berichten gezien van mensen die volop in het leven stonden, gezond waren, werkten , sporten en juist die worden gepakt door Corona. Dus voor diegene die het als een griepje heeft ervaring, knijp je handen dicht en tel je zegeningen.

Tot nu toe is dat allemaal anekdotisch....
Als we toch gaan 'cijferen' dan valt het voor het overgrote deel dus reuze mee.

Dat virus bestaat, het is ook evident dat het pittiger is dan de griepjes die meestal jaarlijks overvliegen.
Maar een longontsteking is natuurlijk ook heftiger dan de gemiddelde griep, treft jaarlijks ook heel veel gezonde mensen, en het kost je snel een half jaar om op krachten te komen.
Dat is niks nieuws.

De vraag of de maatregelen in verhouding staan tot de kwaal vind ik interessanter.... ik denk persoonlijk van niet. Ik ben bang dat de randschade veel ernstiger zal zijn: depressie, suïcide, veel werkeloosheid, inflatie... and so on.

Ik zou graag meer het gaspedaal intrappen betreffende ziekte-preventie.... we hebben een ziek systeem gecreëerd dat ziekte en matige weerstand in de hand werkt.
Virussen blijven toch wel komen.
Wanneer we niets doen aan de 'basis' vallen we uiteindelijk allemaal als ratten. De natuur wint het tenslotte altijd.
Feitelijk wil ik zeggen: dat dit virus zoveel ruimte krijgt is symptomatisch voor hoe we met de aarde en onze gezondheid omgaan. Toch negeren we dat liever en verstoppen ons. Maar het is er nog steeds wanneer je je kop weer durft te laten zien.
Echt weerbaar worden voor dergelijke zaken vraagt om een enorme ommezwaai.

En sowieso: weg met dat kapitalistisch neo liberaal beleid.... gelukkig mogen we weer stemmen... hopelijk heeft iedereen nu het licht gezien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:48

De maatregelen in verhouding tot de kwaal.
Maar daarbij moet je niet rekenen met 2% mensen die corona krijgen, maar met wat er gebeurt als we de maatregelen niet nemen. Een code zwart in de zorg waardoor iedereen te maken krijgt met een tekort aan gezondheidszorg en het risico loopt per direct te sterven. Ook met een goede gezondheid kan je appendix knappen of je nek breken als je van je paard kukelt of je een auto-ongeluk krijgt.
Wat denk je dat dat doet voor die depressie, suicide, werkeloosheid en inflatie?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:01

Ninx schreef:
De vraag of de maatregelen in verhouding staan tot de kwaal vind ik interessanter.... ik denk persoonlijk van niet. Ik ben bang dat de randschade veel ernstiger zal zijn: depressie, suïcide, veel werkeloosheid, inflatie... and so on.

Als je die vraag interessant vindt, zoek dan alsjeblieft eens op wat de preventieparadox is.
Dat is de verklaring voor wat @secricible zegt :
Citaat:
Maar daarbij moet je niet rekenen met 2% mensen die corona krijgen, maar met wat er gebeurt als we de maatregelen niet nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:03

Sclimpre schreef:
Ninx schreef:

Als je die vraag interessant vindt, zoek dan alsjeblieft eens op wat de preventieparadox is.
Dat is de verklaring voor wat @secricible zegt :
Citaat:
Maar daarbij moet je niet rekenen met 2% mensen die corona krijgen, maar met wat er gebeurt als we de maatregelen niet nemen.

Dat is inderdaad fraai....

Als alles meevalt ligt het altijd aan de genomen maatregelen....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:08

Maar Ninx waar moeten we dan op stemmen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:09

3x raden wat dat wordt.. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:18

MarlindeRooz schreef:
Maar Ninx waar moeten we dan op stemmen?

Alles in het midden en liever nog links van het spectrum bant in ieder geval de neoliberalen uit het pluche....
Wat je ook doet: mijd rechts...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:34

Ik zou normaal links stemmen, echter, die partijen hebben het op een akkoord gegooid om samen te werken, dan haak ik af want sommige partijen op links liggen heel ver van mijn standpunt af en hebben plannen , tja, zeer onrealistisch.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:36

PVV is links qua zorg/pensioenen en rechts daar waar het nodig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:42

elnienjo schreef:
PVV is links qua zorg/pensioenen en rechts daar waar het nodig is.

Precies. Om de PVV als enkel rechts te bestempelen is te kort door de bocht.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:42

Ik heb niet zoveel met de termen links en rechts omdat er te pas en te onpas mee wordt geslingerd en het de helft van de tijd totaal niet klopt. Ik kijk naar standpunten en stemgedrag.