Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:33

Dit stukje komt uit een premium artikel van AD.nl
Misschien helpt het iemand van jullie hier <3

Citaat:
Zijn vrouw Elena bracht uiteindelijk redding. ,,Wat mij heel erg heeft geholpen, is azijn. Mijn vrouw smeerde het in mijn knieholtes, m'n elleboogholtes, onder m'n voeten, op mijn rug ook, op de plek waar de huid dun is dus. Mijn vrouw komt uit Rusland, daar doen ze dat blijkbaar. Ik vond het ook raar, maar het hielp. Het voelde daarna alsof ik een soort ‘pauze van de koorts’ kreeg. Ik kon eindelijk een paar uur goed slapen, wel veel zweten, en daarna was de koorts lager.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:53

_Penotti schreef:
Dit stukje komt uit een premium artikel van AD.nl
Misschien helpt het iemand van jullie hier <3

Citaat:
Zijn vrouw Elena bracht uiteindelijk redding. ,,Wat mij heel erg heeft geholpen, is azijn. Mijn vrouw smeerde het in mijn knieholtes, m'n elleboogholtes, onder m'n voeten, op mijn rug ook, op de plek waar de huid dun is dus. Mijn vrouw komt uit Rusland, daar doen ze dat blijkbaar. Ik vond het ook raar, maar het hielp. Het voelde daarna alsof ik een soort ‘pauze van de koorts’ kreeg. Ik kon eindelijk een paar uur goed slapen, wel veel zweten, en daarna was de koorts lager.

Ik kon niet in het artikel en was wel zo benieuwd waar ze die azijn dan op hadden gesmeerd en met welk doel.
Dit had ik niet verwacht :)
Fijn dat deze man er zo mee geholpen was.

Edit:

Ik vond via google meerdere artikelen over "koortssokken", dat is/was hier schijnbaar wel bekend:

Koorts-sokken/ Azijn-sokken
Als de voetjes van uw kind ook warm zijn kun je koortssokjes toepassen.
Neem een bakje met lauw koel water (niet Te koud) en doe er een scheutje azijn in.
Neem passende sokken, doop die in het water, wring ze uit en doe ze uw kindje aan.
Doe er nog een paar ruimere sokken of handdoeken overheen zodat het bedje niet nat wordt.
Het bloed wat door de voetjes stroomt wordt gekoeld en het lichaam zal de gekoelde voetjes proberen op te warmen.
Het effect is dat de hitte uit het hoofd wordt afgeleid naar beneden en de koorts daalt.
x
Ververs de sokjes na ongeveer drie kwartier.

Als de voetjes koud zijn pas dit dan niet toe!

Bron: https://www.gonnie-ente.nl/koorts en meer

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:01

Bij kinderen is het geloof ik anders maar als volwassene met koorts kun je die beter zijn gang laten gaan en niet proberen te verlagen. Dr John Campbell heeft er een goed filmpje over gemaakt met uitleg (Engels).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:02

Mensen dit zijn hoaxen
Valse info als je ziek bent vraag de dokter

_Penotti

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:10

Natuurlijk blijft een arts het eerste om te raadplegen.
Maar de "oma weet raad" oplossingen zijn niet altijd onwaar.
Dat ze geen wonderen brengen, maar een beetje verlichting is soms ook al erg fijn. Zelfs als het placebo verlichting is. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:10

Ik ken niemand die corona heeft. Maar ik ken wel een paar die min of meer corona klachten hadden. Maar allemaal mild en al weer aan het werk. Corona of niet? Je gaat het niet weten.

en wat is er mis met iets wat niet bewezen werkt, maar waarvan sommigen wel geloven dat het werkt? Het is niet dat het schadelijk is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:11

Mars schreef:
Bij kinderen is het geloof ik anders maar als volwassene met koorts kun je die beter zijn gang laten gaan en niet proberen te verlagen. Dr John Campbell heeft er een goed filmpje over gemaakt met uitleg (Engels).

[ Video ]

Dat was inderdaad wat ik me vervolgens afvroeg. Koorts heeft toch een functie?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:13

Maar heeft te veel koorts ook een functie? Dat geeft juist toch weer schade?
Ik ga dadelijk het filmpje kjken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:34

Een te hoge koorts heet hyperpyrexie (boven 41 graden) en is juist weer erg gevaarlijk voor het lichaam. Door een onderliggende oorzaak (infectie bijvoorbeeld of bloedvergiftiging) krijgen je hersenen signaal dat de temperatuur verhoogd moet worden. Hyperpyrexie zorgt ook voor braken, zweten etc dus het vochtgehalte in je lichaam wordt gevaarlijk laag, je kunt gaan ijlen, verward raken, bewustzijn verliezen etc. Levensgevaarlijk dus, het kan zorgen voor permanente hersenschade en uiteindelijk fataal zijn.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:35

Offtopic:je kunt de premium artikelen wel lezen als je de link kopieert en in een incognito tabblad van je browser zet (telefoon of tablet. Pc weet ik niet).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:47

Echt heftige koorts laat zich denk ik ook niet helpen met huis en tuin middeltjes. Ik heb twee jaar terug boven 40 graden koorts gehad door ibuprofen en paracetamol heen en was aan het ijlen denk dat azijn dan ook niet werkt :')

Ondertussen zijn mijn ouders en zusje en haar vriend flink ziek thuis met Corona symptomen. Ouders van m’n buren zijn doodziek geweest en m’n ouders hebben toen de hond uitgelaten. Buurvrouw had longontsteking gekregen en dr man hoestte bloed op. Ambu geweest maar niet getest. Vind het wel bizar dat je nu dus niet weet of je klaar bent of niet als je dit soort klachten gehad hebt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:58

MarjanB schreef:
Echt heftige koorts laat zich denk ik ook niet helpen met huis en tuin middeltjes. Ik heb twee jaar terug boven 40 graden koorts gehad door ibuprofen en paracetamol heen en was aan het ijlen denk dat azijn dan ook niet werkt :')

Ondertussen zijn mijn ouders en zusje en haar vriend flink ziek thuis met Corona symptomen. Ouders van m’n buren zijn doodziek geweest en m’n ouders hebben toen de hond uitgelaten. Buurvrouw had longontsteking gekregen en dr man hoestte bloed op. Ambu geweest maar niet getest. Vind het wel bizar dat je nu dus niet weet of je klaar bent of niet als je dit soort klachten gehad hebt

Lastig zeg. Dus de ouders van jou en de ouders van de buren, zijn allemaal behoorlijk ziek (geweest). Als ze allemaal behoorlijk ziek zijn is een griep dan niet logischer? Bij corona hoor je meer dan sommige mensen nauwelijks symptomen hebben.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:37

imaudy schreef:
MarjanB schreef:

Lastig zeg. Dus de ouders van jou en de ouders van de buren, zijn allemaal behoorlijk ziek (geweest). Als ze allemaal behoorlijk ziek zijn is een griep dan niet logischer? Bij corona hoor je meer dan sommige mensen nauwelijks symptomen hebben.

Nou dat klopt niet helemaal. Sommige mensen hebben weinig tot geen klachten. Maar grootste gedeelte is toch echt wel goed ziek

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:12

imaudy schreef:
MarjanB schreef:

80% heeft lichte klachten m’n ouders en buren zijn 60+ en m’n zusje heeft slechte longen dus allemaal wel risicogroep. M’n vader (die normaal niks heeft en echt taai is) zei dat ie zich nu wel heel vreemd voelde en die piept niet snel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:23

Ik kreeg zondag het idee dat ik verkouden zou worden, maar leek niet door te zetten. Wel s nachts wakker worden met keelpijn, overdag weinig last. Eerste paar dagen echt droge neus, maar wel slijmvliezen verdikt, dus verstopt, dinsdag dagje wat min maar niet dat ik de normale dingen niet kon doen, sinds gisteren/vandaag wat snotteren/hoesten erbij, maar ook niet bizar veel. Ik ben thuis gebleven van werk. Ook een dag last van mn buik gehad, maar ook weer zeer minimaal. Mijn vriend heeft de zelfde klachten, wel had hij dinsdag avond koorts en aantal dagen was koortsig. Geen idee of het echt corona is, maar we blijven voorlopig bij huis en als er toch iemand in de buurt moet komen houden we afstand.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:31

Mijn vriend is sinds vandaag ook ziek, exact dezelfde klachten als mij. Ook hij is door dezelfde dokter thuisgezet voor een week.

Mijn hoofdverantwoordelijke van het werk heeft me nadien nog eens gebeld en zei dat ik mij echt niet schuldig moest voelen dat ik niet kwam/kon werken, dat mijn gezondheid voor ging en ze het goed vond dat ik mijn verantwoordelijkheid nam tegenover personeel en klanten. Stelde mij toch wel gerust :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:53

Hoe is het met iedereen nu?
Wel fijn dat er bazen zijn die wel hun verantwoordelijkheid nemen en hun personeel thuis houdt bij klachten en niet moeilijk gaat lopen doen.

Inmiddels hier in de buurt hebben de huisartsen met een paar dorpen hun krachten gebundeld. Een praktijk met de meeste eigen parkeerplaats is omgetoverd in "vuil spreekuur" praktijk. En beeldbellen als het kan. Het vuile spreekuur wordt gehouden door zoveel mogelijk artsen die inmiddels weer beter zijn (waaronder mijn eigen huisarts die gelukkig gister dienst had). Aangevuld met paar andere huisartsen als nodig.

Veel bescherming, buiten wachten tot je gebeld wordt dat je binnen mag komen. Daar wordt je meteen ontsmet ook. Na elke patient wisselen ze van bescherming en wordt spreekkamer ontsmet ook. Veel werk maar hierdoor kunnen ze redelijk "normaal" werken.

Goed nieuws wel, ik lijk op de goede weg van herstel van corona. De typische virusklachten nemen af blijkt na controle. Maar lijf is wel op (inclusief gekneusde ribben vanwege het gehoest) waardoor er steeds vervolg klachten bijkomen die me nu steeds ziek maken. Heb volgens haar nog wel een lange weg te gaan en moet nog meer rust nemen en overgaan in standje slak. Maar ik heb lijkt het het ergste gehad. Eindelijk. En ben voor nu verlost van de regelmatige controles door ze. *\o/*

Zelf was zij nu deze week weer begonnen maar ondanks lichtere klachten ook drie weken uitgeschakeld geweest.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:40

Jolynne schreef:
Mijn vriend is sinds vandaag ook ziek, exact dezelfde klachten als mij. Ook hij is door dezelfde dokter thuisgezet voor een week.

Mijn hoofdverantwoordelijke van het werk heeft me nadien nog eens gebeld en zei dat ik mij echt niet schuldig moest voelen dat ik niet kwam/kon werken, dat mijn gezondheid voor ging en ze het goed vond dat ik mijn verantwoordelijkheid nam tegenover personeel en klanten. Stelde mij toch wel gerust :)

Fijn dat je gebeld bent en enigzins gerustgesteld. Dat lijkt me ook meer dan terecht in deze tijd. Je gezondheid is het allerbelangrijkste:j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:18

Even serieus, de mensen die nu ziek worden, denken jullie echt aan een griepje? Als ik nu ziek word, dan lijkt het mij heel erg raar dat het griep is, want ik ben nooit in het voorjaar ziek geweest. Ik ben verder gelukkig maar eens in de vele jaren ziek dat ik in bed moet blijven. Dus als dat nu ineens zou gebeuren, dan zou dat de allereerste keer in het voorjaar zijn en wel heel toevallig.
Denken niet meer mensen zo?
Vind je het normaal dat je nu nog griep krijgt? (dus wat erger dan een verkoudheidje)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:29

Griep is niet per sé iets van alleen de winter/herfst. Vorig jaar zomer met 30 graden in Italië kreeg ik de verkoudheid in ieder geval flink te pakken, dus alles is mogelijk.. :) Ook in de lente overkomt dit mensen vaak aangezien het warmer lijkt dan het eigenlijk is buiten.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:31

Mijn keelpijn wordt erger, nu 10 dagen
Rare keelpijn die er niet de hele tijd is
Brandt en als ik inadem brandt het tot t kuiltje in je nek
Verder niet ziek, beetje bleh
Herkent iemand dit?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:34

Als ik nu echt ziek word zal ik aan niets anders denken. Want ik heb al in geen 100 jaar griep of koorts gehad. Laatste keer koorts was 10 jaar terug in Kameroen door een of ander. Daarvoor kan ik mij ook niet heugeb. Krijg ik nu koorts kan het niets anders zijn dan covid lijkt mij.

Echter, bijbegimnend verkoudheid van vorige week, beetje kriebel in m'n keel, denk ik er niet direct aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:34

Griep heerst weer op dit moment, is pas nog in het nieuws geweest. Het vervelende is dat de klachten wel op elkaar kunnen lijken en dat je niet weet of je de griep hebt gehad of iets anders. Dus hopelijk komen er snel tests beschikbaar waarmee je kunt zien of je het virus al gehad hebt.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:40

Tancreda4 schreef:
Als ik nu echt ziek word zal ik aan niets anders denken. Want ik heb al in geen 100 jaar griep of koorts gehad. Laatste keer koorts was 10 jaar terug in Kameroen door een of ander. Daarvoor kan ik mij ook niet heugeb. Krijg ik nu koorts kan het niets anders zijn dan covid lijkt mij.

Echter, bijbegimnend verkoudheid van vorige week, beetje kriebel in m'n keel, denk ik er niet direct aan.

Ik ben ook al meer dan 10 jaar niet meer ziek geweest, dus als ik nu inderdaad ineens ziek zou worden weet ik ook wel zeker dat het Covid is en niet iets anders.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:42

Scum schreef:
Griep heerst weer op dit moment, is pas nog in het nieuws geweest. Het vervelende is dat de klachten wel op elkaar kunnen lijken en dat je niet weet of je de griep hebt gehad of iets anders. Dus hopelijk komen er snel tests beschikbaar waarmee je kunt zien of je het virus al gehad hebt.

Denk dat zo'n test ook handig zou zijn voor als je nergens last van hebt gehad (of heel licht).