Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:13

Wat vreselijk Grit, veel sterkte! Herstellende covid-19 patiënten moet je zo in de gaten houden, kan in een keer weer enorm verslechteren.

Bij ons in het ziekenhuis ligt ook alles overhoop. Collega’s uit ons team worden op verschillende afdelingen ingezet en ook de werkzaamheden lopen erg uiteen. De spoedzorg longziekten die op onze afdeling gepresenteerd hoort te worden, is enorm afgenomen omdat covid-19 verdachte patiënten elders heen gaan. In de spoedzorg cardiologie zien wij helaas al patiënten die door het virus hebben afgewacht en bijvoorbeeld een infarct hebben doorgemaakt. Wij verwachten over enige tijd een enorme toename van patiënten met hartfalen.
Maar, ondanks het personeel overhoop ligt, is er wel saamhorigheid om de patiënten de zorg te leveren waar zij recht op hebben. Hier moeten we samen doorheen!

gomir

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:38

Gecondoleerd Grit :(:)

Ik zou in jullie setting idd ook graag willen testen om onnodige isolatie te voorkomen Enoya. In de psychiatrie lijkt het me nog lastiger werken als in de somatiek.

Werk jij op de EHLH noviceh? Ooit coschappen op long en cardio gelopen in, toen nog, het MCA.
Afgelopen jaar aantal keer teruggeweest als waarnemer en was onder de indruk van hoe mooi de acute long/cardio geworden is!

Ik vind de timing van overname IC erg lastig. In het noorden is het aantal patienten nog beperkt, maar we weten dat ze snel in kunnen storten. Maar ook dat ze, als ze een keer aan de beademing liggen, dat lang doen. Dus je wilt die tube er niet te laagdrempelig in stoppen, maar ook niet als ze al diep hypoxisch en uitgeput zijn. Helpt ook niet mee dat die patienten zich vaak prima voelen bij lage saturaties, weg klinische blik...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:07

Mag ik hier een vraag stellen over het werken in een verpleeghuis? Ik ken iemand die daar werkt en die geeft aan 10 dagen geleden contact gehad te hebben aan het bed met een corona patiënt (achteraf bekend geworden) en wordt geacht door leidinggevende door te werken zonder beschermende middelen op de afdeling. Dit mag toch niet? Moet ze niet naar huis of op zijn minst beschermende middelen gebruiken?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:20

swatch schreef:
Mag ik hier een vraag stellen over het werken in een verpleeghuis? Ik ken iemand die daar werkt en die geeft aan 10 dagen geleden contact gehad te hebben aan het bed met een corona patiënt (achteraf bekend geworden) en wordt geacht door leidinggevende door te werken zonder beschermende middelen op de afdeling. Dit mag toch niet? Moet ze niet naar huis of op zijn minst beschermende middelen gebruiken?

Met vitale beroepen zijn weer andere regels.
Elke instelling hanteert deze op advies van RIVM
Bij ons is het als volgt ( gehandicaptenzorg)

Als ze er nu mee werkt en het is bevestigd moet het met beschermende kleding, als de patient geen symtomen meer heeft dan kan het zonder beschermende kleding.
Als ze zelf geen klachten heeft is het zonder beschermende kleding, ( handschoenen mag altijd met verzorging dat staat los van corona)
Heeft ze zelf klachten van verkoudheid en/ hoesten dan een chirurgisch mondkapje op en handschoenen aan.
Als ze zelf koorts krijgt dan thuis blijven.
Als iemand in het gezin koorts krijgt wel blijven werken tenzij je zelf koorts krijgt.
Bij koorts moeten wij accuut er uit. ( maar dat was officieel ook al zonder corona..... )

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:20

swatch schreef:

Heeft ze nu klachten?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:29

Desbetreffende patiënt is overleden, meerdere collega's verkouden en hoestend werken ook zonder pbm met kwetsbare ouderen. Daar voelt ze zich niet prettig bij. Zelf volgens mij nog niet echt klachten mogelijk iets neusverkouden.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 02:33

swatch schreef:
Desbetreffende patiënt is overleden, meerdere collega's verkouden en hoestend werken ook zonder pbm met kwetsbare ouderen. Daar voelt ze zich niet prettig bij. Zelf volgens mij nog niet echt klachten mogelijk iets neusverkouden.

Het is heel dubbel.
tussen je niet prettig voelen en geen materialen gebruiken die straks wellicht nog heel hard nodig zijn zit het verschil tussen verstand en gevoel.
Volgens de regels die er nu zijn mag ze het niet gebruiken maar gevoelsmatig wil je dat wel, ik begrijp dat compleet.
maar wat ze nu gebruikt aan persoonlijke beschermingsmaterialen kan op een later tijdstip waar het wellicht harder nodig is niet meer ingezet worden
Met hoesten/ verkouden van jezelf mag je een chirurgisch masker op zetten, let op dit zijn niet de ffp1 of ffp2 maskers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 04:00

swatch schreef:

Uitgangspunten gebruikt beschermingsmiddelen:
https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis

swatch schreef:

Uitgangspunten inzet medewerkers:
https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:36

Eloya schreef:
Ik vermoed ook dat wij over een tijdje een piek gaan krijgen met HIC opnames en suicides (pogingen)

Momenteel ziet men op de SEH/ICU van het ziekenhuis waar ik werk juist opvallend weinig TS'ers.

gomir schreef:
Ervaringen uit het Jeroen Bosch Ziekenhuis met goede organisatorische tips.
Ik weet niet of het later ook online terug te zien zal zijn via hun website.

Dank voor de tip! Ik zie helaas nog geen mogelijkheid om het terug te kijken, maar ik hou het in de gaten.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:39

Bedankt voor de info en de linkjes! Iķ zal dat terug koppelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:41

Ik werk normaal slechts 10u/week als mobiele verpleegkundige in een verpleeghuis. Sedert 16/3 opgeschaald naar fulltime en op 1 dienst toegewezen, een somatische.
Mijn rooster... dat is alle dagen een verrassing. Ik word door het diensthoofd vooral ingezet om alle gaten van haar vaste ploeg op te vangen. Dat resulteert in veel gesplitste diensten, veel wissels tussen vroeg en laat, op laatste moment pas weten wanneer je vrij hebt. Normaal heb ik morgen vrij en werkend weekend maar het kan allemaal straks weer overhoop gegooid worden.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:52

Astorga schreef:
Eloya schreef:
Ik vermoed ook dat wij over een tijdje een piek gaan krijgen met HIC opnames en suicides (pogingen)

Momenteel ziet men op de SEH/ICU van het ziekenhuis waar ik werk juist opvallend weinig TS'ers.

Wij hebben het momenteel ook erg rustig. Maar ik denk stilte voor de storm..
Mensen blijven nu veel thuis, we hebben weinig zicht op ze. Minder begeleiding. Nu zit er ook veel angst voor corona besmetting vanuit cliënten dus die blijven goed thuis.. Maar straks als er banen wegvallen en mensen hun woning kwijt raken of te lang geen face to face contact met behandelaren of sociaal systeem.. gaan wij het denk ik weer drukker krijgen..

Maar wanneer dat gebeurd is afwachten..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:39

Hier in het ziekenhuis vind ik het wel goed geregeld. Moet ook zeggen dat er echt al heel vroeg maatregelen zijn getroffen waardoor er ook tijd was voor de opzet. Momenteel zijn er meerdere Cohort afdelingen actief en heeft het personeel elkaar behoorlijk ingewerkt. Ik vind het soms wel lastig dat ook ik gezien word als ervaren longverpleegkundige (werk normaliter op de longafdeling) en daardoor wel veel verantwoordelijkheid draag. Ook omdat er artsen vanuit bijvoorbeeld de chirurgie ingezet worden die toch echt geen kaas hebben gegeten van interne patiëntenzorg... Ben na 3 weken continu kennis delen en mensen inwerken wel een beetje moe... elke dienst heb ik het gevoel dat ik weer opnieuw moet beginnen en daarnaast is de directe patiëntenzorg natuurlijk ook heel heftig. En des te meer afdelingen er bij komen, des te meer ervaren verpleegkundigen spreiden en je er steeds meer alleen voor komt te staan. En juist met zulke heftige diensten mis ik ook wel een vast en vertrouwd team om te kunnen ventileren. Vind het nu al een goede dag als ik geen overlijden meemaak...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:16

Eloya schreef:
Astorga schreef:

Wij hebben het momenteel ook erg rustig. Maar ik denk stilte voor de storm..
Mensen blijven nu veel thuis, we hebben weinig zicht op ze. Minder begeleiding. Nu zit er ook veel angst voor corona besmetting vanuit cliënten dus die blijven goed thuis.. Maar straks als er banen wegvallen en mensen hun woning kwijt raken of te lang geen face to face contact met behandelaren of sociaal systeem.. gaan wij het denk ik weer drukker krijgen..

Maar wanneer dat gebeurd is afwachten..

Wij zitten behoorlijk vol ondanks het zo min mogelijk opnemen. Heel veel persoonlijkheid vooral.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:23

Ik val even binnen.

Hoe gaan jullie stalgenoten hier mee om?

Wij hadden iemand in het hospice verdacht van corona (uitslag gister; negatief) en ik had op mijn FB iets gepost erover.

Krijg ik gisteravond een bericht van mijn stalbaas dat ik alleen nog maar in overleg naar stal mocht komen als het waar was dat ik met coronapatiënten werk.
Op dat moment wist ik de uitslag nog niet dus heb niet meteen gereageerd.
Uur later was de overdracht en ze heeft dus geen corona.

Maar ik vind het dus niet kunnen dat iemand zijn conclusie trekt uit een FBpost van 2 regeltjes en meteen naar de stalbaas rent om te klikken.
Normaal in de zorg gaan we ook zorgvuldig om met hygiëne en ik heb vaker gasten/ cliënten gehad met een één of andere besmetting.

Dit maakt het nu dus verdomd lastig om uit te leggen dat ik me op mn werk heb aangemeld om op de corona afdeling te gaan werken (is nog onzeker of dat gaat lukken ivm mijn uren in het hospice)

Mijn stalbaas gaat niet zeggen wie geklikt heeft en ik gok dat de persoon zelf hier ook niet mee naar buiten komt.

Angst is een slechte raadgever.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:30

Ik vind het vooral wat raar dat je gaat posten op FB over iemands mogelijke coronastatus :).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:32

_San87_ schreef:
Ik vind het vooral wat raar dat je gaat posten op FB over iemands mogelijke coronastatus :).

Ik heb het woord corona niet eens genoemd.
Iemand trok zelf een conclusie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:33

In de huidige tijd kan het toch niet verbazen dat iemand aan corona denkt? Jullie dachten dat zelf immers ook.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:35

De lessen die ik hieruit zou trekken:

1. Mensen zijn oprecht bezorgd om de gezondheid van hun geliefden en van zichzelf. Neem het niet persoonlijk op en neem hun bezorgdheid serieus. Die is niet helemaal uit de lucht gegrepen natuurlijk. Er raken mensen besmet, ook na het nemens van voorzorgsmaatregelen.

2. Niet alles hoeft op facebook, verdenkingen horen niet op facebook.
Had jij het er niet over gehad, dan was er nu niets aan de hand met die patient en niet op stal.

Voor nu kun je melden dat de betreffende persoon geen corona heeft.
Let daarbij op je toon en woordkeuze, zodat ze op stal weten dat je hen begrijpt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:37

Onali schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb het woord corona niet eens genoemd.
Iemand trok zelf een conclusie.

Wat had je dan precies gepost op facebook?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:39

_San87_ schreef:
In de huidige tijd kan het toch niet verbazen dat iemand aan corona denkt? Jullie dachten dat zelf immers ook.

Nee 1 overijverige werknemer (van een andere werkgever) dacht het.
Er was totaal geen aanleiding om aan corona te denken.
Cliënt heeft longkanker, ja cliënt hoest.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:41

Onali schreef:
_San87_ schreef:

Nee 1 overijverige werknemer (van een andere werkgever) dacht het.
Er was totaal geen aanleiding om aan corona te denken.
Cliënt heeft longkanker, ja cliënt hoest.

Heb je dan iets over een hoestende cliënt geplaatst?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:42

Tsja, bij ons op stal mag niemand met (lichte) klachten komen, mogen er maximaal 4 tegelijk op stal zijn en bij verhoogd risico plannen ze een uurtje in dat je alleen kan komen. Hier zijn de dus sowieso al heel streng. Er werken een aantal in zkh, verzorgingstehuizen, ggz of jz, ze verwachten dan ook dat die mensen worden ontzien.

Overigens, als je door de maatregelen niet kan komen, doet de staleigenaar je paard. Ook als je normaal zelf moet mesten. Liever dat je thuisblijft dan dat ze extra risico lopen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:44

Precies de reden waarom ik geen facebook heb. Wat voor meerwaarde geeft het jou om er berichten over te plaatsen? Momenteel leven veel mensen in angst, dus alles wordt onder een loep gelegd. Maakt ook niet uit wie geklikt heeft, leg het naast je neer en leer ervan.

Gister reportage ‘levenslucht’ gekeken, erg interessant!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:52

miramii schreef:
Tsja, bij ons op stal mag niemand met (lichte) klachten komen, mogen er maximaal 4 tegelijk op stal zijn en bij verhoogd risico plannen ze een uurtje in dat je alleen kan komen. Hier zijn de dus sowieso al heel streng. Er werken een aantal in zkh, verzorgingstehuizen, ggz of jz, ze verwachten dan ook dat die mensen worden ontzien.

Overigens, als je door de maatregelen niet kan komen, doet de staleigenaar je paard. Ook als je normaal zelf moet mesten. Liever dat je thuisblijft dan dat ze extra risico lopen.

Ik sta bij een boer dus die vlieger gaat niet op.

Ik ga hier niet beschrijven wat ik op mijn privé FB zet.
Het is gewoon een overdreven reactie van een stalgenoot, niks meer niks minder.