Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:08

Ik post gewoon daar waar leven is :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:18

Ik kom me hier ook melden! Ik wil toch wat koolhydraatarmer gaan eten op aanraden van mijn arts en ben dus op zoek naar lekkere recepten e.d. Ik heb alvast Yazio op mijn telefoon gezet zodat ik kan bijhouden wat ik eigenlijk eet en hoe veel koolhydraten ik binnen krijg op een dag.

In de afgelopen dagen ben ik er al wel achter gekomen dat ik gek ben op koolhydraten := Wij eten veel brood, pasta en aardappels normaalgesproken. Nog even op zoek naar lekkere alternatieven dus. Plan is alleen wel om het langzaam aan te passen en niet om alles in 1 keer om te gooien, want ik denk niet dat ik dat vol ga houden. Daarom nu mijn brood bij het ontbijt vervangen door smoothies of muesli met magere yoghurt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:49

@ destination

Precies zo ben ik ook bij kh arm uitgekomen, na een bezoekje aan de huisarts. En het werkt bij mij.

Ik ben vervolgens rustig aan begonnen met de Grip op Koolhydraten methode (ook wel Gokken) van Yvonne Lemmers. Haar boek(en) is te leen via de bieb. En ze heeft een website.

Internet staat vol met info en methodes hoor!
Maar bij haar methode heb je een kh moment op de dag. Om te wennen en je weg te vinden, is dat best wel welkom. En je leert over de methode van minder kh eten. Je ontbijt is zo niet per se kh arm :)

Inmiddels zoek ik meer mijn eigen weg.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:01

Maar dat ligt er ook maar net aan wat je in de smoothie stopt, toch? Ik maak ze zelf met bijvoorbeeld spinazie, avocado, melk/kokoswater en noten. En als ik er al fruit in gooi, dan is het iets van nectarines of aardbeien.
Het klonk mij in elk geval al beter dan brood met hagelslag :=

Ik ga Yvonne Lemmers even googelen, bedankt! Bibliotheek gaat hem niet worden, denk niet dat de Duitse die boeken heeft :)) Ik verzuip op het moment nog een beetje in alle informatie en wat wel mag/wat niet mag, dus ik ga rustig alles lezen en dan kijken wat voor mij werkt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:07

Ik zou je even goed verdiepen in hoeveel koolhydraten overal inzitten en dan ook de bijbehorende suikers

Aardbeien is met mate prima bijvoorbeeld, nectarine al niet

En muesli is over algemeen ook geen goede keuze (granen en suikers)
Evt kun je kijken voor de suikervrije granola, maar houdt er rekening mee dat daar alsnog veel koolhydraten inzitten

En kwa yoghurt is de 10% Griekse yoghurt weer de beste keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:08

Skyr doet het ook heel goed als ontbijtje :D

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:11

Ik lees ook nog steeds graag mee, weer even mijn draai vinden.

Ik wil graag nog wel een lekker receptje delen, een van mijn lievelings. Tonijnburgers.
Blikje tonijn, eitje erbij en schepje amandelmeel erbij zodat je soort deeg krijgt.
Wat op smaak met peper en zout. Eventueel beetje rode ui of knoflook erbij.

Burgers van maken en bakken in de pan.
Erbij wat quacamole maken van avocado en griekse yoghurt en paprikapoeder :9

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:14

Joanne1987 schreef:
Ik zou je even goed verdiepen in hoeveel koolhydraten overal inzitten en dan ook de bijbehorende suikers

Aardbeien is met mate prima bijvoorbeeld, nectarine al niet

En muesli is over algemeen ook geen goede keuze (granen en suikers)
Evt kun je kijken voor de suikervrije granola, maar houdt er rekening mee dat daar alsnog veel koolhydraten inzitten

En kwa yoghurt is de 10% Griekse yoghurt weer de beste keuze

Maar als ik dan bijvoorbeeld dit lijstje bekijk, is het haast onmogelijk om nog veel fruit te eten gezien de koolhydraten?
Muesli eet ik ook niet elke dag, maar mijn afspraak met de arts was pas dinsdagmiddag, dus ben echt nog een complete noob hierin. Mag ik vragen wat jij zoal als ontbijt eet?

bobje26 schreef:
Skyr doet het ook heel goed als ontbijtje :D

Skyr ga ik ook eens proberen, bedankt! Wat valt eigenlijk onder veel of weinig koolhydraten? Ik heb me tot nu toe echt 0,0 bezig gehouden met koolhydraten en heb dus geen idee of 4 gram per 100 gram veel of weinig is? :o

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:16

@Neroo

Fijn deze tip. Ik stond net toevallig in de kelderkast te staren naar al die blikjes tonijn die mijn man in de aanbieding had gekocht (hij kan zeg maar niet echt maat houden := ). Gezond, laag in kh en makkelijk, maar ik weet nooit zo goed wat ik er mee moet anders dan die eeuwige tonijnsalade maken. Ik heb er dan ook een beetje een haat-liefde verhouding mee. Goede tips zijn welkom! :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:17

Citaat:
Maar als ik dan bijvoorbeeld dit lijstje bekijk, is het haast onmogelijk om nog veel fruit te eten gezien de koolhydraten?
Muesli eet ik ook niet elke dag, maar mijn afspraak met de arts was pas dinsdagmiddag, dus ben echt nog een complete noob hierin. Mag ik vragen wat jij zoal als ontbijt eet?

Dat klopt, maar mijn visie is denk ik niet helemaal wat jij zoekt, ik eet namelijk keto. Niet heel streng ivm sporten hoor. Want normaal is keto over de dag 20/25 gram koolhydraten, ik hou 40 aan (al geldt alles tot 50 gram per dag als keto)
Bij keto mogen voedingsstoffen niet meer als 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten, dus ja dan valt er veel af. Je haalt 2/3 Van je koolhydraten uit groenten. In deze methode zou het dus betekenen dat je maar 50 gram aardbeien mag, en niet eens dagelijks
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 02-07-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:18

Boras schreef:
@Neroo

Fijn deze tip. Ik stond net toevallig in de kelderkast te staren naar al die blikjes tonijn die mijn man in de aanbieding had gekocht (hij kan zeg maar niet echt maat houden := ). Gezond, laag in kh en makkelijk, maar ik weet nooit zo goed wat ik er mee moet anders dan die eeuwige tonijnsalade maken. Ik heb er dan ook een beetje een haat-liefde verhouding mee. Goede tips zijn welkom! :)

Deze kwam ik ook nog tegen net!
https://chickslovefood.com/recept/eiwraps-met-tonijn/

*edit
Hier staan ook lekkere recepten tussen :j
https://freshhh.nl/recepten/page/2/?type=83

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:24

Joanne1987 schreef:
Citaat:

Dat klopt, maar mijn visie is denk ik niet helemaal wat jij zoekt, ik eet namelijk keto. Niet heel streng ivm sporten hoor. Want normaal is keto over de dag 20/25 gram koolhydraten, ik hou 40 aan (al geldt alles tot 50 gram per dag als keto)
Bij keto mogen voedingsstoffen niet meer als 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten, dus ja dan valt er veel af. Je haalt 2/3 Van je koolhydraten uit groenten. In deze methode zou het dus berekenend dat je maar 50 gram aardbeien mag, en niet eens dagelijks

Keto is inderdaad niet helemaal wat ik zoek voor nu, denk ik. Bij mij gaat het in eerste instantie om het gezonder/gevarieerder eten met minder koolhydraten en hopelijk daarmee ook op een rustige manier afvallen. Gezien ik eerst helemaal niet op koolhydraten lette, wil ik eerst proberen om onder de 100 te blijven en het daarna nog verder naar beneden te brengen, met als uiteindelijk doel 50-70.

Boras schreef:
@Neroo

Mijn vriend doet dat ook met aanbiedingen _O-

Het recept klinkt lekker, Neroo, ware het niet dat ik een hekel heb aan tonijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:28

Dat lijkt me een mooi doel!
Dan zou ik zeker kijken welk deel van de koolhydraten uit suikers bestaan en zo een goede keuze maken, succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:32

Joanne1987 schreef:
Dat lijkt me een mooi doel!
Dan zou ik zeker kijken welk deel van de koolhydraten uit suikers bestaan en zo een goede keuze maken, succes!

Bedankt! Boodschappen doen gaat de komende tijd veel langer duren nu ik alle verpakkingen moet/ga lezen _O-

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:48

Je zou je ontbijt kunnen vervangen voor bijv een omelet? Als lunch een goed gevulde salade? En dan blijf je ‘s avonds voorlopig nog even genieten van je pasta ed tot je ook daar een alternatief voor heb gevonden. Zo kom je al een heel eind. ;)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:53

Zojuist een poging gedaan tot bakken van lijnzaadcrackers. Nog best goed gelukt :'). En ze smaken ook prima.

Afbeelding
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koo ... et-pitten/
Ipv zonnebloempitten iets meer pompoenpitten gebruikt.

Ik heb avonds altijd maiswafels met geitenkaas cravings, hopelijk werken deze als vervanger :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:32

Ik kom je hier ook melden, puur om meer inspiratie op te doen.
In 4 weken tijd van 105 naar 98,1 gegaan, opletten op khd en niet meer dan 1700 kcal dmv de app myfitnesspall
Icm hoelahoep en fietsen zoveel waar ik kan.

Streefgewicht is 70 kg dus een lange weg te gaan.

Maar het begin is er

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:36

Goed bezig, kaatje77!

Ik ben daar waar jij startte zeg maar en moet verder precies dezelfde weg afleggen :)

Ik post trouwens ook in het keto topic, nu meer dan hier eigenlijk. Lezen jullie daar ook mee?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:15

Dank je.

Keto is helaas voor mij niet te doen ivm medicatie en koolhydraatbeperkt is goed vol te houden.

Collega's zeggen in de pauzes al heb je een feestje :')
Lekker wat kaas, komkommer met filet, augurk in worst etc en tussen de middag een zelfgemaakte soep :):)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:58

Ik ben ook niet bezig met keto, maar evengoed kun je er wel lekkere recepten en weetjes vinden :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:32

Boras schreef:
Ik ben ook niet bezig met keto, maar evengoed kun je er wel lekkere recepten en weetjes vinden :)

Dat zeker!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:38

Ik lees hier even mee.

Ik ga vanavond de tonijnburger maken die hier eerder benoemd is. Heb toevallig ook die producten in huis. :j