Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
F_Orumster schreef:Dankjewel! Die urine opmerking was niet zo slim van me haha. Ik ben niet zo bang voor een te hoge dosis hoor, meer over goed opneembaarheid. Ik ga me oriënteren op suppletie. Ik eet overigens vegetarisch dus daar komt ook al weinig D van binnen.
EedihcrO schreef:Wat fijn dat ik dit topic nu tegen kom. Ik ben al langere tijd erg vermoeid en kamp met wat andere klachten. Op aanraden van iemand een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen. Ik had een vitamine D waarde van 21 en kreeg daarvoor van de juist kauwtabletjes van 800 ie voorgeschreven. Als ik hier alle ervaringen zo lees, dan is dat echt bij lange na niet voldoende dus?
Hoe krijg ik de huisarts zo ver dat ze ook zo’n boost kuur voorschrijft? Want inmiddels zit ik door de langdurige vermoeidheid met psychische klachten en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.
Maris schreef:Ik denk dat het nmol is. Want de normaalwaardes die erachter staan ( 50 - 150 ) komen overeen met de waardes voor de nmol bepaling.
Geeft jouw huisarts op basis van deze uitslag geen extra vitamine D ??
Vitamine B12 is ook niet echt hoog trouwens ..... Ik weet niet waarom je hebt laten testen, maar misschien moet je daarover ook nog eens wat lezen !
Maris schreef:Enige wat ik kan bedenken dat de huisarts kan zeggen om geen vitamine D te geven is dat het zonseizoen nu aangebroken is. Dus dat je dan vanzelf meer vitamine D binnenkrijgt. Maar ik zou gewoon vragen om een supplement hoor !!!!! Des te eerder is die waarde omhoog en voel je je misschien beter.
800 ie is echt veel te weinig om zo'n groot tekort aan te vullen.
Maar als je zo moe bent zou ik ook naar die vitamine B12 waarde vragen !!! Echt zoek er info over op op internet. Ik geloof dat een waarde beneden de 400 al kan duiden op een tekort ! Vitamine B12 waarde hangt ook erg samen met foliumzuur en nog een paar waardes die een tekort aan B12 ook nog eens kunnen maskeren.
En van te weinig B12 kan je mega moe zijn.
Plus B12 en D tekort worden ook heel vaak samen gezien.
edit : b.v. https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/
p.s. en geen paniek als je geen aanvulling krijgt van de huisarts. je kan vitamine D en B12 ook zelf kopen. Maar het zou wel veel fijner zijn als de huisarts je ondersteunt en het in de gaten houdt natuurlijk.
bigone schreef:Hoog gedoseerde capsules zijn ook zelf te bestellen bij Viata.be , in Nederland alleen op recept. Ik slik de 25.000 eens per twee weken, zolang de R in de maand is. Of wanneer ik voel dat het de verkeerde kant op gaat.
Kruidenpotje schreef:bigone schreef:Hoog gedoseerde capsules zijn ook zelf te bestellen bij Viata.be , in Nederland alleen op recept. Ik slik de 25.000 eens per twee weken, zolang de R in de maand is. Of wanneer ik voel dat het de verkeerde kant op gaat.
Besef dat je die 25.000 na een aantal dagen al weer kwijt bent vanwege verbruik en halfwaardetijd van de vitamine D. Het is beter om dagelijks 5.000 te slikken zodat je een stabiele waarde krijgt.
Pandora2 schreef:Oh echt ? Heeft niemand mij ooit verteld. Artsen zijn hier ook niet echt mee bezig heb ik de indruk.
Heb je een suggestie voor die dagelijkse capsules ?
EedihcrO schreef:Bedankt voor die site idd. Als de huisarts niet wil voorzien ga ik daar ook kijken. De verzendkosten zijn wel relatie hoog, maar dan nog ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je in Nederland zelf bestelt. Daar betaal je dat bedrag per potje met 120 pillen erin namelijk. En dan heb je niet die 500 ie, maar 3000, want 5000 mag hier niet meer verkocht worden.
Kruidenpotje schreef:Pandora2 schreef:Oh echt ? Heeft niemand mij ooit verteld. Artsen zijn hier ook niet echt mee bezig heb ik de indruk.
Heb je een suggestie voor die dagelijkse capsules ?
Ik heb geen capsules maar combinatietabletten van 5.000IE D3 en 200 mcg K2:
https://vitaminversand24.com/D3_K2_5000_365
Dit neem ik icm visolie voor voldoende vetten en goede opneembaarheid, dit potje kost 30 euro, daar hoef je er maar 1 van per dag en dus doe je een jaar met 1 potje. Op de Facebook groep "vitamine D en K2 tekort" https://www.facebook.com/groups/1066490903421134 kan je bij de beheerder van die groep ook bestellen, daar kan je ook capsules bestellen ook voor zeer schappelijke prijzen, meestal goedkoper dan op reguliere sites of in de winkel.