ElviraKelan schreef:In het elgemeen kan je stellen bij het borderline persoonlijkheidsstoornis dat veel mensen met borderline schooldiploma’s, werk etc niet lang kan behouden door deze stoornis.
Dat zal dus ook zeker voor therapie gelden dat dit percentage hoog ligt.
Enerzijds door het besef bij degene zelf dat de therapie niet aanslaat en er dus mee stopt maar anderzijds ook door de stoornis zelf en dan kan je er aan denken dat het met name door de kenmerken van borderline erg lastig is om een langdurige relatie aan te gaan.
Daar volg ik je in.
Al denk ik dat het ook gewoon moeilijk is om de juiste therapie en de juiste therapeut te vinden (wat overigens niet enkel zo is bij bps maar ook bij andere psychische problemen). Blij jou lijkt dat gelukt te zijn; als ik je berichten lees heb ik de indruk dat je een therapie gevonden hebt waar je heel wat aan hebt gehad en daar ben ik blij om voor jou

Ik ken helaas ook heel andere voorbeelden van mensen die enkel tijdens crisisopnames goede hulp kregen. Ik heb echt wel schrijnende voorbeelden gezien van wat in een bepaald geval mee heeft bijgedragen aan iemands dood en psychologen die - zonder het zelf te beseffen - behoorlijk denigrerende zaken zeiden en bleven herhalen zonder te zien wat het effect was op de persoon met bps in kwestie.
Rakkie123 schreef:In mijn ogen kan iedereen aan zichzelf werken om geen of zo min mogelijk last te hebben van iemand die, om het even welke, een psychiatrische stoornis heeft.
Niet iedereen met een stoornis heeft inzicht om hulp te zoeken maar je kunt altijd zorgen dat je als partner, familielid, collega, vriend enz.... jezelf gaat ontwikkelen, in balans komt, je issues opruimt.
Je komt steeds steviger met beide benen op de grond te staan en je kunt je eigen verantwoordelijkheid steeds meer nemen en de ander ookveratwoordelijk laten zijn voor wat hij wel of niet doet...
Daardoor wordt het steeds minder nodig naar `de patient` te wijzen.
Het programma van de AA bv, wordt ook gebruikt voor de mensen om hem/haar heen, omdat je snel in een patroon wordt gezogen.
Maar in het stappenplan, ben je allemaal zelf verantwoordelijk.....voor jezelf en voor je eigen binnenwereld en je gedrag.
Dat is waar, dat naasten betrokken kunnen worden en dat dit wellicht een heel verschil maakt. Ik ben bij een naaste die wel degelijk jaren in therapie is geweest, nooit betrokken geweest of begeleid geweest in hoe ermee om te gaan. We hebben ooit de psychiater gebeld met de vraag hoe we best konden zorgen dat degene met bps een moeilijke periode door kon komen, of het verantwoord was om die persoon alleen te laten of niet en zo niet, wat wij als omgeving dan best konden doen ter ondersteuning. Psychiater heeft daar niet op willen antwoorden, heeft ons niet geholpen. Dat heeft veel leed veroorzaakt voor zowel ons als de persoon met bps. Daar kan enkel de hulpverlening iets aan doen en ik ben blij en ik weet dat het anders kan en op sommige plekken anders gebeurt, maar helaas krijgt de omgeving ook niet altijd gepaste hulp ondanks dat hier wel naar gezocht of om gevraagd wordt.