Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 17:19

Precies. De twee komen ook heel vaak samen voor, dus het zou niet raar zijn denk ik

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:55

LoveGlove schreef:
Dat zou inderdaad autisme kunnen zijn. Goed naar zoeken want er zijn veel andere dingen waar de symptomen overlappen met die van autisme :)


Ik vond via internet ook dat er hsp trekjes tussen passen. Of zit ik er helemaal naast?

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 22:07

haffiefreak schreef:
LoveGlove schreef:
Dat zou inderdaad autisme kunnen zijn. Goed naar zoeken want er zijn veel andere dingen waar de symptomen overlappen met die van autisme :)


Ik vond via internet ook dat er hsp trekjes tussen passen. Of zit ik er helemaal naast?

de meeste mensen met ADHD en/of autisme zijn ook HSP. Ikzelf ook :)

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:07

Ik heb HSP maar geen autisme, het overlapt op sommige vlakken zeker. Al denk ik dat iemand met HSP veel minder moeite heeft met bepaalde dingen (sociaal, motorisch, op vlak van school) dan iemand met autisme.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 14:35

CalipsoLover schreef:
Ik heb HSP maar geen autisme, het overlapt op sommige vlakken zeker. Al denk ik dat iemand met HSP veel minder moeite heeft met bepaalde dingen (sociaal, motorisch, op vlak van school) dan iemand met autisme.

ja klopt. Maar veel mensen mer ADHD en autisme zijn ook enorm gevoelig. 1 op de 5 mensen is HSP. Dus het komt best veel voor. Lang nier iedereen daarvan heefr ADHD of autisme. Maar het is dys wel vaak andersom. Ook nier altijd hoor

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:51

Nee inderdaad, en de ene heeft er nu ook gewoon meer last van dan de ander. Ik heb naast HSP ook OCD, komt op sommige vlakken ook heel erg overeen met autisme omdat sommige dingen gewoon op een bepaalde manier moeten gedaan worden en het heel frustrerend is als dat niet zo is. Ik heb echt super veel nood aan controle.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 23:52

CalipsoLover schreef:
Nee inderdaad, en de ene heeft er nu ook gewoon meer last van dan de ander. Ik heb naast HSP ook OCD, komt op sommige vlakken ook heel erg overeen met autisme omdat sommige dingen gewoon op een bepaalde manier moeten gedaan worden en het heel frustrerend is als dat niet zo is. Ik heb echt super veel nood aan controle.

ja klopt. Het grote verschil bij Autisme en OCD is dat de controle bij OCD zo is vanwege angst. Het is een angststoornis. Buh autisme gaat de controle vooral over verwerking en overprikkeling. Zit een verschilletje in :P

Hetzelfde dat veel symptomen bij ADHD gaan over hyperactiviteit en overzicht waar het bij autisme gaat, nogmaals, over verwerking en overprikkeling.

symptomen overlappen maar zijn er voor andere redenen.

Nu moet je er wel rekening mee houden dat ik het heel simpel heb neergezet. Alledrie zijn heel complex hoor :')

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:11

Ik heb echt geen idee of OCD een angststoornis is, ik heb er zelf nog nooit zo naar gekeken en mijn therapeuten ook niet... :P Nu denken ze wel dat OCD een oorzaak heeft, terwijl autisme aangeboren is.

Ja het is allemaal heel complex en lastig op zijn eigen manier...

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:25

Mogelijk ADHD zou mij niks verbazen, maar mijn ouders hebben altijd geweigerd om mij in dat vakje te stoppen. Nu laatst bij de Sociale Dienst kwam het weer naar voren of het kon dat ik ADHD zou kunnen zijn.

Wat mijn ouders vroeger wel gedaan hebben is eigenlijk snoepen zo goed als verbannen als extreme zoetigheid. Werd gewoon simpel gezegd eet maar een boterham extra.

Ben tot op heden nog nooit getest. Vraag mij af of het ook echt verschil zou uitmaken.

Ben snel afgeleid en soms erg druk. Met dat ik dan ook over de grenzen van mijn lichamelijk mogelijkheden ga en overbelast. Concentratie problemen eigenlijk al vanaf klein kind. Leer moeilijk en er zijn verschillende leertactieken geprobeerd, maar niks werkt met de mededeling ik moest mijn eigen leertactiek ontwikkelen.

Eigenlijk zou ik moeten autorijden met oogkleppen op. :+

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 14:25

CalipsoLover schreef:
Ik heb echt geen idee of OCD een angststoornis is, ik heb er zelf nog nooit zo naar gekeken en mijn therapeuten ook niet... :P Nu denken ze wel dat OCD een oorzaak heeft, terwijl autisme aangeboren is.

Ja het is allemaal heel complex en lastig op zijn eigen manier...

Ik geloof dat OCD inderdaad officieel gezien een angststoornis is.

Ik geef even een voorbeeldje: als je de deur uit gaat en je doet hem op slot en je stapt in de auto. Dan denk je ineens, heb ik de deur wel op slot gedaan? Dus je gaat checken, doet hem voor de zekerheid opnieuw op slot, en dan wordt het een obsessieve gedachte en wordt je er compulsief over. Je blijft controleren of de deur wel op slot zit etc etc.
Als je dat niet zou doen, zou je in paniek raken.

Of, dat je perse met tanden poetsen 3 keer moet spoelen. Niet vaker, nier minder. Moet dat wel een keer, dan ervaar je een vorm van angst of paniek.

Het kan mild zijn, maar je ervaart het wel. En het klopt inderdaad dat OCD ook niet aangeboren is, maar zich ontwikkelt in je leven door dingen als trauma bijvoorbeeld. Vaak zit er iig een hele diepe onderliggende reden waarom je het hebt. Als je die kern kan aanpakken heb je OCD te pakken vaak en kun je her overwinnen. Maar dat is ontzettend lastig.


Marcella schreef:
Mogelijk ADHD zou mij niks verbazen, maar mijn ouders hebben altijd geweigerd om mij in dat vakje te stoppen. Nu laatst bij de Sociale Dienst kwam het weer naar voren of het kon dat ik ADHD zou kunnen zijn.

Wat mijn ouders vroeger wel gedaan hebben is eigenlijk snoepen zo goed als verbannen als extreme zoetigheid. Werd gewoon simpel gezegd eet maar een boterham extra.

Ben tot op heden nog nooit getest. Vraag mij af of het ook echt verschil zou uitmaken.

Ben snel afgeleid en soms erg druk. Met dat ik dan ook over de grenzen van mijn lichamelijk mogelijkheden ga en overbelast. Concentratie problemen eigenlijk al vanaf klein kind. Leer moeilijk en er zijn verschillende leertactieken geprobeerd, maar niks werkt met de mededeling ik moest mijn eigen leertactiek ontwikkelen.

Eigenlijk zou ik moeten autorijden met oogkleppen op. :+

Ik heb dat met autorijden ook :')

Mijn ouders waren ook zo. Maar het helpt echt, vooral voor jezelf, heel veel om een diagnosetl te krijgen. Je weet dan bv dat je niet lui bent maar het gwn aan je eigen brein ligt die niet meewerkt. Je zou medicatie kunnen krijgen die goed kan helpen. Cognitieve gedragstherapie werkt vaak ook goed bij ADHD. Dus je kunt dan wel echt behandeld worden gericht op je ADHD, want dat zou je nodig hebben :j

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:22

Zo simpel is OCD helaas niet. OCD zijn dwanggedachtes, die zijn wél gelinkt aan bepaalde gevoelens zoals stress of angst, maar zeker niet alle vormen van OCD zijn angststoornissen hoor. Ik heb bijvoorbeeld problemen met controle en stress, maar niet perse met angst. Ik heb nu ook een andere vorm van OCD die niet zo vaak voorkomt. Maar bepaalde dingen moeten bij mij bijvoorbeeld in een bepaalde volgorde gebeuren, op kleur gesorteerd zijn, ik ben heel ordelijk in bepaalde dingen maar dat zijn allemaal vormen die te maken hebben met controle.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:05

Ben eerder een rem nodig om te voorkomen dat ik mezelf overbelast. Zou een werkcoach toegewezen worden, maar blijft verdacht stil. En heb er al achteraan gezeten, maar moest geduld hebben.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 21:42

CalipsoLover schreef:
Zo simpel is OCD helaas niet. OCD zijn dwanggedachtes, die zijn wél gelinkt aan bepaalde gevoelens zoals stress of angst, maar zeker niet alle vormen van OCD zijn angststoornissen hoor. Ik heb bijvoorbeeld problemen met controle en stress, maar niet perse met angst. Ik heb nu ook een andere vorm van OCD die niet zo vaak voorkomt. Maar bepaalde dingen moeten bij mij bijvoorbeeld in een bepaalde volgorde gebeuren, op kleur gesorteerd zijn, ik ben heel ordelijk in bepaalde dingen maar dat zijn allemaal vormen die te maken hebben met controle.

Ik weet dat het complexer is dan dat. Meestal versimpel ik alles een beetje zodat anderen het ook begrijpen :D

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:40

Ik weet ook wel zeker dat ik een hsp ben, nooit op papier gediagnosticeerd maar al mijn behandelaren waren het er wel mee eens.

@Marcella, hoop dat je daar snel iets van terug hoort. Heb altijd zo'n hekel aan wachten als ik ergens hulp bij wil/nodig heb.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:04

Denk dat ik gewoon moet blijven zeuren regelmatig net zolang tot er wat gebeurt. :=

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:47

Ik meld me hier ook.

Dat ik al mijn hele leven flink ADHD heb, staat zo goed als vast. Ik ben niet gediagnostiseerd, maar als ik naar alle hokjes kijk dan tik ik ze zo af, en mijn psychologievrienden zeggen dat als er één klassiek voorbeeld is van een adhd'er is, dat ik het wel ben. Vandaar dat we altijd dachten: die diagnose heb je toch niet nodig, we weten het allang. :')

Toch heb ik nu eindelijk de knoop doorgehakt en ga donderdag naar de huisarts/huispsycholoog, want het kan zo niet langer.

De gehele middelbare school was een drama. "Dromertje" werd ik genoemd - opletten ging niet. Ik was absoluut geen vervelend kind, en het idee van leren stond me juist heel erg aan. Mijn best doen voor dingen, de discipline om goede cijfers te halen; was het maar zo. Maar het ging niet. Hoe hard ik het ook probeerde, het voelde alsof mijn hoofd binnen een paar minuten "uitzoomde", en ik was me er geeneens bewust van. Je bent gewoon opeens weg.

Tevens kwam ik pontificaal te laat. Ook geen onwil. Ik heb mezelf talloze schoppen onder mijn hol gegeven, vroeger gaan slapen, plannen, alles werd uit de kast gehaald om maar net zo te zijn als alle andere kinderen. Maar nee. Het ging simpelweg niet, wat resulteerde in een 8 jaar durende strijd met school en vooral mezelf om uiteindelijk met bloed, zweet en tranen mijn VWO diploma te halen.

Sinds een paar jaar gaat het beter. Ergens tijdens mijn studie ben ik me bewuster geworden van mezelf. Ik ging naast m'n studie hard aan de slag met ervaring opbouwen in mijn vakgebied, maakte slimme keuzes. Genoot van wat ik deed en vond de controle die ik inmiddels zelf over mijn leven had erg leuk. Op de één of andere manier zorgde die toename van verantwoordelijkheid ervoor dat ik toch groeide. Ik ben echt trots op hoe ver ik inmiddels gekomen ben. Studie af, goede baan, veel plannen. Héél veel plannen.

En daar zit het 'm in. Ik heb het tot dusver geschopt op motivatie en wilskracht. Maar dat laatste kleine stukje om te komen waar ik echt wil komen, dat lukt gewoon niet. Die concentratie is nog steeds zo'n ongelofelijke strijd die zo enorm frustreert! Ook tijdens mijn werk, waar ik echt van geniet, ben ik gewoon binnen een paar minuten weg. Werk wat een half uurtje hoeft te duren doe ik een dag over, en echt niet omdat ik het moeilijk vindt of niet wil doen. Hetzelfde tijdens belangrijke gesprekken of meetings. We zijn opeens 5 minuten verder en dan heb ik alles gemist.

Ik het het geprobeerd op te lossen met plannen. Goede routines. Vastigheid in m'n leven. Vroeg naar bed en vroeg op. Sporten. To Do lijstjes. Pomodoro's en concentratie apps. Meditatie. Maar het lúkt gewoon niet. Ik zit mezelf zo ongelofelijk in de weg. Een dag lang lekker kunnen werken en studeren zonder afgeleid te worden lijkt een soort mythische legende.

Kortom, de tijd is hier. Toch maar hulp. Ik ben benieuwd naar wat medicatie kan betekenen voor mij, ondanks dat ik een hekel aan pillen en medicijnen heb. Maar eerst maar eens een officiële diagnose.

Wennii

Berichten: 2313
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:56

Oh soepblik ik herken zoveel :) Het topic is al wat ouder maar ik meld me ook even. Ik heb afgelopen december de diagnose gekregen, gecombineerd type ben ik, dat is geloof ik het meest voorkomend ook wel. Ben 39, dus ook laat gediagnosticeerd en dit was eigenlijk naar aanleiding van een therapietraject voor mijn burnout afgelopen jaar. Er zijn al heel wat kwartjes gevallen intussen. Vermoedens ook voor HSP, niet getest/gediagnosticeerd maar psycholoog gaf aan daar ook zeker niet van staan te kijken zou dat eruit komen als ik het wel liet testen.

Op dit moment ben ik vooral aan het kijken naar mezelf; wanneer ik wat doe, wanneer ik welke neiging heb. Soms liggen mijn vriend en ik helemaal dubbel, maar soms is het ook frustrerend omdat ik dus al mijn hele leven ook een master in maskeren ben geworden en wat jij zegt, meer verantwoordelijkheid heeft bij ook op een natuurlijk manier gezorgd dat het her en der zeker beter gaat. Ik merk ook wel verschil sinds ik kinderen heb namelijk. Je MOET dan en kunt je niet overgeven aan je eigenlijke behoefte en ja, dat went ook wel gewoon. Ik moet nu vooral werken aan acceptatie van mezelf en het maskeren gaan proberen wat minder te doen, want daar ga ik dan ook echt wel beter op. Dat zit m dan bij mij in dingetjes als: eerlijk zeggen tegen mijn vriend bijvoorbeeld als ik ff niet lekker ga zodat hij de kinderen even over kan nemen en ik even kan ontprikkelen of simpelweg rusten, of gewoon wel fidgetten/tekenen tijdens een overleg omdat ik er dan beter bij blijf.

Ik ben 23 weken zwanger, dus ik ga nu niet denken over medicatie, dat komt na de zwangerschap wel. Geeft me mooi de tijd om mezelf eens opnieuw te leren kennen met 'gewoon ADHD' in plaats van dat ik 'gewoon raar' ben/denk of mezelf zie als lui (want ik WIL heel graag maar soms LUKT het gewoon niet). Want dat was mijn beeld van mezelf (goh, waarom had ik toch een burnout?)

Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt en ook wanneer je terecht kunt, want voor zover ik begrepen heb zijn de wachttijden best lang momenteel. Succes in ieder geval *\o/*

edits: spelfouten eruit gehaald omdat ik te snel was :')