Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
haffiefreak schreef:LoveGlove schreef:Dat zou inderdaad autisme kunnen zijn. Goed naar zoeken want er zijn veel andere dingen waar de symptomen overlappen met die van autisme
Ik vond via internet ook dat er hsp trekjes tussen passen. Of zit ik er helemaal naast?
CalipsoLover schreef:Ik heb HSP maar geen autisme, het overlapt op sommige vlakken zeker. Al denk ik dat iemand met HSP veel minder moeite heeft met bepaalde dingen (sociaal, motorisch, op vlak van school) dan iemand met autisme.
CalipsoLover schreef:Nee inderdaad, en de ene heeft er nu ook gewoon meer last van dan de ander. Ik heb naast HSP ook OCD, komt op sommige vlakken ook heel erg overeen met autisme omdat sommige dingen gewoon op een bepaalde manier moeten gedaan worden en het heel frustrerend is als dat niet zo is. Ik heb echt super veel nood aan controle.
CalipsoLover schreef:Ik heb echt geen idee of OCD een angststoornis is, ik heb er zelf nog nooit zo naar gekeken en mijn therapeuten ook niet...Nu denken ze wel dat OCD een oorzaak heeft, terwijl autisme aangeboren is.
Ja het is allemaal heel complex en lastig op zijn eigen manier...
Marcella schreef:Mogelijk ADHD zou mij niks verbazen, maar mijn ouders hebben altijd geweigerd om mij in dat vakje te stoppen. Nu laatst bij de Sociale Dienst kwam het weer naar voren of het kon dat ik ADHD zou kunnen zijn.
Wat mijn ouders vroeger wel gedaan hebben is eigenlijk snoepen zo goed als verbannen als extreme zoetigheid. Werd gewoon simpel gezegd eet maar een boterham extra.
Ben tot op heden nog nooit getest. Vraag mij af of het ook echt verschil zou uitmaken.
Ben snel afgeleid en soms erg druk. Met dat ik dan ook over de grenzen van mijn lichamelijk mogelijkheden ga en overbelast. Concentratie problemen eigenlijk al vanaf klein kind. Leer moeilijk en er zijn verschillende leertactieken geprobeerd, maar niks werkt met de mededeling ik moest mijn eigen leertactiek ontwikkelen.
Eigenlijk zou ik moeten autorijden met oogkleppen op.
CalipsoLover schreef:Zo simpel is OCD helaas niet. OCD zijn dwanggedachtes, die zijn wél gelinkt aan bepaalde gevoelens zoals stress of angst, maar zeker niet alle vormen van OCD zijn angststoornissen hoor. Ik heb bijvoorbeeld problemen met controle en stress, maar niet perse met angst. Ik heb nu ook een andere vorm van OCD die niet zo vaak voorkomt. Maar bepaalde dingen moeten bij mij bijvoorbeeld in een bepaalde volgorde gebeuren, op kleur gesorteerd zijn, ik ben heel ordelijk in bepaalde dingen maar dat zijn allemaal vormen die te maken hebben met controle.