Suusjepluus schreef:Ik vind dit bij uitstek een onderwerp waarin de eigen persoonlijke mening de enige juiste is, zonder onderbouwing vereist.
Je hoeft je niet te verantwoorden, aan niemand, dat is correct. Ik vind het echter wel heel erg belangrijk dat mensen hun keuze maken op basis van correcte feiten. Als ik hier zou lezen dat iemand "nee" registreert omdat diegene niet vannacht van het bed gelicht wil worden om de nieren af te staan
dan zou ik daar wel iets over te zeggen hebben ja, want dat is natuurlijk een belachelijk scenario wat niet voor gaat komen.
Ik vind het als (bijna) wetenschapper ongelofelijk belangrijk dat mensen hun beslissingen baseren op betrouwbare en correcte info, geen complottheorieën, fake news, rare blogs of Facebook. Dat geldt overigens niet alleen in deze discussie maar altijd en overal. 
@elnienjo, als je de link had gelezen had je dat al geweten, maar omdat ik toch even zit te wachten zal ik het citaat wel even voor je kopiëren.
Citaat:
En wat als er geen nabestaanden zijn? 'Voordat iemand in de situatie belandt dat behandeling geen zin meer heeft en kan doneren, ligt zo'n patiënt al een paar dagen op de intensive care. Ik heb nog nooit meegemaakt dat we in die tussentijd geen nabestaanden hebben opgespoord. Bij navraag bij collegae in Nederland konden zij zich ook een dergelijk geval niet herinneren. Mocht een dergelijk zeldzaam geval zich ooit voordoen, dan kan onze beroepsvereniging zich goed vinden in het feit dat je donatie dan niet laat doorgaan.'