Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:05

MightyJoe schreef:
j_nine schreef:
Had er bij meerdere gelezen dat zij geen brillenvergoeding hebben.
Anderzorg heeft bijv dit jaar het ook niet meer,terwijl dat in 2017/2018 nog wel zo was.
Het zit bij sommige niet standaard in het aanvullende pakket

Klopt, maar veel verzekeringen die het wel hebben is vaak de vergoeding erg laag. Dus als je het pakket nodig hebt voor bijvoorbeeld fysio is het een leuke bijkomstigheid maar vaak kan het niet uit om alleen een aanvullend pakket af te sluiten voor een bril.

En voor ziekenhuiszorg(internist etc.) heb je ook geen aanvullend pakket nodig.

Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen, ik vind het een leuk extratje dat het erbij kan, maar het kan niet uit om enkel hiervoor een aanvullende verzekering af te sluiten.

rockwitch

Re: Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:21

Ik adviseer mensen die erom vragen ook altijd om niet alleen voor de brilvergoeding een Av af te sluiten. Kan je dat premie bedrag beter apart houden en er zelf een kopen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:42

Bij ONVZ kreeg ik tot vorig jaar 300 per jaar terug, dat tikte wel lekker aan :j Is nu teruggeschroeft naar 350 per 2 jaar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:33

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:50

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:52

chanicha schreef:
https://www.telegraaf.nl/c/2827844/
Hebben jullie dit gelezen? Weet niet wat ervan waar is.

Dat is nou juist het hele probleem van wachtlijsten :Y)
Dit is zeker waar, gebeurt bij meer ziekenhuizen. Als je over je aantal bepaalde behandelingen gaat die afgesproken is met de verzekeraar kan je de rest van het jaar niet meer die behandeling doen want dan vergoed de verzekeraar het niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:36

Gebeurt bij veel zorgverleners hoor. Er zijn er heel veel die een zorgplafond hebben. Als ze denken eroverheen te gaan kunnen ze die tot augustus nog ophogen. Maar dit is dus niks vreemds.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:31

Oeff ik wilde misschien overstappen naar een kleinere verzekering. Maar totnutoe heeft deze verzekering geen contract afgesloten voor volgend jaar met mijn fysio. En dat houdt in dat ik maar 22,38 per behandeling vergoed krijg... Best weinig. Toch ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:03

Ik ben vanmorgen overgestapt. Scheelt me 26 euro

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:38

Maris schreef:
Oeff ik wilde misschien overstappen naar een kleinere verzekering. Maar totnutoe heeft deze verzekering geen contract afgesloten voor volgend jaar met mijn fysio. En dat houdt in dat ik maar 22,38 per behandeling vergoed krijg... Best weinig. Toch ?

Je fysio krijg nog geen 30 euro per behandeling uitbetaald. Dus als je verzekering 75% vergoed bij ongecontracteerde zorgbkan dit bedrag wel kloppen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:55

Lughnassadh schreef:
Maris schreef:

Je fysio krijg nog geen 30 euro per behandeling uitbetaald. Dus als je verzekering 75% vergoed bij ongecontracteerde zorgbkan dit bedrag wel kloppen.

Ik weet niet of dit met die 75% te maken heeft. Hoe kom je bij 75 % ?
Ze hebben van die verzekering ( zorg en zekerheid ) gewoon een standaard bedrag wat ze uitbetalen aan niet gecontracteerde fysio's.

In natura of restitutie speelt alleen een rol bij zorg uit de basisverzekering. Dus ook het percentage wat ze uitbetalen bij niet gecontracteerde zorg geldt alleen voor de basis verzekering. En dus niet voor de fysio behandelingen uit de aanvullende verzekering.
Tenminste zo begreep ik het antwoord.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:59

De meeste verzekeraars vergoeden 75% van het tarief van wat ze de gecontracteerde zorg betalen als het ongecontacteerde zorg betreft. Jouw fysio heeft nog geen contract met de verzekeraar waar je naar over zou willen stappen schrijf je. Dus dan zou het bedrag wat jij noemt, als je toch naar die verzekeraar zou overstappen en jouw fysio heeft dan nog altijd geen contract met deze verzekeraar, kunnen kloppen.
Dat een gecontracteerde fysio zo’n 30 euro krijgt als hij gecontracteerd is iets iets wat je gewoon op kunt zoeken. Die 75% trouwens ook.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:32

Ik zal eens googlen, dank je in ieder geval voor de uitleg. Mijn fysio wil met geen enkele verzekeraar een contract sluiten geloof ik. Gewoon omdat ze het niet eens is met de tarieven die ze vergoed krijgen als fysio zijnde. Maar de mensen die ze behandelt nou zo'n goed idee vinden ..... ???

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:35

Maris schreef:
Ik zal eens googlen, dank je in ieder geval voor de uitleg. Mijn fysio wil met geen enkele verzekeraar een contract sluiten geloof ik. Gewoon omdat ze het niet eens is met de tarieven die ze vergoed krijgen als fysio zijnde. Maar de mensen die ze behandelt nou zo'n goed idee vinden ..... ???

Heel verstandig van haar! Ik hoop dat meer fysios dat gaan doen, geen wurgcontracten meer tekenen. Dan zal er wat veranderen hopelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:39

Hier in de buurt doen meerdere fysio's dat. Alleen de meeste sluiten nog wel een contract met de grote verzekeraars.
Goed voor de fysio's, minder goed voor de klanten.

Edit: inmiddels zitten googlen, en het verhaal is nog vreemder dan ik dacht. Zie https://weblog.independer.nl/zorgverzek ... apie-2018/

Niet gecontracteerd fysio's worden vanuit de aanvullende verzekering heel wisselend vergoed, dat ligt tussen de 65 en 100% ! Maar dan wordt b.v. voor DSW gezegd 100% vergoeding, en dat is dan 29,75 euro ( in 2018) Bij andere verzekeraars wordt geen bedrag genoemd bij 100%

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:20

Maris schreef:
Hier in de buurt doen meerdere fysio's dat. Alleen de meeste sluiten nog wel een contract met de grote verzekeraars.
Goed voor de fysio's, minder goed voor de klanten.

Ik denk uiteindelijk ook goed voor de patienten (zijn niet echt klanten) want een tarief van 29,75 per behandeling is niet echt een realistisch tarief, zeker niet voor HBO-geschoolde mensen die ook hun kennis nog op peil moeten houden en hun werkruimte en dergelijke.
Daar komen dan nog allerlei administratieve eisen bij. (En een van de redenen om veel contracten te weigeren is dat die administratieve lasten bizarre vormen aannemen.)

Veel fysio's die nu niet tekenen doen dat dan ook juist om kwalitatief goede fysiotherapie te kunnen behouden, om te zorgen dat ze niet failliet gaan en ander werk moeten zoeken. Dat is voor nu vervelend, maar op iets langere termijn wel noodzakelijk om het vak haalbaar te houden.
Ik geef ze daar groot gelijk in, hoe lastig het dat ook maakt voor mensen die fysiotherapie nodig hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:31

Natuurlijk hebben ze gelijk. Maar voor de mensen die ze behandelen is het overzicht wel zoek zo. Want ik zie vergoedingen ( voor niet gecontracteerde fysio''s dus ) van 20 euro tot gewoon 100 % van de behandeling vanuit de aanvullende verzekering. Zeker bij 20 behandelingen gaat dat best doortikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:56

Ja, het is ook een ondoorzichtige chaos. Maar dit is hoe de verzekeraars het ingericht hebben - dat komt op een bepaald moment ook bij ons terecht als klanten/patienten, want de fysio's kunnen het ook niet uit eigen zak allemaal opvangen. (Er zijn dan ook al heel veel oproepen gedaan naar zowel de ministers van volksgezondheid als naar de Nederlandse Zorgautoriteit om die chaos op te lossen, maar dat willen ze op dit moment pertinent niet.)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:23

Weet iemand of er ook een deadline is voor het bekendmaken van contracten met ziekenhuizen? Die ziekenhuizen van hier in de buurt blijven maar op "(nog) niet" of "nog in onderhandeling" staan -O-

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:59

Bij ons proberen we het zoveel mogelijk dit jaar nog rond te krijgen maar dat lukt niet altijd. Dus kan ook nog begin van het nieuwe jaar zijn.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:05

Ik ben ook overgestapt, van Zilveren Kruis naar DSW. Scheelde me bijna 18,- per maand met dezelfde dekking.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:07

Ik dacht eigenlijk om over te stappen, de verzekering voor twee personen gaat met 18,- omhoog via ditzo. Echter bij alle verzekering zie ik bij gecontracteerde ziekenhuizen dat ze nog in gesprek zijn met het dichst bijzijnde ziekenhuis. Wanneer denken jullie dat dat bekend is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:34

rockwitch schreef:
Bij ons proberen we het zoveel mogelijk dit jaar nog rond te krijgen maar dat lukt niet altijd. Dus kan ook nog begin van het nieuwe jaar zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:37

Dat is mooi klöte dan want als ik dus nu zekerheid wil kan ik geen budget verzekeringen kiezen -O-
Gatverdamme ik vind het al ingewikkeld genoeg als ze wel alles bekend maken...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:10

Of gewoon een restitutie verzekering nemen ....