Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:31

Interessant topic.
Hier ook veel spullen voor “ wie ik wel zou willen zijn”.... zoals bak spullen en zo.
Ik bak nooit...
Echt een eye opener die post.
En wat spullen “ voor stel dat”. Die al jaren op zolder staan.
Hier elke week weer een deeltje opruimen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:38

J_emma schreef:
Ik zou een prima minimalist zijn. Helaas denkt de rest van het gezin daar anders over.. ;-)
Heel simpel: hoe meer spullen je hebt, hoe meer tijd je er aan kwijt bent (opruimen, stoffen en schoonmaken, organiseren enz).
En dan heb je dus een huis vol spullen x5 personen, terwijl niemand die spullen mist als we in een vakantiehuisje met minimale inrichting zitten.
Wat mij betreft zou zo de helft weg mogen :-)

Dat dus. Heerlijk weinig spullen, dat ruimt in je hoofd ook zo lekker op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:40

Dat "stel dat" spullen is hier ook heel herkenbaar. Mijn man heeft enige mate van verzameldrang en wil liefst meer dan 10 exemplaren van "iets" bewaaren voor "stel dat" situaties die zelden of nooit voorkomen. De garage ligt er vol mee.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:13

Herkenbaar. Dat is hier ook het geval.

Mooi voorbeeld vandaag.
We wilde wat gaan snoeien in de tuin. We hebben een stuk of drie kleine snoeischaartjes.
Ik leg ze altijd keurig op hun plek terug. In de bak waar een label op staat klein tuin gereedschap :o

Helaas doet vriendlief dat niet. En waren we ze dus alle drie kwijt.
Ja zegt ie ik rij wel even naar de boerenbont voor een paar nieuwe.
Ja dat dacht ik. Echt dus niet hè. Ja dan hebben we altijd extra reserve was zijn tegen argument.
Gelukkig inmiddels 1 terug gevonden :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:19

Hahaha ja herkenbaar inderdaad.
Wij willen heel graag volgend jaar emigreren mocht dat lukken :)) dus nu stellen we onszelf bij alles dat we in handen hebben de vraag:
Gaat dit mee? Zo niet, gebruik ik het binnen een jaar?
Als het antwoord nee is dan moet het weg. Hebben al een boel spullen in de trailer staan voor de inbrengwinkel.
Ook speelgoed van de kinderen. Opdracht was om van al het speelgoed zoveel mogelijk weg te doen, ze zouden dan een eigen telefoon krijgen als beloning cq. voor verjaardag. Dat was een goede drijfveer +:)+
Oudste vindt het nog steeds moeilijk, die verbindt haar identiteit/emoties er denk ik aan, voor haar wel een goed proces.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:32

opisop_shop schreef:
Ook speelgoed van de kinderen. Opdracht was om van al het speelgoed zoveel mogelijk weg te doen, ze zouden dan een eigen telefoon krijgen als beloning cq. voor verjaardag. Dat was een goede drijfveer +:)+
Oudste vindt het nog steeds moeilijk, die verbindt haar identiteit/emoties er denk ik aan, voor haar wel een goed proces.

Dit vind ik een lastige. Het klinkt een beetje hetzelfde als een pestkop die zegt "als je je zusje schopt krijg je een snoepje". Je wil je zusje helemaal niet schoppen, maar dat snoepje is wel érg lekker en dan zit je gevangen tussen twee kampen. Nou snap ik best dat kinderen niet de beste minimalisten ter wereld zijn, maar het wegdoen van spullen moet wel jezelf komen, of iig vanuit een plek waar je keuzes maakt die goed voor je zijn, niet waar je maar zo veel mogelijk weg doet omdat je bang bent dat je anders geen beloning krijgt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:39

Speelgoed voor de kinderen is ook echt lastig.

Ik heb hier vandaag een kast leeggeruimd 8-)
Ok ok. Er staan 2 legt mandjes in en het laatje zitten wel wat spulletjes in.

Maar toch. Fijn gevoel !

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:03

IK heb juist mijn huis weer voller. Ok, wel een bijzondere situatie, mijn vader wil heel snel al alle spullen van mijn onlangs overleden moeder het huis uit hebben en anders gooit ie het weg. Dus ik heb echt van alles hier nu liggen (mijn zusje ook), van schoenen tot crackers tot jassen tot shampoo. Deels moet ik het ook uitzoeken, maar ik wil het niet direct weggooien zonder dat er overleg geweest is.
En sommige dingen als muesli kun je gewoon opeten natuurlijk.
Er zijn ook wat dingen waar ik moeite mee heb, een zomerjas. Ja, mijn maat ook. Maar wil ik hem wel dragen? Dus gewassen en hangt nu wel boven, maar nog geen plekje in een kast of dat ik er zelf mee ga lopen. Dat doet me ergens pijn. Heel stom natuurlijk. Maar direct weggooien kan ik ook niet (of naar een kringloop doen).
Ik weet natuurlijk ook dat er wel keuzes gemaakt moeten worden. Ik heb echt wel dingen die ik weg moet doen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:13

Sterkte Germie.

Ik begrijp het nut van het hebben van een kast niet echt denk ik als er niets in mag liggen :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:37

Germie sterkte! Komt vanzelf dat je eraan toe bent om spullen te gaan gebruiken of weg te doen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 04:43

Germie sterke.

Oh er mag gerust iets inliggen hoor :D
Het is alleen in deze niet nodig.
Kast is dus eigenlijk overbodig geworden.

Dat stukje huis moet ook nog aangepakt worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:18

Sterkte Germie, je bent er zo te horen wel mee overvallen en dat maakt het natuurlijk extra moeilijk.

@vjestagirl, vond het ook een lastige en moet zeggen dat hij bij mijn man vandaan kwam :+
De jongste had er geen moeite mee, de oudste merkt hierdoor wel dat het eigenlijk best meevalt. Ze hebben speelgoed opzij gelegd dat niet weg mocht, de rest ligt al een tijdje ingepakt klaar in de trailer.
Soms vindt ze nog een ingepakte doos en plukt er toch nog iets uit maar het meeste laat ze liggen.
Ook zij wil heel graag verhuizen en weet dat het op deze manier niet kan.
Ze hebben ook nu nog allebei een trapkast v IKEA vol speelgoed en dan nog hebben ze een aantal bakken los staan :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:09

opisop_shop schreef:
@vjestagirl, vond het ook een lastige en moet zeggen dat hij bij mijn man vandaan kwam :+
De jongste had er geen moeite mee, de oudste merkt hierdoor wel dat het eigenlijk best meevalt. Ze hebben speelgoed opzij gelegd dat niet weg mocht, de rest ligt al een tijdje ingepakt klaar in de trailer.
Soms vindt ze nog een ingepakte doos en plukt er toch nog iets uit maar het meeste laat ze liggen.
Ook zij wil heel graag verhuizen en weet dat het op deze manier niet kan.
Ze hebben ook nu nog allebei een trapkast v IKEA vol speelgoed en dan nog hebben ze een aantal bakken los staan :')

Fijn dat het voor jullie werkt :o . Ik weet nog goed hoe verschrikkelijk ik het zelf vroeger vond om speelgoed weg te moeten doen (en nu nog), dus ik had het er eventjes plaatsvervangend moeilijk mee ;) .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:10

Succes Germie, dit zijn nooit gemakkelijke situaties

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:50

Vjestagirl schreef:
Succes Germie, dit zijn nooit gemakkelijke situaties

Sterkte Germie, logisch dat het nog even tijd nodig heeft!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:05

Zo. Ben even flink aan t opruimen
Sommige dingen vind ik lastig, bijvoorbeeld dingen die ik gekregen heb… waar waarde aan zit.
Andere dingen liggen te verstoffen “ moet ik nog een plekje voor vinden”. Dat plekje komt nooit dus weg ermee.
Wil dan wel wat dingen vervangen, want er zijn dingen die ik wel leuk vind maar niet leuk fenoeg maar een vervanger vind ik dan wel leuk ( bijvoorbeeld een mooie kandelaar ofzo).
Hoe gaat t met jullie opruimen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:15

Ik ruim op met vlagen momenteel even niet.
Ergens vind ik spullen echt gebruiken/opdragen het echte minimalisme.Je spullen weggooien of naar de kringloop brengen voelt voor mij toch als “” omgekeerd kopen “”.
Want het is eigenlijk je bezit ergens anders leggen.Niet alles in de kringloop krijgt een andere eigenaar namelijk en is uiteindelijk als nog afgedankte luxe.
Of klopt mijn gedachte niet?
Spullen lang gebruiken is minder leuk als opruimen en andere spullen verzamelen Vind ik.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:25

Ik weet het niet, ik heb nu een aantal spullen die hier in een la liggen, weggegeven en die mensen zijn er blij mee en gaan het gebruiken.
Hier ligt of staat t niets te doen.
Dan heb ik liever dat iemand er wat mee doet/ er plezier van heeft/ leuk vindt naar te kijken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:03

Volgens mij helpt naar de kringloopwinkel brengen of verkopen zeker. Ik geef een ding wat bij mij nutteloos in een lade ligt, dan iig de kans om gebruikt te worden.

Uiteindelijk ligt minimalisme in een combinatie van factoren.
    - Het alleen bezitten van spullen die ik daadwerkelijk gebruik en/of waar ik blij van word.
    - Proberen om voor de spullen die ik niet gebruik een andere plek te vinden, bijvoorbeeld door kringloop of verkoop.
    - Geen nieuwe producten aanschaffen om het aanschaffen, of om iets te vervangen wat nog niet aan het einde van zijn leven is
    - Spullen die kapot of op zijn op een verantwoorde manier recyclen

Hierin merk ik dat ik moeite heb met het feit dat ik bijvoorbeeld lege planken in de kast heb (want blijkbaar is mij aangeleerd dat alles gevuld moet zijn).
Ik heb moeite met het wegdoen van dingen, en dat wordt versterkt door het feit dat ik bijvoorbeeld aan mijn moeder vertel dat ik iets weg ga doen en zij dan antwoord "maar je hebt er toch ruimte voor? Het ligt je toch niet in de weg?"
Ik heb moeite met het onderdrukken van de impuls om nieuwe (nieuw voor mij, kan dus ook kringloop zijn) dingen te kopen.

Daarmee wordt minimalisme ook een soort van mindset, en een ontdekkingsreis voor mezelf. Waarom heb ik er moeite mee dat ene kledingstuk wat ik al 5 jaar niet gedragen heb weg te doen? Waarom vind ik het raar dat mijn keuken lege planken heeft? Waarom wil ik zo graag nieuwe dingen kopen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:06

Heel herkenbaar dat wat je zegt.
Ik heb een idee dat er overal
Bijvoorbeeld iets moet staan, denk aan accessoires.
En vervolgens heb ik dingen, die dan net niet helemaal bij elkaar passen of eigenlijk gewoon niets toevoegen… of dingen die ik dan krijg en lelijk vind…
En toch heb ik dan moeite t weg te doen “
Want stel dat/ want gekregen/ want anders een lege plank”…

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:12

Dat "want gekregen" heb ik minder moeite mee.

Het hele idee achter een cadeautje is dat je er blij van wordt. Dat kan zijn op het moment dat je het krijgt (ergo: "wat lief dat je aan me gedacht hebt") of in het gebruik (ergo: "wat is dit een fijn ding"). Als iets me alleen maar blij maakt op het moment dat ik het krijg, dan is het niet erg om het los te laten en te laten gaan naar iemand die er ook blij van wordt in het gebruik.

Zo kreeg ik van mijn moeder een silicone bakvorm in de vorm van een luiaard. Super tof ding. Maar, ik heb er één keer, een jaar geleden, een cake in gebakken, en daarna nooit meer. Dan ben ik er blij mee geweest, en nu mag hij naar iemand anders...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:16

Ik snap wat je zegt.
Alleen in mijn hoofd wil die nog niet helemaal.
Heb moeite met dingen die ik van bepaalde mensen gekregen heb.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:23

Muze schreef:
Ik snap wat je zegt.
Alleen in mijn hoofd wil die nog niet helemaal.
Heb moeite met dingen die ik van bepaalde mensen gekregen heb.

Waar ben je bang voor?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:23

office schreef:
Ik ruim op met vlagen momenteel even niet.
Ergens vind ik spullen echt gebruiken/opdragen het echte minimalisme.Je spullen weggooien of naar de kringloop brengen voelt voor mij toch als “” omgekeerd kopen “”.
Want het is eigenlijk je bezit ergens anders leggen.Niet alles in de kringloop krijgt een andere eigenaar namelijk en is uiteindelijk als nog afgedankte luxe.
Of klopt mijn gedachte niet?
Spullen lang gebruiken is minder leuk als opruimen en andere spullen verzamelen Vind ik.

Met echte verbruiksartikelen zoals voedsel, douchegel, skincare, kaarsen, schoonmaakmiddelen ed probeer ik de spullen inderdaad op te maken in plaats van halfvolle verpakkingen weg te doen. Skincare is dan nog lastig want je kan echt ergens niet tegen kunnen maar dat even buiten beschouwing gelaten.
Maar als het gaat over kerstversiering bijv, hoeveel "verbruik" je daar werkelijk van als je het goed onderhoud? Dan blijf je echt voor eeuwig mee zitten als je op eens nog maar een tiende ervan wilt gebruiken.
Verkopen van een artikel of weggeven aan iemand die het echt bewust wilt hebben is in mijn ogen altijd beter dan naar de kringloop brengen, je weet zeker dat het een nieuw huis krijgt.

Ik ben nu bewust bezig om onze hoeveelheid verschillende schoonmaak producten op te maken en minder verschillende producten in de toekomst te gebruiken. Duurt langer dan gewoon halfvolle producten weg te gooien maar voelt wel beter.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:24

Goeie vraag. Het is denk ik een soort van “ dat is niet netjes/ aardig”. ( en terwijl ik dit type weet ik ook dat die bemerking in mijn hoofd zit )