Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:41

NoTwixLeft schreef:
Ik vind het wel interessant. In mijn ogen zou dat ook mee moeten spelen als je twijfelt; kan ik mijn kind de opvoeding bieden, waar ik van denk dat het beste is voor mijn kind.

Klopt! Ik nam ook al dat soort dingen mee in mijn beslissing.

Ja heel rationeel.. Maar ik ben nu eenmaal graag goed voorbereid bij zulke belangrijke besluiten :=

NoTwixLeft

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 15:49

Het is ook geen koelkast wat je koopt, dus beetje rationeel nadenken is alleen maar goed lijkt me.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:54

NoTwixLeft schreef:
Ik vind het wel interessant. In mijn ogen zou dat ook mee moeten spelen als je twijfelt; kan ik mijn kind de opvoeding bieden, waar ik van denk dat het beste is voor mijn kind.

Grappig, dat is dus in alle overwegingen nooit er bij mee gewogen.

Wij zijn wel overtuigd dat wij een kind alles kunnen bieden, zowel emotioneel als financieel.
Alleen hebben we die behoefte niet.

Zo zie je maar, voor iedereen is het anders en iedereen maakt andere afwegingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:33

MarliesV schreef:
NoTwixLeft schreef:

Grappig, dat is dus in alle overwegingen nooit er bij mee gewogen.

Wij zijn wel overtuigd dat wij een kind alles kunnen bieden, zowel emotioneel als financieel.
Alleen hebben we die behoefte niet.

Zo zie je maar, voor iedereen is het anders en iedereen maakt andere afwegingen.

Ik denk eerder dat ze bedoelt dat je die overweging moet maken als je dé kriebel voelt.

Als ik zie hoeveel mensen worstelen met geld en/of zichzelf en dan tóch besluiten temidden van die drama een kind te willen.... Houd maar op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:39

Ja, of je red het prima financieel nu. Maar dan wil je misschien wel (altijd/veel/meer..) thuis zijn voor je kind. Dat betekent dat zowel je kosten omhoog gaan, als je inkomsten naar beneden.
Dat moet wel kunnen financieel.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:01

Hallo..vind het wel leuk even aan te haken. Ik was ook niet iemand die heeel graag kinderen wilde had er verder ook niet zo heel veel mee eigenlijk.

Tot dat de arts dacht dat ik in een vervroegde overgang zat...dus om te kijken of alles normaal was gestopt met de pil en alles op zn beloop gelaten... mn vriend "blij"want die wilde het wel heel graag.

achteraf niks aan de hand en na een half jaar zwanger. Ik was toen 29. Ik weet niet hoe het gelopen was als ik dat niet van de dokter gehoord had. :Y)

Nu erg blij met mn kleine meisje van bijna 6 en we zijn 2 handen op 1 buik ;-)

Maar snap heel erg je dilemma...ik denk alleen dat je zoiets nooit zeker gaat weten en er nooit echt "klaar"voor bent...je weet immers niet wat je te wachten staat :D

Nu het volgende dilemma een 2e of niet :=

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:14

Twijfelaar meldt zich.

Aan andere twijfelaars en voormalig twijfelaars: denken jullie er wel eens aan wat er gebeurt als je een ziek of gehandicapt kindje zou krijgen? En wat voor invloed heeft dat op je keuze?

Ik heb een jaartje met zwaar- en/of meervoudig gehandicapte kindjes gewerkt. Prachtig werk, stoere kinderen en dappere ouders. Maar ik zou dat echt niet kunnen (en willen :o ).... maar ja... da’s wel heel erg “wat als?” gedacht misschien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:16

leeslampje schreef:
Twijfelaar meldt zich.

Aan andere twijfelaars en voormalig twijfelaars: denken jullie er wel eens aan wat er gebeurt als je een ziek of gehandicapt kindje zou krijgen? En wat voor invloed heeft dat op je keuze?

Ik heb een jaartje met zwaar- en/of meervoudig gehandicapte kindjes gewerkt. Prachtig werk, stoere kinderen en dappere ouders. Maar ik zou dat echt niet kunnen (en willen :o ).... maar ja... da’s wel heel erg “wat als?” gedacht misschien.

Echt wel!
Dat maakt me extra aan het twijfelen, dat risico.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:41

Ik vind het juist verstandig om dat soort overwegingen mee te nemen in het uiteindelijke besluit.
Je zit er toch de rest van jouw/het kinds leven aan vast zegmaar en de zorg voor een gezond kind is al pittig, laat staan een kind met bepaalde handicap/beperking/afwijking.

Voor mijzelf is het ondanks een sterke kinderwens een 'nee' geworden om meerdere redenen:
psychisch niet stabiel genoeg, fysiek niet goed, een genetische afwijking waarbij ik al de derde generatie op rij ben en die hoe dan ook veel invloed heeft op het kind ook al zou die gezond zijn.
Ik wil een kind een veilige stabiele basis kunnen bieden en dat ga ik niet kunnen.
Toen ik hormoongevoelige borstkanker kreeg en kunstmatig de overgang in gebracht was heb ik heel bewust de keuze gemaakt mijn eierstokken te laten verwijderen en geen eitjes te laten invriezen.
Het stomme is dat ondanks dat ik al wist dat een eigen kindje er niet in zou zitten ik toch een rouwperiode door moest om het een plekje te geven omdat het nu echt definitief is.
Overigens 0,0 spijt ervan. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:46

leeslampje schreef:
Twijfelaar meldt zich.

Dat risico is er altijd uiteraard. Ik heb wel dat risico proberen te verlagen door prenatale test te laten doen. Want inderdaad dat lijkt mij ook loodzwaar.

En ik heb er op voorhand zeker over nagedacht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:55

Wij ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:19

Natuurlijk hier ook aan dat risico gedacht. En aan allerlei andere risico's....bvb. wat als je je man verliest? Wat als je je inkomen verliest? Wat als je gezondheid een enorme klap krijgt? Wat als...ga zo maar door.

Maar uiteindelijk zijn dat geen redenen om er niet voor te gaan, als je je toekomst toch als mamma / pappa ziet. Je hoopt er maar het beste van....heel veel meer kan je er niet aan doen behalve dan wat testen en zo gezond mogelijk proberen te leven door zoveel mogelijk gezond te eten en zo min mogelijk rotzooi in je eigen lijf en dat van die kleine proberen te krijgen :)

Nu we er 1 hebben en ik heb ervaren hoe zwaar het kan zijn die eerste tijd als kind nog zo hulpeloos is, en hoe ont-zet-tend uitzichtloos het leven dan voelt...ik moet er echt niet aan dènken dat het voor altijd zo zou blijven als het die eerste weken was :oo

De onzekerheid ook of het ooit wel beter gaat worden... je krijgt geen enkele garantie dat je kindje verder ontwikkeld dan het hoopje ellende dat het toen was :(:)

Ik ben wat ouder dus meer risico, we hebben al een kindje, ik wil die hele ellende ècht niet nog een keer en al helemaal niet met het extra risico van weer een paar jaar ouder zijn. Dan is die kleine die we al hebben er immers ook de dupe van.

Dus hier geen 2e omdat we die zorgtaak er gewoon echt niet bij kunnen (en dus niet willen) hebben.

Maar ik kan me voorstellen dat als je de babytijd als een makkie doorlopen hebt, dat je dan misschien juist sneller nog een keer het risico aandurft want al met al is de kans toch gewoon heel groot dat het gewoon goed gaat :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:35

Hier is de baby tijd juist drama geweest eerste 1.5 jaar. Wij denken nu over een 2e dat het alleen maar makkelijker kan worden :D

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:44

Vind dat ook moeilijk met een 2e..je hebt nu een gezond kindje.. Wat als het dalijk niet goed gaat.. Met jezelf of het kindje wat haal je je op je hals. Maarja een broer of zus voor later kan ook heel fijn zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:47

Met de nadruk op kan.
Er zijn ook genoeg mensen die nauwelijks contact hebben met hun broer/zus.
Dat is voor mij in iedergeval geen reden genoeg voor een 2e.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:54

Nee hoor ook genoeg verhalen van vriendinnen.. Dat als ze geweten hadden hoenhet zou gaan met een 2e hadden ze het niet gedaan... Die broers of zusjes zijn totaal niet leuk met elkaar haha.. Oepsie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:01

Dat broer / zus verhaal vind ik wel een lastige, ik gun die kleine wel een leuk broertje of zusje...maar gezien je geen enkele garantie er bij krijgt of het vooral leuk of vooral vervelend zal zijn...doe maar niet dan :P

Zou ik de garantie krijgen dat een 2e kindje helemaal op een fijne manier, gezond en tevreden ter wereld komt en alles van een leien dakje gaat, een super makkelijk en vrolijk kind, dat die 2 gek zijn op elkaar en het 90% van de tijd hartstikke leuk hebben samen, dat alles met mijn man, mij, oma & opa en de andere oma goed blijft gaan en zij ook regelmatig de kinders entertainen zodat wij wat lucht krijgen...dan zou ik er nog wel een keer zwangerschap + bevalling + baby-tijd voor over hebben.

Maar dat zijn zoveel voorwaarden...ik geloof er niet in dat dat allemaal zo perfect zal gaan :P

Wij hebben het risico er niet voor over in ieder geval dat we nog eens zo'n uitputtingsslag tegemoet gaan terwijl deze nog niet eens doorslaapt := En het besef dat we nu nog geluk hebben gehad want het kan echt nog véél erger allemaal.

En dit is nu net zo'n leuk ventje (meestal := ) en ik zou het ook zonde vinden als we nu nog niet lekker met dit gebakje samen leuke dingen kunnen doen omdat je dan weer met een babietje zit...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:16

Leuk topic. Zelf begint het onderwerp baby's maken ook steeds meer naar voren te komen bij mij en mijn vriend. Eerst was prioriteit een huis maar gezien de woningmarkt is de optie om langzaam misschien toch hier eens over na te denken naar voren te komen.

Onze relatie zit goed. Ik heb een vaste baan. Werk in de complexe gehandicaptenzorg dus ik ben wel heel benieuwd met de onregelmatige tijden. Vriendlief start via een soort uitzend bureau en kan meer voorkeuren aangeven. Er is werk zat dus daar maak ik mij niet druk om. Ben benieuwd of het daardoor wat makkelijker te plannen is met weekend en avomden erbij omdat je langs elkaar heen kunt plannen. Denk dat je wel moet waken dat je elkaar nog ziet.

Mijn moeder zou wellicht iets kunnen betekenen maar haar gezondheid is niet optimaal en er zijn nog meer (toekomstige) kleinkinderen. Verder is mijn idee om samen met mijn zus oppas dagen in de toekomst af te spreken want ook zij zal in de nabije toekomst kinderen willen.
Verder weinig structurele opvang mogelijkheden vanuit onze ouders. Vraag mij ook af hoe rendabel werken is tov kinderopvang. Heb daar totaal geeen beeld van hoe je zoiets in moet schatten.

Wel gek. Vroeger wist ik niet of ik überhaupt kinderen wilden. Nu begint het toch meer te kriebelen en heb zelfs een boek gehaald erover. Dacht een beetje inlezen kan geen kwaad. :')

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:18

Het is in ieder geval luxe dat we tegenwoordig kunnen kiezen :) . Mijn moeder komt uit een gezin met 8 kinderen en haar moeder (mijn oma) weer uit een gezin met 16 kinderen. En dan klagen we hier dat één of twee kinderen al moeilijk is :+ . Maar zonder gekheid, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt . Het is jouw leven, niet dat van iemand anders.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:29

Mazida schreef:
Het is in ieder geval luxe dat we tegenwoordig kunnen kiezen :) . Mijn moeder komt uit een gezin met 8 kinderen en haar moeder (mijn oma) weer uit een gezin met 16 kinderen. En dan klagen we hier dat één of twee kinderen al moeilijk is :+ . Maar zonder gekheid, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt . Het is jouw leven, niet dat van iemand anders.

Ik denk dat het voordeel van vroeger was, dat je fulltime moeder was. Ik denk dat best moeilijk is om naast je werk ook 5 kinderen bv rond te hebben lopen. Maar pfoe zoveel kinderen moeten baren... wat een aanslag hihi

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:32

Mazida schreef:

Voordeel is wel dat die moeders er geen drukke baan naast hadden én dat de zorg van de jonge kinders vaak bij de oudere kinders kwam te liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:33

Ik kan me er geen enkel voordeel bij indenken, dat zou voor mij een regelrechte straf zijn :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:35

leeslampje schreef:
Twijfelaar meldt zich.

O zeker, ik zou nog wel naar "misschien ooit" neigen als ik op de één of andere manier een 100% garantie had op een (bij geboorte) gezond kind. Een lichte lichamelijke handicap kan ik mee leven maar bijv een sterk autistisch kind, down syndroom, dat soort narigheid... Nee, daar zou ik aan onderdoor gaan. Zeker weten. (Waarom ik dat denk, ik heb zo mijn redenen, mag via PB gevraagd worden.)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:40

Ik vind baby’s helemaal niet leuk. Zeker de eerste weken lijken mij verschrikkelijk.

Pas wanneer ze rond de leeftijd komen dat ze zelfstandig kunnen zitten durf ik ze vast te houden.

Leuk vind ik de geniale uitspraken, onbevreesd de wereld ontdekken.

Ik ben in dat opzicht dus ook “bang” dat ik, wanneer ik kinderen mag krijgen, de eerste periode als verschrikkelijk ga ervaren. Ik ben gewoon écht geen babymens.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:41

Magrathea schreef:
leeslampje schreef:
Twijfelaar meldt zich.

O zeker, ik zou nog wel naar "misschien ooit" neigen als ik op de één of andere manier een 100% garantie had op een (bij geboorte) gezond kind. Een lichte lichamelijke handicap kan ik mee leven maar bijv een sterk autistisch kind, down syndroom, dat soort narigheid... Nee, daar zou ik aan onderdoor gaan. Zeker weten. (Waarom ik dat denk, ik heb zo mijn redenen, mag via PB gevraagd worden.)

Zelf werk ik ook met een dergelijke doelgroep en ik zou het erg vinden als mijn kind instellings afhankelijk zou worden de rest van zijn leven. Met hoeveel liefde ik mijn werk doe, als ik zie wat dit betekend voor een eventueel toekomstig kind en met name de gevolgen en impact van de bezuinigen eno dit moment en wat dit betekend voor de zorg. Ik snap zeker dat dit een reden zou kunnen zijn.