Zwemmen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Time2Tri

Berichten: 6158
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:15

Ook niet bij mij in de buurt Eloya ...
Maar ben wel maandag wezen zwemmen ...teamtraining .
Had wat last van de heup dus compleet met pull buoy gezwommen .
lekker lamme armen daarna gehad . :=

@ Zilfstar .. weet wat je bedoelt ...been crawl , BC benen ... :D
Niet mijn favo oefening ...ja wel met zoomers O:)
Gaat het nog goed met je rug ??

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:00

Oke, ik heb even een goede raad nodig :o

Ik ben al twee weken niet in het zwembad geweest vanwege de carnaval en eigenlijk werd ik rond de carnaval ook ziek. Ik ben dus al bijna twee weken enorm aan het hoesten en ik heb door alle kneuzingen en botscheurtjes behoorlijk zwakke ribben en rug dus op dit moment heb ik met ademhalen en hoesten constant last van mijn ribben en rug.

Ik weet dat zwemmen een aanslag is op mijn ribben en ik ben nu dus enorm aan het twijfelen of ik zo meteen wel of niet moet gaan zwemmen.

Wat denken jullie?

Normaal zwem ik 3 tot 4 keer in de week 3 kwartier

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:41

Ik zou niet gaan MDH. Ik ben ook ziek en lig al 4 dagen plat op bed. Ik heb vorige week (toen ik ziek begon te worden) gewoon gewerkt, gesport, gezwommen, gestudeerd.. En nu is mijn lichaam echt op. Ik zou zeggen blijf lekker bij dat zwembad vandaan, dat komt wel weer.

Eloya

Berichten: 5216
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:43

Ik heb vanmorgen met collegaatje 2 uur gezwommen. Op rustig niveau baantjes gedaan. Niet geteld maar denk rond de 30

Ga nu maar eens beetje opzoek naar een schema om beetje op te bouwen

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:30

Unique6 schreef:
Ik zou niet gaan MDH. Ik ben ook ziek en lig al 4 dagen plat op bed. Ik heb vorige week (toen ik ziek begon te worden) gewoon gewerkt, gesport, gezwommen, gestudeerd.. En nu is mijn lichaam echt op. Ik zou zeggen blijf lekker bij dat zwembad vandaan, dat komt wel weer.

Ik ben inderdaaf uiteindelijk niet gegaan, dat was denk ik de meest verstandige beslissing...

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:36

Er is al een tijdje niets meer gepost in dit topic. Jammer, want werkte voor mij wel als motivator om ook het zwemmen weer op te pakken.

Heb als kind tm zwemvaardigheid 2 gezwommen en daarna in mijn opleiding (Sport en bewegingseducatie) weer wat gezwommen. Ik zwem nu sinds ong 3jaar bij een club. Puur voor de hobby, heb niet de ambitie om wedstrijden te gaan zwemmen o.i.d..
Het zwemmen heeft een tijdje stil gelegen bij mij o.a. door een verbouwing aan ons huis. Zoals gezegd, dit topic heeft mij gemotiveerd om het zwemmen weer op te pakken. Vandaar dat het mij leuk lijkt nieuw leven in het topic te blazen!

Misschien is het leuk voor jullie als ik de oefeningen uit mijn training hier plaats, wie weet heeft iemand er wat aan?!

De training van gisteren:
- 10min inzwemmen (100m BC, 50m SS, 50m RS, 100m BC, 50m SS, 50m RS)
- 12 * 50m BC (iedere minuut vertrekken)
- 4* (50m benen, 50m wrikken, 50m hele SNK)
- 4 * 100m wisselslag
- 2* (50m techniek oefening, 50m techniek toepassen)
- 2* 25m OW


(BC = borstcrawl, SS = schoolslag, RS = rugslag, SNK = slag naar keuze, wisselslag = vlinder/rug/school/borst, OW = onder water)

Totale afstand training: 2250m

Hoop dat iemand er wat aan heeft!

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:26

Na een poosje meelezen meld ik me hier ook :)

Eigenlijk direct met een vraag: Is het haalbaar om half september 2 km buiten (kanaal) te willen zwemmen als ik tot nu toe nagenoeg niets aan zwemconditie heb opgebouwd?

Het zit namelijk zo: 16 september is er in Haarlem een 'Swim to Fight Cancer' waarbij deelnemers een afstand zwemmen en sponsorgeld ophalen.
Ik wil hier graag aan meedoen, voornamelijk omdat ik altijd al iets wilde doen voor een goed doel en specifiek voor dit goede doel omdat mijn vader in oktober 2017 is overleden aan kanker.

Wat betreft mijn ''zwemervaring'': Ik heb mijn A,B & C diploma, een matige/redelijke zwemtechniek als ik mezelf zo inschat. Echt efficiënt zwemmen doe ik nog niet. In vakanties ieder jaar zwem ik heel graag, zwembad of open water/zee, beide vind ik heerlijk.
Ik heb nu de mogelijkheid om nagenoeg iedere dag baantjes te trekken in het zwembad hier vlakbij, dus dat is iets.
Motivatie is er ook méér dan voldoende.
Bijkomend goal is dat ik af wil vallen, dus zwemmen lijkt me op alle fronten ideaal.


Iemand die hier een mening over heeft en eventueel een beetje mee zou willen denken over een opbouw? Mag ook via pb :)

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:15

@ Kim_Evendi: mooi doel!
moet haalbaar zijn lijkt me. Zeker aangezien je nagenoeg iedere dag de mogelijkheid om baantjes te gaan trekken.
(Al weet ik niet hoe risicovol dat is qua blessures/overbelasting, misschien in ieder geval in de beginperiode voldoende rust tussen de training inbouwen...)

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je de BC goed beheerst want dat is de meest efficiënte slag. (Bij mij in de regio) worden geregeld BC cursussen aangeboden waarin je je techniek kunt verbeteren. Misschien is dat een idee?

Hele concrete adviezen over een trainingsopbouw heb ik helaas niet voor je. Is er niet iets te vinden op Google?

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:16

Ik ga elke maandag zwemmen en het bevalt mij zeer goed.

x_Jeanine_x

Berichten: 9108
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:48

Ik heb vorige week 2 waterpolo trainingen meegedaan :)
Vanavond weer en dan besluit maken ga ik weer bij een vereniging en heb ik hier zin in :D

Fee_
Berichten: 6459
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:06

Sinds een paar weken zwem ik ook 2x per week. Heerlijk! Wel gewoon schoolslag, maar probeer het tempo daarvan steeds wat op te voeren.
Ik zwem ongeveer tussen de drie kwartier en een uurtje.

Dit in combinatie met gezonder eten (geen ongezonde snacks meer, geen frisdrank meer etc) zorgt er voor dat er ongeveer een kilo per week af gaat. :D

margreet4

Berichten: 1588
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:50

Ik ga ook starten met zwemmen. Vorig jaar ziek geweest en net vorige week de fysiotherapie afgesloten. En al voor mezelf besloten dat als de fysio afgesloten kon worden ik 1x in de week ga zwemmen en 1x in de week sportschool. Vanavond de eerste keer! Hoop dat ik het goed vol hou!
Op vakantie zwem ik ook wel. Laatste keer dat ik gezwommen had viel het alleen wel heel erg tegen. Ivm conditie/longinhoud dus ben benieuwd hoe het vanavond gaat!

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:32

Het buitenbad is alweer bijna een mnd open. It makes me happy

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:58

En we kunnen weer in het meer zwemmen! *\o/*

Zilfstar

Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:25

Ja ik zwem ook nog steeds. Zit toch elke maandag op een 1000 meter. Heb nu een nieuwe apple watch van manlief gekregen en kan nu dus lekker zwemmen zonder baantjes te tellen. Zoon zwemt vaak met me mee en dat is wel fijn. hij zwemt sneller en ik gebruik hem dan als "haas" LOL.

Afgelopen maandag had ik door dat ik nog 10 minuten had voor 12 baantjes. Nou zegt ie, dat redt je nooit. Ik zeg: zwemmen jij! Tikkie harder! De laatste 4 baantjes heeft me in mijn eentje laten gaan (hij was moe, was al zijn tweede trainings"uur" van 45 min) maar heb het mooi gehaald. 1000 mtr in 39 minuten met spierpijn in de bovenbenen van paardrijden. Ben er best trots op.

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:13

Ik ga ook wekelijks baantjes zwemmen. Vind het heerlijk!

Inmiddels ook bezig om wat meer baantjes in een x tijd te halen, zit er wat meer uitdaging in. :D

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:31

Ik hoorde toevallig van deze op de radio:

https://www.11stedenzwemtocht.nl/

Lijkt me geweldig!

Alleen, ik doe nu 1000 meter en je kunt kiezen, 500 of 2000. Is 2000 dan niet gelijk te ver? Ik doe ook nog eens alleen schoolslag dus ik ben 1 uur bezig met 2000 meter :')
*heeft lichte vrees dat iedereen al het water uit is als ik net aan halverwege ben := *

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:12

Apple schreef:
Ik hoorde toevallig van deze op de radio:

https://www.11stedenzwemtocht.nl/

Lijkt me geweldig!

Alleen, ik doe nu 1000 meter en je kunt kiezen, 500 of 2000. Is 2000 dan niet gelijk te ver? Ik doe ook nog eens alleen schoolslag dus ik ben 1 uur bezig met 2000 meter :')
*heeft lichte vrees dat iedereen al het water uit is als ik net aan halverwege ben := *


Wat een leuk event! Ik zie dat iedere type zwemmer mee kan doen, dus zou me niet te veel zorgen maken over de snelheid.. :)

Training van gisteren:
- 10min inzwemmen (100m BC, 50m SS, 50m RC, 50m BC, 50m SS, 50m RS)
- 200m BC
- 200m Wissel
- 200m (100m alleen benen, 100m alleen armen)
- 200m SNK
- 4*150m (50m techniek oefening BC, 100m BC)
- 100m VL
- 100m RC
- 100m SS
- 100m BC
- 4*25m OW

(BC: borstcrawl, SS: schoolslag, RC: rugcrawl, SNK: slag naar keuze, VL: vlinder)

Totale afstand training: 2250m
(Besef me nu dat dit precies dezelfde afstand is als de training van vorige week)

Zilfstar

Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:14

Gisteren gezwommen. Mijn Apple Watch app heeft zich 1 baan vertelt.. want ik heb 40 ipv 41 gezwommen. maar goed. 1000 meter schoolslag in 33minuut 40. Voor het eerst dus echt "opgenomen" tijd. Dus dit is mijn persoonlijk record. Heb vaker rond de 33/34 minuut gehaald maar dat was puur op de klok kijkend.. heb nu dus een richttijd om onder te gaan komen...

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:40

Zilfstar schreef:
Gisteren gezwommen. Mijn Apple Watch app heeft zich 1 baan vertelt.. want ik heb 40 ipv 41 gezwommen. maar goed. 1000 meter schoolslag in 33minuut 40. Voor het eerst dus echt "opgenomen" tijd. Dus dit is mijn persoonlijk record. Heb vaker rond de 33/34 minuut gehaald maar dat was puur op de klok kijkend.. heb nu dus een richttijd om onder te gaan komen...


Dan zwem je best snel!
Werkt motiverend he, een doel hebben

margreet4

Berichten: 1588
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:11

Ik ga vanavond ook weer. Ben benieuwd hoe het gaat. Vorige week viel niet tegen! Ik doe alleen schoolslag. Borstcrowl trek ik nog totaal niet... Dan moet ik na 3 slagen aan het zuurstof

Zilfstar

Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:49

margreet4 schreef:
Ik ga vanavond ook weer. Ben benieuwd hoe het gaat. Vorige week viel niet tegen! Ik doe alleen schoolslag. Borstcrowl trek ik nog totaal niet... Dan moet ik na 3 slagen aan het zuurstof


Ik kan ook niks anders dan schoolslag. maar bij mij vanwege oude blessure, schouder uit de kom. Ik kan (en mag) di beweging gewoonweg niet maken. ja of ik wil mijn schouder er weer uit draaien (Nou nee...) Wel lastig want zo na 800 meter krijg ik wel een beetje een stijve nek. Dus ik probeer af te wisselen waar ik heen kijk, links rechts onder vooruit...

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:54

Zilfstar schreef:
margreet4 schreef:
Ik ga vanavond ook weer. Ben benieuwd hoe het gaat. Vorige week viel niet tegen! Ik doe alleen schoolslag. Borstcrowl trek ik nog totaal niet... Dan moet ik na 3 slagen aan het zuurstof


Ik kan ook niks anders dan schoolslag. maar bij mij vanwege oude blessure, schouder uit de kom. Ik kan (en mag) di beweging gewoonweg niet maken. ja of ik wil mijn schouder er weer uit draaien (Nou nee...) Wel lastig want zo na 800 meter krijg ik wel een beetje een stijve nek. Dus ik probeer af te wisselen waar ik heen kijk, links rechts onder vooruit...


Is het geen idee om met je hoofd in de "glij-fase" (ik weet of het zo heet) onderwater te gaan? Dat zwemt een stuk soepeler en zelfs ook nog sneller zonder dat je er meer energie in hoeft te stoppen. https://www.youtube.com/watch?v=L1va9qsH-ow

(ik heb in januari wrss ook met borstcrawl mijn schouder uit de kom gehad en die schouder komt naar niet terug op normale kracht zegmaar, maar ondertussen is mijn schoolslag bijna net zo snel als mijn borstcrawl geworden :o )

Zilfstar

Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:58

welshfan97 schreef:
Is het geen idee om met je hoofd in de "glij-fase" (ik weet of het zo heet) onderwater te gaan? Dat zwemt een stuk soepeler en zelfs ook nog sneller zonder dat je er meer energie in hoeft te stoppen. https://www.youtube.com/watch?v=L1va9qsH-ow

(ik heb in januari wrss ook met borstcrawl mijn schouder uit de kom gehad en die schouder komt naar niet terug op normale kracht zegmaar, maar ondertussen is mijn schoolslag bijna net zo snel als mijn borstcrawl geworden :o )



ja probeer ik wel, maar heb ook last van ademhaling soms.. dat ik dat niet goed time en zuip ik het halve bad leeg LOL :+ Daarnaast zwemmen naast mij de snelle rakkers van de reddingsbrigade en krijg ik soms veel golven over mij heen hihi.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:01

oh zo haha, ja het is wel even oefenen. mij helpt het heel erg om onder water uit te blazen, dan moet ik wel ademhalen als ik boven kom en kan ik het ook niet vergeten.