Askja schreef:Citaat:
Maar waar komt toch dat refrein vandaan, 'dat alternatieve geneeswijzen niet wetenschappelijk getoetst kunnen worden'...?
Nee, niet dat ze niet wetenschappelijk getoetst kùnnen worden, maar dat dit binnen de alternatieve sector zelf niet gebruikelijk is, aangezien veel vertegenwoordigers van deze sector zich nadrukkelijk buiten (of zelfs boven) de wetenschap plaatsen. Het heeft m.a.w. dus niet zozeer met geld te maken als wel met ideologie - er wordt genoeg geld verdiend in het alternatieve circuit door bijv. de homeopathische industrie om wetenschappelijk onderzoek te faciliteren.
....voor mij wordt het bij deze een tautologie.
En zo mag iedereen praten, en wellicht is dit ook simpelweg jouw ervaring - maar heeft het voor mij geen waarde meer.
("Tuurlijk zijn die figuren er" - so what? Niemand hoeft daar in mee te gaan. En verklaren als ware het het een en het al - nee.)
Citaat:
Daarbij, als ik het goed begrijp (is ook meerdere malen aan de orde geweest in dit topic) zijn homeopathie en acupunctuur wel wetenschappelijk onderzocht maar is daarbij geen aantoonbare werking vastgesteld.
Correct onderzoek naar klassieke homeopathie: het kan, maar dat is dus: zoek 100 mensen met de klacht 'keelontsteking' plus het similiabeeld pulsatilla.
(Andere onderzoeken vind ik geen waarde of zin hebben.)
Onderzoeken mbt acupunctuur - is ook al meerdere keren aan de orde geweest: er zijn Nederlandse proefschriften over. Over hoe je het als arts kunt toepassen. (Natuurlijk staan meneer Renckens cs op hun achterste benen. Dat mag ook gewoon, maar is niet interessant.)
Plus een dijk aan ervaring in "verre andere landen" - toen wij nog dood gingen aan blinde darmontsteking was dat gewoon operabel in China.
Citaat:
Alternatief is natuurlijk ook maar een containerbegrip en het feit dat een therapie niet wetenschappelijk is onderzocht wil nog niet zeggen dat ie niet zou kunnen werken. De kans daarop is alleen aanzienlijk groter bij therapieën die al dicht tegen de reguliere behandelwijzen aan zitten, zoals fytotherapie of bepaalde varianten van fysiotherapie (bijv. medical taping - ook al uitgebreid op Bokt aan de orde geweest), dan bij therapieën die zijn gebaseerd op energiebanen, chakra's, aura's, gepotentieerd water, wichelroedes en wat dies meer zij.
Ingewikkeld gesteld, allemaal.
Fytotherapie - is gewoon ordentelijk onderzocht. Is zelfs ouder dan de mensheid. (Nee,
paarden zijn niet zo dom dat ze gewoon eten wat voor hun neus staat. Ze ruiken beter dan wij - en zieke dieren/ dieren die zich niet lekker voelen gaan actief op zoek naar 'een plant die goed ruikt'.)
Ik vind het geen taal, maar biologen noemen dit zoöfarmacognosie. (Pfff, nu weer rustig doorademen, tong ontknopen....)
...waar baseer jij deze 'de kans op werkzaamheid is kleiner' eigenlijk op...?
Dat lijkt mij veel interessanter dan dat welles nietes....
(Want al zijn energiebanen en cakra's voor sommigen gewoon hocus pocus - waarom zou de kans op werkzaamheid kleiner zijn...?)
Iets waar persoon 1 totaal en geheel niet mee in vertrouwd is (...noem het hocus pocus, mij een biet...)
en dat ver afstaat van de westerse, materiële wijze van 'kijken'
hoeft nu eenmaal geen onzin te zijn, onwerkzaan of slechts gericht op geld-uit-de -zak -klopperij.
(Dat iemand het zich niet kan voorstellen - dat snap ik wel. Maar dat is nou krek wat je buiten beschouwing hoort te laten...!!)