Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:01

Gezien ik mij ondanks de ampullen nog niet fit voel en dus over 2,5 week word geopereerd blijf ik aan de vit d ampullen zeker nog 2 maanden. Dan ga ik Mn waardes weer laten meten al verwacht ik er niet heel veel van gezien ik natuurlijk weinig buiten zal komen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:02

Even benieuwd, welke waardes houden jullie huisartsen aan?? 50 is de minimale norm maar merk dat ze nogal snel tevreden zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:13

50 vind ik persoonlijk ook al behoorlijk laag maar dat was ook de norm bij mijn huisarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:14

Ik hou rond de 100 aan

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:37

Djeradalover schreef:
Nou excuses hoor Air, jij hebt blijkbaar onderzocht dat je ze echt nodig hebt zonder daadwerkelijk je waarde te weten, top!

PandorJ, vitamine D komt wel voor in dierlijke vetten, maar ken de pillen niet van je linkjes. Ik laat mn D meeprikken met andere waarden, mijn ijzer moet sowieso eens in de 3 maanden.

A.s. Maandag mag ik weer en als na de feestdagen mn D nog steeds goed is ga ik na 2 jaar denk ik over naar de 400ie aangezien de vitaminen toch niet meer vergoed gaan worden volgend jaar :')

Maar leg eens uit dan waarom ik geen vit. D tekort zou hebben? Op welke mysterieuze wijze kom ik aan genoeg vitamine D in de herfst en wintermaanden?

Daarnaast zeg ik niet dat het zo IS, maar dat het logisch voelt. Een 1+1=2tje. Ik zie dan ook niet in waarom ik het niet bij zou mogen slikken zonder mijn waardes te weten.
Zelfs het linkje wat je zelf plaatst geeft aan dat t/m 4000ie een veilige dosis is om bij te slikken, zo zijn er nog meer onderzoeken en artikelen die dat aangeven.

"Bij een recente case studie had een vrouw waarden van 1171 nmol/l na het nemen van een supplement met 186,900 IE vitamine D per dag gedurende twee maanden (9). Dit is maar liefst 47 keer meer dan de aanbevolen veilige hoeveelheid van 4000 IE per dag. De vrouw werd naar het ziekenhuis gebracht nadat symptomen van vermoeidheid, geheugenproblemen, misselijkheid, overgeven, verwarde spraak en andere symptomen optraden (9). Hoewel alleen extreem hoge doses zo snel tot een vergiftiging kunnen leiden, adviseren zelfs voorstanders van deze supplementen een maximum van 10,000 IE per dag (3)."

PandorJ: Ik ben ook vega en zie dat dat bijv. ook in die van Solgar en Healthy Origins zit, met veel goede reviews :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:20

Ik zeg niet dat je geen tekort hebt, als jij het verstandig vind om dit zelf op te pakken zonder een aantoonbaar tekort dan is dat aan jou. Een mysterieuze manier om aan vitamine D te komen bestaat niet, dat ben je vast wel tegen gekomen op google. Je kan er wel samen met je huisarts (als je echt een tekort hebt) achter komen waarom en hoe het bij jou ontstaat, maar die zal je toch echt eerst naar het lab sturen voor bloedafname.

Een onnodige dosis van 4.000 zal niet binnen enkele weken/maanden al zo’n vergiftiging geven nee, daar gaat een langere periode overheen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:52

Maar als mij het waarom en hoe al duidelijk is, dan heb ik daar toch geen huisarts voor nodig.

Ik mis een concreet antwoord op mijn vraag, of überhaupt een onderbouwing van waarom het niet verstandig zou zijn.

En ik weet ook niet waarom je zo neerbuigend doet over google en de beoordeling maakt dat ik dat ik lukraak wat doe en alles van google haal. Is kennis opdoen alleen mogelijk via je eigen huisarts volgens jou? Want dan zijn er hier een hele hoop mensen die geen tekort hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:32

ik had ook van die ampulen die je open moest knippen en op lepel moest druppelem om in te nemen, op basis van olijfolie, nou vind ik olijven en olijfolie smerig dus elke week was dat echt vies. Nu doe ik een dot slagroom op een lepel, en daarop dat spul, dat gaat beter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:34

Ik giet het gewoon in Mn mond :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:38

Air schreef:
Maar als mij het waarom en hoe al duidelijk is, dan heb ik daar toch geen huisarts voor nodig.

Ik mis een concreet antwoord op mijn vraag, of überhaupt een onderbouwing van waarom het niet verstandig zou zijn.

En ik weet ook niet waarom je zo neerbuigend doet over google en de beoordeling maakt dat ik dat ik lukraak wat doe en alles van google haal. Is kennis opdoen alleen mogelijk via je eigen huisarts volgens jou? Want dan zijn er hier een hele hoop mensen die geen tekort hebben.

Er zijn meer ziektes/vitamines waarbij je dezelfde soort klachten heb.

Daarnaast kan vit d boven de 275 (geloof ik)toxisch worden.

Dus ik zou nooit zo maar lukraak hoge dosering vit d slikken, zonder dat je je waardes weet.

Ik controleer elke 3 maand mijn vitamines. Zodat ik het goed in de gaten kan houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 01:59

Het hoe en waarom is wat anders dan de klachten. Tuurlijk kan dat, maar het is dan wel heel bijzonder als de klachten opspelen in de wintermaanden en/of bij weinig zonlicht.

De hoe en waarom is duidelijk: nauwelijks tot geen zonlicht(ik werk binnen) en ik ben vega, eet geen tot nauwelijks zuivel en eieren.
Uit mijn voeding kan ik het dus niet halen, en in de wintermaanden ook uit zonlicht niet.

Dat betekend dat als ik 4000ie bijneem ik van mezelf als waarde 275nmol/l zou moeten hebben om aan die 375nmol/l te komen.

"Serum 25(OH)D can be expected to rise by about 1 ng/mL (2.5 nmol/L) for every 100 IU of additional vitamin D each day."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18525006

En nog wat meer artikelen/ onderzoeken:
https://www.healthline.com/nutrition/ho ... h#section2

http://roguehealthandfitness.com/how-mu ... o-we-need/

https://goop.com/wellness/health/the-nu ... ugh-of-it/

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 05:20

Ik zou toch ook adviseren om een keer te prikken al moet je dan wel een tijdje stoppen me innemen ivm valse waardes. Ik zou dan ook je b12 meenemen aangezien je vega eet. Heel veel klachten passen ook bij b12 te kort. Ik spreek uit ervaring heb beide vitamine een te kort van. Want na een tijdje b12 namen mij klachten niet af en kwam zelfs nieuwe bij toen bleek mijn D ook te laag te zijn. Niet om je aan te vallen ofzo en ieder moet zelf weten wat die doet. Maar ik denk dat als jij je laat testen op verschillende vitamines voor jou hoop duidelijk word waarom je klachten ervaard.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:01

Ik slik ook vitamine D bij zonder controle van mijn bloed. Leuk dat jullie huisarts daaraan mee wil werken, maar de mijne wilde na 10 minuten zeuren alleen een algemeen bloedbeeld bepalen. Die vindt vitamine D een hype en te duur om te testen.

Ik slik het bij in de wintermaanden omdat ik (1) elke winter 4x zo vaak ziek was als in de zomer (2) ik me in de winter altijd futloos en moe voelde. Conditie opbouwen/aanhouden in de winter was zo goed als onmogelijk. Nu blijft mijn conditie in ieder geval gelijk (3) ik wel een blanke huid heb, maar een die snel bruin wordt en niet snel verbrand (4) wij zelden vis eten, laat staan vette vis.

Vooral ivm dat laatste ben ik vitamine D bij gaan slikken, het bestaat niet dat ik met zo'n huid nog (voldoende) vitamine D aanmaak in de winter. En als het tegen de rest helpt is dat mooi meegenomen. Dit jaar slik ik voor het eerst en ik ben (afkloppen) nog maar 1x ziek geweest. Lag normaal rond deze tijd al rond de 3 keer.

Edit: ik slik geen hoge dosis maar wel in een vetcapsule.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:41

Levitate schreef:
Leuk dat jullie huisarts daaraan mee wil werken, maar de mijne wilde na 10 minuten zeuren alleen een algemeen bloedbeeld bepalen. Die vindt vitamine D een hype en te duur om te testen.

Die van mij ook, wilde eerst andere dingen onderzoeken en zo ben ik bijna drie maanden langsgeweest voor vanalles. Na toch maar die tests is ze toch hard over haar eigen uitspraak gestruikeld.. :') Ook artsen zijn mensen met een bepaald perspectief van waaruit ze werken..

Ik vind jouw uitspraak wel een ander perspectief geven dan hoe ik eerst dacht over zelfdokteren, daar wil ik je voor bedanken. Je moet natuurlijk wel een huisarts hebben die bereid is te helpen.. En als je voor jezelf hebt ontdekt dat die vitamine D inname je helpt, dan is dat alleen maar heel gelukkig. :j

Die bloedtests kosten mij niks, ik ben ervoor verzekerd volgens mij.. Wanneer de vermoeidheid zo erg wordt dat ik alleen maar thuis in bed lig, sleep ik mezelf weer naar het ziekenhuis. Een echt ritme heb ik daar nog niet ik besef ik nu.. Het gebeurd 1X in het kwartaal ofzo. :') wel ervaar ik daar een zekerheid in, omdat ik dan weet waar ik aan toe ben.

Met niet al te hoge IE doseringen (Ik weet niet wat je neemt Levitate) kan ik me voorstellen dat het zal meevallen qua schommelingen aanbrengen en vergiftiging. De soort die nog hoger zijn dan mijn D-cura krijg ik toch wel eens de kriebels, maar dat is omdat ik ook heb meegemaakt wat er gebeurd als een ampul verkeerd valt op een dag. :brr:

Ondertussen zoek ik in mijn vrije tijd rustig door naar mijn vitamine-D (droom)lamp. Hoe meer ik lees hoe blijer ik wordt! :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:58

Mijn onderbouwing is elke x weer dat het MIJ zeker niet lijkt zomaar te gaan slikken zonder een bloedwaardebepaling vooraf. Wil je dit niet, prima, maar stop er dan ook over.

Vitamine d laten bepalen duur? Lijkt me eerder duur grapje dat ze eerst al het andere willen bepalen vooraleer ze (apart?) nog de D gaan prikken.

Er zijn bepaalde vitamines die lastig te bepalen zijn uit het bloed maar nog nooit van gehoord dat D daar ook toe behoord, misschien weet Janneke daar van, zij weet er veel van :D .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:02

bigone schreef:
Even benieuwd, welke waardes houden jullie huisartsen aan?? 50 is de minimale norm maar merk dat ze nogal snel tevreden zijn.

Hangt er ook van af in welke eenheid het uitgedrukt wordt. 2 labo's hier werken met verschillende eenheden heb ik gemerkt.
Maar goed, 50nmol/L is hier ook het minimum.
Bij mijn vorige HA was dat 20nmol/L...vraag me niet waarom :+
Ik had toen eind augustus een waarde van 20.6 en zij vond dit prima … netjes binnen de marge :x :')
Ik was al maanden een dweil.

Zelf hou ik het dus graag tussen de 80 en de 100. Voelt lekker :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:46

Ik kruis hier zelf mijn vitamines aan :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:47

Pandora2 schreef:
bigone schreef:

Hangt er ook van af in welke eenheid het uitgedrukt wordt. 2 labo's hier werken met verschillende eenheden heb ik gemerkt.
Maar goed, 50nmol/L is hier ook het minimum.
Bij mijn vorige HA was dat 20nmol/L...vraag me niet waarom :+
Ik had toen eind augustus een waarde van 20.6 en zij vond dit prima … netjes binnen de marge :x :')
Ik was al maanden een dweil.

Zelf hou ik het dus graag tussen de 80 en de 100. Voelt lekker :+

Ach zo zat ik op 16nmol/L en de huisarts vond dat ietsjes te laag, maar niet ernstig laag... Ik denk dat toch iets anders over..

En ja ook ik heb een huisarts gehad die weigerde op vitamines te prikken..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:50

love_western schreef:

Wij hebben niks te kruisen :')
De HA kruist aan en papiertje verdwijnt samen met de bloedstaal naar het labo.
Dus als je 'n dwarsligger van een HA hebt... }> :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:52

Ja ze vond het te duur. Niet voor mij (natuurlijk verzekerd) maar dat soort testen schoppen de zorgkosten omhoog in Nederland dus... de vitamine d testen was blijkbaar veel duurder dan een algemeen bloedbeeld.

En aangezien mijn algemene bloedbeeld prima was, wilde ze niet verder testen. Ook al gaat mijn conditie duidelijk achteruit in de winter terwijl ik blijf sporten.

Ik heb dus maar gedacht vanuit de logica dat ik weinig tot geen vit d aanmaak in de winter met mijn huid. Daarnaast haal ik het ook zeer weinig uit voeding (omdat we dus onder andere zelden vette vis eten. En met zelden bedoel ik 2x per jaar). Dus heb ik dan maar logisch geredeneerd dat daar waarschijnlijk een tekort zit. Zodra ik andere klachten krijg kan ik altijd stoppen, maar ik slik geen hoge dosis dus ik verwacht dit niet (en alleen in de winter).

Ik slik weinig bij. Vitamine D3 pillen van davitamon geloof ik. Zitten nog meer vitamines in dus misschien voel ik me door die wel beter. Ach, zolang het helpt...

Ik vind het namelijk best onzin dat er niet zomaar op vitamines getest mag worden (van mijn ha dan). Zouden ze vaker moeten doen. Ivm een andere ziekte wordt bij mijn moeder regelmatig bloed geprikt en zij laat ook prikken op b12 en magnesium (door haar ziekte wil de huisarts bij haar wel) en die zijn sinds ze dat bijslikt goed. En zij is de beste persoon die ik ken in gezond eten. Weinig ongezond, veel fruit, groenten, veel variatie. En zonder supplementen waren haar b12 en magnesium toch te laag. Ik denk dat meer mensen een tekort hebben dan wordt gedacht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:03

Omdat een HA vaak niet geschoold is in voeding en vitamines en / of er geen interesse in heeft, wordt het vaak weggewuifd.
Ik heb een overschot aan zowel B12 als B6 :+
Toen ik vroeg om die te testen ,keek hij alsof hij water zag branden :wow: .
Toen hij de resultaten bekeek, brandde dat water nog erger :')
Die man is 20 jaar HA en had nog nooit B6 laten testen bij iemand blijkbaar. Hij zei eerst dat ik dit niet moest laten testen want tekorten kan je gemakkelijk aanvullen met supplementen...
Ik zei dat het om een overschot ging... toen was ie in de war :=

Ik heb trouwens nog nooit een supplement met B- vitamines genomen, dus vanwaar die overschotten komen, nog steeds geen idee. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:44

Pandora2 schreef:
love_western schreef:

Wij hebben niks te kruisen :')
De HA kruist aan en papiertje verdwijnt samen met de bloedstaal naar het labo.
Dus als je 'n dwarsligger van een HA hebt... }> :+

Dan is het heel simpel, ik betaal dus ik bepaal.
Als ik wil dat mijn bloed ergens op gecheckt wordt, dan doen we dat.

Zonder een idee te hebben van je waarden zomaar vanalles gaan slikken vind ik niet slim.
1 - je weet niet of je het uberhaupt nodig hebt.
2 - je kunt dan nooit uitvinden wat voor jou de fijnste waarden zijn.
3 - je kunt dezelfde symptomen van andere aandoeningen op deze manier verstoppen.

Maar goed, dat moet een ieder lekker voor zichzelf weten, jouw lijf, jouw keuzes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:02

...daarom ga ik met enige regelmaat naar een arts die wel is (bij)geschoold in voeding, vitaminen etc.

Ik leg dingen voor, we overleggen, wat onderzocht moet worden gebeurt en daar rolt dan een advies uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:17

Er zijn op internet of in de winkel ook gewoon thuistesten te koop om je vitamine D3 te bepalen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:49

@Roosje01: Bedankt voor je tip, maar ik slik al B12 bij. Dit is een topic over vitamine D toch?

Djeradalover: dat is je mening, geen onderbouwing over waarom dat niet verstandig zou zijn en geen antwoord op hoe ik dan aan mijn vitamine D kom. In je eigen aangehaalde artikel staat zelfs wat ik de hele tijd herhaal, dus nee ik weet je onderbouwing niet.

Tica81: Punt 1: Iedereen heeft vitamine D nodig.
Punt 2: Maar gaat het om je waardes of is het belangrijkste dat je je er lekker bij voelt? Zoals hier in dit topic te lezen voelt de één zich al goed bij 50, waar de ander pas bij 100 zich goed voelt. Dus wat is precies het probleem als iemand dan zelf gaat proberen wat goed voelt, helemaal als er niet bij de toxische waarde gekomen kan worden.
Punt 3: vertel. En weet ik dat wel als ik alleen op vitamine D laat testen?

Ik heb het idee dat mensen het veel lekkerder vinden om te gaan zeuren dan zelf in artikelen en in onderzoeken te lezen dat het geen kwaad kan. Er wordt net gedaan alsof ik iets levensbedreigends ga ondernemen met vitamine D bijslikken. :')

Wat is er verkeerd aan zelf je lijf aanvoelen, logisch nadenken, onderzoeken en iets uittesten, voor je bij je huisarts op de stoep stapt? Mocht het geen effect hebben dan is dat namelijk altijd nog een optie. Maar ik ga niet dood aan zelf het uitproberen met inachtneming van de maximale dagelijks aanbevolen IE.

Zo is hier het bijslikken van k2 al benoemd als je een hoge dosering D neemt, vandaar mijn vraag of iemand weet vanaf welke dosering dat nodig is en wat de verhouding dan moet zijn.
Jezelf informeren en elkaar daarmee kunnen informeren lijkt me veel chiller dan alleen uit angst of onweten dingen roepen.