Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:39

Piekosjj schreef:
Lange broek Trijnie, ben je gek? :D ik loop al sinds februari in shorts, niks lekkerder dan lekker 'vrije' benen! Hier ook weer lekker hardgelopen vandaag in het zonnetje. Ik heb mezelf aardig aan het werk gezet vh weekend wat vandaag resulteerde in een hele mooie lage hartslag en fijne benen. Helaas kan ik nooit regelmatig genoeg lopen om die super compensatie vast te houden.

Haha ik loop meestal 's avonds, dan is het al frisser. En in Hasselt moet ik naar het park fietsen, dat is toch altijd frisser dan wanneer je aant het lopen bent :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:53

Ik ga zodadelijk proberen te lopen, heb al wel met de hond gewandeld. Ben gister een beetje stout geweest.
Ik heb een aerobics les op you tube gevonden, heb 10 min aerobics gedaan icm sitt upps en muur lush upss en daarna geen last van mijn voet gehad, ik had gister eigenlijk het lesje kunnen lopen maar durfde dat nog niet aan. En omdat ik het moeilijk vond dacht ik, ik probeer even iets wat wel belastend is maar minder, en mijn voet heeft zich goed gehouden, maar vandaag ben ik lui en een beetje moe ofzo, heb ook tot 10:00 geslapen, ben vrij maar dat lukt mij dus zelden, dus die aerobics heeft mij wel uitgeput. Maar nu ven ik gelukkig weer goed wakker haha.

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:00

Ik heb vanmorgen heerlijk in het zonnetje 9 km gelopen. Nog wel wat naweeën van de mudmasters, maar het viel me niet tegen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:06

Heerlijk Supervixen!

Ik heb me net ingeschreven voor de halve van Lauwersoog naar Ulrum, zin in :)! Gisteren 10,7km gelopen in 56min (5:19/km) dus een halve onder de twee uur gaat dan hopelijk wel lukken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:56

Nou met mijn voet gaat het gelukkig weer goed. Alleen qua conditie was het nu bagger.
Ik heb gelopen 2,4,5 minuten tijdens de 5 minuten kreeg ik honger maar kon doorlopen, heb wel een langer wandelstuk gelopen dan 2 minuten om op adem te komen en had dat echt nodig, toen 6 minuten maar in de laatste minuut moest ik die afkappen vanwegen honger, concentratie, moe? Toen weer een stuk gewandeld en aanzet gedaan voor stuk van 7 minuten maar wist al dat ik het vandaag niet ging redden na een minuut of twee maar gestopt. Volgende keer weer dit lesje of zelfs een of twee lesjes terug. En zo weer verder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:27

Mooi tempo Plien91, dat moet vast lukken onder de 2 uur. Loop je al tegen de 15 tot 20km zelf?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:59

Idd mooi tempo. Wanneer is die halve marathon?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:12

Supervixen schreef:
Mooi tempo Plien91, dat moet vast lukken onder de 2 uur. Loop je al tegen de 15 tot 20km zelf?

Ja, ik probeer sowieso 1x pw een lange duurloop te doen tussen de 16-20km en de 10 mijl recent nog op 5:20 gelopen! Dus ik heb er ook wel vertrouwen in, tenzij het die dag snikheet is. 29 juli is wat dat betreft tricky :=.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:28

Ja dat wel, maar je hebt wel een mooi tempo hoor! Knap.

Ik heb me toch maar ingeschreven voor de veluwezoomtrail, de 15km. Dat wordt doorbijten, want ik trail niet vaak. Wil hem gewoon proberen en genieten van de omgeving.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:54

Knap hoor, Plien! Ik was al blij dat ik gisteren 7,5 km aan 5:25 per km kon volhouden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:43

Supervixen schreef:
Ja dat wel, maar je hebt wel een mooi tempo hoor! Knap.

Ik heb me toch maar ingeschreven voor de veluwezoomtrail, de 15km. Dat wordt doorbijten, want ik trail niet vaak. Wil hem gewoon proberen en genieten van de omgeving.

De Veluwezoom <3 prachtig!
Ik trail daar regelmatig, ik woon daar

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:58

Ik ben er in 15 min met de auto :) . Loop er ook af en toe hard. Zou het meer willen doen, maar kom vaak tijd tekort.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:06

Sinds een paar dagen loop ik weer hard. Helaas een tijdje eruit gelegen door lichamelijke problemen.

Hebben jullie ook een tip om je hartslag laag te houden. Tempo is al rustig maar soms is het lastig toch in zone 3 te blijven.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:01

Ben wel benieuwd hoe jouw zones lopen en hoe ze bepaald zin jils. Zone drie is bij mij net onder het omslagpunt en dan is het tempo voor mij alles behalve rustig en mijn hartslag ook niet echt laag.
Als je in een tempo loop waarop je gewoon een gesprek zou kunnen voeren dan is dat een prima rustig duurloop tempo en als je hartslag daarbij percentage gewijs van je max. hartslag toch wat aan de hoge kant is is dat of omdat je nog niet voldoende duurvermogen hebt opgebouwd (dan zakt die in de loop der jaren nog wel) of het is heel warm, of e hebt wat onder de leden over je bent oververmoeid etc.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:07

Lekker bezig Plien, mooi doel!

Supervixen leuk dat je je het ingeschreven!

Jills ik kijk helemaal niet naar hartslag dus geen tips. Eerst keek ik ook wel naar hartslag maar als je de zones niet nauwkeurig hebt laten bepalen is het eigenlijk natte vinger werk.

Gisteren een pittige training gedaan, 10km gelopen met daarin 8x 200m tempo met 100m dribbelen tussendoor en daarna 2km rustig tempo met aansluitend nog een km tempo, die ik op 4.24 liep (snel voor mij, zeker aangezien het al de 8e km was). Lekker zweten met dit heerlijke weer :D

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:17

Mijn zone 3 is tot de max van 151. Nu heb ik zelf met sporten al vrij vlot een hoge hartslag. Tempo is tussen de 6.13 en 8.46 min/km. Kom dan echt steeds tegen de 151 aan. Ik loop met een polar horloge die dit aan.de hand van gegevens aan geeft

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:22

Ik heb vandaag lompweg mijn voet verzwikt in de stalgang (ene afvoerputje zit iets lager, is al jaren zo, dus waarom ik zo lomp ben om er vandaag bijna op mijn bek te gaan, tja,...). Gelukkig had ik vandaag toevallig al een afspraak bij een (sport)arts, en het is niet erg, maar vandaag toch looptraining overslaan, voelt niet bepaald lekker.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:40

Jills schreef:
Mijn zone 3 is tot de max van 151. Nu heb ik zelf met sporten al vrij vlot een hoge hartslag. Tempo is tussen de 6.13 en 8.46 min/km. Kom dan echt steeds tegen de 151 aan. Ik loop met een polar horloge die dit aan.de hand van gegevens aan geeft

Horloge kan natuurlijk geen serieuze zone indeling maken een zone die van 6.13-8.46min/km loopt is wel zodanig breed dat dat niet serieus te nemen is. Maar als het voor jouw werkt of houvast geeft is het goed.
Ik heb in de marge van 5min30/km tot 4.00min/km al mijn vijf zones zitten.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:41

Greetje63 schreef:
Jills schreef:

Horloge kan natuurlijk geen serieuze zone indeling maken een zone die van 6.13-8.46min/km loopt is wel zodanig breed dat dat niet serieus te nemen is. Maar als het voor jouw werkt of houvast geeft is het goed.
Ik heb in de marge van 5min30/km tot 4.00min/km al mijn vijf zones zitten.

Ik heb de zones ingesteld op de hartslag. Mijn snelheid is die ik loop bij deze hartslag. Begrijp niet helemaal goed hoe je de zone nu bedoeld... jij loopt in tijd zones?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:11

Greetje bedoelt dat je hartslagzones normaal bepaald worden aan de hand van een lactaattest. Waarschijnlijk heb jij de jouwe standaard bepaald volgens je leeftijd (maximum = 220 - leeftijd) ? Kan zijn dat dit behoorlijk overeenkomt, bij mij wel, maar mijn hartslag loopt wel mooi evenredig met mijn snelheid, is niet voor iedereen het geval.

Als die hartslag te laag is naar jouw gevoel, kan het idd goed zijn dat je zones niet kloppen. Zelf merk ik soms wel dat mijn hartslag hoger is bij een lage snelheid, wss omdat ik niet graag traag loop en me daar dan wat in erger/opjaag.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:11

Ik heb inderdaad zn standaard berekening. Heb van mij zelf normaal een redelijk lage hartslag in rust, maar tijdens de sport loopt deze vlug op maar zakt ook vlot bij rust daarna. Blijf het lastig vinden. Ben nu schema aan het volgen om te trainen naar de 5 km weer. Toch ruim een half jaar niet gelopen dus zal ook even tijd nodig hebben

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:25

jills hartslagzones zijn natuurlijk gebaseerd op hartslag. Maar met standaard berekeningen kun je als individu helemaal niets e dan kun je beter op gevoel trainen dan bewust op hartslag verkeerd gaan trainen. Althans anders dan bedoeld.
En de tempo's daar kwam ij mee aanzetten. En dat verbaasde mij dat je zone drie zo ver uiteenloop wat betreft tempo.
Voor mijzelf heb ik de zones wel vertaald in tempo omdat mijn hartritme kunstmatig bepaald wordt en meestal ook nog niet eens samen wil werken met de hartslagmeter.
Als je nog niet echt loopervaring hebt is het vaak onmogelijk om binnen de lage zones te blijven.

Daan mooie training!

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:05

Greetje63 schreef:
jills hartslagzones zijn natuurlijk gebaseerd op hartslag. Maar met standaard berekeningen kun je als individu helemaal niets e dan kun je beter op gevoel trainen dan bewust op hartslag verkeerd gaan trainen. Althans anders dan bedoeld.
En de tempo's daar kwam ij mee aanzetten. En dat verbaasde mij dat je zone drie zo ver uiteenloop wat betreft tempo.
Voor mijzelf heb ik de zones wel vertaald in tempo omdat mijn hartritme kunstmatig bepaald wordt en meestal ook nog niet eens samen wil werken met de hartslagmeter.
Als je nog niet echt loopervaring hebt is het vaak onmogelijk om binnen de lage zones te blijven.

Daan mooie training!

Dank voor je heldere toelichting. Vind het soms erg lastig. Zoek nog naar een goede sturing. Deze nu net gestart en eens kijken hoe het verloop is. Merk dat er wel wat aanpassingen gaan komen

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:59

Vandaag 8,5 km gedaan, tempo rond 6:18 min/km. Wat een drukkend weer was het door de regen die in de licht hing, niet fijn lopen zo :n Wel in short gelopen deze keer, heerlijk :))

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:58

Hier ook eerste keer in korte broek! 11.6km in 1.03.57. Gemiddeld tempo precies 5.30 min/km. Ik merk dat ik eigelijk heel fijn loop als het warmer is. Benauwd viel hier mee.

Ik loop altijd verschrikkelijk slecht bij mist. Hebben meer mensen dat?

Dinsdag nog een interval gedaan op 4.1 km met gemiddelde van 5.04min/km. Interval maakt mij wel echt sneller denk ik