Het probleem daarmee is dat jullie kind daarmee andere, kwetsbare kinderen kunnen laten overlijden. Als mijn kind chemo moet ondergaan of zwaar gehandicapt is, of een jonge baby is kan hij niet ingeeënt worden: als de vaccinatiegraad dan tegen de 100% is op zijn school is kan hij wel naar school of naar buiten, maar op het moment dat deze onder de 95% gaat kan dat niet want dan wordt het risico erg groot.
Jullie keuze brengt dan niet alleen jullie eigen kind in gevaar, maar..
1. zorgt er ook voor dat mijn kind zeer veel gevaar loopt om ziek te worden of verminkt te raken
en
2. Zorgt er voor dat ik én mijn kind minder vrij zijn: ik zou mijn kind niet meer zomaar op een school of kinderdagverblijf kunnen "droppen" met de verzekering dat dit goed gaat. Hier bijvoorbeeld:
https://www.ouders.nl/artikelen/bijna-d ... or-mazelen is een baby van acht maanden
bijna overleden aan de mazelen omdat er ongevaccineerde kinderen op zijn kinderdagverblijf zaten.
en
3. Zorgt voor veel stress en angst, want ook als ongevaccineerde kindjes wel op een kinderdagverblijf of school geweigerd mogen worden (waar ik helemaal vóór ben) kan ik nooit garanderen in een samenleving met een lagere vaccinatiegraad dat hij niet in contact komt met een ongevaccineerd, besmet kindje.
Kortom: jullie keuze zou
het leven van mijn kind, de gezondheid van mijn kind én onze vrijheid om veilig te gaan en staan waar wij willen zodanig beperken dat ik verplichting heel logisch vind. Ik vind ook dat alle scholen, kinderdagverblijven, en openbare plekken bewust ongevaccineerde kinderen moeten kunnen weigeren aangezien het risico op besmetting van andere kindjes anders té groot wordt.
Nogmaals: het risico op complicatie bij een vaccinatie is 0,001% : het risico dat een gezond kind aan polio overlijdt is 2-5% en 15-30% bij volwassenen, tot zelfs 75% als het op de longen slaat: bij de pokken kon dit zelfs oplopen tot 80-100%. En dan hebben we het niet eens over de complicaties en handicaps die er kunnen ontstaan.
Kijkend vanuit de logica (kansberekening), ethiek (Kantiaanse deugd-ethiek: welke actie van iedereen zou iedereen het meest tot voordeel zijn?), en mensenrechten (ieder kind heeft recht op (een gezond) leven) zie ik dit dus niet als een keuze waar beide kanten (voor en tegen vaccineren) even zwaar wegen: de schaal staat altijd in het voordeel van "wel vaccineren" omdat de nadelige gevolgen simpelweg te groot zijn voor iemand die geen vaccinatie kan krijgen (door ziekte of handicap) en toch ziek wordt omdat iemand
anders voor niet-intenten koos.