Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:32

Ik heb op jullie advies inmiddels contact gehad met cutecotton en ze adviseerde mij de Me~Luna Classic Small of de Lunette 1. Is er hier iemand die beide heeft geprobeerd en welke dan het beste bevalt en waarom? :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:52

Joanieke schreef:
Ik heb op jullie advies inmiddels contact gehad met cutecotton en ze adviseerde mij de Me~Luna Classic Small of de Lunette 1. Is er hier iemand die beide heeft geprobeerd en welke dan het beste bevalt en waarom? :D

Ik moet eigenlijk ook nog bellen, maar iets met een lokaal vol kinderen met grote oren... Maar ik denk dat ik ook dit advies zal krijgen als ik onze 'eigenschappen' vergelijk. Op basis waarvan is jou de Classic Small aangeraden, of is dat iets te privé? Mag ook via pb uiteraard :D

Kon CC verder niet aangeven wat het verschil is tussen Me~Luna Classic Small en de Lunette 1?

Riddershow

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:54

Ik heb overigens gewoon gemaild en is ook gelukt :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:18

Riddershow schreef:

Dank je, heb mijn pauze goed besteed! Wel een beetje vreemd om al je intieme details zo op de mail te zetten, maar het is voor het goede doel hè :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:20

Ik heb ook maar even gemaild, bellen redt ik niet op het werk, teveel mensen telkens aan mijn bureau.
Hopelijk kan ze goed advies geven via de mail.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:43

Sonja89 schreef:
Riddershow schreef:

Dank je, heb mijn pauze goed besteed! Wel een beetje vreemd om al je intieme details zo op de mail te zetten, maar het is voor het goede doel hè :P

Zoveel intiems is het toch ook niet? daarnaast zullen ze het wel vaker horen/lezen en iemand die mijn mail onderschept, tjah, geniet ervan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:04

Sonja89 schreef:
Joanieke schreef:

Ik moet eigenlijk ook nog bellen, maar iets met een lokaal vol kinderen met grote oren... Maar ik denk dat ik ook dit advies zal krijgen als ik onze 'eigenschappen' vergelijk. Op basis waarvan is jou de Classic Small aangeraden, of is dat iets te privé? Mag ook via pb uiteraard :D

Kon CC verder niet aangeven wat het verschil is tussen Me~Luna Classic Small en de Lunette 1?

Oh nee hoor, een lichaam is een lichaam, ik zit daar niet zo erg mee.. :+ Ik het trouwens ook gemaild, vind het dan weer niet fijn om over dit onderwerp te telefoneren tijdens werk, gezien mensen ook alleen maar één woord hoeven te horen en het dan al meteen de ronde gaat...

Dit is wat ik heb gestuurd wat betreft de juiste vinden:
Ik ben een jonge vrouw van 21 jaar, +/- 1,68 meter lang en 62 kg. Ik heb een vriend waar ik gemiddeld 1x per week gemeenschap mee heb. Verder rijdt ik ongeveer 2/3 keer in de week paard. Na mijn idee is mijn vagina redelijk 'strak'. Ik ben helaas erg gevoelig voor schimmelinfecties, vooral tijdens de menstruatie. Op dit moment gebruik ik alleen OB mini en normaal tampons, van andere merken krijg ik vrijwel direct irritaties.

Dit is wat ik terug kreeg:
Schimmelinfecties hebben meer kans bij het gebruik van een tampon. Juist rondom je menstruatie ben je hier gevoeliger voor. Er zijn legio vrouwen die na aanschaf van een cup veel minder of helemaal geen last meer hadden van vaginale schimmelinfecties. Ook wasbaar verband voorkomt uitdroging van je huid en beschermt daardoor tegen bijvoorbeeld schimmelinfecties.

Op basis van wat je me schrijft denk ik aan de Me~Luna Classic Small of de Lunette 1. De Me~Luna is goedkoper dan de Lunette en Me~Luna is gemaakt van TPE. TPE is een materiaal waar ook speentjes van gemaakt worden. Lunette is van siliconen gemaakt. Me~Luna is er in meer kleuren en kan met een steeltje, bolletje of zonder gekocht worden. Lunette heeft een steeltje. Me~Luna small is 39mm breed en de Lunette 1 41 mm. Eigenlijk zijn dat de grootste verschillen.

Je schrijft niet hoe diep je baarmoedermond zit. Meet dat nog even na want als je een korte vagina hebt, dan kom je automatisch bij de Me~Luna short uit. In jouw geval zou ik dan kiezen voor de Classic Small.

Als je bekkenbodemspieren extreem sterk zijn (dat weet je zelf het best :) ) dan zou je de Me~Luna sport kunnen overwegen.

Ik denk zelf niet dat die kort is, tenminste, mijn vriend vind hem niet kort... _O- Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de Meluna, ook vooral omdat die goedkoper is, maar daar ben ik nog niet echt helemaal over uit... Ga nog wel wat informatieve filmpjes kijken enzo voor ik echt beslis..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:34

Ah thanks! :D Ik zit met 5 cm diepte precies op de grens, dus wacht sowieso het advies even af. Mijn vriend vindt mij ook niet ondiep, maar op dat moment ben je in een andere toestand natuurlijk :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:49

Oh dan ga ik het ook nog maar eens even opmeten thuis... Ik hoor graag wat voor advies jij gekregen hebt ! :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:42

Mijn advies:
"Ik zou in jouw geval kijken naar de Me~Luna Classic Small of Medium. De ClariCup (small voor jou) is ook een hele fijne cup! Lunette 1 zou ook nog kunnen. Alledrie zijn dat cups die bij jouw lijf zouden kunnen passen. De Me~Luna is dan de stevigste en de ClariCup de zachtste cup.

De cup mag in lengte niet meer zijn dat de afstand tot je baarmoedermond. Met 5 cm is dat op het randje (de meeste cups zijn 48 mm) dus ik twijfel een beetje of je een gewone lengte moet kiezen of de Me~Luna short. Ik laat dat aan jou aangezien je je eigen lijf het beste kent :) Tijdens de eerste dagen van je menstruatie zakt de baarmoedermond bij veel vrouwen ook nog iets." (Noortje)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:11

Ik heb het binnen
Binnenkort dus testen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:56

Die keuzes ook altijd hè...
Ik ben benieuwd naar alle nieuwe ervaringen, zal die van mij ook posten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:14

Nou, een hele avond filmpjes bekeken en nog geen keuze gemaakt, haha :P

Vraagje: hebben jullie de lengte van de cup precies afgestemd op jullie diepte?

Want ik twijfel of ik met 5 cm diepte een cup van 45/47 mm lang kan nemen, of dat dit te krap wordt. Anders kom ik automatisch bij een Me~Luna Shorty uit, maar de Claricup klinkt wel heel goed qua soepelheid en toch makkelijk uitklappen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:36

Het lijkt mij wel heel erg op het randje, Sonja... ben je zwaar ongesteld? Heb je de diepte nodig?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:58

Sheran schreef:
Het lijkt mij wel heel erg op het randje, Sonja... ben je zwaar ongesteld? Heb je de diepte nodig?

Nee dat helemaal niet eigenlijk... een OB mini tampon kan ik qua capaciteit rustig een uurtje of
4 dragen.

Een tampon van 5 cm past me wel, dus dan moet het kunnen denk ik?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:53

Ik heb nog even wat onderzoekjes gedaan en heb besloten de Me~luna classic small te bestellen, ben echt heel erg benieuwd! :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:02

Ik heb het advies gekregen: Me Luna Classic of Lunette 1
Zit nog al een verschil in prijs maar voor de rest wordt ik er weinig wijs uit.

Iemand ervaring met 1 van beide, welke is beter?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:05

Ik heb de Skoon cup, al jaren maar ik gebruik hem zelden omdat ik het een te groot ding vind om in te brengen. Tijdens mijn periode heb ik helemaal geen zin in zulke dingen, daarom toch weer overgegaan op maandverband.. :) alleen met het zwemmen gebruik ik hem nog, dan is hij ideaal!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:44

Ik heb er ook 1 besteld en ondertussen ook binnen.
Gister onder de douche geprobeerd en ik krijg hem er wel in maar hij klapt niet uit. Nu zeggen ze overal dat je dan moet draaien, maar dat krijg ik echt met geen mogelijkheid voor elkaar.
Iemand tips om ervoor te zorgen dat het wel lukt?
Ik heb nu trouwens de Fold in vouw gebruikt, anders lukte het niet om hem erin te krijgen :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:03

MarliesV schreef:
Ik heb het advies gekregen: Me Luna Classic of Lunette 1
Zit nog al een verschil in prijs maar voor de rest wordt ik er weinig wijs uit.

Iemand ervaring met 1 van beide, welke is beter?

Ik heb ze allebei. Ze zijn vrijwel identiek qua maat en vorm. Toch gebruik ik de Meluna eigenlijk nooit. Hij is van ander materiaal (en mede daarom ook goedkoper denk ik). Ik vind de Lunette prettiger aanvoelen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:10

Femek2902 schreef:
Gister onder de douche geprobeerd en ik krijg hem er wel in maar hij klapt niet uit. Nu zeggen ze overal dat je dan moet draaien, maar dat krijg ik echt met geen mogelijkheid voor elkaar.
Ik heb nu trouwens de Fold in vouw gebruikt, anders lukte het niet om hem erin te krijgen :')

Niet het 'touwtje' vast pakken maar het begin van de cup en dan inderdaad draaien, je voelt vanzelf wanneer het goed zit :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:19

Femek2902 schreef:

Ik gebruik ook de fold vouw. Wat ik doe als hij niet gelijk zelf uitklapt, is mijn vinger langs de hele rand bewegen en een beetje induwen zeg maar, dan ontvouwt de cup wel en kan je meteen het vacuüm controleren.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:35

Eight: 1 probleempje.. Ik krijg geen twee vingers naar binnen :') :o

Mirjam: Dat zou ik kunnen proberen, gister kon ik niet bij de rand komen, maar misschien met iets meer geduld en oefening wel :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:40

Als een dubbelgevouwen cupje lukt, moet dit ook lukken. Wellicht moet je je meer ontspannen om het te kunnen bereiken. Ik neem aan dat je het vacuüm ook verbreekt door te knijpen in de onderkant? Zou namelijk niet weten hoe je hem er anders uit kan halen :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:42

Joanieke schreef:
Ik heb nog even wat onderzoekjes gedaan en heb besloten de Me~luna classic small te bestellen, ben echt heel erg benieuwd! :)

Goed dat je een keuze hebt gemaakt! Ik wacht nog even op antwoord op mijn laatste vragen en hak dan ook de knoop door. Ben benieuwd hoe de cup jou gaat bevallen!