Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:56

Mijn kraam wilde perse om 08 30 beginnen. Was het enige nadeel aan haar. Mocht van mij wel wat later

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:37

Ons KDV wiegt gewoon in slaap indien nodig hoor. Lopen ook rustig met een drager als dat nodig is of gaan een rondje buiten lopen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 07:14

Nou als ik dat hier hoor ben ik enerzijds te gemakkelijk, en een harde ouder:
mijn kindje is na een week op haar eigen kamertje gaan slapen, dat ging goed heel soms als ze ziek is slaapt ze tussen in en dan bedoel ik echt ziek griep etc
veel eisend was ik niet bij de kraamzorg, heb nu wel meer eisen gesteld maar zeker niet onredelijk.
Wij hadden echt een leuk meisje vers van school, marokaanse en met een hoofddoekje op maar ze was zo tof en lief ik had geen ander willen hebben!
Ze was gezien haar leeftijd nog wat beperkt in haar ervaring maar opzich was dat niet erg.
( ik vond het gek dat het kraamburo vroeg of er iemand uit een ander cultuur mocht komen, is dat hier bij jullie ook gevraagd?)

dragen doen we alleen als de situatie er naar is ziekte vakantie etc omdat mijn bekken dat niet aankan hele dagen, maar dl heeft er geen trauma door hoor, ze hangt erg aan papa en mama.... :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:41

Sizzle schreef:
Ons KDV wiegt gewoon in slaap indien nodig hoor. Lopen ook rustig met een drager als dat nodig is of gaan een rondje buiten lopen.

En wie let er dan op de andere kinderen, als die persoon buiten gaat lopen? Wij doen dat niet, want dan staat de andere persoon alleen.

Als je een heel kleinschalig kdv gaat dat misschien, als je niet over de max van aantal kinderen per persoon gaan. Zoiets zouden wij enkel kunnen doen als er minder dan 8 kinderen zijn, wat nooit het geval is. Over dat aantal mag je niet alleen staan.

(en ik zou is moeten vragen hoe het zit kwa verzekering enzo als we buiten lopen op straat met een kindje.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:20

Ik heb een KDV met 1 op 3 babies en 1 op 4 vanaf 18 maanden.
Kost wel mijn halve maandsalaris.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:28

Bij ons wiegen of wandelen ze kindjes die het nodig hebben ook gewoon in slaap of ze blijven er even bij zitten tot ze lekker slapen. Maar ook bij ons zijn ze met 1 op 4 en vaak nog op iedere groep een stagiaire.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:40

Ik heb ze bij een gastouder, juist ook om de kleinere groepen en de huiselijkheid. Hier is het max 2 baby's onder de 1, dus alleen die van ons. En totaal max 5 of 6, maar die zitten dan vaak ook op school dus zijn ze ook vaak paar uurtjes alleen. Geeft mij een vertrouwder gevoel dan die grote groepen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:13

Maar dat is het verschil met de wettelijke regels per land, ik zou dat ook doen, als er meer personeel is.

Wat wij wel doen, is bij het bedje blijven staan en sussen. Elke baby wordt ook is gepakt enzo hé, we spelen er ook mee op de mat, t is dat je niet denkt dat we niets doen met de kinderen maar bepaalde dingen zijn niet mogelijk.
Kind en gezin heeft ook een regel dat er geen doeken of van die tutten doekjes in bed mogen tot 6 maanden, we zouden dan eigenlijk hun troost moeten afpakken van kind en gezin, daar doen we niet aan mee. Als ze slapen, leggen we het wat verder van hun gezichtje, die bedjes staan ook in de leefruimte, dus genoeg controle.

Het ridicule is dat vanaf 6 maanden ze in de slaapkamers slapen en dat het dan wel mag.

Sizzle: Maar als er 6 baby 's zijn dan zijn er 2 begeleiders, als er 1 buiten is gaan wandelen, dan is het 1 op 5 baby's?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:00

Pinacolada schreef:
Ik heb ze bij een gastouder, juist ook om de kleinere groepen en de huiselijkheid. Hier is het max 2 baby's onder de 1, dus alleen die van ons. En totaal max 5 of 6, maar die zitten dan vaak ook op school dus zijn ze ook vaak paar uurtjes alleen. Geeft mij een vertrouwder gevoel dan die grote groepen.

Exact mijn gedachte, ben ook heel blij niet voor een kdv gekozen te hebben.
Minder individuele aandacht, minder flexibel en duurder dan gastouder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:28

Chanel, nee dan springt iemand van de oudere groep in.
Bovendien hebben ze een limiet voor babies.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:45

Sees schreef:
Esplendido, werk jij voor LLL :D?

Ik laat tzt gewoon weer een lactatiedeskundige komen als ik tegen problemen aan loop. Dat vind ik dan weer nuttiger dan een bv cursus als de baby er nog niet eens is :o. Maar goed, dat komt waarschijnlijk door de waardeloze BV infomiddag die ik heb gehad. Een lactatiedeskundige wordt ook vergoed door mijn verzekering en die kan dat advies geven perfect afgestemd op mij en de baby.

Nu je het zegt... ik had een "health nut" in mijn kennissenkring, die me wat Amerikaanse/Canadese boeken van La Leche league had uitgeleend... man man man, gelijksoortige dramverhalen als je op Bokt een paar jaar terug had van de bitloos/ijzerloos/natuurlijk bekappen/paardnatuurlijk/24-7 op het land anders ben je een paardenbeul/boomloos/dekenloos- brigade.

Ik vond het een drammerig clubje, en iedereen deed het verkeerd behalve zij. Je móest je baby bij je in bed doen, en nee, daar gebeurden nooit ongelukken mee (liegbeesten, baby's kunnen echt wel stikken onder je dekens) en mama's hadden geen 8 uur slaap nodig, dus meerdere malen een onderbroken nachtrust was prima... ook met zware borstontsteking vrolijk moeten doorgaan, en had je 0 melk: hop, oxytocine en je bent weer productief... Oh ja, en voor het vierde levensjaar stoppen was ook niet nodig... (had die kennis dus een kleuter die bij andere vrouwen onder het t-shirt wilde kijken, als hij dorst had) Alles omwille van de heilige moeder-kindbinding die volkomen mis zou lopen, als je niet deed wat LLL voorschreef. Dus nee... mijn club is het niet. Nou zal het in het nuchtere Nederland (hopelijk) niet zo'n vaart lopen, maar van oorsprong is het een apart kliekje...

Ik vertrouw ze niet... je bent als zwangere vrouw al labieler, en als je dan ook nog naar hun bijeenkomsten gaat, waar je maar nooit weet hoe manipulatief ze op je schuldgevoel inpraten...
Ik heb dan ook vriendelijk bedankt toen die kennis me uitnodigde voor een samenkomst van LLL...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:51

:D klinkt bijna als een sekte..

Maar als zwangere vrouw ben je wel wat vatbaarder voor dat soort dingen idd.

Het mooie is, je kan zoveel willen maar met een tweeling zoals wij hebben houden heel veel dingen al op. En als je dan niet praktisch denkt of niet aan jezelf denkt red je het niet. Mijn eigen rust is ook goud waard anders kom ik de dag niet door. En twee handenbinders bij me op bed..dan stuitert er geheid 1 uit bed of wat ook maar dus begin ik ook niet aan :D. Desondanks vinden ze me nog best wel lief geloof ik :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:27

Hier in Nederland zijn de vrijwilligsters bij LLL gewoon moeders die graag andere moeders helpen bij het geven van bv. En is juist het principe 'meet the mother were she is' heel belangrijk. Wij staan niet op de barricades voor bv, wij halen geen moeders over we willen er gewoon zijn voor (aanstaande) moeders die vragen hebben, hulp nodig hebben of even hun verhaal kwijt willen.

Moeder kind nabijheid vinden we belangrijk maar samen slapen is echt geen verplichting je moet als moeder doen wat bij jou mw kind en jouw gezin past. Ook binnen LLL zijn genoeg werkende moeders en moeders die niet samen met hun kind in een bed slapen.

Ook heeft LLL geen oordeel over wel of niet lang voeden. We geven ook informatie wanneer een moeder wil stoppen of dit nu in de kraamtijd of na vier jaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:42

Als vereniging mag je best naar de extreme kant neigen met de informatieverzorging.
Zolang het maar informatieverzorging is en geen machtsspel.
Ik vind LLL een prima beginsel, je kunt er veel nuttige info halen.

Het zijn dan de uitvoerders die sons doorslaan.
Idem met baby led weaning. Principe is leuk, maar het boek slaat echt enorm ver door in het extreme.
Je moet altijd zelf blijven nadenken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:58

Mijn kraamhulp is net een paar dagen weg en pff wat was ik blij met haar! Ik had geen enkele eisen, heb alleen doorgegeven dat ik graag een ervaren rustig iemand wilde. Nou, ik kreeg een vrouw met 33 jaar ervaring. Fantastisch. Heb nog twee dagen extra kraam gekregen omdat de bv nog niet goed liep en de uk zoveel was afgevallen de eerste dagen.

Ik ben de laTste dagen ook veel over bv gaan lezen, maar man o man wat zitten er subjectieve informatiebronnen bij. Je moet echt eruit halen wat goed bij je past, en niet teveel luisteren naar de mafia.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:50

Maffia ??

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:47

9 september intake met de kraamzorg.. Moet een lijstje met vragen maken maar m'n moeder is kraamverzorgster bij hun dus heb eigenlijk al m'n vragen al aan haar gesteld :+
Vind het ook een beetje nutteloos dat ze komt terwijl we alles al weten mja...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:47

quera schreef:
Maffia ??

De borstvoedingsmaffia :D . Wordt wel eens gekscherend zo genoemd omdat er mensen zijn die neigen om een beetje door te slaan in het promoten van borstvoeding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:49

_love12_ schreef:
9 september intake met de kraamzorg.. Moet een lijstje met vragen maken maar m'n moeder is kraamverzorgster bij hun dus heb eigenlijk al m'n vragen al aan haar gesteld :+

Ze komen ook niet alleen om jouw vragen te beantwoorden, maar ook om te kijken of he huis geschikt is enzo voor hun om te werken :P

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:53

verootjoo schreef:
_love12_ schreef:

Ze komen ook niet alleen om jouw vragen te beantwoorden, maar ook om te kijken of he huis geschikt is enzo voor hun om te werken :P

Ja maar m'n ma werkt bij hun dus alles is volgens de richtlijnen die hun aanhouden geregeld en ingericht.. M'n ma gaat overigens ook zelf kramen (wilde k eerst eigenlijk niet maar tis een beetje onzin om iemand anders hierheen te halen terwijl m'n ma bij een ander gezin bezig is, dus de verloskundige of wijkverpleegkundige doet de controles en verder doet zij alles gewoon)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:04

estja schreef:
quera schreef:
Maffia ??

De borstvoedingsmaffia :D . Wordt wel eens gekscherend zo genoemd omdat er mensen zijn die neigen om een beetje door te slaan in het promoten van borstvoeding.

Ik weet wat ze ermee bedoelen. Maar vind dat niet bij lll

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:37

Als meer mensen zouden weten wat de kv industrie allemaal op hun geweten heeft om vooral maar meer kv te verkopen zouden mensen ook veel kritischer naar die fabrikanten kijken.
En echt, ik ben niet tegen kv, het is goed dat het er is, maar met sommige marketingpraktijken heb ik wel moeite. Het is ook niet voor niets dat wereldwijd vastgelegd is dat er geen reclame mag worden gemaakt voor kv voor baby's onder de zes maanden. Die regel is ontstaan naar aanleiding van het Nestlé schandaal met de milknurses waardoor in de derde wereld ontzettend veel baby's zijn gestorven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:00

Esplendido schreef:
Als meer mensen zouden weten wat de kv industrie allemaal op hun geweten heeft om vooral maar meer kv te verkopen zouden mensen ook veel kritischer naar die fabrikanten kijken.
En echt, ik ben niet tegen kv, het is goed dat het er is, maar met sommige marketingpraktijken heb ik wel moeite. Het is ook niet voor niets dat wereldwijd vastgelegd is dat er geen reclame mag worden gemaakt voor kv voor baby's onder de zes maanden. Die regel is ontstaan naar aanleiding van het Nestlé schandaal met de milknurses waardoor in de derde wereld ontzettend veel baby's zijn gestorven.

Tja, zo ken ik nog veel meer schandalige praktijken waarbij westerse producten worden opgedrongen aan mensen die die producten helemaal niet nodig hebben om te overleven, zoals de "Coca Cola zendelingen": het soort mensen dat oerwoud bewoners van cola en zeeppoeder (voor de wasmachine voorziet...) Dat is dus echt niet alleen voorbehouden aan poedermelkverkopers...

Maar we wonen niet in een land vol analfabeten in onhygiënische omstandigheden beneden de evenaar, en kennis van borstvoeding en waarom je niet met flesvoeding moet beginnen, als je zelf wilt voeden, is gewoon online te lezen, of te horen van een kraamverpleegster.
Maar fanatieke borstvoedingsmensen weigeren zelfs een piepklein flesje water met glucose voor een pasgeboren baby die een oppeppertje kan gebruiken.

Tja...iets te maken met je nuchtere verstand wel of niet kunnen gebruiken...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:16

Voor ons is al die info te vinden inderdaad.

Maar ook ik zou een flesje water met glucose weigeren voor mijn baby. Water vult wel maar voedt niet en aangezien het maagje van een baby de eerste dag slechts zo groot is als een kleine knikker zijn een paar druppels colostrum genoeg. En is juist ieder uur een beetje gezonder voor een baby dan een keer een flinke stoot glucose. En nee, ik weiger echt niet alles. Mijn prematuur geboren dochter kreeg na overleg met de artsen breastmilkfortifier (een soort extra eiwitten die zorgen voor een snellere groei en het wordt gemaakt uit koemelk) door de bv gemengd in het zkh totdat ze boven een bepaald gewicht was. Dat had ze toen nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:23

Ik gebruikte dat glucose water om die 3 druppels melk uit het kolfbuisje te krijgen.
Anders zouden ze verloren gegaan zijn.