Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:48

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
A3a1; 1 ding in je post waar ik een vraag over hebben wat is er niet humaan aan de (in nederland gebruikelijke) manier van slachten? Verder ben ik het met je post helemaal eens hoor :j ben helemaal voor diervriendelijk(er) veehouden en tevens voor minder vlees eten.

Voor mezelf sprekend: het niet humane aan slachten is dat er iets wordt doodgemaakt. Hoe kan iets doodmaken humaan zijn? Een levend wezen doden is per definitie niet humaan, behalve als dat wezen ondraaglijk aan het lijden is (na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, om maar iets te noemen).

Vind je het ook zielig als een leeuw een antilope op eet in een natuurdocumentaire? Ik ben ook helemaal voor het afschaffen van de bio-industrie, daar niet van. Maar al sinds de prehistorie eet de mens vlees. Ja, misschien kunnen we zonder en als iemand dat wil houdt niemand diegene tegen, maar het is toch wel een veelvoorkomend voedselpatroon. Net zoals dat een leeuw een antilope eet. Daarbij lijdt een dier wat op een correcte manier geslacht wordt minder dan een antilope bij een leeuw.

Waarom zou het dan niet humaan zijn als we het echt al jaaaaren doen? Een IS-er die wegens extreme geloofsovertuiging iemand onthoofd. Dat is niet humaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:48

Wij aten vroeger uit gewoonte vrijwel elke dag vlees, maar sinds ik vegetarier ben geworden eten mijn ouders ook nauwelijks meer vlees :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:49

Goof schreef:
Mijn mening in dit topic is waarschijnlijk zeer simplistisch; ik eet vlees. En vis.
Mijn argument hiervoor: Ik houd van vlees. En van vis.
Ik hoef het niet dagelijks, maar ik eet het graag.
Ik kies ervoor weinig koolhydraten te eten, ik skip graag rijst, aardappelen, pasta, ik krijg daar namelijk last van. Mijn maaltijden bestaan dus uit groenten met vlees/ vis. Heerlijk en prima.
Mijn vriend is gek op vlees en sinds we samenwonen staat er zo goed als dagelijks vlees (of vis) op het menu.

En doe ik, samen met wat anderen, heel hard mijn best mijn water en CO2 voetafdruk zo klein mogelijk te houden om te compenseren voor jouw dagelijkse vleesconsumptie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:51

NoorW schreef:
Goof schreef:
Mijn mening in dit topic is waarschijnlijk zeer simplistisch; ik eet vlees. En vis.
Mijn argument hiervoor: Ik houd van vlees. En van vis.
Ik hoef het niet dagelijks, maar ik eet het graag.
Ik kies ervoor weinig koolhydraten te eten, ik skip graag rijst, aardappelen, pasta, ik krijg daar namelijk last van. Mijn maaltijden bestaan dus uit groenten met vlees/ vis. Heerlijk en prima.
Mijn vriend is gek op vlees en sinds we samenwonen staat er zo goed als dagelijks vlees (of vis) op het menu.

En doe ik, samen met wat anderen, heel hard mijn best mijn water en CO2 voetafdruk zo klein mogelijk te houden om te compenseren voor jouw dagelijkse vleesconsumptie.

Och, dat doe ik zelf ook.
Ik heb er wel eens naar gekeken, ik heb een bijzonder kleine CO2 voetafdruk en ik gebruik beduidend minder water dan gemiddeld Nederland (wat me overigens ook verbaasde...)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:52

Maartje1990 schreef:
A3a1: denk dat je mij ipv naomi bedoelde? Ik weet niet wat je bedoelt met lomp gedrag van de mensen die er werken. Maar bijv varkens kun je niet makkelijk even aan een touwtje pakken en op een trailer laden. Dus ze zullen inderdaad tot op zekere hoogte de trailer (of simpelweg een andere ruimte) opgejaagd moeten worden. Maar dat heeft niet eens perse met slacherijen te maken dat "moet" al als je de koeien oid naar een andere weide moet verplaatsen (dat gezegt liep mijn buurman zojuist met een melkkoe over de weg met een touwtje eraan :+ )

Persoonsverwisseling gelukkiger is het maar geschreven; -)

De andere wereld heb ik niet zo'n zicht op. Dus kan daar niks zinnigs over zeggen.
Ik heb het dus over de slachterijen waar ik wel redelijk wat info over heb.

Verder ben ik blij steeds meer dieren in de wei te zien.
Ik wacht op meer varkens met een heerlijke modderpoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:52

Resistance schreef:
Vind je het ook zielig als een leeuw een antilope op eet in een natuurdocumentaire? Ik ben ook helemaal voor het afschaffen van de bio-industrie, daar niet van. Maar al sinds de prehistorie eet de mens vlees. Ja, misschien kunnen we zonder en als iemand dat wil houdt niemand diegene tegen, maar het is toch wel een veelvoorkomend voedselpatroon. Net zoals dat een leeuw een antilope eet. Daarbij lijdt een dier wat op een correcte manier geslacht wordt minder dan een antilope bij een leeuw.

Waarom zou het dan niet humaan zijn als we het echt al jaaaaren doen? Een IS-er die wegens extreme geloofsovertuiging iemand onthoofd. Dat is niet humaan.

Jup, is absoluut zielig voor die antilope. Helaas heeft de leeuw geen keus: dit is zijn voedselaanbod en op iets anders kan hij niet leven

Mensen, echter, kunnen prima zonder vlees en andere dierlijke producten (een heel heel enkele uitzondering daar gelaten) mits je een beetje let op wat je eet. Die leeuw kan niet leven op een manier dat het lijden beperkt; mensen wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:55

Magrathea schreef:
Kuggur schreef:

Ja, dat doe je wél... _O-
Je analogie gaat nl niet onschuldig over iets waar je "niet 100% achter staat", als dat wel zo is dan ben jij een héél eng persoon....

Die heb je dan niet goed gelezen: ik zeg "100% niet", als in, volledig niet, op geen enkele manier.
Snap de verwarring, de woordkeuze had beter gekund :D

Edit: verder kan je het als een dergelijke vergelijking zien.. Dat is niet mijn intentie. Ik wil slechts illustreren dat het heel moeilijk "de keuze van een ander" respecteren is als dat iets is waar je het gewoon niet mee eens bent. (Logisch, anders at je zelf wel vlees)

En dan had je niet een minder extreem voorbeeld kunnen kiezen, laat me niet lachen (oh nee, te laat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:56

Magrathea schreef:
Resistance schreef:

Jup, is absoluut zielig voor die antilope. Helaas heeft de leeuw geen keus: dit is zijn voedselaanbod en op iets anders kan hij niet leven

Mensen, echter, kunnen prima zonder vlees en andere dierlijke producten (een heel heel enkele uitzondering daar gelaten) mits je een beetje let op wat je eet. Die leeuw kan niet leven op een manier dat het lijden beperkt; mensen wel.

Maar omdat we zonder vlees kunnen, maakt het het nog niet dehumaan om het wel te eten. Als het dehumaan was zouden we er niet tegenkunnen of waren ze er duizenden jaren geleden ook niet op gekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:58

Resistance schreef:
Gewoon vlees klaarmaken voor iemand die vega is die op bezoek komt vind ik ombeschaafd. :n We moeten ons aan elkaars keuzes aanpassen. Wij vleeseters willen niet dat we "bekeerd" worden, dan moeten we ook niet een vega een stuk vlees door hun strot proberen te douwen omdat we te belabberd zijn om eens geen vlees klaar te maken.

Eerlijk gezegd vind ik het onbeschaafd om eisen te stellen aan het eten wat je van iemand anders krijgt :o

Wij eten thuis bepaalde vlees en vis niet uit overtuiging. Maar ik heb altijd meegekregen van mijn ouders dat als ik ergens anders eet, ik gewoon eet wat de pot schaft daar. Ook al is het iets wat je niet lekker vind of wat je thuis niet zal eten.
Je krijgt notabene eten van iemand en gaat dat zitten afkeuren... Terwijl er miljarden mensen zijn die geen enkel voedsel hebben. Voor eten moet je dankbaar zijn, thuis kun je zelf kiezen wat je koopt en eet, bij anderen niet.
Anders wordt het natuurlijk als mensen van tevoren vragen wat ze zullen koken of dat je dieet wensen hebt. Dan geef ik het wel aan, maar zeg ook dat ze vooral niet moeilijk moeten doen en gewoon alles kunnen maken. Als ze het niet vragen eet ik het gewoon.

En nee, een vegetariër van wie ik weet dat ze dus geen vlees eten ga ik niet bewust vlees geven. Maar soms weet je het ook gewoon niet ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:59

Citaat:
Een interessant topic. Zie veel reacties waarvan ik denk: huh?

Ik ben zelf vegetariër en vind de stap om veganist te worden te moeilijk. Ik denk persoonlijk dat bijna iedereen die er goed over nadenkt eigenlijk wel weet dat een meer veganistische wereld beter en eerlijker zou zijn (wat mij betreft is het een vorm van extremisme om te beweren dat het nu prima is geregeld met de voedselvoorziening zoals die nu is).

Maar iedere pietluttige verandering is voor een conservatief wezen als de mens ontzettend moeilijk. Als alleen al het poppetje dat het 8 uur journaal voorleest verandert staat Nederland op zijn kop. Laat staan het verzet dat je kunt verwachten als je aan iemands schotel komt.

We geven alleen niet graag toe dat we conservatieve wezens zijn, we zien onszelf liever als innoverende wondermachines die dagelijks vernieuwingen en verbeteringen doorvoeren. En dus gaan we op zoek naar excuusjes om ons te verweren tegen soortgenoten die roepen dat we ons sneller moeten vernieuwen. We noemen die soortgenoten dan extremisten, lastpakken, idioten enzovoorts. Als je dat met een hele groep doet, voelt het al snel alsof je gelijk hebt en kan alles lekker bij het oude blijven.

Ik kan veganisten alleen maar waarderen. Het vergt heel wat moeite om zo door het leven te gaan, moeite die ik niet kan opbrengen. In een van mijn lessen heb ik ook een veganist zitten die laatst een veganistische vriendin mee had. Ze praatten tussendoor enorm veel over bewust eten en wisselen tips uit. Af en toe moest ik ze er even aan herinneren dat ze er voor de les waren en dan was de aandacht er weer bij.

Tja, het is iets dat hen bezighoudt. Is dat raar/extremistisch/slecht?

Ik vind het juist goed dat er altijd mensen zijn die zich bezighouden met de vraag: Is alles goed geregeld zoals het nu is geregeld?

Als zulke mensen er niet waren, hadden we het wiel nog moeten uitvinden. Dat is ook uitgevonden door een extremist die zich niet wilde neerleggen bij de wet dat je op zware dingen nou eenmaal je rug moet vertillen.

Of een recenter voorbeeld: stemrecht voor vrouwen. Denk je dat dat er geweest was als vrouwen dat heel netjes alleen hadden aangekaart op een moment dat het de mannen goed uitkwam? De vrouwen die zich daarvoor in hebben gezet werden in hun tijd ook belachelijk gemaakt en als extremisten gezien. Waarschijnlijk waren ze naar mening van sommigen ook irritant in de omgang omdat ze 'voortdurend maar over dat stemrecht blijven zeuren'.

Ik zie 'bekerende' veganisten als mensen die door hebben dat er iets heel nodig moet worden veranderd en daar hun best voor doen. Zelf ben ik dat pad niet opgegaan omdat ik meer van het leven wil genieten en niet voortdurend 'strijd' wil leveren, maar dat betekent niet dat mijn uit gemakzucht geboren besluit beter is dan hun pad.

Ik vind dit een hele mooie post! En het laat duidelijk mijn gevoel zien over het onderwerp (geen)vlees eten.

We weten allemaal dat er meer en meer aandacht is voor duurzamer leven. Als ik kijk naar duurzamer leven dan is dat ontzettend breed, van onuitputtelijke energie, tot leemstucwerk in je huis, tot waterstofauto's tot kijken naar consuminderen.

Geen of minder dieren(producten) eten valt dus precies in het duurzamer gaan leven. Ik raak graag geïnspireerd door mensen die in heel veel zaken duurzamer gaan leven, en daar vallen wat mij betreft ook veganisten onder. Juist de mensen die heel consequent zijn in hun standpunten en voor de grotere massa 'extreem/anders' zijn, zijn vaak de voorbeelden voor mensen die anders willen.

Zelf wil ik bewuste keuze's maken. Voor mijn gezondheid, voor mijn levensgenot, voor het milieu, voor andere mensen. Daarom hou ik graag deskundigen, media, en ervaringsdeskundigen in de gaten die op tal van gebieden duurzaam leven.

Voor mij persoonlijk is de ene keuze is voor mij gemakkelijker dan de andere. Een hybride auto past niet binnen mijn budget, geen auto is voor mij geen optie. Dus rij ik gewoon een benzine auto. Ik probeer (!) niet teveel onnodig de action leeg te kopen voor allerlei prullaria die je na een halfjaar weer weggooit. Maarja, ik wil soms ook gewoon iets kopen omdat ik het een leuke trend vind en ik er blij van wordt. Ik probeer (!) niet teveel kleding te kopen, gewoon omdat het kan en het goedkoop is. Veel duurzame kledingmerken passen niet bij mijn stijl, dus daar wijk ik vaak ook van het 'ideale' af. En ik weet dus ook dat veel vlees eten eigenlijk niet goed is voor mijn lijf, dier en milieu. Daarom ga ik er bewuster mee om.

Zelf ben ik geen zwart-wit iemand: dus die kan zeggen, zo nu ben ik veganist. Ik heb veel respect voor mensen die dat wel kunnen, ik wordt er door geïnspireerd. Daarom ben ik meer en meer bewust van minder vaak, maar wel 'goed' vlees eten. Wat mij betreft mag een dier geslacht worden voor mijn consumptie, maar dan moet dat dier wel een beetje een fijn leven hebben gehad. En ja, soms laat ik ook daarbij een steekje vallen. Ik ben ook maar een mens...maar wel eentje die openstaat voor verandering (hopelijk).
Laatst bijgewerkt door Yucca op 25-05-16 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:00

Resistance schreef:

De leeuw heeft geen andere keuze, is carnivoor en kan niet zonder. Zielig voor de antilope, jazeker, maar sowieso niets aan te doen. Wij kunnen lijden (misschien is een pin door je kop minder pijnlijk, maar je gaat nog steeds dood/lijd nog steeds) gemakkelijk voorkomen.
Dat iets al jaren zo gaat of dat het veel gedaan wordt is geen argument. We hebben jaren slaven gehouden, vrouwen geen stemrecht gegeven etc.. Dat maakt het toch niet goed?

Resistance schreef:
Maar omdat we zonder vlees kunnen, maakt het het nog niet dehumaan om het wel te eten. Als het dehumaan was zouden we er niet tegenkunnen of waren ze er duizenden jaren geleden ook niet op gekomen.

Dat heeft echt 0,0 te maken met of iets humaan is of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:03

Kuggur schreef:
En dan had je niet een minder extreem voorbeeld kunnen kiezen, laat me niet lachen (oh nee, te laat).

Waarom? Ik vind dit geen extreem voorbeeld als ik het vergelijk met het onnodig doden van onschuldige wezens (wat in essentie de vleesindustrie wel is). Ik vind het net zo erg als iemand lachend een kiloknaller in zijn mandje legt dan wanneer ik hoor dat iemand een kind mishandelt. Alleen is het ene sociaal geaccepteerd, helaas.

Resistance: bedoelen we met humaan niet "zo min mogelijk lijden veroorzakend' of iets dergelijks? Want dát we iets kunnen eten, maakt het nog niet gezond, lijkt me. Kijk maar naar al het snoep dat in de supermarkten te koop is :D Ik ga me ook niet dagelijks volstoppen met snoep omdat ik in staat ben het te verteren, dat is een beetje raar.
Heel heel vroeger was het inderdaad nodig om vlees te eten, daardoor zijn we geëvolueerd zoals we nu zijn. Nu is het alles behalve nodg, met de hoeveelheid voedsel die we tot onze beschikking hebben om gezond te kunnen leven. Als "het is natuurlijk" een goede reden is om iets te doen raad ik je aan je internetverbinding uit te zetten en in een hutje in het bos te gaan leven - dat is tenslotte ook hartstikke natuurlijk :j Al vind ik weinig natuurlijks aan een bakje vlees kopen in de supermarkt, maar goed.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:06

Resistance:
dan zou slavernij ook niet inhumaan zijn? kannibalisme? Dan is niets inhumaan, want alle 'inhumane' dingen komen al duizenden jaren voor en iedereen 'kan er tegen'

Sheran

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:08

Volgens mij is hier een definitiekwestietje aan de orde tussen humaan = menselijk en humaan = ethisch.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:08

Volgens mij hoort het zo te zijn dat je eet waar je lichaam behoefte aan heeft. In mijn geval kan het voorkomen dat ik een week geen vlees eet. En soms ineens een aantal dagen achter elkaar weer wel. Zijn periodes dat ik heel veel eieren eet of juist heel veel spinazie of.. of..

Maar het elkaar opdringen hoe je moet leven, daar heb ik een bloedhekel aan. Laat iedereen zijn eigen keuzes maken. Beetje rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars mening en manier van leven.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:14

Je hebt wel een hele extreme veganist getroffen :)
De groene meisjes laten wat mij betreft zien hoe je gebalanceerd veganist kunt zijn.
Overigens is het niet voor iedereen en ieder lijf weggelegd, maar is zuivel in mijn ogen nog erger dan af en toe biologisch vlees eten.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (tot pagina 5), maar om even met iets anders te komen.

Ik snap waarom men vegetarisch wil eten, of zelfs veganistisch. Het is ook een feit dat dat beter zou zijn voor het milieu en dat het veel dierenleed zou voorkomen, als meer mensen hun biefstukje zouden laten liggen.

Maar dan dit: om de wereldpopulatie te voeren, en dan heb ik het niet eens over de mensheid, maar ook alle gedomesticeerde én wilde dieren, heb je gigantische hoeveelheden voedsel nodig. Om dit te verbouwen, zelfs als het alleen maar plantaardig is, heb je grote hoeveelheden mest nodig. Waar komt die mest vandaan? Er zal hoe dan ook op grote schaal mest moeten worden geproduceerd om de voedselproductie op gang te houden. De meeste mest komt van productiedieren, en de productie van kunstmest schijnt niet zo bevorderlijk te zijn voor het milieu, maar daar weet ik weinig over verder.

Dan nog iets anders, voor de milieuliefhebbers: veel van onze gebruiksvoorwerpen worden gemaakt met dierlijke producten. Aan de ene kant slecht voor het milieu omdat deze dieren op hun beurt weer voedsel nodig hebben. Maar veel doorbraken wat betreft vervuiling hebben te maken met verteerbare plastics e.d., die dus gemaakt worden met dierlijke (of plantaardige) grondstoffen. Die dus ook weer geteeld moeten worden. Kost ook weer energie/voedsel/mest.

Het is een vicieuze cirkel. Wij kunnen niet zonder de dierenindustrie. Een veganistische mensheid is gewoonweg niet mogelijk, zelfs niet als je (als mens) alle voedingsstoffen uit planten kunt halen. Vegetarisch zou misschien nog wel kunnen, maar er zouden alsnog dieren moeten sneuvelen vanwege obligate carnivore huisdieren en het feit dat een milieuvriendelijke! en efficiënte industrie niet kan blijven draaien als elk dier koste wat kost heel veel ruimte en een hoge leeftijd moet krijgen. Dat kan alleen als we de mensheid uitdunnen, en nouja.... :')

Het is erg jammer, maar zoals ik het zie, is dit de realiteit. Het is erg fijn dat er mensen zijn die zich inzetten voor dierenwelzijn, milieu, waterbesparing en al dat soort dingen en er zijn ook zeker weleens zogenaamde 'extremisten' nodig die de passie hebben om dit te verspreiden (al kan ik er ook slecht tegen), en de discipline om degene te zijn die het evenwicht probeert te bewaren, maar uiteindelijk is het een gevecht die ze nooit kunnen winnen.

Zelf ben ik overigens geen vegetariër, maar ik probeer wel af te wisselen met vegetarische gerechten en probeer ook beter leven vlees en eieren te kopen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:31

Ik vind dit ook een lastige kwestie. Meisje waar ik momenteel mee woon is vegetarisch en dat respecteer ik enorm. Ze is wel wat naief en kinderlijk naar mijn idee maar haar intenties zijn goed en ik vind het ontzettend knap dat ze zo heeft besloten dat ze nooit meer vlees wilt eten.
Dat heb ik ook verteld.

Vervolgens reageert ze wel heel cynisch als ik zeg dat ik prima naar een leeuw die een beest eet kan kijken maar niet naar mensen die een dier wat aan doen. 'Pff ja en je eet wel vlees!'
Mega irritant want ja natuurlijk weet ik dat het er niet altijd goed aan toe gaat daar. Ik zei ook niet dat ik dat prima vind.
Vervolgens zegt ze 'Ja maar ik hou van dieren' Alsof het gezegd is dat vleeseters dat dus niet doen... Ik snap echt compleet haar gedachtegang maar ik hou toch echt óók van dieren, ook al eet ik ze soms..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:32

Sommige mensen vinden de zin 'ik ook hou van dieren, ook al eet ik ze soms', nogal een contradictie :D
maar goed, daar ga ik me niet over uitspreken, en ik denk dat dat echt persoonlijk is .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:34

Ja en precies dat snap ik compleet. En dat vertel ik haar ook...
Ik heb ook gezegd dat ik het vaak graag wil, maar je toch soort van een klik nodig hebt, waardoor je het ook echt doet.

Het eten heb ik opzich niks tegen trouwens, alleen wat er vaak aan vooraf gaat. Al weet ik daar te weinig van om te weten wat er precies gebeurd en of het wel anders kán.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:40

Tja, dat doe ik ook NeverGiveUp, maar blijkbaar heeft een bepaalde groep besloten dat je niet van dieren kunt houden als je ze ook eet. Is 1 van onze koeien ziek, dan doen we er alles aan om haar beter te maken en ervoor te zorgen dat ze geen pijn heeft. En dat is echt niet met de gedachtegang dat het te duur is dat ze dood gaat, nee, dat is gewoon omdat je om je dieren geeft, niets meer en niets minder. En tegen de tijd dat het besluit is genomen dat ze geslacht wordt leidt mijn man haar zelf de vrachtwagen op. Overigens gaan onze dieren naar een slachterij waar ze een paar dagen op stal staan en in alle rust geschoten worden. Geen haar op mijn hoofd die 1 van onze dieren naar Turkije op transport zou sturen om daar vervolgens dagenlang aan de grens te worden tegengehouden waarbij het de chauffeur onmogelijk wordt gemaakt om ze de juiste verzorging te geven.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:05

Damned schreef:
Resistance:
dan zou slavernij ook niet inhumaan zijn? kannibalisme? Dan is niets inhumaan, want alle 'inhumane' dingen komen al duizenden jaren voor en iedereen 'kan er tegen'

Behalve het hapje van de kannibaal. ..die kan er niet zo goed tegen....gelukkig houd ie zijn mond ;-)

Voor de verderrest

Wat mij betreft wordt het nu een woordenkwestie en wie daar het beste mee gegoochelen kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:13

Humaan, dat lees ik toch als menselijk, of goed/vriendelijk genoeg voor mensen, en aangezien we jonge, gezonde mensen niet doden in onze samenleving vind ik het doden van jonge, gezonde dieren ook niet humaan. Een dier doden dat ongeneeslijk ziek is en lijdt is dan wel weer humaan omdat mensen in diezelfde toestand ook voor euthanasie kiezen. Zo zie ik dat in ieder geval.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:26

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
A3a1; 1 ding in je post waar ik een vraag over hebben wat is er niet humaan aan de (in nederland gebruikelijke) manier van slachten? Verder ben ik het met je post helemaal eens hoor :j ben helemaal voor diervriendelijk(er) veehouden en tevens voor minder vlees eten.

Voor mezelf sprekend: het niet humane aan slachten is dat er iets wordt doodgemaakt. Hoe kan iets doodmaken humaan zijn? Een levend wezen doden is per definitie niet humaan, behalve als dat wezen ondraaglijk aan het lijden is (na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, om maar iets te noemen).

Humaan vind ik zelf niet helemaal het juiste begrip. Maar ik vind het doodmaken van een dier an sich niet zielig.

Wel vind ik het zielig als het een stressvolle en (lange) lijdensweg is. (Lang is natuurlijk relatief maar ik vind dan 10 seconden al lang).

Maar koetje loopt de slachterij in, bam pin door zn kop, vind ik dus niet zielig. Slachten van bijv kippen vind ik dan weer wel zielig (behalve als je dat thuis zelf doet). Want ze worden (nog levend) aan hun poten op de kop gehangen, extreem stressvol en daarbij breken ze nog wel een hun poten dan worden ze uiteindelijk geëlectrocuteerd. De weg ernaartoe vind ik dus wel zielig. Want ik vind niet dat dieren moeten lijden

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:57

Ik heb het over humaan.
En humaan betekent voor mij dat we ons niet als een stelletje idioten gedragen.
Kennelijk heb je de documentaire waarover ik het had, niet gezien, we praten over totaal verschillende dingen.
Ik ik stop hier de discussie omdat ik niet weet hoe ik duidelijker kan maken wat ik bedoel, terwijl ik met 1 vinger op mijn telefoon rammel.

Ik herhaal, het lijkt nu een woordenkwestie te worden en goochelen met woorden,
ik stop hier.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 25-05-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt