Citaat:
Een interessant topic. Zie veel reacties waarvan ik denk: huh?
Ik ben zelf vegetariër en vind de stap om veganist te worden te moeilijk. Ik denk persoonlijk dat bijna iedereen die er goed over nadenkt eigenlijk wel weet dat een meer veganistische wereld beter en eerlijker zou zijn (wat mij betreft is het een vorm van extremisme om te beweren dat het nu prima is geregeld met de voedselvoorziening zoals die nu is).
Maar iedere pietluttige verandering is voor een conservatief wezen als de mens ontzettend moeilijk. Als alleen al het poppetje dat het 8 uur journaal voorleest verandert staat Nederland op zijn kop. Laat staan het verzet dat je kunt verwachten als je aan iemands schotel komt.
We geven alleen niet graag toe dat we conservatieve wezens zijn, we zien onszelf liever als innoverende wondermachines die dagelijks vernieuwingen en verbeteringen doorvoeren. En dus gaan we op zoek naar excuusjes om ons te verweren tegen soortgenoten die roepen dat we ons sneller moeten vernieuwen. We noemen die soortgenoten dan extremisten, lastpakken, idioten enzovoorts. Als je dat met een hele groep doet, voelt het al snel alsof je gelijk hebt en kan alles lekker bij het oude blijven.
Ik kan veganisten alleen maar waarderen. Het vergt heel wat moeite om zo door het leven te gaan, moeite die ik niet kan opbrengen. In een van mijn lessen heb ik ook een veganist zitten die laatst een veganistische vriendin mee had. Ze praatten tussendoor enorm veel over bewust eten en wisselen tips uit. Af en toe moest ik ze er even aan herinneren dat ze er voor de les waren en dan was de aandacht er weer bij.
Tja, het is iets dat hen bezighoudt. Is dat raar/extremistisch/slecht?
Ik vind het juist goed dat er altijd mensen zijn die zich bezighouden met de vraag: Is alles goed geregeld zoals het nu is geregeld?
Als zulke mensen er niet waren, hadden we het wiel nog moeten uitvinden. Dat is ook uitgevonden door een extremist die zich niet wilde neerleggen bij de wet dat je op zware dingen nou eenmaal je rug moet vertillen.
Of een recenter voorbeeld: stemrecht voor vrouwen. Denk je dat dat er geweest was als vrouwen dat heel netjes alleen hadden aangekaart op een moment dat het de mannen goed uitkwam? De vrouwen die zich daarvoor in hebben gezet werden in hun tijd ook belachelijk gemaakt en als extremisten gezien. Waarschijnlijk waren ze naar mening van sommigen ook irritant in de omgang omdat ze 'voortdurend maar over dat stemrecht blijven zeuren'.
Ik zie 'bekerende' veganisten als mensen die door hebben dat er iets heel nodig moet worden veranderd en daar hun best voor doen. Zelf ben ik dat pad niet opgegaan omdat ik meer van het leven wil genieten en niet voortdurend 'strijd' wil leveren, maar dat betekent niet dat mijn uit gemakzucht geboren besluit beter is dan hun pad.
Ik vind dit een hele mooie post! En het laat duidelijk mijn gevoel zien over het onderwerp (geen)vlees eten.
We weten allemaal dat er meer en meer aandacht is voor duurzamer leven. Als ik kijk naar duurzamer leven dan is dat ontzettend breed, van onuitputtelijke energie, tot leemstucwerk in je huis, tot waterstofauto's tot kijken naar consuminderen.
Geen of minder dieren(producten) eten valt dus precies in het duurzamer gaan leven. Ik raak graag geïnspireerd door mensen die in heel veel zaken duurzamer gaan leven, en daar vallen wat mij betreft ook veganisten onder. Juist de mensen die heel consequent zijn in hun standpunten en voor de grotere massa 'extreem/anders' zijn, zijn vaak de voorbeelden voor mensen die anders willen.
Zelf wil ik bewuste keuze's maken. Voor mijn gezondheid, voor mijn levensgenot, voor het milieu, voor andere mensen. Daarom hou ik graag deskundigen, media, en ervaringsdeskundigen in de gaten die op tal van gebieden duurzaam leven.
Voor mij persoonlijk is de ene keuze is voor mij gemakkelijker dan de andere. Een hybride auto past niet binnen mijn budget, geen auto is voor mij geen optie. Dus rij ik gewoon een benzine auto. Ik probeer (!) niet teveel onnodig de action leeg te kopen voor allerlei prullaria die je na een halfjaar weer weggooit. Maarja, ik wil soms ook gewoon iets kopen omdat ik het een leuke trend vind en ik er blij van wordt. Ik probeer (!) niet teveel kleding te kopen, gewoon omdat het kan en het goedkoop is. Veel duurzame kledingmerken passen niet bij mijn stijl, dus daar wijk ik vaak ook van het 'ideale' af. En ik weet dus ook dat veel vlees eten eigenlijk niet goed is voor mijn lijf, dier en milieu. Daarom ga ik er bewuster mee om.
Zelf ben ik geen zwart-wit iemand: dus die kan zeggen, zo nu ben ik veganist. Ik heb veel respect voor mensen die dat wel kunnen, ik wordt er door geïnspireerd. Daarom ben ik meer en meer bewust van minder vaak, maar wel 'goed' vlees eten. Wat mij betreft mag een dier geslacht worden voor mijn consumptie, maar dan moet dat dier wel een beetje een fijn leven hebben gehad. En ja, soms laat ik ook daarbij een steekje vallen. Ik ben ook maar een mens...maar wel eentje die openstaat voor verandering (hopelijk).
Laatst bijgewerkt door Yucca op 25-05-16 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt