Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:04

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Dat dit niet zelden suboptimaal gaat, maakt van begin af voor halvering van deze team-inspanning kiezen nog niet goed.

Ieder mens en iedere situatie is bij tijden suboptimaal. Ook jij zult als mens en ouder beslist allerlei dingen doen en meebrengen die suboptimaal zijn, gewoon omdat je mens bent.

Dat 'ieder mens bij tijden suboptimaal' is nu juist een heel sterk argument VOOR twee samen, want die tweede is een in-huis compensatie _/-\o_

Verder is de tweede een +:)+ 'second opinion' voor het slechts mens zijn :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:17

Sees schreef:
Je kunt beter opgroeien in een stabiel 2 ouder gezin dan in een stabiel 1 ouder gezin. Dat durf ik met droge ogen wel te beweren hoor.

Dat mag. Ik ga daar nog altijd niet mee akkoord omdat het veel te brede categorieen zijn.

Citaat:
Vertel mij dan eens waarom het volgens jou beter zou zijn op te groeien in een stabiel 1 ouder gezin dan in een stabiel 2 ouder gezin?

Niet beter, anders. De eerste aanname die ik zou willen doen is dat er een heleboel is dat er heel veel is dat niet zonder meer als goed of fout valt te kwalificeren. Een 1-oudergezin KAN wellicht een ander gevoel van zelfstandigheid overdragen op de kinderen dan ouders die het samen doen. Bij een 1-oudergezin KAN de relatie naar anderen toe anders zijn omdat je je meer open moet stellen voor de omgeving en je je minder terugtrekt in je eigen gezin.

Zonder mijn eigen n=1-ervaring te willen gebruiken als 'zie je wel dat het kan', mijn ouders zijn gescheiden, en zeker na de scheiding betekende dat duidelijk dat ik meer mee moest naar allerlei dingen die mijn moeder moest doen. En dat was soms heel leuk - het opende deuren naar theaters en schoolreisjes en bijbaantjes die ik anders niet had gehad maar waar ik wel echt goede herinneringen aan heb.
Het betekende dat er bv meer dingen werden ingevuld samen met anderen (vakanties en activiteiten) die anders met het gezin alleen gedaan zouden worden. Is dat beter? Geen idee... ik denk dat het hooguit anders is.

Tegelijkertijd - laten we bedenken dat er genoeg gezinnen toch voor een groot deel praktisch alleen-oudergezinnen zijn, als 1 van de ouders bijvoorbeeld voor werk veel van huis is. Ze worden tot de stabiele twee-oudergezinnen gerekend, zelfs als alle praktische dingen die je aan twee ouders zou toeschrijven niet van toepassing zijn. (Als de -meestal- vader bv een jaar in het buitenland verblijft, dan is het niet degene die de dagelijkse dingen kan oplossen, niet degene die bij conflicten bemiddelt, niet degene die er 's nachts uit kan gaan terwijl je zelf eens doorslaapt of andersom. Ook daar zul je die ruimte in het netwerk moeten vinden. Een kwartiertje skypen is toch niet hetzelfde als samenleven.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:35

Shadow0 schreef:
Niet beter, anders. De eerste aanname die ik zou willen doen is dat er een heleboel is dat er heel veel is dat niet zonder meer als goed of fout valt te kwalificeren. Een 1-oudergezin KAN wellicht een ander gevoel van zelfstandigheid overdragen op de kinderen dan ouders die het samen doen. Bij een 1-oudergezin KAN de relatie naar anderen toe anders zijn omdat je je meer open moet stellen voor de omgeving en je je minder terugtrekt in je eigen gezin. .)
Dit is inderdaad slechts een aanname ;). Het is niet per definitie zo dat je je meer moetopenstellen als 1 ouder gezin, ook is het niet per definitie zo dat je je minder terugtrekt in je eigen gezin als je met 2 ouders bent.

Shadow0 schreef:
Zonder mijn eigen n=1-ervaring te willen gebruiken als 'zie je wel dat het kan', mijn ouders zijn gescheiden, en zeker na de scheiding betekende dat duidelijk dat ik meer mee moest naar allerlei dingen die mijn moeder moest doen. En dat was soms heel leuk - het opende deuren naar theaters en schoolreisjes en bijbaantjes die ik anders niet had gehad maar waar ik wel echt goede herinneringen aan heb.
Het betekende dat er bv meer dingen werden ingevuld samen met anderen (vakanties en activiteiten) die anders met het gezin alleen gedaan zouden worden. Is dat beter? Geen idee... ik denk dat het hooguit anders is.

Ik heb ook niet gezegd dat het niet kán. Ik heb me afgevraagd of je het moet willen. Overigens is ook de manier waarop jij het ervaren hebt uiteraard slechts een persoonlijk gevoel en geen graadmeter ;-). Dat geldt ook voor hoe ik eea ervaren heb. Ik moest vroeger namelijk net zo goed mee naar dingen van mijn ouders. Mijn broer en ik vonden dat niet per se leuk, terwijl de activiteiten an sich best leuk waren.

Daarnaast gingen wij nooit met het gezin alleen op vakantie. Altijd met zussen/broers/vrienden e.d. van mijn ouders. En dát vond ik inderdaad wel altijd erg leuk maar er zullen ook mensen zijn die dat niet als fijn zouden ervaren.

Shadow0 schreef:
Tegelijkertijd - laten we bedenken dat er genoeg gezinnen toch voor een groot deel praktisch alleen-oudergezinnen zijn, als 1 van de ouders bijvoorbeeld voor werk veel van huis is. Ze worden tot de stabiele twee-oudergezinnen gerekend, zelfs als alle praktische dingen die je aan twee ouders zou toeschrijven niet van toepassing zijn. (Als de -meestal- vader bv een jaar in het buitenland verblijft, dan is het niet degene die de dagelijkse dingen kan oplossen, niet degene die bij conflicten bemiddelt, niet degene die er 's nachts uit kan gaan terwijl je zelf eens doorslaapt of andersom. Ook daar zul je die ruimte in het netwerk moeten vinden. Een kwartiertje skypen is toch niet hetzelfde als samenleven.)

En tóch is dit niet hetzelfde als een daadwerkelijk 1 ouder gezin. Mijn vader was toen ik jong was ook vaak wegens werk afwezig maar ik had wèl twee ouders. Twee ouders die overlegden, samen beslisten. Mijn vader vervulde, zij het minder aanwezig, wèl een vaderrol. Een rol die mijn moeder met haar beste kunnen nooit had kunnen vervullen simpelweg omdat ze mijn vader niet is ;).

MissBmx

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:57

Aangezien TS om ervaringen vraagt en niet om statistieken.
Ik ken een vrouw die bam is en zij doet het top, het was pittig. Ze heeft een goed sociaal netwerk waar ze op terug kan vallen in tijd van nood, een baan waarvan ze prima rond kan komen, beide kinderen zijn sociaal doen het prima op school vwo en uni dus.
Dan nog een oud collega met een zoon ook bam, het was zwaar, zeker omdat het een huilbaby was maar ook zij heeft een goed sociaal netwerk en de jongeman is inmiddels 17 en doet het prima,puber maar geen losgeslagen figuur met foute vrienden.

Dus 2 praktijk voorbeelden waarbij het goed gaat maar waarbij ik het opvallend vind dat zij allebei een goed sociaalnetwerk hebben die hen steunen. En dan niet eens persee om de practische zaken maar waar ze mee kan praten kletsen. Gewoon advies kan vragen, dat ik als getrouwde moeder ook doe met mijn vriendinnen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:11

Gillbo schreef:
Dus 2 praktijk voorbeelden waarbij het goed gaat

Hoeveel praktijkvoorbeelden wil je waarbij het NIET goed gaat, ook ondanks sociale vangnetten?
Mijn ervaring met alleenstaande moeders als vriendin is dat het vrijwel regel dat het onredelijk zwaar is en dat de kinderen daar meer beperkingen door ondervinden.

Al deze anekdotische ervaring wordt beperkt door de grenzen van onze eigen wereldjes. Statische info gebaseerd op het grote geheel is een noodzakelijk perspectief om de anekdotische info te wegen.

Er zjn ook voorbeelden van rokers die oud worden. Toch is dat geen argument dat het gezond is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-04-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:12

Maar ts vraagt om ervaringen niet om statistieken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:18

Gillbo schreef:

Ok dan; ik probeerde het te onderbouwen maar als dat ongewenst is:
Mijn ervaring met vriendinnen is; NIET DOEN IN HET BELANG VAN HET KIND! en voor jezelf is het ook je eigen leven in je voet schieten -O-
Uitzondering bevestigen die regel.
Mijn ervaring met mijn eigen zoon is WEL geweldig, zowel voor hem als voor zijn moeder.
Het verschil is schokkend, haast stuitend.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:18

Shadow0 schreef:
2. als je iets veroordeelt (toch al meestal niet nodig) dan alleen als het gaat om daadwerkelijke concrete situaties waarin er werkelijk problemen zijn. We hoeven geen moeders een schuldgevoel aan te praten alleen op basis van statistieken, zonder dat we weten hoe de werkelijkheid is.

Dit. Wow, helemaal mee eens gewoon.
Laten we iemand iets afraden omdat het vaak fout gaat terwijl het wellicht vaak fout gaat door factoren die helemaal niet spelen bij TS. Onzin.
Overigens geen waardeoordeel over de rest van de discussie want ik heb er zeer weinig verstand van. Maar leuk om een keer iemand tegen te komen die het met me eens is op dit gebied haha :D

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:27

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar een kennis van mij is ook bewust alleenstaand moeder geworden.

Ik denk dat het a. Net is hoe je er zelf instaat en b. Of je een vangnet hebt.

Zij heeft een grote vriendenclub, op wie ze altijd kan rekenen. Alleenstaand moederschap gaat haar vrij relaxed af heb ok het idee, maar dat komt ook door haar algehele levensinstelling. Ze maakt mooie reizen samen met haar zoon (al vanaf dat hij 3 maanden is) en hij gaat echt overal gezellig mee naar toe. Je moet ook geluk hebben dat je een makkelijk en gezond kind hebt natuurlijk, maar zoals ik het haar zie doen....helemaal super!

Succes met je overweging.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:47

xAlice schreef:
Shadow0 schreef:
2. als je iets veroordeelt (toch al meestal niet nodig) dan alleen als het gaat om daadwerkelijke concrete situaties waarin er werkelijk problemen zijn. We hoeven geen moeders een schuldgevoel aan te praten alleen op basis van statistieken, zonder dat we weten hoe de werkelijkheid is.

Dit. Wow, helemaal mee eens gewoon.
Laten we iemand iets afraden omdat het vaak fout gaat terwijl het wellicht vaak fout gaat door factoren die helemaal niet spelen bij TS. Onzin.
Overigens geen waardeoordeel over de rest van de discussie want ik heb er zeer weinig verstand van. Maar leuk om een keer iemand tegen te komen die het met me eens is op dit gebied haha :D

Nee maar achteraf zeggen; zie je nou wel is ook weer zoiets ;-). Niet dat dat per definitie het geval zou zijn overigens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:36

Ondertussen mis ik nog steeds wat in deze nu eigenlijk de positie van de vader/spermadonor is.
Die is tenslotte net zo baas over eigen sperma als een vrouw over eigen baarmoeder.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:29

chanel1985 schreef:
Het is niet omdat jij kinderloos wilt blijven, dat een ander dat ook moet doen, Les.

Het is rot dat je die ziekte hebt, maar als je alles wilt uitsluiten zou niemand nog kinderen mogen krijgen, ook geen 2 oudergezinnen (waar jij ook uit komt).
In de toekomst kan niet niemand kijken, mijn relatie tussen mijn kind kan ook verzuren en hier is het een 2ouder gezin.

Jou reactie zit vol met argumenten om geen kind te krijgen, of je nu alleen of met 2 bent.

Inderdaad, omdat ik van mening ben dat iédereen - 1 of 2 ouders - best eens zou nadenken over kinderen krijgen. Voor de meesten met opspelende hormonen is het "oh leuk, kindje, schattig"
Soms loopt het leven anders en zit je opgescheept met een ziek kind, een depressief kind, een kind dat een hekel aan je heeft, een kind dat opgroeit tot iets wat je liever niet hebt (het lief van mijn moeder heeft zo 2 stuks, beide aan de drugs). Of je kind krijgt nergens kansen in deze moeilijke wereld, en die wereld gaat enkel nog maar moeilijker worden voor ons nageslacht...
Kun je daarmee leven als dat gebeurt? Indien ja, ga ervoor. Indien nee, denk het dan toch maar eens goed na...

Als mijn moeder geweten had wat ze nu wist was ze er niet aan begonnen ookal houdt ze zielsveel van mij.
Ik heb hier zelf al over nagedacht en besloten dat ik het niet aankan als zoiets gebeurt dus ik begin er niet aan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:56

Huertecilla schreef:
Gillbo schreef:

Ok dan; ik probeerde het te onderbouwen maar als dat ongewenst is:
Mijn ervaring met vriendinnen is; NIET DOEN IN HET BELANG VAN HET KIND! en voor jezelf is het ook je eigen leven in je voet schieten -O-
Uitzondering bevestigen die regel.
Mijn ervaring met mijn eigen zoon is WEL geweldig, zowel voor hem als voor zijn moeder.
Het verschil is schokkend, haast stuitend.

Dan is het juist te belangrijk om te weten waarom het verkeerd ging. Juist van dat soort dingen leer je en kan je al zaken ondervangen waarom iets verkeerd zou kunnen gaan.
Zoals ik omschreef is de ervaringen die ik gezien heb dat het heel belangrijk is dat je een sociaal netwerk hebt, mensen waar je op kan vertrouwen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:19

Huertecilla schreef:
Ondertussen mis ik nog steeds wat in deze nu eigenlijk de positie van de vader/spermadonor is.
Die is tenslotte net zo baas over eigen sperma als een vrouw over eigen baarmoeder.

Tenzij je naar de spermabank gaat. Vaak zijn dat mannen die niet hoeven/willen weten hoe het verder met hun naza(a)t(en) gaat. Dit ligt uiteindelijk vaak ingewikkelder bij een zelf uitgekozen/aangewezen donor, dan eentje op basis van wat algemene gegevens bij een spermabank.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:32

shenavallie, doneren van semen is niet meer anoniem. Dus dat mannen het niet willen weten is tegenwoordig voor de donoren een heel groot obstakel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:39

Bij een bank blijft de donor onbekend tot het kind 18 is en wél de behoefte krijgt om te weten wie de vader is.
De moeder krijgt volgens mij alleen opleidingsniveau en uiterlijke kenmerken te horen, geen foto en al helemaal geen contact gegevens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:42

Shenavallie schreef:
Huertecilla schreef:

Tenzij je naar de spermabank gaat. Vaak zijn dat mannen die niet hoeven/willen weten hoe het verder met hun naza(a)t(en) gaat. Dit ligt uiteindelijk vaak ingewikkelder bij een zelf uitgekozen/aangewezen donor, dan eentje op basis van wat algemene gegevens bij een spermabank.

Ik ben bewust nooit naar de spermabank gegaan OMDAT ik baas over mijn sperma ben en wil blijven.
Zelfs als je NIET met de gevolgen geconfronteerd kan worden is dat imo de enige verantwoordelijke optie. Nu anoniem verleden tijd is, is het zelfs een absolute voorwaarde volgens mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:46

Nou, probleem opgelost dus :) Jij doneert je sperma niet aan de spermabank, en niemand gaat ermee aan de haal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:50

Als alle eigenschappen erfelijk waren, zou je sperma waarschijnlijk toch niet veel benut worden. _O-

Grapje, maar ja euh... TS nog verder nagedacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:53

Gillbo schreef:
Bij een bank blijft de donor onbekend tot het kind 18 is en wél de behoefte krijgt om te weten wie de vader is.

Zo krijg je als vader mogelijk te horen wat er fout is gegaan met jouw sperma zonder enige inspraak of er ook maar IETS aan te hebben kunnen doen.
Imo een hoogst onevenwichtige rechtssituatie en een harde reden om er niet aan mee te willen werken.

Baas over eigen buik, baas over eigen sperma; emancipatie :)*

Sterker nog Shadow; ik heb me al heel vroeg laten steriliseren.
Later (veel later) teruggedraaid -> vriendin zwanger *\%/* -> nu weer steriel +:)+

Mijn opmerking blijft evenwel overeind: Hoe zit het met de rechten van de vader? Met de zeggenschap van de spermadonor over bewust alleen moeder?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:54

xSlvna schreef:
Als alle eigenschappen erfelijk waren, zou je sperma waarschijnlijk toch niet veel benut worden. _O-

Grapje,

Maar ondertussen wel geschreven.

Ach ja, valse wijven :roll:

Grapje, ....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:57

Ik ben ook een vals wijf, mag je me best vertellen hoor haha

Maar je hebt gewoon aparte eigenschappen. Ik zou geen sperma aandurven met karakter haha

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:10

Huertecilla schreef:
Mijn opmerking blijft evenwel overeind: Hoe zit het met de rechten van de vader? Met de zeggenschap van de spermadonor over bewust alleen moeder?

Dat doet er toch niet toe. TS heeft nergens te kennen gegeven dat ze stiekem zwanger wil worden van een one night stand ofzo.
Als TS de keus zou maken om álleen een kindje op te voeden, dan kan dat toch niet anders dat de biologische vader daarmee instemt, tenzij beide anders afspreken.
Dus beide zijn baas omdat er vóóraf duidelijke afspraken worden gemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:27

Gillbo schreef:
Dat doet er toch niet toe. TS heeft nergens te kennen gegeven dat ze stiekem zwanger wil worden van een one night stand ofzo.
Als TS de keus zou maken om álleen een kindje op te voeden, dan kan dat toch niet anders dat de biologische vader daarmee instemt, tenzij beide anders afspreken.
Dus beide zijn baas omdat er vóóraf duidelijke afspraken worden gemaakt.

Niets 'dus' want de TS heeft nergens de bron van sperma genoemd en de rest van jouw relaas is een verzameling aannames.

Aangezien ik een man ben met zwaarwegend gevoel van verantwoordelijkheid over vaderschap stel ik deze in mijn ogen belangrijke vraag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:43

dan zou jij dus ook niet (zomaar) doneren, net al niet iedere vrouw draagmoeder wil zijn. Maar dat is geen toevoeging voor de vraag in dit topic
Dan is TS niet de man die jij zoekt.
De vraag die jij stelt bevat geen eenduidig antwoord omdat het (gelukkig) afhankelijk is van de wensen van de 2 personen die deze wens mogelijk (gaan) maken.