PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:21

Ja precies. :j
Bij mij ook alleen mijn psycholoog, recherche, rechtbank en mijn partner. :)

Ik wilde een tijd terug ook graag een PTSS hulphond, maar dit moest ik zelf betalen, omdat het nu alleen nog vergoed wordt voor veteranen.
Dat kon ik me toen niet veroorloven, maar misschien in de toekomst.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:29

Bij de ene organisatie kost het meer dan bij de andere... Vergelijking maken is dus soms niet slecht. Hoorde onlangs dat iemand die geen veteraan is, een PTSS-hulphond gaat krijgen van Hulphond Nederland. Volgens mij vragen die aan de gebruiker geen geld voor de hond. Alleen... ik hoor tegenwoordig niet zoveel goeds over deze organisatie (ben er verder niet mee gekend, heb er ook geen persoonlijke ervaring mee, ga enkel af op wat ik van horen zeggen heb). Je hebt ook wel stichtingen die je kunnen ondersteunen bij het financieren ervan (onder bepaalde voorwaarden).
In elk geval, als je ooit op zoek gaat naar een hond om je te ondersteunen bij je klachten: er zijn veel scholen en het is soms moeilijk om "de bomen door het bos te blijven zien" zeg maar. Denk eerst ff na over wat je zelf wil (bv zelf trainen of voorgetrainde hond) en ga dan eventueel op zoek naar wat ervaringen van anderen met die school. Omdat ik bepaalde scholen niet geheel vertrouwde ben ik ook op zoek gegaan naar ervaringen van anderen en dat heeft mij best wel veel geleerd over de desbetreffende organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:31

Ooh oke! Ik dacht dat er maar 1 organisatie was die speciaal voor PTSS honden opleidde, best naïef. :o

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:38

Nee, er zijn er toch wel een aantal... en er komen er nog regelmatig bij ook. Je hebt o.a. hulphond nederland, KNGF (ook enkel veteranen), hulphond voor autisme, MissionPuppy Nederland (vnl voor jongeren), BultersMekke AssistanceDogs, Stichting Hero, Kibo medical detection dogs, Vom Falorie, ... Wellicht vergeet ik er nog wel...
Mijn hond komt van BultersMekke (hoofdtaak is niet ondersteuning bij mijn klachten als gevolg van trauma, maar zoals gezegd heeft ze wel enkele taken die me een wat veiliger gevoel moeten geven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:42

Ik heb even terug gezocht en ik had contact met hulphond Nederland.
Dat zou mij dan een paar duizend euro hebben gekost uit eigen zak.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:55

Ja het zou kunnen... Zoals gezegd ken ik ze niet echt. Ik heb vroeger veel goeds over ze gehoord, maar hoor tegenwoordig wel een aantal minder positieve verhalen.
Je moet altijd wel een paar duizend euro rekenen denk ik. Beetje ook afhankelijk van wat je precies wil...
Ik ken een aantal mensen die een hond mede via de stichting van BultersMekke hebben gefinancierd (oa dus ook voor PTSS). Daar is wel een wachtlijst voor weet ik. Geen idee hoe lang die is. Kosten zouden bij MissionPuppy Nederland naar wat ik van horen zeggen heb ook wel meevallen (ze proberen de kosten zo laag mogelijk te houden; maar zoals gezegd werken zij vnl met en voor jongeren en vnl met shelties). KNGF leidt ook alleen PTSS-hulphonden op voor veteranen. Kibo mdd ken ik niet echt, ook geen idee of ze aangesloten zijn bij een overkoepelende organisatie zoals ADEu... Hulphond voor autisme heb ik al goede en minder goede verhalen over gehoord. Stichting Hero heb ik wel al goede dingen van gehoord, maar draagt mijn persoonlijke voorkeur niet uit. En Vom Falorie is ook niet echt mijn ding (maar dat is persoonlijk). Die leiden de hond ook voor jou op. Bij Bultersmekke, hulphond voor autisme en missionpuppy is het teamtraining (moet je natuurlijk wel kunnen en willen).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:34

Ik heb zelf een hulphond voor ptss via missionpuppy nederland, die proberen de kosten zo laag mogelijk te houden zodat de hulphond beschikbaar blijft voor alle lagen in de bevolkingsgroep. Het is gewoon heel jammer dat verzekeringen roepen dat ze het niet bewezen achten dat een hulphond voor PTSS werkelijk verschil maakt.
In mijn geval wel, ik durf gewoonweg de deur niet uit zonder mijn hulphond en hij is mijn vrijheid en zelfstandigheid. We blijven er voor vechten om deze hulphonden ook vergoed te krijgen (geld voor alle 'psychiatrische hulphonden' zoals autisme, eetstoornis, ptss etc)
Overigens is bij missionpuppy training op verschillende niveaus mogelijk, je start met een puppy vanaf begin (omdat een goede band nodig is) en dat kan ook ivm een pleeggezin waar de pup verblijft tot jij er klaar voor bent om hem geheel in huis te nemen, tot die tijd heb je wel trainingen met de pup zodat je een band krijgt. Dus zoals anderen al zeggen, er zijn meerdere stichtingen die je daar mee kunnen helpen. Maar punt blijft wel dat je het zelf, of soms met hulp van een fonds moet betalen. :(

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:18

Mjah, ik begrijp wel dat verzekeringen willen dat aangetoond is dat het wel degelijk een positief effect heeft. En het klopt in dat opzicht wel dat er gewoon nog niet heel veel degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan is naar de effectiviteit ervan. Het onderzoek dat er naar gedaan is, is in veel gevallen kwalitatief onderzoek (maw gebaseerd op bv interviews met mensen die zo'n hond hebben). Echt degelijk kwantitatief onderzoek is er naar mijn weten nog maar weinig naar gedaan (toch zeker niet in NL (en ik BE nog veel minder)). Bovendien moet er imo dan ook naar gekeken worden of de effectiviteit hetzelfde of beter is bij een voorgetrainde hond van bv KNGF of HHN of via teamtraining / teamcoaching. In het geval van een hond voor psychische klachten lijkt mij in veel gevallen een teamcoachingstraject het meest aangewezen omdat je inderdaad daarin heel erg aan de band tussen hond en baas gaat werken en je ook meer op maat gaat werken, maar of dat wetenschappelijk gezien ook een correcte redenering is, zou moeten onderzocht worden.
En dan heb je natuurlijk ook nog de vraag voor welke aandoeningen je een zgn psychiatrische hulphond gaat vergoeden. Ga je deze bv ook vergoeden bij "enkel" een ernstige depressie? Hoe ernstig moeten de klachten zijn voor terugbetaling? Wanneer zijn de klachten te ernstig? Is therapie met assistentie van dieren (honden, paarden, katten,...) misschien geen effectievere methode? Het is niet zo'n eenvoudige materie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:18

Voor mij werkt de aanwezigheid van een hond of kat al heel erg.
Nu red ik het helaas niet om een hond de beweging te geven die hij nodig heeft dus heb ik 2 katten.
Voel ik me rot dan is er altijd wel 1 bereid om met me te knuffelen of tegen zich aan te laten kletsen.
Ik durf ook wel te zeggen dat ik zonder m'n kat(ten) hier niet meer gezeten zou hebben.
Toen ik echt rock bottom zat in mijn depressie was de kat die ik toen had voor mij de reden om te blijven knokken en weer op te krabbelen, ook was die kat zo slim om gewoon op m'n borstkas te gaan liggen als ik dissocieerde zodat ik geen kant op kon en geen gekke dingen kon doen. <3
Ik noem mijn katten dan ook wel eens therapiekatten of hulpkatten, terwijl ze in feite niets meer hoeven te doen dan hun behoeften kenbaar te maken (lees: seintje geven als ze aandacht of eten nodig hebben) en er gewoon zijn en wanneer zij willen met me te knuffelen/kroelen/spelen.
Overigens werkt dit niet met een dier in een kooi omdat zij niet bij me kunnen komen opeisen wat ze nodig hebben waardoor de kans op verwaarlozing aanwezig is als ik een slechte periode heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:26

Ja precies!
Wij hebben nu hier 1 poes en die geeft zoveel liefde! <3

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:59

Erg mooi nummer. :j
Erg waar ook.
Zo heeft JURK ook een paar van dit soort nummers waar ik echt bij kan janken. :o

Dit nummer heeft voor mij trouwens ook erg veel betekend:

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:24

Mm, dat nummer is mij iets te abstract. (ik heb autisme en als resultaat daarvan ben ik niet al te goed met beeldspraak)
JURK ga ik opzoeken!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:35

Wat zijn je favoriete nummers van Jurk? Wat ik nu heb geluisterd vind ik niet zo heel bijzonder, maar wellicht luister ik de verkeerde nummers. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:42

Deze doet mij bijvoorbeeld erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:45

En deze!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:37

Die twee vind ik wel meer hebben, maar het blijft niet helemaal mijn smaak. Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat de schrijver wilde overbrengen met de teksten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:47

Dat vind ik juist zo mooi aan die liedjes omdat je dat deels zelf in kunt vullen. :j
Ik heb altijd heel veel steun uit muziek gehaald.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:11

Ik haal ook veel steun uit muziek. Als een songtekst me echt raakt, voelt het net als een warm bad. Begrepen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:12

Ja precies. :j
En dat je niet de enige bent die iets op die manier voelt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:23

Ik kan me de steun van een kat ook heel goed voorstellen hoor! Ben persoonlijk niet zo'n katten mens maar als je zo'n fijne band hebt met je kat (of hond) kan dat enorm helpen.
Ik luister tegenwoordig weinig naar muziek, ik heb dat in het verleden wel gedaan, zong ook altijd mee maar merkte ook dat ik er soms juist erger uit kwam dan voor ik luisterde. En niet om de keuze van muziek maar omdat de overgang te groot was denk ik, of teveel prikkels.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:52

Ik zet als ik ff van de wap ben of gewoon overprikkeld raak oid een koptelefoon op en dan een nummer op repeat.
Meestal is dat Krezip - Ordinary Day, Bagga Bownz - Velvet of Maria Mena - Few Small Bruises

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:44

Jilleroo, dat herken ik ook inderdaad. :j
Muziek kan je enorm upliften, maar ook heel erg naar beneden trekken.

Krezip heb ik heel veel gedraaid in een bepaalde tijd, ook heel veel steun uit gehaald.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:19

Mag je je hier ook melden als je "officeel" geen ptss hebt maar wel EMDR theraphie gaat krijgen? :o

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:22

Wat mij betreft ben je welkom.