30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:34

musiqolog schreef:
Ja, daar zit aspartaam in en dat is misschien ook niet zo gezond (is nog veel discussie over), maar het heeft in ieder geval niet de risico's die aan suiker vastzitten. Als je veel te veel suiker neemt en een groot deel van die suiker komt uit cola, dan is overschakelen op lightvarianten echt wel gezonder.

Trouwens: wie zegt dat ze in Vlaanderen DubbelFriss Free verkopen? :)

Had er geen rekening mee gehouden dat ze uit Vlaanderen komt :)
Maar dat zou best kunnen..
Light is inderdaad veel discussie over, ik mijd het liever, maargoed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk :j

Seltje

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:39

Ik kan periodes perfect op water en thee, maar in een stressperiode vlieg ik in de cola, nu is het wel heel erg. Ik drink geen koffie dus bij vermoeidheid drink ik gemakkelijk liters cola. Vandaag alleen nog maar water, en hoop dat zo te houden voor de volgende dagen/weken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:54

Seltje schreef:
Ik kan periodes perfect op water en thee, maar in een stressperiode vlieg ik in de cola, nu is het wel heel erg. Ik drink geen koffie dus bij vermoeidheid drink ik gemakkelijk liters cola. Vandaag alleen nog maar water, en hoop dat zo te houden voor de volgende dagen/weken.

Alleen maar water is het allerbeste. Frisdranken bevatten suiker of aspartaam, fruitsappen bevatten ook suiker en missen de vezels van het oorspronkelijke fruit (ergo: maakt je dikker), melk bevat cholesterol (en lactose, waar veel mensen niet tegen kunnen), cafeïnehoudende dranken drijven vocht af en over alcoholische dranken begin ik niet eens. Maar niet iedereen houdt dat vol. Dan kunnen lightdranken een alternatief zijn.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:06

Ik drink naast water veel thee, spa rood en melk. Oja, en je kan natuurlijk vanalles in je water doen; citroen, aardbeien, komkommer etc. Maakt het ook net wat lekkerder!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

Inderdaad, zoveel opties om je water een smaakje te geven! Alleen komkommer geeft het al een lekker smaakje, maar je hebt ook munt, (bevroren) bessen, citroen, kaneel, gember, ananas, appel etc. etc. etc.

Melk is niet bepaald gezond.

Voor mij al helemaal niet, na 1 kop melk en het snot komt uit mijn oren. :')
Rijstemelk vind ik daar en tegen wel heel erg lekker en gebruik ik vaak voor een suikerloos ontbijtje met havermout en peer/banaan/appel en rozijntjes. :9

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:07

Suliko, bedoel je dat pap?
Hahah dat uit de winkel wil ik niet eens eten, bah! :=
Wij maken het soms zelf van rauwe melk, dat vind ik wel erg lekker.
Overigens is winkelmelk niet erg goed voor je, maar wordt rauwe melk over het algemeen gewoon als gezond aangezien hoor!
Ik drink niet vaak melk, maar ben zeker niet bang voor cholesterol.
Ik neem ook gewoon roomboter.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:46

Ik wil geen discussie uitlokken maar ik ben wel benieuwd waarom denken jullie dat melk rauw of gepasteuriseerd wel of niet gezond is?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:21

Ik vind melk gewoon lekker en gebruik het dan ook dagelijks voor mijn havemoutpap en in mijn dagelijkse cappuccino.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:32

Ik ook, heb er ook geen last van, maar dat geldt helaas niet voor iedereen. Gebruik wel magere melk. Roomboter soms ook, lust geen margarine.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:43

Hier ook gewone melk en nergens last van, maar heb het wel ooit gelezen inderdaad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:54

Ik blijf er vooral bij dat melk voor baby's is en alleen voor hen goed is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:55

Mijn lijf reageer juist enorm goed op de 200ml melk en de 4 eetlepels havermout in de ochtend. En dan net waar ik zin in heb. Of met appel en kaneel of met kokos en gedroogde abrikozen. Mijn buik wordt daar erg blij van!

Sojamelk (of rijstemelk) vind ik een stuk minder smakelijk. En hoewel niet bewezen heb ik daarvan juist het gevoel dat het niet echt goed kan zijn.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:10

Ik zal later hier even wat artikelen plaats mbt melk, lukt mij niet om niet uitgebreid te reageren.
Melk heeft natuurlijk ook een hoop goede eigenschappen: zo is het duidelijk bewezen dat er kankerwerende stoffen in zit.
Als iedereen rustig blijft hoeft de discussie helemaal niet erg te zijn, maar is het juist leuk en leerzaam! :)

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:17

Ik ben een voorstander van melk en zuivel en ik wil niet zonder mijn dagelijks bakje kwark. Ik heb een paar van de belangrijkste argumenten tegen melk gezocht en hier mijn reactie op gegeven. Ik probeer hier een compleet beeld te schetsen van mijn persoonlijke mening, geen aanval.

Als je kijkt naar de samenstelling van melk: eiwitten, de nodige vitamines en mineralen, vetten. Hoewel deze vetten voornamelijk verzadigde vetten en een klein deel transvetten zijn (2-4%) hangt de gezondheidsfactor helemaal af van wat je de rest van de dag binnen krijgt. balans, balans.
Dat veel mensen intolerant zijn, ben ik het mee eens, ongeveer 70% van de mensen. Dat is ook een afweging die ieder voor zichzelf moet maken.
Calcium/fosfor verhouding zorgt voor osteoporose: het hangt er nog steeds vanaf wat je dagelijks binnen krijgt, een gevarieerd dieet kan heel veel opvangen.
Groeihormonen in melk die kanker kunnen veroorzaken: onderzoeken hebben hier nog geen absoluut en definitief antwoord op. Hormonen krijg je binnen via alle dierlijke producten, niet alleen melk. Dan ben ik al blij dat er in Europese dieren geen hormonen toegevoegd mogen worden. Als ik onderstaande bron mag geloven dan is een deel van de hormonen verteerbaar en het andere deel een minimale bijdrage aan de hormonen die wel zelf toch al aanmaken.
Ik snap mensen die zeggen dat melk is gemaakt voor een kalf en niet voor een mens maar wij zijn ook de enige zoogdieren die ons vlees verwarmen, tv kijken en voetballen om maar iets te noemen.
Als je Google gebruikt over het wel of niet drinken van melk kom je zo ontzettend veel tegen. Ik vind het jammer dat er weinig bronnen vermeld worden.

Hieronder een bron over waarom we ons niet zo druk moeten maken over hormonen in melk:
http://www.milkstory.nl/artikel/vraag-a ... k-hormonen

En hieronder een filmpje waarom we ons wel druk zouden moeten maken om melk: (van Radar uit 2010, erg interessant)
https://www.youtube.com/watch?v=WTQhoaMcU4w

Tot zover mijn melk betoog }:0

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:42

Hihi melk betoog.

Ik gebruik wel melk. 's Morgens vaak havermoutpap of yoghurt met muesli, of in pannekoeken of omelet of wat dan ook. Ik drink dan weer zelden een glas melk, meestal alleen water en thee (met melk }:0 ).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:02

Nou is het leuke dat dit topic over suikervrij gaat... 3 keer raden wat er in melk zit? :D Lactose = melksuiker.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:07

Maar aangezien het natuurlijke suikers zijn en het merendeel toegevoegde, geraffineerde suikers niet meer tot zich neemt, is dat voor weinigen een probleem. Fruit eet ik (en de meesten) ook nog altijd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:15

Ik heb het ook niet over fruit, daar neem je immers ook vezels mee in. Maar in melk zitten geen vezels en kan daardoor zorgen voor een hoge piek in je bloedsuikerspiegel.

En of je het wil nemen of niet moet je helemaal zelf weten, alleen veel mensen zijn er niet op de hoogte van dat lactose ook suiker is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:45

Air schreef:
Nou is het leuke dat dit topic over suikervrij gaat... 3 keer raden wat er in melk zit? :D Lactose = melksuiker.

We hadden het in dit topic meestal stilzwijgend over fructose, de suiker die in fruit zit, in suikerklontjes en in al die producten met toegevoegde suiker.

Lactose, dextrose en nog wat stoffen zijn inderdaad ook suikers. Maar wel andere suikers. Met andere effecten. Als je suikerziekte hebt of koolhydraatarm moet eten, dan moet je die andere suikers inderdaad ook uit de weg gaan, voor de meeste mensen in dit topic is het echter niet zo'n punt. Misschien snappen jullie nu mijn eerdere punt: je kunt niet ijskoud beweren dat er in een appel en een suikerklontje andere suikers zitten. In een appel en een glas melk weer wél.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:30

Ik probeer melkproducten wel wat meer te mijden, kies daarvoor in de plek liever sojamelk. Het voordeel van sojamelk is dat het een zoetere smaak heeft waardoor je geen extra suiker toevoegt terwijl je dat met melk wel zou doen (in mijn geval bij het maken van havermoutpap).

Ik heb overigens niet het idee dat mijn lichaam reageert op minder melkproducten. Wel op minder suiker. Ik heb geen afterlunch dipjes meer.

Ik ben vandaag even de mist in gegaan.. klein reepje tony chocolony gehad.. :o.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:35

Ik vind sojamelk juist niet zoet, bijna bitter. Alleen de gezoete versie is drinkbaar, maar ja, daar ga je weer. Er staat maar 1 pak ongezoete sojamelk in onze supermarkt. De rest bevat toegevoegde suikers.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:37

Albert Heijn heeft sinds kort huismerk soyayoghurt. Niet gezoet. Heerlijk met havermout, fruit, rozijnen en wat noten in de ochtend!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:01

maaikemuis schreef:
Ik vind sojamelk juist niet zoet, bijna bitter. Alleen de gezoete versie is drinkbaar, maar ja, daar ga je weer. Er staat maar 1 pak ongezoete sojamelk in onze supermarkt. De rest bevat toegevoegde suikers.

En rijstemelk? Dat drink ik altijd, heerlijk! Smaakt een beetje fris, zoetig maar niet te zoetig.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:56

Ik vind sojamelk naar play-doh klei ruiken :+ ik had van de week amandelmelk in huis en dat ging wel. Rijstemelk is beter te doen vind ik!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:01

Ik probeer soja te vermijden, krijg dat al zo nu en dan via vleesvervangers dus wil daarnaast niet ook nog sojamelk, yoghurt etc. nemen. Maar moet zeggen, vind het ook nog altijd een apart smaakje hebben. :')

Amandelmelk vind ik op zich prima om pap mee te maken of het door baksels heen te doen, maar vind dat ook een apart smaakje hebben.

Nee, doe mij maar rijstemelk. :9 Lekkerder dan gewone melk zelfs, al dronk ik dat vroegah ook iedere ochtend, tot de huisarts dat niet zo'n leuk plan meer vond. Toen ik het een aantal jaar later weer eens dronk vond ik het echt heel erg vies en sindsdien nog steeds.

Ze zeggen trouwens dat dat vaker voorkomt. Juist omdat melk dus eigenlijk bedoelt is voor jonkies. Géén idee meer waar ik dat ooit las. Maar als je gewend bent om melk te drinken, blijf je het lekker vinden. Maar als je voor bepaalde tijd stopt begint het vies te worden.