Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:43

Ik had me er niet zo in verdiept en de site zit mooi in elkaar, maar dit klinkt niet erg positief Greetje.... Ga een week op vakantie daar vlakbij en koop een startbewijs van iemand over, maar zo klinkt het bijna alsof het de moeite niet is. Las ook al dat er vrijwel geen hoogtemeters in zaten, ook wel jammer...
Las dat je nu het startnummer thuis kon laten sturen óf daar ophalen. Geen idee wat de vorige koper heeft ingevuld. Douche maakt me niet zoveel uit, maar een tijdsregistratie was toch leuk geweest. Ik ga de organisatie eens mailen! Bedankt :).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:54

Greetje zegt de eerste editie, weet niet hoeveelste dit is? Stel dat is een aantal jaar geleden hebben ze misschien al wel wat ervaring opgebouwd :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:03

Dit wordt de tweede editie. De eerste editie was dit jaar nog. Geloof in februari.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:10

En inderdaad geen hoogtemeters. Wel een mooi gebied hoor maar ook best veel stukken brede rechte paden. Nu was het in febr. aardig nat dus hadden we ook wel een paar glibberpaadjes ertussen zitten en was het soms hink stap sprong om en door de modderplassen. Maar tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om je kosteloos aan te sluiten bij een groepje trailrunners dat een evenement dat zo weinig extra's bied en toch veel inschrijfgeld vraagt niet interessant meer.
Door de gefaseerde start was het wel niet overdruk op het parcours. Maar ja het was ook geen wedstrijd en hetzelfde had men kunnen bereiken door een kleinere groep van start te laten gaan met wel een wedstrijd element. Maar deze uitvoering is vooral voor de organisatie financieel interessant.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:12

Heb het even opgezocht, was 28 febr. 2016

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:18

Dan heb ik niks gezegd! Jammer dat 't eigenlijk zo tegen viel, hopelijk pakken ze 't komende jaren beter aan dat 't een fijne race kan worden :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:09

Daarom hebben ze nu ook verplaatst naar het najaar, vanwege de plassen. Dus het wordt nu jaarlijks een najaarsloop en dus dit jaar 2 keer.
Heb contact gehad met de organisatie en ze blijven het hetzelfde doen als de eerste editie. Geen structurele veranderingen. Bijzonder... Ze hadden meer klachten gehad, maar ook van véél deelnemers goede verhalen gehoord. Toch vreemd dat je met klachten dan niks lijkt te doen.
Nou ja, ik heb nu de koop van het startbewijs al toegezegd, dus ik doe gewoon mee, maar dan weet ik vast wat ik kan verwachten en dat op tijd die kant op moet :P.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:16

Ja en die plassen/modder waren juist leuk, dat maakt een bosloop nog een beetje tot trail. Dus nu zijn ze ook al bang dat de mensen natte voeten krijgen. Maar het is gewoon een mooie streek om te lopen hoor dus wat dat betreft is er niets mis. Maar tegenwoordig heet alles een 'trail' en moet alles schijnbaar vooral veel geld kosten terwijl er organisatorisch doordat er geen tijdsregistratie is en geen wedstrijd element niet zoveel werk is en het nauwelijks iets hoeft te kosten. Voor 5 euro was het voor een ieder gewoon leuk geweest zo'n gemarkeerde route want meer is het niet.
O ja en op het einde moet je nog even een sloot door (tenzij je ver kunt springen) dus natte voeten krijg je hoe dan ook.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:18

Roestig hier zeg!

Gisteren heb ik de Posbanktrail gelopen. Niet de meest zware (de korte afstand ging niet over de Posbank, de 20km wel) als in steile hellingen, maar wel veel vals plat en wat heuvels en daardoor wat venijniger dan sommigen hadden verwacht. Het is mijn trainingsgebied dus ik wist wat me te wachten stond. Startlocatie maar 2,5km fietsen vanaf huis dus perfect :)

De 10km werd vanuit de organisatie een 11,2 en toen bleek er een bordje weggehaald (nadat de 20km voorbij was) en liepen we 12,2km met velen of zelfs ons allen. Maar ik heb genoten en het ging erg lekker. Voor mijn doen echt vlot gelopen. Voor het eerst in het terrein onder de tempo 7, 6:58/km. Heel tevreden dus :)

Mooie loop zo voor de 15km van Terschelling volgend weekend :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:46

Gisteren ook een trail gelopen van 32,5km in België. Geen zware trail want het parcours was zo goed als vlak (de dijkjes op en af niet meegerekend) maar wel pittig vanwege het meestal afwezig zijn van echte paden het dus moeten ploegen tussen de graspollen en over de akkers. Heel mooi parcours en tot mijn verrassing liet ik de jonge garde achter mij en werd overall eerste bij de dames. En dat terwijl ik hem gewoon als duurloop training liep omdat de 100km van drie weken terug mogelijk nog in de benen zit. Over twee weken een 33km trail in de Drunense duinen, zal wel wat zwaarder worden denk ik maar dat is dan een mooie voorbereiding op ultra in de Eifel die ik weer drie weken daarna gepland heb. Dus ook de volgende trail ga ik enkel als duurloop lopen zodat ik gelijk weer verder kan trainen.

Djilna bij trails is de afstand meestal slechts een vage indicatie.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:56

Weet ik, al vind ik het wel een beetje raar als het meer dan een km afwijkt. Als je tijdregistratie doet is het wel handig dat het systeem op de juiste afstand staat ingesteld.
Maar goed, nu dus km extra. Wat helemaal niet erg was :D

Lekker dat je zonder al te veel moeite eerste bent geworden :)

Ik loop de 30e de Schoorlse duinen. 17km. En dan in nov/dec ergens een 20 en dan vind ik het voor dit jaar genoeg. Volgend jaar weer verder opbouwen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:08

Ik heb inmiddels toch maar andere schoenen gekocht. Mijn salomons zitten heerlijk, maar mijn teennagels raken er gekneusd van bij hardlopen (als wandelschoen blijven ze top). Nu maar de asics trailrunschoenen gekocht. Op de weg loop ik al jaren op asics, ook de lange afstanden. Dat gaat goed. Van de week eens uitproberennin het duin.

100km wedstrijden... wauw! Wat ontzettend knap!!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:25

Djilna hoe bedoel je dat de tijdsregistratie op de juiste afstand staat ingesteld. Tijdsregistratie is niet meer dan het vast leggen van je tijd dus die hoeft niet op de afstand te zijn ingesteld. Of bedoel je dat er soms je gemiddelde snelheid bij staat vermeld, dat kan dan inderdaad een vertekend beeld geven. a en hoe moeilijk kan het tegenwoordig zijn om de afstand met redelijke nauwkeurigheid weer te geven. Ik denk dat het probleem ook wel een beetje voort vloeit uit het feit dat er regelmatige aanpassingen moeten komen op een parcours. Of vanwege een ander evenement, of vanwege boswerkzaamheden of vanwege overstromingen dat soort zaken.
Ik loop de meeste trails overigens nog op mijn gewone loopschoenen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:27

Ja , het stoort me eigenlijk alleen op trails waar in de uitslag je snelheid genoemd wordt. Bij alleen duur boeit het me niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:27

Ik liep eerst met mijn gewone schoenen, maar ik werd zo moe van het steeds maar schuiven en aanpassen. Net wat meer grip vind ik lekker.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:54

Djilna schreef:
Ja , het stoort me eigenlijk alleen op trails waar in de uitslag je snelheid genoemd wordt. Bij alleen duur boeit het me niet.

Ja ik heb ook een ultra die ruim 57km was en als 57 stond aangegeven maar de ultramarathon statistiek heeft er een 50 van gemaakt zoals die in de beginjaren was. En dan scheelt je tempo nogal. Maar ja wie zal dat na gaan lezen, waarschijnlijk alleen ikzelf. En anders moeten ze maar denken dat het een heel zwaar parcours was. Overigens was die 57 km dan ook nog eens een onderdeel van drie etappes en ook dat staat er niet bij dus je krijgt dan wel een heel vertekend beeld.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:56

maaikemuis schreef:
Ik liep eerst met mijn gewone schoenen, maar ik werd zo moe van het steeds maar schuiven en aanpassen. Net wat meer grip vind ik lekker.

Het is steeds een afweging, op vrij stevige ondergrond zijn gewone loopschoenen toch een stuk sneller en ik vind dan grof profiel ook echt niet lekker. Dus in vrij droge periodes net als nu, of trail met stukken asfalt kies ik meestal voor mijn gewone loopschoenen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:03

In mijn gewone (anti pronatie) loopschoenen krijg ik na 8km blaren onder mijn voet als ik het terrein in ga. Op asfalt geen probleem.
Op mijn neutrale trailschoenen met relatief weinig profiel (Nike Terra Kiger) heb ik nog nooit blaren gehad. Zelfs niet met natte sokken van rivier doorwaardingen. Dus bij mij scheelt het wel.
De Salomon SpeedCross met veel profiel gebruik ik alleen als het echt bagger is. Die lopen op harde(re) ondergrond echt niet fijn. Maar dieper zand en modder wel.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:33

Ik trail altijd in het bos op mijn gewone loopschoenen. Ik heb inderdaad de salomon speedcross. Ik heb ook een asics trailschoen maar die is een stuk stugger dan de gewone asics en daardoor minder prettig terwijl het rendement van het extra profiel nihil is . Voor cross afstanden gebruik ik mijn new balance crossschoenen of mijn spikes. Maar dit jaar heb ik geen korte afstanden mee gedaan. Mijn kortste wedstrijd afstand dit jaar was een halve marathon. Die laatste twee liggen dus werkeloos onder mijn bed.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:47

Ik loop op het moment zo goed als continu op mijn trailschoenen, want ik heb weer de luxe om vanuit huis zo het bos in te kunnen :D Het is hier ook wel nodig met veel heuveltjes, boomstronken en gletsjer-stenen all over the place. Het is te doen met gewone schoenen maar het is een stuk prettiger met m'n trailschoenen - die ook sowieso een stuk lekkerder zitten!

Twee weken terug 'eindelijk' de 15K grens gepasseerd, wel per ongeluk maar he 15k is 15k. Het is hier in echt prachtig lopen en ik maak dus ook heel wat km's!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:58

Piekosjj ik denk dat het grote verschil in afstand zit. Op echte lange afstanden zie ik ook andere lopers veel meer voor gewone loopschoenen kiezen ipv trailschoenen. Na 40km zitten je trailschoenen toch ineens heel anders dan in het begin en krijg ik steeds meer behoefte aan de steun van de normale loopschoenen. Dus dan moet ik echt door het terrein duidelijke meerwaarde van het profiel hebben om de keuze toch op de trailschoenen te laten vallen. En juist op natte rotsachtige ondergrond kunnen mijn trialschoenen weer heel verradelijk zijn. En op kiezelondergrond kunnen de kiezels zich weer zo heerlijk tussen je profiel gaan nestelen. Maar het blijft ook deels persoonlijk denk ik.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:45

Het was ook niet echt persoonlijk op iemand gericht Greetje! :D Kan me voorstellen in die redenen die jij noemt dat je dan inderdaad liever op 'gewone' schoenen loopt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:19

Bij MudSweatTails is een keer een verslag geplaatst van de trail de L Ourthe. Hoe daar mensen totaal onvoorbereid aan de start stonden met gewone loopschoenen en daardoor een dergelijk persoon al na 1 1/2 km finaal onderuit ging. Ha ha dat was ik dus, ik had het groepje Nederlanders met hun professionele outfit inclusief kaartje met hoogte profiel wel gezien. En ja ik lag na 1 1/2 km plat op mijn bek in de modder. Maar van heel die groep was uiteindelijk (want de uitslagen stonden bij het verslag van betreffende groep) maar eentje sneller dan ik en de rest van die groep was een heel eind na mij binnen gekomen. Heb toen op mijn handen moeten gaan zitten om niet een heel banketstaaf reactie te plaatsen.
Normaal gesproken heb ik de tweede dag na een wedstrijd rustdag maar omdat ik de trail van afgelopen zondag als lange duurloop training heb gelopen mocht ik vandaag toch een tempo duurloop doen. Inmiddels weer 16,5km in de benen waarvan 12km op tempo (met de eerste km's inlopen erbij gemiddeld op 12,8km/hr). Dus echt geleden heb ik schijnbaar niet met de trail. Vind dat je van een trail sowieso veel sneller hersteld dan van een wegwedstrijd. Onderweg kun je wel momenten hebben dat je denkt van pfffft maar eenmaal over de finish is het dan meestal ook weer zo weg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:07

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik ben nog onervaren in de trail (neem het mee in mijn training voor een halve marathon op de weg om het koppie fris te houden. Woon net te ver van het duin voor wekelijks) en ben nog enorm aan het zoeken wat werkt. Gewone schoenen moet ik teveel corrigeren, de salomon speedcross zitten heerlijk maar bij hardlopen dus gekneusde teennagels. Nu de asics eens proberen.

Ik snap inmiddels wel de lol er van. Het is echt heerlijk en goed voor je spieropbouw (onhoog en omlaag met mul zand). Maar respect voor de hele lange afatandslopers!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:59

De SpeedCross klinken dan als een maatje te klein Maaikemuis. Ik heb nog geen 1 keer last van mijn tenen/teennagels gehad. Wel bij mijn Asics wat van de binnenkanten van de grote teen. Wat langs de schoen wrijft. Dus ik doe het echt beter op schoenen met brede neuzen.