Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:17

slimmerik schreef:
Alles wat TS wil is een normaal eetpatroon. Hoofdzakelijk gezond maar met af en toe een uitstapje naar patat, pizza etc. Gewoon wat ieder 6 jarig gezond kind krijgt. Dat gaat op dit moment niet zoals het zou moeten. TS vraagt om advies maar wordt als moeder door sommigen volledig afgebrand. Groot gelijk dat ze afzwaait .....

Het probleem is dat er een verkeerde insteek is geweest, het was nu een "help mijn kind eet niet". Het niet eten was het grote probleem, dus gaat men in eerste instantie zoeken waarom dan niet.
Had het bv : "Hoe krijg ik gezond voedsel in mijn kind?" geweest, waar het, blijkt, uiteindelijk om gaat, dan waren de tips voornamelijk die kant uitgegaan.

Dat kan ze niet meer terugdraaien helaas, het is zo gelopen, maar je kunt niet de mensen die reageren de schuld gaan geven van ongewenst verloop van het topic, omdat ze zelf niet meteen de juiste gegevens op een rij heeft gezet en later komt met info die de zaak in een ander daglicht stellen, bv.

Punz

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:38

Lusitana: _/-\o_

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:53

Roos_M schreef:
mysa schreef:
Klinkt als mijn jongste, inmiddels 18, heeft nooit normaal gegeten, nu nog niet. Is verder een heel normaal mens. Maar een abnormale eter, dus. Lust bijna niets. Vooral geen gezonde dingen. Jammer, niets aan te doen.

-O- Dat is wel een beetje makkelijk gezegd hoor.
Ik hoop voor TS dat er wel wat aan te doen is.

Ja, dat is gemakkelijk gezegd, en ja, ik hoop het ook voor TS. Wilde er alleen maar mee zeggen dat wij er na 18 jaar nog steeds niet in geslaagd zijn hem een normaal eetpatroon bij te brengen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:10

Ach mijn zoon is inmiddels bijna 18. Was ook vreselijk lastig, nu beperkt in gezond voedsel. Maar hij is zelden ziek en bijna 2 meter lang. Ik zou me gewoon niet al te druk maken, je maakt het probleem echt groter dan het is.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:12

DatBenIkNou schreef:
Ach mijn zoon is inmiddels bijna 18. Was ook vreselijk lastig, nu beperkt in gezond voedsel. Maar hij is zelden ziek en bijna 2 meter lang. Ik zou me gewoon niet al te druk maken, je maakt het probleem echt groter dan het is.

......... dat is nogal wat....! Hoe kan jij nou oordelen
over een gevoel wat iemand heeft ?!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:18

Oke, dan: In mijn ogen maak je het groter dan het is. Beter?
Het is niet zo dat dit manneke niks eet, alleen niet hetgene wat je als moeder het liefste zou hebben. Hij heeft geen ondergewicht of achterstand, dus echt geen reden voor ernstige zorgen lijkt mij.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:25

Quellian schreef:
Majabeestje schreef:
En vraag me dus oprecht af hoe dat gegaan is, de overstap naar witbrood.

Nou, dat ging net als met de rest; thuiskomen met de boterham in zijn trommel waarmee hij 's morgens naar school was vertrokken: 'ik lust geen bruin brood'. De dag ervoor wel (maar goed, 2 weken geleden lustte hij nog pizza salami, inmiddels niet meer, sinds afgelopen weekend lust hij ook geen leverworst meer). En dat kun je volhouden hoor, bruin brood meegeven, maar hij zat de hele middag op school met een lege maag.

Tijdens de informatieavond op school werd gezegd dat de kinderen tijdens de grote pauze net zo lang binnen bleven tot ze hun brood op hadden, ik heb ze toen al succes gewenst en ja, ook op school hebben ze het opgegeven. Hij zat elke dag 5 kwartier boven zijn trommel en nu is dat beperkt naar 30 minuten met witbrood (wat dat gaat er nog wel in, maar hij 'redt het niet' binnen de tijd).

Dat is ook ontzettend frustrerend. En je wil ook gewoon dat je kind wat eet en niet met een lege maag de rest van de middag in de klas zit, dat begrijp ik heel goed.
Ik denk dat jouw zoontje een ontzettend sterk karakter heeft en dat icm toch wel wat onduidelijkheid over de regels wat betreft eten (wat ik begrijp, je probeert verschillende dingen) het zover is gekomen.
Wij hebben dat ook meegemaakt met de kinderen. Mijn dochter besloot te stoppen met warm eten toen ze 2 was. We hebben een periode van alles geprobeerd en uiteindelijk besloten er totaal geen aandacht aan te schenken. Maar dan ook niks. Gewoon gezellig houden aan tafel en de focus NIET op het eten. At ze niet, dan niet. We hebben vreselijk ons best moeten doen, want diep in je zit een moeder die het liefst het eten erin propt :') Want, 'ze is in de groei', 'straks wordt ze ziek', 'ze is al zo klein, ze moet goed eten' etc. Maar als mijn dochter ook maar een beeeetje het idee heeft dat ze iets moet doen omdat wij dat willen, doet ze het niet. Punt. Dus echt volledig losgelaten. En zo ineens, toen ze 4 was (heeft dus twee jaar geduurd) is ze weet gaan eten.
Toen kwam de jongste. At als een bootwerker. En ja hoor, meneer was 2 en at geen hap warm eten meer. Direct de methode toegepast van de oudste, geen aandacht aan geven. Je eigen waardeoordeel verstoppen en laat maar gaan. Heeft ook twee jaar geduurd en hij ging weer eten. Rare kinderen.
Inmiddels zijn ze dus ietsje ouder en gaan we er mee om zoals ik eerder omschreef. We eten een paar keer in de week wat zij lekker vinden en ook soms wat ze niet lekker vinden en dan eten ze maar niet. Geen issue.
Ergens voelt jouw kindje dondersgoed aan dat het voor jullie frustrerend is, dat hij niet eet. En ergens weet hij ook dondersgoed dat hij zijn zin wel krijgt als hij iets niet lust. Misschien niet altijd en direct, maar hij krijgt wel de babybell kaas omdat hij dat liever wil en witbrood etc. Er is niks mis mee om er wat in mee te gaan, helemaal omdat ze dan tenminste wat eten. Maar zo leert hij wel dat hij uiteindelijk toch wel krijgt wat hij 'wel lust' (voor een paar weken) en zo gaat hem steeds meer tegenstaan. Juist omdat hij effect heeft met dat gedrag, zal hij bevestigt worden in dat bepaalde dingen niet lekker zijn en zal steeds minder lekker gaan vinden.
Het is heel lastig, dat kan ik me goed voorstellen. Maar toch denk ik dat er nog een hoop winst te behalen valt in de manier waarop jullie hiermee omgaan. De knop zal eerst bij jullie om moeten, pas dan kan hij er iets mee. Het is een 'ding' en dat voelt hij heel goed, dan blijft het ook een 'ding', want zo lang dat bij papa en mama zo is, zal het wel zo zijn ;)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:28

DatBenIkNou schreef:
Het is niet zo dat dit manneke niks eet, alleen niet hetgene wat je als moeder het liefste zou hebben. Hij heeft geen ondergewicht of achterstand, dus echt geen reden voor ernstige zorgen lijkt mij.

TS geeft zelf aan dat zoontje het afgelopen jaar nauwelijks gegroeid is. Dat lijkt mij toch best zorgelijk!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:28

Door elke avond strijd te maken zal hij juist minder gaan eten. Ik eet ook niet fijn als er steeds strijd komt. Je gaat hem als ware op laten zien tegen het eten terwijl eten juist een feestje is.

Ik zou eet momenten inlassen, samen eten koken, en dan gewoon gaan eten en niks over het eten zeggen. Gezellig praten en als iedereen klaar is bord weg halen, toetje aanbieden en klaar. Zodat het voor hem vrijblijvend blijft om te gaan eten. Zet smiddags eens een money platter op tafel, ga eens naar een restaurant. Zorg ervoor dat eten weer leuk word.

Mijn moeder is eens met mijn broer naar de dokter geweest en die heeft zogenaamd iets uit zijn keel gehaald waardoor hij weer kon eten volgens de dokter.

Zelf at ik ook niks en ben pas op mijn 20e gaan eten. Door er strijd van te maken zorg je juist dat er niet gegeten word. Ik snap dat het heel vervelend is! Maar laat het los.

Ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry als ik iets dubbel zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:35

Dat mensen die geen kinderen hebben denken het allemaal te weten vind ik onzin.. Mijn idee van niet meer zijn eigen eten neerzetten maar gewoon een boterham met een 'alsjeblieft' was maar een idee, hij bepaalt dan niet dat hij een boterham eet maar jij.. En nee ik heb geen kinderen dus ik weet niet of hij het brood eten snel zat is maar het is maar een idee.
Hij krijgt dan in ieder geval zonder strijd of discussie iets binnen, op lange termijn is het niet gezond maar zo haal je even de druk er af lijkt mij.
TS hoeft natuurlijk niet met alle tips iets te doen, er hoeft maar 1 goede tussen te zitten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:38

DatBenIkNou schreef:

Ja, dat is veel beter :)!

Ik vind dat jij net doet, of het ventje iedere dag aan de
patat en frikadellen en alle andere ongezonde dingen zit,
en volgens mij is dat niet zo, en is TS alleen overstag gegaan
door haar zoontje nu wit brood mee te geven ipv bruin brood ( al
is dit wel te manipuleren ;) door hem wit maar ze eten bruin brood
mee te geven :+ )

Jij wilt dus zeggen dat als jouw kind dit probleem zou hebben en in
de vakantie een leuke dag zou hebben met opa en oma, dat zij hem niets
"lekkers" c.q. "ongezonds" zouden mogen geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:46

Wat me nog te binnen schiet ivm dat ontzettend langzame eten:

Ik heb ooit (toen was ik echter geen kind meer) een hele tijd afkeer gehad voor eten. Ik had honger, wilde eten maar kreeg het niet weg, of enkel korreltje voor korreltje.
Hoe meer vezelrijk hoe dramatischer.
Uiteindelijk had ik waarschijnlijk een lintworm. Ik heb een kuur gehad en toen at ik weer volledig normaal.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:48

BloemBloem:Dat schrijf ik echt nergens toch? Ik bedoelde alleen te zeggen dat hoe meer een kind druk voelt, hoe lastiger het zal worden. Hoe minder groot probleem je ervan maakt, dan heeft hij ook minder macht en controle. Probeer het gewoon ontspannen te houden. Ik kan het even niet terug vinden maar ts schreef ook dat hij schijnbaar vd lucht kan groeien. Zolang cb en huisarts geen groeiachterstand signalen zou ik me geen grote zorgen maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:51

BloemBloem schreef:
Jij wilt dus zeggen dat als jouw kind dit probleem zou hebben en in
de vakantie een leuke dag zou hebben met opa en oma, dat zij hem niets
"lekkers" c.q. "ongezonds" zouden mogen geven?

Ja, ik zou daar wel op staan.
Anders geef je ontzettend tegengestelde boodschappen, die bovendien nog verkeerd uitpakken voor de thuissituatie.
Kind denkt dan dat ze thuis slecht zijn omdat ze daar iets proberen wat hij niet wil, bij opa en oma krijgt het gewoon zijn zin. Dus die worden favoriet en mamma deugt niet. Dat mag zeker niet gebeuren.
Verwennen kan alleen als de thuissituatie gereguleerd is. Dan kan het ook nog als beloning werken.
"als je de hele week eet wat de pot schaft, mag je in het weekeinde naar opa en oma." bv.

"Enabling" is echt heel slecht op het moment dat je probeert iets recht te zetten.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:52

BloemBloem schreef:
( al
mee te geven :+

Dat blue band goede start brood is anders allang ontmaskerd hoor, is echt niet dat het bruin brood is in een witbrood jasje, maar een slap aftreksel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:53

Er zijn genoeg landen waar ze nooit bruin brood eten, dat is echt het laatste waar ik me druk over zou maken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:54

luxje schreef:
BloemBloem schreef:
( al
mee te geven :+

Dat blue band goede start brood is anders allang ontmaskerd hoor, is echt niet dat het bruin brood is in een witbrood jasje, maar een slap aftreksel..

Net of gewoon bruid brood door alle toevoegingen
tegenwoordig nog zo gezond is :+, maar dat is een hele andere
discussie.

Hier wordt het overigens niet gegeten, maar ze verzinnen
tegenwoordig overal wel een trucje op.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:56

Lusitana schreef:
Ja, ik zou daar wel op staan.
Anders geef je ontzettend tegengestelde boodschappen, die bovendien nog verkeerd uitpakken voor de thuissituatie.
Kind denkt dan dat ze thuis slecht zijn omdat ze daar iets proberen wat hij niet wil, bij opa en oma krijgt het gewoon zijn zin. Dus die worden favoriet en mamma deugt niet. Dat mag zeker niet gebeuren.
Verwennen kan alleen als de thuissituatie gereguleerd is. Dan kan het ook nog als beloning werken.
"als je de hele week eet wat de pot schaft, mag je in het weekeinde naar opa en oma." bv.

"Enabling" is echt heel slecht op het moment dat je probeert iets recht te zetten.

En ik niet .... :n !

Tegengestelde boodschappen mogen in deze situatie in mijn ogen.
Opa en Oma zijn is heel anders dan Mama en Papa oftewel de opvoeders!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:01

Ligt maar net aan de situatie toch?
Als opa en oma een uitstapje zijn is dat heel wat anders dan als opa en oma de kinderopvang zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:08

luxje schreef:

Dat maakt verder niet uit. Wat er op gaat is veel belangrijker. Ik zou me daarop concentreren als je gezond bezig wilt zijn.
Niet elk bruin brood is trouwens per definitie gezonder dan wit brood en eigenlijk is brood op zich gewoon niet zo belangrijk en gezond als de verkopers je wijs willen maken.
Alleen in Nederland eet men zoveel brood, maar liefst twee keer op een dag.
Ook weer gunstig voor de fabrikanten van broodversierders, want ook daarin loopt Nederland voorop.

Je hoeft geen brood te eten. Je kunt ook gewoon cornflakes, havermouthpap of brinta ofzo eten (of zelfs rijst).
Kun je ook meegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:09

Duitsers, die eten pas veel brood!
Daar kan bijna niemand tegenop :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:11

Sizzle schreef:
Ligt maar net aan de situatie toch?
Als opa en oma een uitstapje zijn is dat heel wat anders dan als opa en oma de kinderopvang zijn.

Ook dan probeer ik mij er zo min mogelijk mee
te bemoeien, uiteraard binnen bepaalde grenzen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:13

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:16

Lusitana schreef:
luxje schreef:

Dat maakt verder niet uit. Wat er op gaat is veel belangrijker. Ik zou me daarop concentreren als je gezond bezig wilt zijn.
Niet elk bruin brood is trouwens per definitie gezonder dan wit brood en eigenlijk is brood op zich gewoon niet zo belangrijk en gezond als de verkopers je wijs willen maken.
Alleen in Nederland eet men zoveel brood, maar liefst twee keer op een dag.
Ook weer gunstig voor de fabrikanten van broodversierders, want ook daarin loopt Nederland voorop.

Je hoeft geen brood te eten. Je kunt ook gewoon cornflakes, havermouthpap of brinta ofzo eten (of zelfs rijst).
Kun je ook meegeven.

Maakt mij ook niet uit hoor, maar ik reageerde op BloemBloem die al 2 keer dat blue band brood had aangeraden en dacht daardoor dat zij niet wist dat dat brood echt heus niet zo gezond als dat het zich voordoet.

Over wat wel en niet gezond is, kun je discussieren tot je een ons weegt, wat jij als gezond bestempelt, vindt Paleo juist helemaal geen geschikt eten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:18

BloemBloem schreef:
Tegengestelde boodschappen mogen in deze situatie in mijn ogen.
Opa en Oma zijn is heel anders dan Mama en Papa oftewel de opvoeders!

Dat is normaal gesproken prima - maar niet als je probeert zoiets als dit te veranderen. (Je laat een paard dat je aan het heropvoeden bent bv ook niet meteen in handen van anderen die zich totaal anders opstellen - teveel tegenstrijdige signalen.)

Zodra het nieuwe gedrag bevestigd is, dan prima, want dan is het gewoon duidelijk. En dan kunnen kinderen inderdaad heel goed omgaan dat het bij opa en oma anders is, en specialer. Maar als de verandering nog bezig is, dan kan het even niet, want dan maak je het voor iedereen alleen maar ingewikkelder, vooral ook voor het kind zelf. Je begint met duidelijkheid en daarna kun je dat verruimen, niet andersom.