Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SDAI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:59

Ik merk vooral dat mijn vriend het moeilijk het met dingen alleen doen of dingen verzinnen om te gaan doen. Aangezien hij het nog niet aankan om te werken en school binnenkort ook stopt wordt het een lange zomervakantie zo. Verder vind ik het heel moeilijk om mijn grens aan te geven. Hij is het liefst 24/7 bij mij maar dat trek ik ook niet alle dagen. (We wonen allebei nog thuis) Gisteren toch gezegd en blijkbaar helemaal op de verkeerde manier.. Zinnen zoals 'waar leef ik nu voor, ik vind niks meer leuk en kan nergens meer van genieten' etc. kwamen toen allemaal eruit, dan begin je je toch wel zorgen te maken.

Nikeyy

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:48

Das erg vervelend SDAI.
Ben zelf nog niet zo ver heen om anderen te betrekken in mijn down zijn. Maar mijn vriend is erg makkelijk en doet gewoon zijn ding, rekening houdend met mij dat ie ietsje vaker thuis is. Hij vraagt ook wat vaker hoe het gaat en wat extra knuffels, dat is voor mij genoeg. Weet ook wel dat hij niet goed weet wat ie soms met me aan moet, maar hij probeert met kleine dingen me toch wat op te fleuren en zit me niet te pushen om ergens mee heen te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:44

Dat is lief van hem Nikeyy :)

Ik ben wel sinds een paar weken zover dat ik met sommige mensen kan bespreken wat me dwars zit. Ik zal ook wel moeten, het is een deel van jezelf. En iets bij kop en kont vatten als je niet eens kan benoemen vind ikzelf eigenlijk niet zo logisch :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:36

nikeyy, merk je al iets van de medicijnen? helpt het?

koper, heb je de penny al weggejaagd?

bespreken is lastig voor mij... zowiezo kom ik met heel weinig mensen (volwassenen) in contact, en dan nog speel ik gewoon lekker mooi weer.. alles is oké als iemand het vraagt.
maar ondertussen ben ik gewoon zoo vreselijk moe, letterlijk en figuurlijk. Ik baal van het alleenstaande ouderschap... ook al heb ik een heel lieve vriend, hij helpt me te weinig met de kinderen en huishouden. Ik ga het niet aankaarten want hij heeft het al zo vreselijk druk, daar kan hij mijn 'problemen' ook niet bij gebruiken.
maandag heb ik weer een gesprekje bij de ggz/verpleegkundige van de huisarts, de derde keer nu.. het wordt tijd dat ik eens duidelijk en eerlijk ga zijn tegen haar.. en niet mezelf beter voordoen dan ik me voel.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:00

Merk het nog niet echt, althans tis geen wereld van verschil. Maar kan 2 tot 4 weken duren tot ik wat merk.. we wachten af.

Ja juval, mooi weer spelen. Hier zit er nog een. Dat kost vreselijk veel energie.
Snap heel goed dat je je vriend er niet bij wil betrekken, maar als je het deelt met je partner lucht wel op hoor. Tenminste dat vond ik. Ik hield het ook lang voor m'n vriend verborgen, maar hij was blij dat ik hem betrok zodat hij weet dat ik soms gewoon 'raar' ben zodat ie weet dat 't niet aan hem ligt.
Goed dat je wilt openstellen voor de ggz-verpleegkundige. Baat het niet, schaadt het zeker niet.

Ik heb wel een opsteker. Ik heb gisteren na een lang gekoesterd wens m'n gebit laten renoveren d.m.v. facings. Wou het al heel lang en nu loop ik met een prodent smile eindelijk.
(Niet dat m'n eigen gebit gênant was of zo, maar een mooi strak gebit vind ik supermooi).

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:04

Hoe is het met iedereen?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:19

Hier gaat het super (Y) echt blij eindelijk uit die dal ben gekomen op eigen kracht geniet weer van elke dag (:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:20

wat fijn dat je je gebit hebt laten mooi maken! :D

Hier gaat het .. matig. Maandag gesprek gehad met de ggz verpleegkundige... kwam ze weer met tijd voor mezelf maken... toen moest ik weer een potje janken.. tijd heb ik dus echt niet, ik zie niet waar ik dat vandaan moet toveren. Ik ben nog steeds zo moe.. maar goed, op zich luchtte het dan wel weer op.
Gister weer een dip omdat het internet niet werkte en de meneer van de helpdesk heel lastig deed.. weer tranen dus en heb de telefoon erop gegooid.
Vandaag wel weer een goede dag, ben in de tuin bezig geweest, dat was wel even leuk ondanks dat de kinderen niet bepaald behulpzaam waren. Paardje is gedekt en weer thuis, dat is ook fijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:56

Hier ook in positieve flow. Vandaag gesprek gehad op werk over voortgang, proeftijd zit er nagenoeg op, en mag blijven! Verder een woonruimte gevonden in Ijmuiden. Nu alleen nog een rijbewijs en auto, dan kunnen paardjes lekker op huidige stal blijven. Hoewel het duingebied ook wel heel mooi is...Maar ik wil mijn fijne bijrijdster niet kwijt haha. Komende week lekker even op vakantie. Even weg, genieten van de natuur en paarden in Ierland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:54

Ik zwaai ook weer even.
Het gaat hier wisselend, doe het wel redelijk onder de medicatie maar t vlakt me wel af, en dat vind ik lastig. Als ik me slecht voel, wil ik gewoon een potje janken en gillen zodat het eruit is. Maar dat kan ik dus niet zelf opwekken helaas.
Ik heb wel een paar drukke dagen gehad, dus gisteren moest ik echt weer even aan de handrem trekken, en dat was maar goed ook, anders had ik op een ander moment ingestort.

Ik kan wel weer meer aan merk ik, dat is wel fijn. Maar ik ga nog wel wat slechte dagen krijgen hoor. Zit midden in een rouwproces en dat ga ik straks nog heftiger maken door een brief te schrijven en hardop voor te lezen bij mn peut. Dat gaat heftig worden, dat weet ik nu al...

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:42

@MachoPablo; Fijn dat het goed met je gaat! Genieten inderdaad!

@ juval; Mooi dat je vandaag een goede dag hebt, op zich goed teken dat je dat zelf ook merkt.
Lastig inderdaad als je handvatten krijgt, maar die in je eigen ogen niet kunt vastpakken.
Hopelijk voel je je snel wat stabieler.

@ darkadia; Fijn dat het je voor de wind gaat! Top! Geniet ervan daar in Ierland!

@ Joolien; krijg je zware medicatie dan? Ja dat schreeuwen en potje janken snap ik. Alleen het lucht bij mij nooit op. Niets lucht op. Heel frustrerend.
Ik krijg nu citolapram sinds 2 weken.
Heb vandaag echt een goede dag sinds maanden, geeneen downmoment. Maar of dat morgen nog zo is is natuurlijk afwachten. Merk wel dat ik iets minder pieker. Hopen dat het doorzet.
Kan door één actie weer helemaal van de regel zijn, maar hopelijk blijft me dat bespaart.
M'n vader werd van de week acuut opgenomen door hartproblemen, maar heb het goed doorstaan zonder compleet van de kaart te zijn.
Vrij weinig naweeën ervan, maar het gaat nu ook weer goed met hem gelukkig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:50

Zijn er hier misschien mensen met wie ik ervaringen zou kunnen delen/mijn verhaal kwijt zou kunnen/tips zou kunnen krijgen via pb?

Ik kan dat op dit moment namelijk erg goed gebruiken :(

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:03

IsaCalixa schreef:
Zijn er hier misschien mensen met wie ik ervaringen zou kunnen delen/mijn verhaal kwijt zou kunnen/tips zou kunnen krijgen via pb?

Ik kan dat op dit moment namelijk erg goed gebruiken :(

Je mag me altijd een pb sturen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:11

Het is een oud topic maar, hadden jullie ook alemaal een hoge bloeddruk en hartslag?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:23

Nee ik heb van nature al lage bloeddruk en hartslag en waren toen niet anders bij mij.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:35

Yep. 120 onderdruk en 190 bovendruk. Mag niet mee doen aan running therapie hierdoor, maar ben wel gewoon weer begonnen met paardrijden.

Ik maak me er maar niet te druk om, komt wel weer goed als de depressie en de stress uit mijn lijf zijn.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:26

Hoe lang duurde bij jullie voor je gevoel de depressie?
Heb zelf sinds November een depressie, misschien zelfs al wel eerder.
Ik ben het absolute dieptepunt nu voorbij, eet weer redelijk normaal behalve op hele slechte dagen, slaap weer redelijke nachten, kan dan ook beter mn bed uit komen, doe geen middag dutjes, heb niet letterlijk elk moment tranen achter mn ogen en voel me dan ook wat minder chronisch moe (als een kapotte lege batterij) en koud..

Maar ik huil nog wel zowat elke dag, ben nog wel somber, en heb nog veel verdriet, woede en wrok. En dat vind ik nu toch wel heel erg lang worden. De trigger van mijn depressie ligt ook een beetje ingewikkeld, en is niet compleet uit mn leven. Ik zie het als een soort sociale heroine, je blijft er afhankelijk van en het willen ookal weet je dat het slecht voor je is en het je leven en welzijn goed kan verkloten

edit; ja heb ook verhoogde hartslag en bloeddruk.
Ook uberhaupt verhoogde stress, en de laatste tijd best wel vaak maagzuur waar ik slecht van slaap dan weer

Edit 2: en misschien wel t meest zorgeloos is dat ik ook nog bijna elke dag wel suicidale gedachtes heb. Gewoon van alles af te willen zijn. Maar veel te veel angst en schuld gevoel om het echt ooit te doen. Maar het verlangen is er wel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:48

@ sidera: mijn vorige depressie duurde ook vrij lang. Vanaf november tot ongeveer september.
Maar ik had toen antidepressiva die de depressie verergerden. In juni ben ik toen op andere medicatie gezet en dat heeft in 8 weken tijd mijn depressie echt behoorlijk laten afnemen.

Sta je onder toezicht van een psychiater en/of psycholoog?
Dagelijks suïcidale gedachtes is ernstig meis. Word je wel goed geholpen? Je hebt echt professionele hulp nodig, je kan dit niet alleen. Woon je nog thuis?

Wil je even een hele warme knuffel geven, want een depressie is heel erg zwaar. De hel op aarde.
Maar je wordt echt weer beter, stapje voor stapje. Met af en toe een stapje terug, maar dan volgt er weer een stapje vooruit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:45

"Mijn depressie duurde te lang" - anderhalf jaar ongeveer.

En @Leatitia - ooit zat ik in een vrouwen therapie groep, een van de gevleugelde woorden was: "de klacht toont de kracht".
Als jij vast blijkt te zitten aan iets/ iemand die 'niet goed'voor je is, is de wens 'om overal van af te zijn' erg goed te begrijpen.
Het lijkt me een pijnlijke, slopende situatie zonder al te veel mogelijkheden tot ontsnappen. Heel ingewikkeld! !

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:19

laetitia en Janneke2, bedankt!

Ik sta niet onder toezicht van een professional, heb gelukkig wel supportive friends. Ik stond in Januari op het punt om naar de psycholoog te gaan, maar dat was met het idee mijn toenmalige relatie te proberen redden, maar aangezien die letterlijk die week eindigde had ik daar al helemaal geen motivatie meer voor. Achteraf gezien was mijn eigen welzijn natuurlijk veel belangrijker dan een relatie waar geen potentie in zat, maarja dat soort dingen zie je soms ook pas later, dat blijkbaar je compleet verschillende verwachtingen had. -O- En dan wisselt het bij mij altijd af tussen periodes dat het slecht gaat maar ik geen vertrouwen heb in het feit dat een psycholoog je daadwerkelijk kan helpen en dingen zal zeggen die je niet zelf kan bedenken/al vaak zat leest of hoort en de goede periodes waarin ik denk dat het al aan de beterende hand is en dus nu "te laat" of in ieder geval niet meer nodig is. T enige dat ik misschien wel zou willen proberen is medicatie.. Ik zie wel dat dat bij mijn moeder lijkt te werken en de zaken ietwat te stabiliseren.

En ik woon weer thuis na 4 jaar uit huis, op mezelf wonen ging niet zo goed meer in een studentenhuis waar ik geen enkele binding had meer toen een hoop vrienden en oud huisgenoten verhuisden.

En misschien is suïcidaal het verkeerde woord ook... Ik wil mezelf niet zozeer dood maken als dat ik gewoon niet perse meer langer wil leven en bedenk hoe fijn het zou zijn als ik in de ochtend niet meer wakker zou worden.

:( maarja, vandaag dus een slechte ochtend maar wel een goede avond. Dus dan zie ik toch wel weer in dat ik echt niet altijd zo denk en dat ik zo enorm veel van mn lieve hondje houd, van mn katten, mn paardje, dat er vrienden zijn die ik graag wil zien etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:28

Ik had wel een hoge hartslag, maar geen hoge bd.

Een psycholoog helpt je enkel het duidelijk te maken voor jezelf, waardoor de last minder zwaar wordt. Als je zware dingen hebt meegemaakt, is het fijn om met een prof te praten, want die weet hoe je dingen het beste kunt verwerken. Mediciatie kan handig zijn, maar helpt je uitiendelijk niet van je problemen af.

Ik heb vandaag een wondergoede dag, maar dat komt omdat er mogelijk stormchasen op het programma staat voor woensdag. Daar word ik altijd blij van :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:56

Fijn dat je zo'n goede dag had jolien!

Ik heb ook een hele goede week, goed weer helpt toch altijd wel iets en heb verder een heel fijn weekend gehad

Nog even over je advies; ja ik heb dus niet eens echt hele traumatiserende dingen meegemaakt die ik echt moet verwerken, ik was gewoon erg ubhappy in de situatie waarin ik zat terwijl er best een aantal andere factoren op papier goed zaten. Maarja dat zeggen ze ook wel eens toch, dat het gekke van een depressie is dat alles goed kan (lijken te) zijn en dat je alsnog geen licht in t leven kan zien.
Gelukkig is dat gedeelte al wel achter me... Zie nu veel vaker de positieve dingen wel weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:57

Sidera schreef:
Fijn dat je zo'n goede dag had jolien!

Ik heb ook een hele goede week, goed weer helpt toch altijd wel iets en heb verder een heel fijn weekend gehad

Nog even over je advies; ja ik heb dus niet eens echt hele traumatiserende dingen meegemaakt die ik echt moet verwerken, ik was gewoon erg ubhappy in de situatie waarin ik zat terwijl er best een aantal andere factoren op papier goed zaten. Maarja dat zeggen ze ook wel eens toch, dat het gekke van een depressie is dat alles goed kan (lijken te) zijn en dat je alsnog geen licht in t leven kan zien.
Gelukkig is dat gedeelte al wel achter me... Zie nu veel vaker de positieve dingen wel weer

Klopt hoor, soms komt een depressie omdat je te weinig geode stofjes in je hersenen aan maakt, maar dat is maar voor een heel klein deel van de mensen zo. Het kan ook zo zijn dat je door een gebeurtenis je gedrag bent gaan aanpassen, maar dat je daar nu erg onder lijdt. Het kan van alles zijn, gebeurtenissen kunnen per persoon anders uitpakken.

ik heb een beetje een rare paar dagen achter de rug, ik ben aan de enige kant ok, maar toch ben ik wat duf en beh.
Oh wacht, ik merk t al, ik zit weer te veel in mn hoofd te stressen, en niet in mn lijf. Dat verklaard een hoop.
Ben trouwens ook gestopt met veel cola drinken in de avond, ik kon zo een aantal glazen op, maar merkte dat ik er niet goed van sliep(logisch). Nu slaap ik veel beter in, en slaap ik gewoon ook beter. Dat ik dat niet eerder bedacht heb :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:55

Ja gek he dat soort kleine aanpassingen kunnen echt een verschil maken...

Heb nooit last gehad van koffie drinken maar de laatste tijd dus wel. Wordt dan zo gehaast / gestressed en gejaagd. Ben dus helemaal met caffeine gestopt. Denk dat je normaal een beetje extra spanning in je lichaam wel kan trekken behalve als je het al in je lichaam hebt zitten.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:06

Hier ook even een dipje voel me erg eenzaam, ben een beetje het buiten beentje doe weinig dingen nog alles kost teveel kracht. Dacht het goed zou zijn als ik een eigen plekje had maar voel me alleen slechter