Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:07

Drogon schreef:
Ik ben heel benieuwd of er iemand in dit topic ook voor- en na foto's heeft gemaakt, en zo ja, of diegene ze misschien wil laten zien. :))

ik zal eens kijken :)

Maaike_Indy

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:59

Na aanleiding van dit topic ben ik ook begonnen om mijn haar alleen met water te wassen. Ik was het al ruim anderhalf jaar (met een heel enkele keer een uitzondering) niet meer met shampoo. Ik gebruikte regenwater en bicarbonaat (baking soda/zuiveringszout) en daar ben ik toch ruim een jaar lang erg tevreden over geweest. De laatste maanden echter werden de punten van mijn haar (ik heb vrij lang haar) heel slecht. Naar de kapper en puntjes laten knippen hielp niet want in 2 weken had ik al weer gespleten punten. Uiteindelijk denk ik (en dit wordt ook bevestigd door wat ik erover op het internet lees) dat bicarbonaat toch te agressief is.

Ik was mijn haar nu enkel met regenwater. Wel extra bewerkelijk maar wij hebben super hard water en dan is alleen met water wassen kansloos. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Het is veel minder vet dan ik had verwacht.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:36

Telt water dus niet als wassen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:52

Bij mij lukt het aardig met alleen water. Maar als je hebt gezwommen in bijvoorbeeld een meer, zou het dan ook genoeg zijn?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:06

Nu ruim een week niet mijn haar gewassen, en de eerste vette waas komt al bovenop. :Y)

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:10

Ik ben net een paar dagen bezig, maar wat ik me afvroeg, hoe doen jullie dat met zout zeewater? Ik zwem nogal eens in de zee, maar m'n haar is daarna net een bos touwtjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:13

Maaike_Indy: waste jij je hele haar met baking soda of alleen de aanzet?

Dan zou ik meer azijn gebruiken JolisaJ.

Mijn jeuk is nog steeds aanwezig helaas, heb wel het idee dat het iets later op komt zetten... dus ik ga stug door.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:15

Dankjewel, ik ga het proberen. :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:20

Ik waste mijn hele haar met bakingsoda. Ik loste 1 theelepeltje bakingsoda op in 300 ml regenwater en dat gebruikte ik dan voor 1 wasbeurt. Af en toe spoelde ik het nog na met azijn. Ik heb het ruim een jaar lang naar volle tevredenheid gedaan alleen de laatste paar maanden begonnen mijn punten er toch duidelijk onder te lijden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:21

Ik heb nu ook een sluimerende jeuk bovenop. :(
Maar ik draag mijn haar gewoon in een knot en wind er een sjaaltje omheen, dan is het wel te doen. :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:02

Maaike_Indy, en als je de bakingsoda afbouwt? Ik gebruikte in begin 2,5 lepel voor 700ml water, nu zit ik op 1,5 lepel :-)
Uiteindelijk is mijn doel om geen bakingsoda meer te gebruiken omdat het toch niet helemaal is wat het moet zijn.. Maar ik niet met vettig haar wil rond lopen :+ (Kan ik op mijn werk niet echt maken...)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:26

Nicolien schreef:
Volgens mij had de Hema een dupe van de mason pearson.
Mascha van Beautygloss had erover geschreven, moet je maar even opzoeken ;)
Ik wil binnenkort ook die haarborstel kopen.

Ik heb deze dit weekend in mijn handen gehad, maar direct weer terug gehangen. Wat een nare borstel! De nylon pinnen zijn scherp en er zitten hier en daar haken aan. De pinnen zijn gewoon niet afgewerkt. Met zo'n borstel wil ik niet over mijn hoofdhuid en zeker niet door mijn haar.
Ik ben nog meer winkels afgegaan, maar niets gevonden. Nu ben ik ook wel kritisch, maar geen enkele borstel kwam ook maar in de buurt van mijn wensen.

Jammer, maar de zoektocht gaat door. Iemand nog tips wat betreft een nylon+zwijnenhaar borstel?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:53

Ik heb van het weekend een 100% haar borstel gekocht bij de Etos (van het huismerk, ze hadden er ook van Zenner). Het effect op de bovenste haartjes is op zich prima.
Ik loop er alleen een beetje tegenaan dat het lijkt alsof het echt alleen maar de bovenste laag borstelt. Ik heb best veel, dik haar en wil graag ook de lagen eronder meeborstelen. Mijn haar opdelen in 2 of 3 lagen vind ik wel ok, maar ook dat lijkt niet echt te werken... Iemand tips daarvoor?

Tijdelijke oplossing = borstelen met een plastic borstel en dan daarna met de haren borstel alleen de bovenste laag.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:04

Met een borstel van enkel haar kom ik ook niet door mijn haar heen. De borstel glijd er dan overheen in plaats van er door heen. Ook als ik eerst mijn haar met een andere borstel ontklit kan ik niet veel met die harenborstel. Hij creëert eigenlijk alleen maar nieuwe, vervelendere knopen.
Mijn tip is dus een borstel van haar en nylon pinnen. Daar ben ik dus ook naar opzoek. :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:16

Stefaaah, ik zat al op 1 theelepeltje per 300 ml water dus dat is echt niet zo heel veel. Bakingsoda is erg basisch en dat zou je haarschubben "open" zetten. Als je naspoelt met azijn sluit je ze weer. En daar zou je haar erg kwetsbaar van worden. Tenminste, dat is wat ik op internet heb gevonden en in de praktijk aan mijn eigen haar ondervonden heb.

Ik heb ook een natuurlijke haar borstel gekocht (geen idee of het zwijnehaar is) en daar probeer ik het elke dag mee te borstelen. Eens in de week was ik ook mijn borstel want die is dan echt smerig. Ik denk dat je daarom ook een natuurlijke borstel moet gebruiken omdat viezigheid er beter in blijft "plakken".
Je moet je hoofdhuid eerst goed bewerken met je vingers/nagels om alles los te krijgen en daarna goed borstelen. Ik heb lang haar dus ik moet het echt in lagen opdelen en ben makkelijk een kwartier tot 20 minuten bezig om alles goed te kunnen doen.
Mijn bovenste haar ziet er netjes uit. Gelukkig is het zomer (dus geen mutsen want daar krijg ik snel vet haar van) en de zon zal vast ook wel meehelpen in het "uitdrogen" van mijn bovenste laag haar. De onderste laag haar en vooral ook op de achterkant van mijn hoofd is duidelijk vet. Ik verwacht dat dit in de loop van de tijd en intensief borstelen steeds beter gaat worden. Ik ben boerin, dus voor mij is vettig haar niet direct een probleem. Knotje in en klaar }:0

Dit : http://almostexactlyblog.com/2013/05/03/giving-up-no-poo/ vond ik een fijne link om me in te lezen over het hoe en wat. Ze heeft ook enkele updates geschreven hoe het haar vergaat.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:50

Is zo'n tangle teezer niet ook een idee?
En dan daar met een echt haar borstel er door heen?

Ik ga vanaf volgende week denk ik het experiment aan!
Ben heel erg benieuwd!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:01

@ raja, het probleem is dus dat die echt-haar borstel het vet goed door je haar zou moeten verdelen. Dat zou een plastic borstel niet genoeg doen (kan ik me goed voorstellen, echt haar heeft meer oppervlakte). Maar een echt-haar borstel aait alleen een beetje over mijn haar heen. T neemt nog de eerste 3mm haar mss mee, maar dieper dan dat komt het niet. En om nou laagjes van 3mm te maken van mijn haar... Dan mag ik blij zijn als ik in 2 uur klaar ben met borstelen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:45

Ik ben nu ongeveer 4 weken bezig en ik merk al wel verschil! Ik was mijn haar 1x per week met baking soda: 1 el per 500 ml water, is dat te veel? Ik was mijn haar verder niet met water, daar wordt het echt moddervet van. Moet ik dit wel gaan doen en dan doorzetten? Ik heb het idee dat mijn haar veel volumineuzer is sinds ik het niet meer was met shampoo :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:12

@Mirriezz Ik heb zelf ook een flinke bos met haar en heb zo'n sonde echt haar borstel liggen ergens, maar idd, daar kom je dus gewoon echt niet mee door je haar heen!
Zeker niet als het nat is...
Maar zijn die varkens haren borstels niet stugger?

Ik heb altijd gewoon een plastic borstel...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:16

Mijn god :oo
Zit even te googlen op borstels van zwijnen haar.
€150 :oo

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:49

Nou, ik heb een borstel gevonden! Ik heb hem bestelt en als het goed is komt die morgen aan.

Het is een Denman D81. Deze heeft een mix van haar en nylon, precies wat ik zocht dus. Het was nog wel een heel karwei om een site te vinden die deze verkoopt in de maat medium (ik vind grote borstels niet zo fijn, ben ik niet gewend), maar het is gelukt. Ik ben erg benieuwd. Het is overigens wel de bedoeling dat er ooit een Mason Pearson komt. :o

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:13

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:42

Die Rock and Ruddle borstels heb ik ook gezien, maar voor die prijs spaar ik liever door voor een Mason. :o (En om eerlijk te zijn vind ik die patroontjes echt niet mooi) Ik heb nu ongeveer 20 euro betaald voor een Denman, waar ik op internet ook positieve verhalen over lees. Ik ben echt benieuwd :))

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:33

Maaike_Indy schreef:
Stefaaah, ik zat al op 1 theelepeltje per 300 ml water dus dat is echt niet zo heel veel. Bakingsoda is erg basisch en dat zou je haarschubben "open" zetten. Als je naspoelt met azijn sluit je ze weer. En daar zou je haar erg kwetsbaar van worden. Tenminste, dat is wat ik op internet heb gevonden en in de praktijk aan mijn eigen haar ondervonden heb.
Dat is inderdaad niet veel. Ik ga nu proberen om 1x per week mijn haar te wassen met baking soda, de rest gewoon met water. Al heb ik de indruk dat mijn haar daar juist vettiger van wordt :')

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:43

Ik heb idd ook gelezen/gezien dat baking soda niet heel goed is voor je haar/hoofdhuid...
Of dan iig niet bij langer gebruik...