Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:19

onderwijs enzo wordt ook door de maatschappij betaald... ùaar daar hoor je geen haan naar kraaie

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:20

Sees schreef:
Een adoptiekind kun je niet vergelijken met een 'eigen' kind. Bovendien ben ik inderdaad van mening dat je die kinderen DAAR moet helpen door de levensomstandigheden te proberen te verbeteren en niet door ze allemaal hier heen te halen... Waarmee ik dan ook weer niet direct impliceer dat ik het zelf nooit zou overwegen. Ik weet het niet, ik sta niet voor die keus.

Sees, meen je dit echt zo letterlijk? Ik heb en wil geen kinderen, maar ken dan toevallig wel weer mensen die hebben geadopteerd (na jaren zelf te hebben geprobeerd) en die mensen doet het ontzettend pijn als gezegd wordt dat adoptiekinderen niet te vergelijken zijn met 'eigen' kinderen.
Overigens zijn er ook adoptiekinderen die niet van daar komen maar 'gewoon' van hier, want echt niet alle ongewenste zwangerschappen in Nederland eindigen in abortus.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:21

maura schreef:
Sees schreef:
Een adoptiekind kun je niet vergelijken met een 'eigen' kind. Bovendien ben ik inderdaad van mening dat je die kinderen DAAR moet helpen door de levensomstandigheden te proberen te verbeteren en niet door ze allemaal hier heen te halen... Waarmee ik dan ook weer niet direct impliceer dat ik het zelf nooit zou overwegen. Ik weet het niet, ik sta niet voor die keus.

Sees, meen je dit echt zo letterlijk? Ik heb en wil geen kinderen, maar ken dan toevallig wel weer mensen die hebben geadopteerd (na jaren zelf te hebben geprobeerd) en die mensen doet het ontzettend pijn als gezegd wordt dat adoptiekinderen niet te vergelijken zijn met 'eigen' kinderen.
Overigens zijn er ook adoptiekinderen die niet van daar komen maar 'gewoon' van hier, want echt niet alle ongewenste zwangerschappen in Nederland eindigen in abortus.

maar voor mensne met een kinderwens zijn adoptiekinderen wel wat anders dan een kindje van hun 2....

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:23

Maar even serieus hoeveel zou ieder mens betalen in een jaar hiervoor, hoeveel zou het verschil zijn als IVF niet erbij inbegrepen was (aangezien het vooral om geld gaat afgelopen pagina's)? Ik ga ervan uit dat het geen 10tallen euro's zijn (kan de plank compleet mis slaan), maar dat zou ik het wel waard vinden om een veel mensen gelukkig te maken. Er is geen groter geschenk in het leven dan leven zelf.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:24

maura schreef:
Sees schreef:

Ik heb dit zelf ook gezegd, maar nergens hier wordt gezegd dat het ene per se beter is dan het andere. Het is gewoon niet hetzelfde, en het ligt aan ieder persoon wat diegene beter vinden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:24

als ze dit uit de verzekering halen zal je echt niet minder betalen...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:28

Waarom word dit onderwerp iedere keer weer aangesneden? En iedere keer komen er dezelfde reacties, mensen die voor en tegen zijn met hun redenen daartoe. Als we er van uit moeten gaan dat we compleet naar de natuur moeten luisteren, moet kanker ook niet bestreden worden met bestralingen en chemo ' s, want er zitten fouten in je lichaam, daar moet je het maar mee doen.. gelukkig dat het tegenwoordig zo niet werkt, als een stel een kindje wilt met behulp van ivf, wie ben jij dan om te zeggen dat het tegen de natuur in is? Denk na voor je iets zegt :) en denk dan ook eens aan het voorbeeld over kanker bestrijding..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:31

Hihi, wat heten opeens veel mensen Sees.
Wat mij verbaasd is dat mensen van een aantal reacties vinden dat die kwetsend zijn voor mensen die IVF overwegen/gebruiken. Maar uitspraken die in mijn ogen net zo goed kwetsend zijn, alleen dan voor adoptieouders/-kinderen, zijn dan weer normaal? Ik snap best dat er verschil is tussen adopteren en de natuurlijke weg, net zoals er verschil zit tussen de natuurlijke weg en wat hulp uit medische hoek. Maar ouders zijn ouders en kinderen zijn eigen kinderen zodra ze in het bevolkingsregister zijn opgenomen als behorende bij de personen die de ouders zijn. Ongeacht door wie die kinderen zijn verwekt en gebaard.

Een IVF-kind is geen nep-kind, een adoptiekind ook niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:33

maura schreef:
Wat mij verbaasd is dat mensen van een aantal reacties vinden dat die kwetsend zijn voor mensen die IVF overwegen/gebruiken. Maar uitspraken die in mijn ogen net zo goed kwetsend zijn, alleen dan voor adoptieouders/-kinderen, zijn dan weer normaal? Ik snap best dat er verschil is tussen adopteren en de natuurlijke weg, net zoals er verschil zit tussen de natuurlijke weg en wat hulp uit medische hoek. Maar ouders zijn ouders en kinderen zijn eigen kinderen zodra ze in het bevolkingsregister zijn opgenomen als behorende bij de personen die de ouders zijn. Ongeacht door wie die kinderen zijn verwekt en gebaard.

maar niemand zegt dat het 1 slechter is? wel dat het een verschil is ;) even alles lezen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:38

Maartje1990 schreef:
Oei, ik val toch een beetje over ''die eerst carriere gekozen hebben'', ik kies ook éérst voor een carriere, want ik wil mijn (hopelijk) toekomstige kindje wél een beetje iets kunnen bieden. Ik had ook in een komkommerkas kunnen gaan werken, maar ik wil (voor mijn kindje) een goed salaris kunnen binnen halen. Dat is toch niet zo gek?

Ik denk dat dit meer bedoelt is voor de vrouwen die dat doen en dan ineens na hun 40e besluiten een kind te willen. Dit is ook een beetje een hot item omdat er momenteel gesproken wordt dat werkgevers carrierevrouwen zouden vergoeden om hu eicellen op jongere leeftijd in te vriezen zodat ze eerst carriere kunnen maken.
Zou ik nooit voor kiezen maar dan nog als mensen dat zouden willen dan heb ik daar tot een bepaalde leeftijd geen probleem mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:45

KaiKarine schreef:
Iemand ook een idee wat op dit moment de hoogste zorgkostenpost is? IVF zeker niet, namelijk. We betalen wel allemaal mee aan bijv. rokers die behandeld worden tegen longkanker, mensen met overgewicht met diabetes, alcoholverslaafden met Korsakow en daar hoor je niemand over....

Dan lees jij een ander topic dan ik lees ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:54

Eight schreef:
Waarom word dit onderwerp iedere keer weer aangesneden? En iedere keer komen er dezelfde reacties, mensen die voor en tegen zijn met hun redenen daartoe. Als we er van uit moeten gaan dat we compleet naar de natuur moeten luisteren, moet kanker ook niet bestreden worden met bestralingen en chemo ' s, want er zitten fouten in je lichaam, daar moet je het maar mee doen.. gelukkig dat het tegenwoordig zo niet werkt, als een stel een kindje wilt met behulp van ivf, wie ben jij dan om te zeggen dat het tegen de natuur in is? Denk na voor je iets zegt :) en denk dan ook eens aan het voorbeeld over kanker bestrijding..

Ik vind dit ook een vrij uitzichtloze discussie, met kortzichtige antwoorden van beide partijen. Zelf ben ik pro-IVF, en om het meteen dan maar lekker persoonlijk te maken; ik heb kanker gehad, een goed behandelbare soort die met succes is behandelt, maar door deze behandeling zijn mijn eierstokken aangetast. Mijn baarmoeder niet, dus er is een kans dat IVF voor mij later een oplossing is.

ik vind het te kort door de bocht om een uitspraak hierover te doen, wat nou als over een paar jaar blijkt dat je geen kinderen kunt krijgen? Of je man? Gooi je dan je kinderwens weg (adoptie uitgelaten) onder het mom van, alleen goede genen transferen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:00

Er werd gevraagd of "tegenstanders" het niet mogen ivm geloof Nee dat is bij mij niet het geval.

Ook om iemand eventueel te kwetsen met mijn mening is zeker niet mijn bedoeling.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:00

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het nogal kwetsend om te zeggen dat mensen geen IVF moeten ondergaan en zich maar moeten berusten in hun lot...
Dat het je mening is, prima... maar soms kun je die beter voor je houden.

Ja, ik vind het ook nogal kort door de bocht, daarbij lijkt het mij typisch een uitspraak van mensen die zelf geen kinderen willen krijgen, of die zelfs al kinderen hebben, en niet weten hoe het is om dolgraag een kind te krijgen maar onvruchtbaar te zijn.
De psychische pijn die dat doet is te vergelijken met rouwen om een verlies...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:05

Waarom, als je geen kinderen kunt krijgen, zou je geen kind adopteren?
Ten eerste je helpt het kindje aan een betere toekomst en ten tweede, je hoeft geen pijnlijke behandelingen te ondergaan.

Ik ben het eens met KoudbloedKim

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:08

Ik ben niet 100% voor of tegen, want het is niet zwart wit te bekijken.

Wetenschappelijk gezien is het een heel mooi iets dat veel mensen toch via ivf zwanger kunnen worden. Mooie uitkomst voor mensen die het op de normale manier niet (meer) lukt. En vergeet niet dat met ivf ook veel kwalijke afwijkingen worden uitgesloten bij mensen die risico's met zich mee dragen.
Maar dat laatste bericht over die Duitse vrouw vind ik dan wel weer schokkend. Een leerstijdsgrens ben ik wel voor, niet alleen omdat de onderzoeken niet alleen lichamelijk en geestelijk zwaar kunnen zijn, maar die kinderen groeien ook op met een oudere moeder en ik weet niet of dat wenselijk is voor het kind. Dan kom je op de kwestie wat is dan oud? Daar zou ik zelf ook niet een duidelijk antwoord gelijk op weten, maar betreft die Duitse vrouw zal mijn mening zijn te oud.
Wel vind ik dat ivf niet in de basis verzekering hoort maar beter als aanvullend past. Gezien de andere meest normale dingen die er uit zijn gehaald en dit er nog in zit vind ik wat krom ogen.
Soms vraag ik mij ook wel eens af hoe ver je moet gaan voor de kinderwens. Ik kan mij best inleven dat die wens erg groot is. Maar ik heb er al een relatie in mijn kennissen kring op kapot zien gaan. De vrouw wilde door met het traject maar de man kon het geestelijk niet meer aan en was er ondertussen wel klaar mee. Die relatie ging kapot mede door de kinderwens en puntje bij paaltje is de vrouw nog steeds geen moeder. Je relatie moet wel bestand zijn tegen die emotionele achtbaan en als de 1 het niet meer ziet zitten moet je ook achter je oren krabben wat belangrijker is (tenminste vind ik dan).

Daarnaast vind ik de wetenschap soms ook een beetje eng worden. Ondanks dat ik zelf een wetenschappelijke gerichte studie doe is het ook soms de vraag hoe ver "we" willen gaan als de techniek geen grenzen (meer) had. Hoe lang duurt het nog tot we in staat zijn "het perfecte kind" te maken. Wil je blauwe ogen? Blond haar? Aanleg voor sport? Vergeet niet dat dit soort voorbeelden in dat zelfde DNA vast ligt als dat nu ook word onderzocht naar ernstige afwijkingen. Hoe lang voordat er baby's op bestelling worden gemaakt?
Nu zal er wel gereageerd worden met "dat is ethisch niet verantwoord is". Maar hoe lang zou het duren tot we daar wel anders over na gaan denken.

Samengevat is ivf zeker een mooie oplossing, maar er moet naar mijn mening wel voorzichtig mee omgegaan worden.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:08

Sees schreef:

En bedankt. :')
Ik boek eventjes een ticket terug naar mijn geboorteland...

Adoptiekinderen zijn voor de adoptieouders gewoon als eigen kinderen hoor. En daarbij het is niet altijd leefomstandigheden. Ik zou me nog maar eens beter verdiepen in adoptie dan deze uitspraken te doen.

En Sees, alsjeblieft ga niet over andere mensen oordelen en al helemaal niet over adoptie als je de achtergrond niet weet. Adoptie kent verschillende vormen, het is niet alleen armoede.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 13-04-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:11

coldsummers schreef:
Ten eerste je helpt het kindje aan een betere toekomst en ten tweede, je hoeft geen pijnlijke behandelingen te ondergaan.

Enig idee hoe duur dat is en door welke malle molen je moet?
Alles wordt uitgezocht of je in aanmerking komt, daarnaast zijn de kosten zeer hoog.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:12

maura schreef:

Ik denk dat je die gewoon verkeerd leest :)

Er is niets mis met adoptiekinderen! Integendeel, mensen die adoptiekinderen een warme thuis kunnen geven, prima!

Mààr.
Het écht houden van een adoptiekind is niet voor iedereen weggelegd. Het moedergevoel ontwikkelen voor een kind dat geen bloedband met je heeft, dat je niet zelf hebt gedragen en eruit geperst.
Dat wil absoluut niet zeggen dat er geen mensen zijn die dit wel kunnen, zich zo openstellen en die een kind van iemand anders even graag kunnen zien als hun eigen.

Alleen wordt er hier door sommigen gezegd "als je geen eigen kinderen kan krijgen, dan moet je maar adopteren, kinderen die een warme thuis nodig hebben genoeg." Een beetje als "je moet geen nestje puppies zelf gaan fokken de asiels zitten overvol". En dat kan je dus niet op commando. Je kan niet iemand die kinderloos blijft een kind in handen drukken en zeggen "hier, hou ervan alsof het je eigen kind is." Dat lukt gewoon niet iedereen.

En daarnaast is het iets wat veel mensen onderschatten, en zeker als je er zo simpel over denkt als "oh, mensen die geen kinderen krijgen moeten maar adopteren." Het is heel fijn dat die mogelijkheid er is, maar adoptie is ook voor kinderen vaak een moeilijk proces. Het is niet als een puppy uit het asiel gaan halen, er komt heel wat meer bij kijken, ook emotioneel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:14

Brainless schreef:
coldsummers schreef:

Enig idee hoe duur dat is en door welke malle molen je moet?
Alles wordt uitgezocht of je in aanmerking komt, daarnaast zijn de kosten zeer hoog.

Ja dat weet ik.
Mijn ouders hebben mij geadopteerd, en ze hebben 5 jaar op mij moeten wachten.

Eerste adoptieprocedure is het zwaarst en het langst, zoveel procedures etc. Maar mijn ouders zeggen dat het het dubbel en dwars waard was en dat heb ik ook van andere mensen gehoord die kinderen hebben geadopteerd. En bij zo'n meeting wordt ook gezegd hoe zwaar het is, en vaak ook nog overdreven zodat niet iedereen zomaar een kind adopteert.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 13-04-15 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:14

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

Hier ben ik het totaal mee eens!

Geen kunstgrepen aub, we zijn met teveel mensen op de aardbol, het is dus geen belangrijk/ prioriteit iets.

Moeten accepteren dat kinderen krijgen via de natuurlijke weg er niet in zit, is niet voor niets, dan is er iets niet goed en dat moet je ook niet willen gaan vermenigvuldigen.

Het valt me op dat er steeds meer mensen moeite hebben met kinderen kunnen krijgen via de natuurlijke weg...............

Ga liever kinderen adopteren, ze hebben ook liefde en hulp nodig.

Een 65 jarige vrouw dat via kunstmatige weg in verwachting is van een vierling vind ik dan ook walgelijk, want ze heeft al 13 kinderen..........dus ik snap het totaal niet, leuk voor de kindjes dat een moeder heeft dat met 1 been in een bejaardenwoning staat................bij wijze van spreken.

Zo'n ouwe moeder.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-04-15 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:15

coldsummers schreef:
Ja dat weet ik.

Eerste adoptieprocedure is het zwaarst en het langst, zoveel procedures etc. Maar mijn ouders zeggen dat het het dubbel en dwars waard was en dat heb ik ook van andere mensen gehoord die kinderen hebben geadopteerd. En bij zo'n meeting wordt ook gezegd hoe zwaar het is, en vaak ook nog overdreven zodat niet iedereen zomaar een kind adopteert.

Maar juist de kosten zorgt ervoor dat veel mensen niet kunnen adopteren.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:16

Brainless schreef:
coldsummers schreef:
Ja dat weet ik.

Maar juist de kosten zorgt ervoor dat veel mensen niet kunnen adopteren.

Niet altijd. Ik denk wel dat het een van de grootste redenen is waarom mensen niet voor adoptie kiezen.
Maar meestal is het ook omdat ze de zware/negatieve verhalen horen over hoe zwaar het wel niet kan zijn.

Maar je weet natuurlijk ook niet hoe je kind, die uit je eigen buik komt, opgroeit. Dus in dat opzichte is er geen verschil. Tuurlijk hebben adoptiekinderen misschien andere problemen, maar de meest hebben geen problemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:18

coldsummers schreef:
Sees schreef:

En bedankt. :')
Ik boek eventjes een ticket terug naar mijn geboorteland...

Adoptiekinderen zijn voor de adoptieouders gewoon als eigen kinderen hoor. En daarbij het is niet altijd leefomstandigheden. Ik zou me nog maar eens beter verdiepen in adoptie dan deze uitspraken te doen.

En Sees, alsjeblieft ga niet over andere mensen oordelen en al helemaal niet over adoptie als je de achtergrond niet weet. Adoptie kent verschillende vormen, het is niet alleen armoede.

Jij bent er dus vrij goed doorheen gekomen; dat is voor veel niet het geval. Ontzettend veel psychische problematiek komt voort uit adoptie. Mijn nichten hebben geprobeerd zichzelf van het leven te beroven en hebben blijvend problemen met hechting. Ja, door de adoptie. Ze kwamen ook pas toen ze 4 waren naar Nederland. Kinderen hebben een jaar lang op de grond in hun slaapkamer gelegen omdat een bed daar niet bekend was. Dus een betere toekomst is soms heel relatief... En mag nooit onderschat worden.

Zij staan echt niet alleen in hun problemen :n nu is er meer aandacht voor, maar in die tijd was het 'kind krijgt een betere toekomst' dus geen enkele begeleiding.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:19

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

AU. -O-

Bedankt hè. Zonder was ik er nooit geweest.

http://www.doorbraak.eu/gebladerte/00537p31.htm
https://www.descentrum.nl/C9-gevolgen.html
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... /item34134

Lees dit maar eens goed door en ik hoop dat je in ziet dat het niet altijd de "schuld" is van je eigen lichaam, maar het ook de schuld kan zijn van een stel idioten in de geneeskunde en medicijnfabrieken.

(Juist, dit is dan ook exact de reden waarom ik niet ben ingeënt tegen dat HPV virus. Een enting komt niet zomaar uit de lucht vallen en een jaartje onderzoek is te kort, er is nog niks duidelijk over de gevolgen van die enting. Komt later pas. Net als bij DES, en daar ondervind zelfs ík misschien later nog de gevolgen van)
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 13-04-15 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt