Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:36

Freya, dat hoor ik idd wel vaker, dat het weggegooid word soms ,
ik moest ook op zoek naar wol(heule flinke hoeveelheden) , maar dan voor een heel ander project, weet alleen niet of het wijs is nu al te gaan zoeken omdat het project wellicht volgend jaar pas gaat gebeuren (dit jaar nog genoeg te klussen rondom huis.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:36

Boekweitkaf vul ik mijn meditatiekussens mee op en ook met speltkaf wat hier zelfs in mijn buurtje wordt verbouwd :D Voldoet alleen niet voor deze kussen opdracht. Maar ik weet genoeg even!
Weet iemand nog hoe je wol op een natuurlijke manier schoon kunt krijgen? Ik ga zorgen dat ik de lading van hier ga krijgen, nu nog schoonkrijgen :) Scheren is pas in juni hoor, dus nog even geduld.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:56

Freya heb je mijn linkjes beken? Is veel steviger dan wol, en veert weer terug in oude staat na indrukken. Zowel de vlas als de isolatiespul van oude kleding.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:18

Ja Aikon, ik heb het doorgestuurd naar de opdrachtgever!
Zo komen we er wel uit! Bedankt!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:47

Weten jullie een goede milieuvriendelijke zonnebrandcreme?
Liefst ook verkrijgbaar in hoge factor (30)

Groetjes!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:07

Ik gebruik de natuurlijke zonnebrandcrème van Lovea.
Ik heb thuis nu zelfs de spf50, dus 30 is er ook. :)

Citaat:
De producten van LOVEA BIO bevatten uitsluitend natuurlijke, minerale filters en dito verzorgende ingrediënten. Alle formules zijn bovendien vrij van parabenen, phenoxyethanol, genetische gemodificeerde organismen, siliconen, PEG, synthetische kleurstoffen en synthetische parfums.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:52

Ik wilde al zeggen, jammer dat het topic stil ligt!

Zelf gebruik ik kokosolie, die heeft een natuurlijke beschermingsfactor van 2 of iets meer? Ben even niet zeker.
Voor langere tijd in de zon is dat niet afdoende; wij hebben nog oude 'chemische' staan, maar die gebruiken we voorlopig nog wel.

Heb ik ook nog een vraagje; hebben jullie duurzame artikelen waar via Internet lastig aan te komen? Zit me te oriënteren of ik heeeel misschien een (duurzame/ecologische) webwinkel ga starten. :)
Mag bijvoorbeeld voor dieren zijn, maar ook iets voor huis/(moest)tuin/persoonlijke verzorging. Ik heb nu enorm veel plannen, maar moet een beetje selecteren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:07

Ik gebruik ook kokosolie, maar ik verbrand dan ook echt gewoon nooit.

Had ook ergens gelezen dat de zon niet schadelijk zou zijn maar het verbranden ofzo? Ik ga er nog eens naar kijken iig, een keer.

Ecologische spullen... ik ga er over nadenken. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:11

Ik gebruik niks :D Wat "vandaag" rood word door de zon is "morgen" bruin :D Ik word heel snel bruin, heb ik van mijn vader.

Ik vind het tegenwoordig makkelijker via internet aan ecologische spul te komen dan in winkels/bedrijven. Da's tenminste hier in de omgeving. Word wel meer, maar toch, internet kom je verder mee. Ook wat adviezen betreft om (met name reiniging van huis/lichaam....) zelf te maken, en waar producten te krijgen zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:17

Ik smeer factor 30 nu (ivm zwangerschap), zijn nu meerdere in mijn omgeving met huidkanker in gezicht door 'als ik smeer word ik niet bruin' dus nee... Bedankt. Bij de mensen die nog geen huiskanker hebben, maar in hun jaren veel onbeschermd buiten zijn geweest (zoals mijn moeder bv) is de huid onwijs snel verouderd tov leeftijdsgenoten die weinig buiten waren (zoals mijn oma toen). T is niet voor niets dat huidkanker sterk toe is genomen.

Als je nou een donkere huidskleur hebt is het anders, dan heb je een ingebouwde zonbescherming.

Maar ik houd van mijn leven en gezondheid (en heb bij genetica gezien wat de zon doet met de huid en dat is niet fraai). Dus ik neem geen risico en smeer altijd. Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn lijf door te letten op de input maar ook zorg goed voor het grootste orgaan; de huid.

Heb nog geen goede ecologische smeersel gevonden... Dus zit nog aan de chemische.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-04-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:18

Ging gisteren winkelen in Rotterdam, daar wordt toch wel iets rijkelijker met tasjes gestrooid :') Bij de schoenenwinkel keek die jongen me aan alsof ik gek was toen ik aankondigde de zojuist aangeschafte pantoffels in mijn rugtas te willen doen _O-
Bij de Tuinen was het weer andersom: mensen (vrouwen...) die voornamelijk heel erg bitchy reageren op de cassière die gewoon netjes vraagt of ze een tasje wil voor 10ct. Dat lijkt me nou ook weer niet nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:22

Ik vind het idee van de zeeman erg goed, voor 99 cent koop je een statiegeld tasje. Zo'n handig opvouwbaar geval die lang mee gaat. Die kun je dan inderdaad weer inleveren en krijg je je geld terug en gaat ie weer de bak in voor de volgende.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:36

Vuurneon dat er meer huidkanker voorkomt heeft ook te maken met wat men naar binnen werk aan chemische zooi (voeding,drinken), ons lijf is aardig verzwakt. Ook doordat men veel binnen werk/leeft. Daarbij is het per persoon verschillend of, hoe snel en welke soort kanker ze kunnen krijgen. Dat ligt verankert in de genen.

Dat de huid sneller veroudert heeft niks te maken met onbeschermd buiten zijn in de zon :n Heeft alles te maken met hoe iemands huid is. Zowel mijn ouders als groot ouders zijn/waren altijd veel buiten zonder smeerspul en hebben allemaal een mooie strakke huid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:09

Ik heb het ook over risico ;)
Schade door de zon veranderd je genetische strengen in je huid namelijk en klontert het verkeerd samen. Er is een mechanisme om de foutieve DNA eruit te knippen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk en kan het zeker zo zijn dat die verkeerde strengen muteren naar kanker. Zelfde als met roken; natuurlijk krijgt niet iedereen die rookt kanker, maar het risico neemt toe. De zon heeft prachtige kanten, maar voorzichtigheid is geboden want het je loopt meer risico als je altijd onbeschermd in de zon bent (uitzondering de donkere huidskleuren, daarom hebben albino's het in Afrika ook mede zo zwaar... Zonnebrand crème is simpelweg geen markt voor)

Daarnaast heeft de ozon laag ook forse klappen gekregen, waardoor de natuurlijke barrière anders is geworden in de loop der tijd. En ja, zon zorgt wel degelijk voor verhoogde kans op huidveroudering. Sla de wetenschap er maar op na :)

Dus gaat puur om risico, net als alles met het leven. Als ik zonder gordel in de auto stap dan neem ik ook voor lief dat er een hoger risico is de gevolgen bij een ongeval voor mij ernstiger kunnen zijn dan met gordel. Ik smeer liever, doe een gordel om en rook niet :+ ik ben niet zo van risico's nemen :') Kan ik huidkanker krijgen? Uiteraard. Maar het risico erop is wel verlaagd door mijn brave gesmeer.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:12

Bovendien is verbranden niet echt prettig en dat gebeurd geheid als ik niet smeer :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:20

De pijn en de jeuk en de vellen :')

Dat zelfs je bh bandje zeer doet :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:35

Geen last van pijn bij verbranding door de zon (zelfs niet bij 2e graads) en geen jeuk bij vervellen. Maar ja, ben een harde en leef mijn hele leven al met jeuk.

Vuurneon vergeet niet te leven. ;) Als je zo gespitst bent op eventuele risico's mis je veel van het leven.
Albino's in noordelijke landen hebben het ook moeilijk in de zon, niet alleen in afrika ;)

Tja waar krijg je tegenwoordig geen kanker van? Mijn moeder had huidkanker op een plek dat nooit zon licht zag :') Dus nee, huidkanker krijg je niet alleen met bloot in de zon zitten.

Ik heb een zeerpot gemaakt.(koelkastje zonder stekker) En het werkt *\%/* Men neme 2 aardewerken plante potten van verschillende grote, tape en zand. Potten laten weken in water, tape de gaten dicht, vul de grootste pot met een laagje zand, zet kleinere pot er in (rand gelijke hoogte met grote pot) en vul de zijkanten op met zand, dit begieten met water tot het niet meer weg trekt, de te koelen producten in de pot, deksel er op en klaar :D (wel op koele plek zetten ;) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:53

Ik hoor best wat goeds over de zonnecreme van lovea idd .
En biggreensmile had nog een merk.
Ik ben nu op zoek naar iets fijns voor mijn gezicht welke ook een factor heeft maar dat moet heel erg goed/snel intrekken ivm eventueel bril dragen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:06

Ik verbrand momenteel al bij het minste geringste voorjaarszonnetje. Hangt waarschijnlijk samen met m'n vitamine D tekort (schijn je sneller te verbranden?!), dus ik smeer m'n gezicht wel echt goed in, echt geen pretje anders.
Ik heb verder ook echt een hele lichte huid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:09

Ik leef wel hoor :') maak mij totaal niet druk wat anderen doen met hun leven haha. Al smeren ze zich in met olijf olie om lekker te bakken in de zon :')

Maar ik kies er anders voor :) Voel mij prima bij risico inschatting, ben analytisch ingesteld :) dus is wie ik ben, is mijn karakter :) Natuurlijk niet bij alles, ga bij het eten van een stukje komkommer niet onderzoeken wat de risico's zijn maar goed, je krijgt gedurende je leven nu eenmaal wel inzichten mee en kan de visie wat bij doen stellen :) als puber was ik ook van mening dat ik met factor 20 onmogelijk bruin kon worden :')

Ik vind het zalig om zaken uit te pluizen :j zou ook een zeer geschikte wetenschapper zijn, ware het niet dat mijn statische kant nou wat minder ontwikkeld is waardoor ik met zelfstandig uitwerken van data teveel moeite zou hebben en eerst op weg moet worden geholpen :')

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:24

Bliksem schreef:
Ik verbrand momenteel al bij het minste geringste voorjaarszonnetje.

+1 ! Ik kan haast niet zonder zonnecrème. Zonnestralen kunnen zo schadelijk zijn, dus ik smeer me goed in. Voorlopig nog met nivea-producten omdat we die nog in huis hebben. Nadien eens uitkijken naar natuurlijkere producten!

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:25

Wij bestellen zonnebrandcreme bij greenjump.nl. Nadeel vind ik wel dat je echt zo'n witte waas houdt.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:29

Nou, mijn shampoo is op. Maar eens kijken om zelf shampoo te maken. Kan iemand mij ook alweer vertellen wat je precies nodig bent? Ik weet alleen nog baking soda. :P

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:31

Ik ben ook wel benieuwd naar de mensen van de no poo methode. Bevalt dat nog een beetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:56

Baking soda en water. Dat was het :)