Zorgverzekering 2014 - 2015

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:13

Veulen84 schreef:
Dat laatste inderdaad. Je krijgt er helemaal geen bril voor. 99 van 100 moet je evengoed nog zelf een bedrag bij leggen.

Hangt van je premie af. ik hoefde maar 49 euro te betalen ipv 149

Sonja_vR

Re: Zorgverzekering 2014 - 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:31

idd het stukje "omdat het kan" ipv "heb je het nodig?" Shadow.
ik ga ook nog even naar de specsavers, idd om gebruik te maken van dat stukje budget wat er nog is, maar goed, met -9,25 en -10 is dat meer een moetje in combi met uitstelgedrag

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:33

jesito schreef:
LadyMadonna schreef:
Tandarts vind ik altijd lastig. Je hebt nooit iets, tot je een x een wortelkanaal moet...

Gewoon op het einde van het jaar naar de tandarts gaan en als er dan iets is, je verzekering omgooien en dan in het nieuwe jaar laten fixen.

Moet je wel een verzekering hebben die geen medische selectie hanteert.

Wat is er mis met een iPad actie? Is gewoon een collectieve verzekering, alleen ruil ik mijn korting in voor een ipad

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:43

Nog een bijzonder slecht idee:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/12/09/fus ... nederland/

Een gigantische keten apotheken, en in handen van een medicijnenhandelaar. What could possibly go wrong?

LadyMadonna: daar is ten eerste hetzelfde mee mis als met collectiviteitskorting (risicoselectie) en daarnaast dat het de indruk versterkt dat een zorgverzekering geen verzekering is met een belangrijke ideologie erachter, maar een abonnement, met leuke cadeautjes. Dat is bij energieleveranciers al tamelijk irritant (de wedstrijd om geen 'dief van je eigen portemonnee te zijn' kost ons voornamelijk veel geld aan al die overbodige telemarketeers en helpdesken en administratie en bedenkers van 'leuk concept 3341'), maar het gaat hier over zorg.

Ik meen het: waarom zou een ipad betaald mogen worden vanuit het geld dat gereserveerd is voor zorg? Dan is er toch iets heel fundamenteel fout? Het geld voor die ipad komt ergens vandaan, het is betaald om zorg mogelijk te maken, maar het is niet besteed aan zorg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:58

Collectiviteit is nog zo'n wassen neus. Want het geld moet ergens weg komen, dus óf de premie was kunstmatig hoog, óf een ander mag jouw korting bij leggen. Hetzelfde geldt inderdaad voor cadeaus, waar denk je dat die van betaald worden? Van de inkomsten van een verzekeringsbedrijf, in dit geval dus van de zorgpremie. Sorry, maar ik betaal geen zorgpremie zodat een nieuwkomer een mooi cadeau kan krijgen.

Elk jaar een nieuwe bril halen gewoon omdat het kan, volgens mij kan dat bij geen enkele zorgverzekering. De meeste vergoedden maar 1 keer in de 2 tot 3 jaar een bepaald bedrag en dat bedrag is dan meestal om te huilen. Van 75 euro in de drie jaar kan ik geen fatsoenlijke bril kopen, laat staan dat ik een bril koop omdat het kan. En dan moet je maar hopen dat in die drie jaar je ogen niet achteruit gaan.... Ook hiervoor zou moeten gelden dat wat je nodig hebt vergoed krijgt. En dan een fatsoenlijk bedrag voor glazen en een gemiddeld montuur. Geen veranderende sterkte (of maar heel weinig)? Dan doe je inderdaad maar X aantal jaar met je bril.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:00

wat een gezellige toon hangt er toch in dit topic zeg.... :roll:

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:01

ratjelover schreef:
Iemand ervaring met FBTO en het aan/- en uitzetten van bepaalde modules. Hoe gaat dit precies in z'n werk, wanneer zet je bijv. tandarts aan en wat zijn de ervaringen?
Ik ben nog wat sceptisch hierover.

Sommige modules of sommige aanvullingen met een laag bedrag kan je later aanzetten en daar kan je dan direct gebruik van maken. Tandarts kan je alleen later aanzetten als je maximale vergoeding €250 is, wil je €500 dan moet ie ingaan op 1 januari. Uitzetten van een module gaat alleen per 1 januari. Als je goed nadenkt dat kán dit systeem nooit zo werken als je gedacht/ gehoopt had. Ik heb nog nooit een module later aangezet, maar denk er nu wel over. Hoewel ik nogal laks ben met dingen, vergeet ik vast ook om een module aan te zetten vóórdat ik een behandeling onderga :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:04

LadyMadonna, nou ja, ik maak me er ook best boos over. Er zijn mensen die ernstig in de problemen komen omdat ze de zorg die ze nodig hebben niet of nauwelijks meer kunnen betalen. En de zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht en invloed, wat ten koste gaat van de continuiteit van de zorg. Dat is, vind ik, best een belangrijk onderwerp en er wordt behoorlijk lichtzinnig mee omgesprongen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:06

Dat klinkt alsof je je aangesproken/aangevallen voelt LadyMadonna. Maar net als Shadow maak ik me boos over dit soort acties. Jij vraagt wat er mis is met dit soort acties, daar geef ik antwoord op. Daarmee zeg ik niet dat jij iets verkeerd doet, wél dat de verzekering iets verkeerd doet. Als dat zeggen ongezellig is, dan moet het maar even ongezellig zijn. En eerlijk gezegd verbaas ik me erover dat mensen dit soort dingen zelf niet kunnen bedenken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:09

Ik betaal mijn premie gewoon keurig aan vgz. Gewoon de volle mep. De korting krijg ik van united consumers.
Tuurlijk zit daar een verband tussen.vgz is maar wat blij als ze er via united consumers een grote club verzekerden bij krijgen. Hoe de constructie precies is weet ik niet, maar er is natuurlijk een of andere constructie.
Dit jaar kan je collectief bij vgz als je een ING betaalrekening hebt. Ik vraag dit bij elke aanmelding (of ze bij ING een rekening hebben). Waarom? Zodat mensen minder premie betalen. En tot nu toe zijn mensen juist blij als ik ze daarop attendeer.

Dat voel ik me ook lalidan. Prima dat je boos bent op het systeem, maar ik doe niks verkeerd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:13

Shadow0 schreef:
Veulen84 schreef:
Dat laatste inderdaad. Je krijgt er helemaal geen bril voor. 99 van 100 moet je evengoed nog zelf een bedrag bij leggen.

Dat is niet mijn probleem. Zelf bijbetalen is je eigen geld - als je dat wilt doen, leef je uit.

Probleem is vooral dat dit ook ten koste gaat van het geld dat voor andere zorg beschikbaar is. Ik gun iedereen van harte een goede bril als het nodig is en ben daarom helemaal voor een behoorlijke vergoeding. Een deel daarvan hoort wat mij betreft zelfs weer terug in de basisverzekering.

Maar ik vind niet dat het nodig is dat iedereen om het jaar een dure bril uitzoekt gewoon omdat het kan, omdat je nog budget hebt en omdat de opticiens graag brillen verkopen.
Daar is zorggeld niet voor bedoeld. Het is een zorgverzekering, geen cadeaukaart of abonnement.

Er is simpel weg geen verzekering die een gehele bril verkoopt. Zelfs niet een goedkope. Elke bril moet op maat worden gemaakt dus kost dat geld. Een montuur is misschien maar 35 euro. Maar dan moeten er ook nog glazen in. Simpel glas komt er vaak wel bij. Maar wat nou als je dunner glas nodig hebt? Of assen of multifocaal? Verzekeringen betalen bv maar 100 of 150 euro per 2 jaar. en een bril kost meer dan dat. De kwaliteit van goedkope brillen is tegenwoordig niet meer zo dat je langer dan 2 jaar met ene bril/glas kan doen. Dus moet je wel bij betalen. Of duurder gaan kijken en dan dus al meteen meer bijbetalen.

Voor mensen zoals mijn vader die echt een bril nodig heeft ivm glacoom bv. Die betaald 600/700 euro voor een bril. Daar doet ie dan 2/3 jaar mee, en dan zijn z'n ogen veranderd en moet ie overnieuw een bril kopen.
Mensen die lenzen hebben krijgen bv vaak geen lenzenvloeistof.

Een oogafwijking is gewoon een medisch probleem en zou gewoon vergoed moeten worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:17

Bij de prijs stunters (hams anders, specialers, etc) kan je voor een normale bril vaak wel slagen, vaak zijn er dan ook nog extra acties. Maar idd als je dergelijke afwijkingen hebt als hierboven beschreven, kan je het redelijk vergeten.
Ik sta altijd te kijken van welke basisdingen niet vergoed worden ten opzichte van "extra's" die dan weer wel vergoed worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:25

Veulen84 schreef:
Er is simpel weg geen verzekering die een gehele bril verkoopt. Zelfs niet een goedkope.

Maar dat was niet mijn punt. Het gaat erom dat brillenverkopers mensen proberen te lokken nog snel even hun 'budget' op te maken. Die insteek vind ik verkeerd.

Maar blijkbaar werkt het wel, in elk geval op korte termijn, want anders zou men vanuit de brillenwinkels geen geld in die reclames stoppen. Maar het gevolg is: de verzekeraars moeten meer vergoeden voor brillen (omdat mensen ook een nieuwe bril nemen terwijl ze er nog niet per se aan toe zijn), en dus schroeft de verzekeraar vervolgens de vergoeding voor brillen terug, en vervolgens zitten de mensen die wel een nieuwe bril nodig hebben in de problemen. Op de langere termijn is het alleen maar erg onvoordelig voor ons.

Verzekeren is iets dat we samen doen, dat betekent dus ook dat we wat mij betreft ook allemaal samen verantwoord daarmee omgaan.

En datzelfde verhaal is rechtstreeks van toepassing op geld dat naar ipads gaat ipv zorg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:32

Tja, ik vind ook niet dat brillen verkocht zouden moeten door bedrijven met een winstoogmerk. Zou gewoon via zo iets als een apotheek voor brillen moeten zijn.

Overigens, ik krijg net een mailtje van menzis. Krijg 50 euro terug omdat ik blijf. Van dat soort acties wordt ik nou misselijk. Geef dan gewoon iedereen een paar euro korting per maand.

Overigens ben ik ook beetje hypocriet. Ik blijf bij menzis omdat ze samengezond programma hebben. Je kunt punten sparen voor geldkorting op je aanvullende verzekering. Het doel voor dit jaar is om een aanvullende verzekering te hebben zonder er voor te betalen.
Best fout ook wel, omdat je net zo goed iedereen minder zou kunnen laten betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:40

LadyMadonna schreef:

komt denk ik vooral omdat zorgverzekeringen absoluut geen gezellig onderwerp is :=

er gaat gewoon ontzettend veel scheef in de zorg en de verzekeringen die daar bij horen... maar denk niet dat jij hier nu persoonlijk word aangevallen (toch? hoop ik ? jij kan er verder ook niet echt wat aan doen zeg zeg maar,)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:57

Shadow0 schreef:
Veulen84 schreef:
Er is simpel weg geen verzekering die een gehele bril verkoopt. Zelfs niet een goedkope.

Maar dat was niet mijn punt. Het gaat erom dat brillenverkopers mensen proberen te lokken nog snel even hun 'budget' op te maken. Die insteek vind ik verkeerd.

Maar blijkbaar werkt het wel, in elk geval op korte termijn, want anders zou men vanuit de brillenwinkels geen geld in die reclames stoppen. Maar het gevolg is: de verzekeraars moeten meer vergoeden voor brillen (omdat mensen ook een nieuwe bril nemen terwijl ze er nog niet per se aan toe zijn), en dus schroeft de verzekeraar vervolgens de vergoeding voor brillen terug, en vervolgens zitten de mensen die wel een nieuwe bril nodig hebben in de problemen. Op de langere termijn is het alleen maar erg onvoordelig voor ons.

Verzekeren is iets dat we samen doen, dat betekent dus ook dat we wat mij betreft ook allemaal samen verantwoord daarmee omgaan.

En datzelfde verhaal is rechtstreeks van toepassing op geld dat naar ipads gaat ipv zorg.

dat is exact de reden dat Interpolis de brillen niet vergoed. Past niet in hun visie. Verzeker alleen de dingen waar je de financiële gevolgen niet voor kan dragen of overzien en spaar voor de rest.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:06

Dat is helemaal een stomme redenatie. Wat weet die verzekering nou over welke financiële gevolgen ik kan dragen. Alsof iedereen een bril van 600 euro kan betalen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:30

Ladymadonna, tot nu toe hebben veel verzekeringen dat nog niet zeker als je gewoon een lage vergoeding neemt.
Ik heb al sinds 2003 geen gaatjes meer gehad dus opzicht ziet dat der allemaal wel netjes uit.
Aan een verzekering ben ik meer dan 200 euro per jaar kwijt, controle met schoon maken kost hier rond de 50 euro en ik ga maar 1x per jaar.
Dus ik neem die gok en als ik wat heb betaal ik het zelf wel als de verzekering moeilijk doet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:56

Lalidan schreef:
Elk jaar een nieuwe bril halen gewoon omdat het kan, volgens mij kan dat bij geen enkele zorgverzekering. De meeste vergoedden maar 1 keer in de 2 tot 3 jaar een bepaald bedrag en dat bedrag is dan meestal om te huilen. Van 75 euro in de drie jaar kan ik geen fatsoenlijke bril kopen, laat staan dat ik een bril koop omdat het kan. En dan moet je maar hopen dat in die drie jaar je ogen niet achteruit gaan.... Ook hiervoor zou moeten gelden dat wat je nodig hebt vergoed krijgt. En dan een fatsoenlijk bedrag voor glazen en een gemiddeld montuur. Geen veranderende sterkte (of maar heel weinig)? Dan doe je inderdaad maar X aantal jaar met je bril.

Die €300 die ik elk jaar kan declareren bij Onvz is toch wel heel lekker. Dat maak ik ook elkaar op. :j Maar goed, daar betaal je dan ook voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:58

LadyMadonna schreef:

Er is ook niet een erg gezellig onderwerp en het wordt ook steeds erger met de macht van de zorgverzekeraars. Ondertussen doen ze ook nog eens alsof het alleen de plannen van den haag zijn, terwijl zij als enige de grote macht zijn die echt wat kunnen veranderen en het voor iedereen goed maken.

Gelukkig ben ik in de gezegende positie nooit ziek te zijn en we financieel goed bij zit, maar ik zie in mijn werk een hoop ellende... Er zijn echt veel mensen die de zorg en de verzekeringen niet kunnen betalen en dus niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben en ja, dat gaat mij erg aan het hart :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:03

Het blijft gewoon een lastig iets met zorg en toeslagen en potjes en andere zaken, wat betreft het eerlijk verdelen van de kosten... natuurlijk gun je iedereen een zorgeloos leven met toegang tot alles wat nodig is om het fijn te hebben, maar geld blijft gewoon een probleem....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:58

pmarena schreef:
Het blijft gewoon een lastig iets met zorg en toeslagen en potjes en andere zaken, wat betreft het eerlijk verdelen van de kosten... natuurlijk gun je iedereen een zorgeloos leven met toegang tot alles wat nodig is om het fijn te hebben, maar geld blijft gewoon een probleem....

Tsja, ook daar valt wel wat over te zeggen, maar dat was toch niet echt het punt.

Ik vind het gewoon een buitengewoon groot probleem dat zorgverzekeringen meer gezien worden als een energierekening, waarbij je betaalt voor wat je gebruikt, EN waarbij het ok is om allerlei cadeautjes en kortingen te krijgen. Die kosten worden namelijk opgebracht met het doel om zorg te verlenen, niet om cadeautjes weg te geven.

En ik vind dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft, in elk geval als klant van de verzekeraars, om daar ook zorgvuldig mee om te gaan. Dat houdt dus wat mij betreft bv in dat je geen zorgkosten declareert als ze niet nodig zijn (denk aan brillen), en ook dat je nadenkt of je het wel echt verantwoord vindt dat geld dat jij betaalt voor zorg naar een ipad gaat.

We hebben dan welliswaar niet meer zo heel veel zeggenschap over de zorg, maar nog wel wat, en ik hoop dan ook dat mensen erover na willen denken wat zij een verantwoorde manier vinden om de zorgverzekering in te vullen. Niet slechts voor henzelf, maar voor iedereen. Want een verzekering is iets dat je samen moet doen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:48

Ik ben eens alles aan het vergelijken geweest en Interpolis is 34 cent duurder dan de Friesland voor mij, maar dan heb ik wel 7x fysio meer die ik goed kan gebruiken per jaar. Dus voor die paar centen lijkt mij het de beste optie.

Hoe zijn jullie ervaringen met Interpolis?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:54

Ik ben Interpolis verzekerd en heb enkel maar positieve ervaringen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:18

Hallo! ik kom ook even binnenvallen. Ik zit al een jaar bij FBTO en ben dik tevreden :j maar ik zit nu toch te kijken, als ik mijn eigen risico omhoog gooi naar 850 euro in de maand bespaar ik daar maar 20 euro per maand op. Da's 240 per jaar. Stel ik houd dat aan, dan moet ik zeker vier jaar er niet bovenuit komen voor ik voordeliger uit ben. Da's toch stom? := Of bespaar je bij andere verzekeraars zoveel meer?