Sportdoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sportdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:47

Inderdaad Greetje, zolang er in derde wereldlanden geen dikzakken rondlopen, gaat elk pondje nog gewoon door het mondje :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:47

Het is ook echt zoeken qua voeding want de een zegt weer dat je wel met eiwitten moet ontbijten en de ander juist weer niet en weer een ander zegt dat de keus aan jou is. Ik sport vaak in de ochtend of in de middag dus sport na mijn ontbijt of lunch, nu weet ik dat khd eten voor het sporten goed is maar dan zit ik in de ochtend in de knoop met mijn ontbijt. Verder vind ik het wel echt leuk om te sporten (krachttraining), maar kan daar dan ook weer in doorslaan. Heb weinig geduld en ga al snel voor zo zwaar mogelijk terwijl rust natuurlijk ook van belang is :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:48

Je kunt natuurlijk ook je vetpercentage naar beneden krijgen voor meer spiermassa te kweken. daarom is sporten icm gewicht willen verliezen zo belangrijk. Je kunt gemakkelijk gewicht verliezen zonder te sporten maar door enkel te weinig te eten. Maar dan verlies je naast vetmassa ook spiermassa en zal het vetpercentage dus relatief hoog blijven. Als je tijdens het afvallen werkt aan spieropbouw zal dat een gunstiger invloed hebben op het vetpercentage. Maar spieren opbouwen als je echt te weinig voedingstoffen binnen krijgt is ook weer onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:49

Het is zeker heel erg moeilijk, ben ik absoluut met je eens. Ik ben ook nog steeds zoekende hoe ik verantwoord die paar pondjes kwijt kan raken... :D Maar in de basis is het heel simpel. Afvallen = minder erin dan eruit gaat. Aankomen = minder eruit dan erin.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:49

Kayleigh_ schreef:
Kleine toevoeging: Wil je het spiegelbeeld positief laten veranderen en vooral aankomen in spiermassa, is het uiteraard wel van groot belang dat je daar ook een goed dieet op nahoudt. Dan moet je inderdaad wel voldoende calorieën binnenkrijgen anders kun je nooit die massa opbouwen.

Dat is uiteindelijk wel waar ik naar toe wil maar voor nu wil ik vooral mijn vetpercentage verlagen. Die is bovengemiddeld (niet echt met een goed meetinstrument gemeten maar ik denk niet dat het veel zal verschillen) dus dat is mijn eerste doel. Uiteindelijk wil ik wel naar een strak lichaam werken met spieropbouw :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:50

Greetje63 schreef:
Je kunt natuurlijk ook je vetpercentage naar beneden krijgen voor meer spiermassa te kweken. daarom is sporten icm gewicht willen verliezen zo belangrijk. Je kunt gemakkelijk gewicht verliezen zonder te sporten maar door enkel te weinig te eten. Maar dan verlies je naast vetmassa ook spiermassa en zal het vetpercentage dus relatief hoog blijven. Als je tijdens het afvallen werkt aan spieropbouw zal dat een gunstiger invloed hebben op het vetpercentage. Maar spieren opbouwen als je echt te weinig voedingstoffen binnen krijgt is ook weer onmogelijk.

Maar wil jij graag meer spiermassa, is het slimmer om (zeker in het begin) niet zo te focussen op de weegschaal, maar op het spiegelbeeld, eventueel met foto's.
Om een idee te krijgen van je vetpercentage kun je je omvang meten, bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:52

xNathaliee schreef:
Kayleigh_ schreef:
Kleine toevoeging: Wil je het spiegelbeeld positief laten veranderen en vooral aankomen in spiermassa, is het uiteraard wel van groot belang dat je daar ook een goed dieet op nahoudt. Dan moet je inderdaad wel voldoende calorieën binnenkrijgen anders kun je nooit die massa opbouwen.

Dat is uiteindelijk wel waar ik naar toe wil maar voor nu wil ik vooral mijn vetpercentage verlagen. Die is bovengemiddeld (niet echt met een goed meetinstrument gemeten maar ik denk niet dat het veel zal verschillen) dus dat is mijn eerste doel. Uiteindelijk wil ik wel naar een strak lichaam werken met spieropbouw :j

Als een lager vetpercentage je eerste primaire doel is, dan moet je inderdaad minder binnenkrijgen dan je verbruikt. Uiteraard raak je dan deels spier kwijt, maar dat bouw je dan weer op zodra je dat gezonde vetpercentage hebt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:53

Kayleigh_ schreef:
Het is zeker heel erg moeilijk, ben ik absoluut met je eens. Ik ben ook nog steeds zoekende hoe ik verantwoord die paar pondjes kwijt kan raken... :D Maar in de basis is het heel simpel. Afvallen = minder erin dan eruit gaat. Aankomen = minder eruit dan erin.

En het is vertrouwen op je lichaam en dat vind ik heel moeilijk. Ik kan gewoon niet geloven dat mijn lichaam 1900 kcal nodig heeft als ik niks doe :o me BMR, dus daarmee kom ik niet aan en val ik niet af. Heb echt het idee dat ik daarmee aankom als ik niks doe en zoveel mag eten. Terwijl in de praktijk ik waarschijnlijk of te weinig eet = spaarstand = niet afvallen maar aankomen. Of ik teveel eet = aankomen, al lijkt dat laatste onwaarschijnlijk omdat ik nu al moeite heb om op sportdagen aan 2200 kcal te komen (en dan vooral om aan mijn macro's te komen want mocht ik echt niet uitkomen kan je bij wijze van nog altijd een kapsalon naar binnen werken :') ). En als ik invul wat ik 'normaal' eet dan kom ik qua kcal wel lager uit dan ik eigenlijk mag.. hmmm lastig.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:56

Kayleigh_ schreef:
Toch bestaat er geen 'spaarstand' waardoor je niet af zou vallen. Doe je vrijwel altijd hetzelfde in de sportschool, of krijg je in overleg om de zoveel tijd andere schema's? Als je bijv. elke dag 5 km hard gaat lopen, verbrand je de eerste keer veel meer calorieën dan de tweede keer. Je lichaam went aan de sport die je beoefent, waardoor het verbranden van calorieën afneemt voor die specifieke oefening.
Dit geldt ook voor andere soorten oefeningen.

Wil je je vetpercentage verlagen, is het nog altijd noodzaak om een energietekort te creëren, een andere weg is er niet.

wat betreft sporten moet je inderdaad je lichaam uit blijven dagen. NIet alleen voor het verbranden van kcal, maar ook om je lichaam voldoende trainingsprikkels te geven om conditie/spieren op te bouwen. Goed gevarieerd trainings schema is dus van belang. Net als met voeding, je moet je lichaam blijven verrassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:58

Maar dat je in eerste instantie aan lijkt te komen kan ook vocht zijn, je lichaam moet wennen aan die verandering van voedselinname. Als je lichaam het eenmaal gewend is zal je waarschijnlijk sneller resultaat zien.

Enne... Gooi dat idee van spaarstand weg. Uit onderzoek is gebleken dat je BMR hooguit 25% minder kan zijn in 'spaarstand'. Dat kleine verschil zal je afvalproces echt niet in de weg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:59

Ook het feit dat je al een paar jaar dieet heeft geen invloed op je verbranding. Zodra jij na een (crash)dieet weer normaal gaat eten, wordt jouw BMR ook weer normaal.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:08

Vind het ook maar gek dat ik er nu zo op moet letten, terwijl ik tot een jaar of 5 geleden alles kon eten en maar niks aankwam :+
En soms zie ik zulke slechte voorbeelden: mensen die, net zoals ik een aantal jaar geleden, zo slecht eten maar niks aankomen. Of mensen die lunchen met een mandarijn en gewoon slank zijn. En ik die me best doe..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:17

Hoe oud ben je Nathaliee want leeftijd speelt natuurlijk een rol. Zolang je in de groei bent kun je aardig ongestraft doorstouwen, daarna kun je als je maar actief genoeg bent ook aardig dooreten. Maar o wee als dan je beweegpatroon drastisch veranderd en dan heb ik het maar niet over als je richting middelbare leeftijd gaat. Daarnaast is het moeilijk over een ander te oordelen. Vaak zijn mensen die zeggen alles te kunnen eten actieve mensen met een redelijk gezond voedingspatroon. En mensen die beweren nauwelijks te snoepen werken soms verborgen calorien naar binnen of hebben geen idee van hoe ongezond ze soms eten of snoepen stiekem of nemen met regelmaat de nodige alcoholische drankjes.
Een eetpatroon en een beweegpatroon die jij je misschien nog moet aanmeten en wat je nu moeite kost is voor een ander misschien vanzelfsprekend, maar daarmee hoeven ze er niet minder voor te doen. Alleen het gaat hun gemakkelijker af omdat het hun manier van leven is en jij moet die voor jezelf nog zien te vinden en er dan nog aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:34

Je hebt inderdaad mensen die in hun dagelijks leven erg actief zijn. Ze lopen veel (voor werk bijv.), praten veel met handbewegingen, dat soort dingen. Allemaal kleine zaken die zorgen voor een hogere verbranding, zonder dat er echt extra moeite wordt genomen. De een is nou eenmaal extraverter dan de ander.

Een ander struikelblok kan ook de inname van gezonde producten zijn, die hoog in calorieën zitten. Ik denk dat veel mensen daar ook de fout in gaan. Of wat Greetje zegt, stiekem toch meer snoepen dan ze denken.
Het is algemeen bekend dat mensen in hun beleving veel minder calorieën binnen krijgen dan de werkelijkheid doet laten zien, en ze denken veel meer calorieën te verbranden dan in werkelijkheid het geval is.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:30

Ik ben 22 jaar en qua beweegpatroon is het inderdaad een stuk minder actief. Vroeger deed ik alles op de fiets en reed ik 1x per wwek paard. Vanaf mijn 18e had ik een scooter, mijn vriend een auto en stopte ik met paardrijden. Ben vanaf mijn 20e geloof ik begonnen met fitnessen maar doe dat pas sinds een half jaar - jaar echt gericht..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:12

Genoeg verklaringen dus waarom je niet meer zoveel kunt eten dan 5 jaar terug. Toen was je nog net in de groei. of in ieder geval net uitgegroeid. je bent minder gaan bewegen. Maar vergeet ook niet dat je lichaam om deze leeftijd sowieso verandert. Van meisje naar vrouw kan zorgen voor wat extra gewicht zonder dat dat nu gelijk enkel vet is. Maar je bouw verandert en daarmee ook je ideale gewicht. Dat verklaard misschien dat je nu in kilo's niet echt afvalt terwijl je misschien wel goed bezig bent. Op termijn zou het dan wel zichtbaar moeten zijn natuurlijk.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:02

Ik hoop het! Sta, na 2 dagen rust, weer in de sportschool. Vond dat thuiszitten maar niks haha. Vanaf vandaag weer elke dag tot woensdag. :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:57

Ik heb mezelf ook weer naar de sportschool geschopt vanavond en mezelf gepushed om net ff dat extra kilometertje hard te lopen en weer even een standje zwaarder met kracht. Ben helemaal trots op mezelf :D

Ik ben nadat ik was begonnen met de pil veel zwaarder geworden en met de burnout lette ik helemaal nergens meer op dus toen sloeg het gewicht helemaal door.
Nu probeer ik veel actiever te leven, maar daarnaast ook scherp op mijn voeding letten om toch die laatste kilo's ook kwijt te raken.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:41

Ik ben weer begonnen met hardlopen en thuis been/buikspieroefeningen te doen, maar ik kreeg mega last van mijn knie (2 jaar geleden lelijk verdraaid met skiën).. Ik ben bang dat het van het squatten komt, ik let wel erg goed op dat ik het goed doe, maar ik denk dat het te veel is voor mijn knie :(
Weet iemand een vergelijkbare oefening, waarbij ik mijn knie niet zo mee belast? Ik squatte vaak tijdens het douchen en tandenpoetsen, dan zijn donkeykicks niet zo handig :P

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:44

xNathaliee schreef:
Ik hoop het! Sta, na 2 dagen rust, weer in de sportschool. Vond dat thuiszitten maar niks haha. Vanaf vandaag weer elke dag tot woensdag. :D

Oke, zondag niet geweest maar wezen wandelen in het bos. Gister was rustdag en straks vanuit werk gelijk door voor upperbody!
Ik merk, nu ik voor de 3e week op rij meer dan 4x per week gemiddeld sport dat ik last krijg van mijn vetrollen. Als ik in een bepaalde houding lig of sta dan knelt het soms op de hoogte van de onderkant van mijn bh band maar dan meer opzij zeg maar :+ Iemand een idee of dit te maken heeft met het intensieve sporten?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:45

purple schreef:
Ik ben weer begonnen met hardlopen en thuis been/buikspieroefeningen te doen, maar ik kreeg mega last van mijn knie (2 jaar geleden lelijk verdraaid met skiën).. Ik ben bang dat het van het squatten komt, ik let wel erg goed op dat ik het goed doe, maar ik denk dat het te veel is voor mijn knie :(
Weet iemand een vergelijkbare oefening, waarbij ik mijn knie niet zo mee belast? Ik squatte vaak tijdens het douchen en tandenpoetsen, dan zijn donkeykicks niet zo handig :P

Hmm moeilijk.. bijna voor alles (wat ik in me hoofd heb) heb je je knieën wel voor nodig.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:53

Ja, ik kan verder ook weinig bedenken, behalve donkeykicks of fire hydrants... Ik kan wel op mijn knieën zitten, maar buigen (bijvoorbeeld de trap af), voelt niet fijn :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:41

Als je je squats correct uitvoert zijn ze juist niet slecht voor je knieën. Ik denk dus dat je houding toch niet goed is...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:04

xNathaliee schreef:
xNathaliee schreef:

Oke, zondag niet geweest maar wezen wandelen in het bos. Gister was rustdag en straks vanuit werk gelijk door voor upperbody!
Ik merk, nu ik voor de 3e week op rij meer dan 4x per week gemiddeld sport dat ik last krijg van mijn vetrollen. Als ik in een bepaalde houding lig of sta dan knelt het soms op de hoogte van de onderkant van mijn bh band maar dan meer opzij zeg maar :+ Iemand een idee of dit te maken heeft met het intensieve sporten?

Ik had precies hetzelfde en ben uiteindelijk op een andere sportbh uit gekomen. Ik heb er nu een met een bredere band onder mijn borsten en het knelt daardoor minder.

Heb nu een weekje vakantie van mijn werk, dus weer even tijd om een paar daagjes extra te trainen voor zowel mezelf als paardlief.

purple schreef:
Ja, ik kan verder ook weinig bedenken, behalve donkeykicks of fire hydrants... Ik kan wel op mijn knieën zitten, maar buigen (bijvoorbeeld de trap af), voelt niet fijn :n

Voor je de oefeningen correct uit? Ik heb mijn fysio een keer mee laten kijken tijdens mijn training en die heeft op aardig wat zaken gecorrigeerd waardoor ik me bewuster ben van de belasting op mijn spieren en de manier waarop ik de oefeningen uitvoer.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:55

Oh ik heb het niet met sporten ofzo. Maar als ik op me werk gewoon loop en ergens sta in een houding merk ik het. En in de avond als ik in bed lig (slaap altijd zonder bh) het is echt de vetrol die knelt niet icm met een kledingstuk..