Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:20

lifaya schreef:
Ik noem een voorbeeld :') tuurlijk is dat een serie, maar dat het gehele gebeuren is dus wel waar. Donorkinderen hebben niks te zeggen over hun eigen lijf heb ik het idee.

Volgens de wet wel voor hun familie waarschijnlijk niet.

Denk als je echt om die reden geboren wordt en je weet dat mag je meteen door naar de psycholoog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:21

Sammie schreef:
Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien :)

.....wat heet "mogen"?
Het is jouw lijf en daar mag jij van alles en nog wat mee doen.
Maar bij met name nieren luistert het nauw of het qua weefseltypering 'matcht'.

Maar dat je als ouder gaat beslissen dat je kind beenmerg moet doneren - zo doen wij dat NIET in Nederland.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:34

SuperAssie schreef:
Beenmerg(en ook bloed) voor een bekende of familie zou ik zonder twijfel geven. Een onbekende daarintegen weet ik nog niet.
Van dat topic wat ik gezien heb hier op bokt is het toch wel een heftige bedoeling en ik kan het me niet permiteren om weken uit de running te zijn, hoewel dit voor een familielid natuurlijk wel anders ligt.

dank je voor je antwoord SuperAssie..

ik respecteer mensen altijd om hun keuze om niet te willen doneren.. Men vergeet vaak alleen dat het zoveel meer is als een hart of een long afstaan.

vandaar dat ik deze vragen altijd stel. Ik wil graag dat mensen nadenken over 'nee' ik doneer niet.. immers het is zoveel dan wachten tot na je dood.. Vooral het 'de natuur' moet zijn werk doen, is complex.. waar leg je dan de grens idd. bloed, beenmerg, of uberhaupt medische zorg. wat betreft de natuur zijn werk laten doen, ben ik zelf een keiharde dame en dat weten vele (behalve dat dame stuk dan).. maar ik wat betreft donaties zeg ik altijd, graai maar raak na mijn dood, ik heb er niets meer aan..en eventuele nabestaanden weten mijn keuze en zijn er waarschijnlijk alleen maar blij mee dat ik nog 1x wat mag betekenen na mijn dood, in ieder geval delen zij deze mening op dit moment

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:39

PowerReiner schreef:
Sammie schreef:
Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien :)

Heb ik ook van gehoord, donorkindjes zijn dat.

dat zou ik nooit doen..

immers daar red je je eerste kind mee

maar hoe moet kind 2 zich voelen.. er is niet uit liefde naar kind 2 gekozen voor het kind.. maar uit liefde naar kind 1

wat ben je dan feitelijk? een zak met reserveonderdelen voor je zus/broer?

nee dat zou ik een kind nooit willen aandoen, zelfs niet als het betekent dat ik dan mijn eventuele enige kind zou moeten verliezen.. En als het kind oud genoeg is dat ik het uit kan leggen, dan zal ik het uitleggen en smeken voor vergeving dat ik dat een ander kind niet kan aandoen.

House M.D. heeft er volgens mij een hele goede aflevering over een zus die zich helemaal wegcijferde en zich eigenlijk altijd een zak reserveonderdelen voelde..

Anoeska

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:47

Ik zou ook zeggen 'dat doe ik nooit', maar ik kan me de onmacht wel voorstellen van ouders die hun kind dreigen te verliezen, en als enige optie een nieuw kind zien. Ik denk dat je kind dreigen te verliezen tot wanhopige oplossingen leidt.

Ik zie me zelf er op dit moment ook niet toe in staat, maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:59

Fijn topic dit, ik ben ook heel bewust geen donor. Bloed zou ik nog wel willen, maar ik mag dat niet in verband met medicatie die ik gebruik. Organen geef ik niet weg en ik kies er ook voor die niet te ontvangen, wanneer mijn tijd daar is dan ga ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:00

Ik snap die ouders heel goed, maar moreel gezien.. poehoee.. in de VS is een kind op een gegeven moment ook een rechtszaak begonnen. Is volgens mij zelfs al verfilmd. Dat laatste is dan weer niet zo heel raar :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:01

Sammie schreef:
Ik snap die ouders heel goed, maar moreel gezien.. poehoee.. in de VS is een kind op een gegeven moment ook een rechtszaak begonnen. Is volgens mij zelfs al verfilmd. Dat laatste is dan weer niet zo heel raar :=

Die film heb ik gezien ja! Heel heftig!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:04

Cyella schreef:
Sammie schreef:

Hoe heet die film?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:19

Waarom zou het 2e of 3e kind niet uit liefde zijn geboren?
Het zou prettig zijn als bijv de 2e de 1 ste kan redden. Echter kun je daar nooit zeker van zijn, dus tja.....
in een normaal geval hadden ze ook voor een 2e of 3e kunnen gaan.

Geloof nooit dat je minder kan houden van je laatste geboren kind.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:20

Ik ben zelf wel donor, ze mogen alles hebben NA mijn dood. Bij het leven zou ik over nadenken als het naasten betreft, puur omdat ik al niet erg geluk heb met mn gezondheid en dus alle onderdelen graag zelf houd zolang ik nog leef. Bloed heb ik heel lang over getwijfeld maar uiteindelijk besloten dit niet te doen. Ik heb geen zeer gewilde bloedgroep ofzo en kan absoluut niet tegen naalden en heb na simpel bloedprikken altijd al een blauwe arm. Mocht ik ooit over mn naaldenfobie heen komen, dan sta ik zo bij de bloedbank.

Wat betreft respect voor elkaar.... Ik kan respect hebben voor elke keuze, mits hier wel over nagedacht is. Geloof, reincarnatie, de lotsbestemming die voorbij kwam...ik geloof het zelf allemaal niet, maar heb zeker respect als anderen dit wel zo zien/voelen. Vind het ook erg interessant om hier zulke redenen te lezen, sommigen had ik zelf nooit aan gedacht!
Ik heb dan weer weinig respect voor de groep die nee zegt zonder er uberhaupt over na te denken. Het is zo'n belangrijke keuze en zoveel mensen leven in pijn omdat er te weinig donoren zijn....ik vind het onbegrijpelijk egoistisch om niet eens te willen nadenken over zoiets. Nou heeft niemand hier dat echt gezegd, maar ik heb het wel vaker gehoord.
Ik heb ook erg veel moeite met wel ontvangen maar niet doneren, als dit gebaseerd is op principiele overtuigingen. Als je niet wil doneren omdat je bijv in het lot gelooft, vind ik het vreselijk hypocriet om dit ineens niet meer te geloven zodra het om je eigen leven gaat. Tenzij je door die gebeurtenis natuurlijk totaal anders bent gaan denken, meningen kunnen altijd bijgesteld worden. Maar een keiharde principiele NEE tegen doneren, betekent in mijn hoofd ook NEE tegen ontvangen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:36

Hier ook geen donor.

Ik ben zo verrot, van zowel binnen al buitenkant, dat niemand wat van mij kan gebruiken, laat staan wil hebben _O- :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:40

Wel donor en heb geen moeite met mensen die geen donor zijn en toch wel willen ontvangen, of er niet over na willen denken. Kan me voorstellen dat als je geen medische achtergrond hebt zulke dingen heel raar of eng zijn.

Helemaal bijzonder vind ik de mensen die zich doneren aan medische opleidingen. Die lichamen worden kort na het overlijden weg gehaald maar komen nooit meer terug. Lijkt me heftig als familie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:14

RianneH schreef:
Helemaal bijzonder vind ik de mensen die zich doneren aan medische opleidingen. Die lichamen worden kort na het overlijden weg gehaald maar komen nooit meer terug. Lijkt me heftig als familie.

ik denk dat die mensen het ook in goed overleg met hun familie vastleggen (ook al is het eigen keus natuurlijk).. mijn zusje zou bijvoorbeeld mijn zegen hebben in zo'n besluit.. Ik heb niets met begraafplaatsen en/of as bewaren.. verstrooien is immers eigenlijk ook het voorgoed kwijt zijn alleen zo'n 3 maanden later..

ik heb mijn vader in 1999 begraven en denk nog heel vaak aan hem.. maar ik ben nooit meer bij het graf geweest.. ik kan daar helemaal niets mee.. ik voel hem dan niet 'dichterbij', sterker nog ik voel aversie omdat ik tegen, koud gezegd' een stel botjes een verhaal doe.. Dat doe ik liever thuis als ik aan hem denk, mijn gedachten aan hem richten.

op dit moment moeten we gaan besluiten wat we met het as van mijn moeder willen gaan doen, maar ik heb geen gevoel bij het as.. maar laten uitstrooien, dat vind ik dan ook weer niets.

voor mij zou het dan ook helemaal niet erg zijn een naaste van mij besluit zijn/haar lichaam af te staan aan de wetenschap.. sterker nog, ik vind het een heel mooi gebaar, jouw gift kan op die manier ook bijdragen aan het redden van vele levens.. misschien nog wel meer dan bij het doneren van organen..Immers hoeveel artsen mogen op jouw lichaam hun beroep leren.. of wat als met behulp van jouw 'afwijkende dit of dat' een doorbraak in een onderzoek volgt.. eigenlijk vind ik dat heel mooi..

sta zelf ook nog altijd in dubio hoor.. het kan zijn dat ik dat alsnog ooit besluit, maar dat gaat wel in goed overleg met mijn eventuele directe nabestaanden.. immers zij hebben dan geen 'lichaam' om te kunnen begraven of cremeren en geen plaats waar ik lig.

ik wil nog wel een keer informeren of de combinatie eerst doneren, daarna de rest ter beschikking van de wetenschap een optie zou zijn... klinkt heel luguber, maar zoals ik aangeef, ik vind het zelf een heel mooi geschenk, zelf heb ik niets meer aan mijn lichaam.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:18

RianneH schreef:
Wel donor en heb geen moeite met mensen die geen donor zijn en toch wel willen ontvangen, of er niet over na willen denken. Kan me voorstellen dat als je geen medische achtergrond hebt zulke dingen heel raar of eng zijn.

Krijg je het lichaam niet terug als het zijn doel heeft gediend?
Ik ken er niet veel van, maar dat hoorde ik altijd?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:19

PowerReiner schreef:
Cyella schreef:

Hoe heet die film?

My sister's keeper heet ie (:

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:20

Neen. Door de processen die men ermee heeft uitgevoerd bestaat de kans dat het lichaam dus niet vergaat. Het moet dus worden gecremeerd. Wat wel zo is, is dat er na verloop van tijd een bepaalde kerkdienst/bezinning wordt gehouden, waarna de lichamen verbrand worden. Het kan zijn dat je eventueel de as terugkrijgt, maar dat weet ik niet.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:24

En vanwege het feit dat er veel te weinig donoren zijn en dat de donoren die er wel zijn niet altijd de juiste zijn voor de patiënt is de komst van de 3d printer een uitkomst!

Mensen vinden veranderingen eng dus ik snap dat dit nog een heel erg science fiction idee lijkt maar lees hier maar eens wat meer over.
De 3d printer kan echt de oplossing zijn voor deze zaken. Maar ook aan het tekort aan voedsel op de planeet. Het is toch prachtig dat we straks nooit meer varkentjes of schaapjes hoeven te vermoorden maar wel gewoon nog heerlijk vlees kunnen blijven eten? En moet je voorstellen wat voor prachtige effecten dit heeft voor de balans in de natuur?
Laatst bijgewerkt door Ramooontje op 05-08-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:25

Ik respecteer de mening , als ik na mijn overlijden nog een handvol mensen kan helpen als laatste eer dan wil en doe ik dat. Wil jij dat niet respecteer ik het , het is bruikbaar dus waarom laten zitten? Darmen , hoornvlies en huid blijven en de rest geef ik weg.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:26

Ramooontje schreef:
En vanwege het feit dat er veel te weinig donoren zijn en dat de donoren die er wel zijn niet altijd de juiste zijn voor de patiënt is de komst met de 3d printer!

Mensen vinden veranderingen eng dus ik snap dat dit nog een heel erg science fiction idee lijkt maar lees hier maar eens wat meer over.
De 3d printer kan echt de oplossing zijn voor deze zaken maar ook aan het tekort aan voedsel op de planeet. Het is toch prachtig dat we straks nooit meer varkentjes of schaapjes hoeven te vermoorden maar wel gewoon nog heerlijk vlees kunnen blijven eten? En moet je voorstellen wat voor prachtige effecten heeft voor de balans in de natuur?

En de prachtige gevolgen voor ons lichaam als we kunstmatig geprinte producten gaan eten? Dat lijkt mij op de lange termijn niet best.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:32

Ramooontje schreef:
En vanwege het feit dat er veel te weinig donoren zijn en dat de donoren die er wel zijn niet altijd de juiste zijn voor de patiënt is de komst van de 3d printer een uitkomst!

De 3d printer kan echt de oplossing zijn voor deze zaken. Maar ook aan het tekort aan voedsel op de planeet. Het is toch prachtig dat we straks nooit meer varkentjes of schaapjes hoeven te vermoorden maar wel gewoon nog heerlijk vlees kunnen blijven eten? En moet je voorstellen wat voor prachtige effecten dit heeft voor de balans in de natuur?

als je een ongezond hart hebt, heeft het geen nut om je eigen hart te laten kopieren helaas,
evenmin voor erfelijke aandoeningen. dit geldt alleen als je iets dreigt te verliezen door bijvoorbeeld een ongeluk en dus zelf 'nieuw weefsel' kunt ontwikkelen..

alleen etisch gezien gaan hier wel mijn haren overeind staan, want waar leg je de grenzen..
Want dan kom je akelig bij 'levens blijven rekken om maar zo oud mogelijk te worden'. We zijn nu al spinnijdig omdat de pensioenleeftijd omhoog gaat.. straks kunnen we dus nog veel ouder worden.. wie gaat dan alle oudere zorg betalen als iedereen met 67 met pensioen wil, maar iedereen 100+ wil worden..

vergeet niet dat je in je 40-50 jarige tijd op de arbeidsmarkt, voor iedereen tot gemiddeld 18 en boven gemiddeld 67 + alle werkelozen mee moet betalen..

dit is wel een geheel andere discussie... maar de biomedische 3 d printer (dat maakt het iets duidelijker) kan wel eens zeer akelige bijeffecten hebben.

voor verlies van organen door plotseling uitvallen van een nier of voor huid bij brandwonden vind ik het wel een uitkomst om zo de vraag op donoren wat te dempen.. de biomedisch printer zelf als oplossing voor vele andere zaken zet ik mijn vraagtekens bij..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:32

Cyella schreef:
PowerReiner schreef:

Hoe heet die film?

My sister's keeper heet ie (:

Oh die was laatst op TV en heb ik opgenomen. Wist niet dat hij daar over ging. Ga hem toch maar eens ff kijken. De eerste paar minuten waren wat apart dus had hem afgezet. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:42

Interessante discussie! Van mij mogen ze ook alles hebben wat ze kunnen gebruiken (ik heb astma dus mijn longen zal twijfelachtig worden), ik ben er nog niet helemaal uit of ik mijn lichaam wil doneren aan de wetenschap. Ik ben zelf een wetenschapsmeisje dus ja, past helemaal bij mij om na mijn dood nog een bijdrage te kunnen leveren. ;) Zelf ook anatomiepractica gehad, sommige lichamen zijn erg mooi en die worden dan geprepareerd voor langdurig gebruik. Erg gaaf om te zien! En we hebben een traumatologie-demo gehad, namelijk het zetten van een pols met een metalen plaat. Ook erg mooi om te zien.
Ik meen me wel te herinneren dat die man zei dat de lichamen naderhand vernietigd werden, maar ik weet niet of dat is "cremeren bij de familie" of iets anders. Toen hij klaar was vroeg hij namelijk of er nog iets was wat we wilden zien, het zou namelijk niet meer worden gebruikt... We hadden tijd over dus we hebben de hele arm (incl spierweefsels en pezen) kunnen bestuderen... Dat was echt onwijs interessant :)
Ik weet trouwens ook even niet zeker of je zowel jezelf aan de wetenschap kan doneren als dat je organen doneert. Er staat me bij dat een docent van me zei dat ze veel liever hebben dat jongeren organen doneren, omdat die nog lang mee kunnen. Liever dan het lichaam aan de wetenschap doneren dus. Het fijne weet ik er niet van, maar het impliceert dus dat je niet meer jezelf aan de wetenschap kunt doneren als je al organen doneert.

Maar goed, ieder moet het voor zich weten, als het maar een gefundeerde keuze is. Eigenlijk is het ook een beetje triest als iemand ineens van gedachten verandert als het allemaal heel dichtbij komt - waarom is dat? Je beseft ineens hoe schrijnend het tekort is? Maar waarom besefte je je dat dan niet eerder?
Overigens kan ik melden dat je echt niet zomaar in aanmerking komt voor een donor-orgaan, juist vanwege het tekort. Het is echt niet zo dat iemand die zijn lever naar de getver zuipt even het ziekenhuis in kan lopen en naar buiten komt met een nieuwe lever om dan weer vrolijk verder te gaan :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:56

Furrow schreef:
RianneH schreef:

Krijg je het lichaam niet terug als het zijn doel heeft gediend?
Ik ken er niet veel van, maar dat hoorde ik altijd?

Volgens mij als een gewone donor wel, maar voor medische opleidingen niet. Bijvoorbeeld bij geneeskunde heb je een zaal waarin je in een echt mens de anatomie kunt bekijken. Deze mensen hebben hun lichaam gedoneerd (zijn ook vaak arts geweest, maar dat hoeft niet). Dit lichaam krijg je niet terug als familie, het blijft bij de faculteit en kan heel lang gebruikt worden. Vind het bijzonder, want vrij snel na het overlijden moet het lichaam mee en je ziet het letterlijk nooit meer terug. Ook al ben ik van mening dat het maar een omhulsel is, het afscheid wordt zo wel kort en snel.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:08

Danku voor de informatie Rianne! Dacht dat nadat ze gebruikt werden als studieobject ze gewoon in de kist terug naar de familie gingen.

Al moet ik zeggen dat ik in de praktijk (ziekenhuisverpleegster) een lijktooi doe, en dat is vaak ook de laatste keer dat mensen hun geliefde zien. En dat is ook maar maximum een uurtje, en daarna gaan ze weg en vaak word er geen open kistmoment weer gehouden.
Maar je kan wel natuurlijk naar de plaats van het graf of uitstrooiing